Ander schreef:-Is het ook niet erg lastig dat de ervaring binnen de gevestigde 'rechtse' kerken is dat er weinig gehoord wordt van het ware werk Gods terwijl het bij HC en JijDaar toch wel, naar het schijnt, komt tot een bloeiend geestelijk leven?
Eens, anderzins moeten we misschien erkennen dat men in de gevestigde kerken niet durft te spreken , omdat ze niet geheel aan de cultuur gebonden maatlat voldoen. Dit kan heel veel strijd geven en dit is m.i. helaas het gevolg van een gesystematiseerde bevindelijke heilsweg, waar er velen , en echt ik meen dat en ik ervaar dat ook in mijn omgeving, dat er velen tegen deze zaken aanlopen.
Deze drempels kennen ze bij stichtingen als deze niet.
-Is het niet erg lastig dat er veel gesproken wordt over heiligmaking en de opwas daarin terwijl de uiterlijke vorm (ik spreek over wat ik zie op video's van deze bijeenkomsten en van wat ik zie bij mensen in mijn omgeving die zich ophouden met deze stichtingen) nu niet strookt met wat er in de 'rechtse' kerken voorgehouden wordt m.b.t. uiterlijkheden en het uiten van je geloof.
Ander, als je nu let op de uiterlijkheden binnen je eigen kerkverband, als je bv Groningen tov Katwijk stelt, of Kruiningen tov Apeldoorn, ook dan zie je dat binnen een kerkverband uiterlijkheden al heel plaatselijk bepaald zijn , dus ik begrijp je wel , maar eerlijk gezegd is het geen steekhoudend argument.
-Mijn dominee van vroeger zei al: in sommige kringen preken ze dat je verloren gaat wanneer je je niet bekeerd, in sommige kringen preken ze dat je verloren ligt. Een wezenlijk verschil wat zich uit in de manier van voorstellen van de boodschap. Ik denk dat hier ook wel één van de pijnpunten ligt.
Wat ik weet van de stichtingen , is dat ze leren dat de mens van nature verloren ligt. Dus dit gaat niet op.
Het gevaar dat de stichtingen te veel vermogens aan de mens toedichten is net zo groot als het zelfde gevaar onder veel prediking waar mensen niets te horen krijgen van hun verantwoordelijkheid om zich te bekeren en te geloven , zodat een gemeente in lijdelijkheid inslaapt.
Misschien is dat ook het onbegrip naar elkaar toe, als ze beiden iets van elkaar zouden leren , kom je misschien wel op het juiste evenwicht uit.
Want let wel , en dat erkent Laurens Kroon ook, dat er heel wat mis is in de kerken , daar zijn we het toch allen wel over eens.
Wat de oplossing dan zou moeten zijn , en ofdat in en vorm moet zoals Heart Cry dat doen , daar is verschil van mening over.
En Wilhelm, ik kan nog wat leren van je manier van posten. Jij spaart de kool en de geit. Misschien niet verkeerd, maar toch kan ik mensen wel begrijpen die stellen dat iets of goed of fout is. Een verschil tussen waarheid en leugen. Daar zit niets tussen want een halve waarheid is een hele leugen. Daarom begrijp ik afkeurende reacties wel.
Weet je wat het is , probeer nu de verkondiging van Gods Woord en de ruimte die er is in een Schriftuurlijk belijden , nu eens te zien in het licht van Gods wereldwijde kerk.
Dan zijn er christenen in China, Korea of Pakistan , die wij absoluut in veel zaken niet kunnen begrijpen. Maar we durven niet te zeggen dat Gods Geest niet in deze mensen werkt.
Als we het hebben over mede christenen in Europa, dan spreken we over accenten die acceptabel zijn , en dat we de verschillende culturen onder ogen moeten blijven zien , ook als het om westerse christenen gaat.
Als we het hebben over christenen in Nederland, dan weten we precies waar ze aan moeten voldoen en wat ze exact moeten leren. En daar heb ik nu moeite mee.
Zo is het niet , Gods Geest is veel breder en werkt veel rijker als dat wij in onze gezegende reformatorische traditie willen en kunnen zien.
Het moet gaan om de grondwaarheden in de Schrift: Christus verzoenend bloed als Enig middel tot behoud voor een zondig mensenkind.
Waar dit gevonden wordt dan zal er enige (h)erkenning moeten kunnen zijn. Geen andere naam onder de hemel gegeven door welke wij kunnen zaligworden dan Jezus Christus en Dien gekruisigd.
En die leer hoor je breder dan enkel in onze reformatorisch traditie, hoe waardevol en gezegend en onopgeefbaar die traditie voor mij ook is.
Te meer omdat ik geloof dat de Heere dit gereformeerd gedachtengoed zoals dat geleerd wordt in ons Nederlands reformatorische volksdeel, rijk heeft willen zegenen.
Maar de Heere heeft meer dan ene zegen.