Precies!modesto schreef: L@thors oorspronkelijke vraag van een tijdje terug was: Wat moet ons antwoord zijn op Van den Brink? Op deze vraag heb ik nog geen goed antwoord gehoord.
Ik heb ook het gevoel dat steeds minder mensen doorhebben wat er allemaal gaat schuiven als je de bouwsteen van de zesdaagse schepping gaat vervangen door een symbolische handeling en delen van de evolutietheorie probeert te rijmen met de Bijbel. Ik zag in dit topic ook al dat er mensen zijn die de discussie over het spreken van de slang in Genesis 3 een achterhaalde discussie vinden en daarmee dr. Geelkerken in 1926 gelijk geven. Enig historisch besef zou toch duidelijk moeten maken dat de gang die de Gereformeerde Kerken in Nederland hebben gemaakt niet los te zien is van de afloop van deze discussie ná de Tweede Wereldoorlog. Alles gaat schuiven, wanneer je de zesdaagse schepping loslaat. En of dat nu dagen van 20 of 30 uur zijn geweest, is niet zo interessant, maar het waren wel dagen. Genesis 1 is geen wetenschappelijke beschrijving, maar ook geen poëzie, zoals in de Psalmen. De slang heeft werkelijk gesproken, de zondeval heeft daadwerkelijk plaatsgevonden, Christus is daadwerkelijk uit de dood opgestaan (hoewel dat uiteraard wetenschappelijk ook vaststaat dat dat absoluut niet kan!).
Ik sprak gisteren een geoloog over deze dingen. Hij was ontzettend blij met het pleidooi van ds. Mensink om deze weg niet op te gaan. Hij zei: "In de wereld van de geologie staat de hele evolutietheorie op het punt van omvallen."
En inderdaad klopt het dat het lijkt alsof je dan sommige studerende jongere in de kou laat staan. Het klopt ook dat sommige wetenschappelijke wegen voor hen gesloten zullen zijn als ze aan het Bijbelse spreken vasthouden. Is dat heel erg?