Beroepingswerk discussie [2]

JCRyle

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door JCRyle »

Nasrani schreef:
Joostw schreef:
JCRyle schreef:
Joostw schreef:
Ja inderdaad! Dat verwacht ik wel.
Ach Noord-Nederland (Noord-Holland, Friesland, Groningen), Ridderkerk en niet te vergeten Rotterdam: dat zou ook niet vervelend zijn.
In Zeeland en op de Veluwe hebben ze er wel genoeg :jongle
Flakkee is geen Zeeland. Behoort wel bij classis Tholen maar op Flakkee staat maar 1 predikant.
Dat klopt. En zeg dat niet op Flakkee, dan heb je ruzie... :humhihi
Klopt! Dat stukje mag wel een dominee :D
keesjanm

Bericht door keesjanm »

Johannes van Dijk schreef:
Moderamen schreef:
Johannes van Dijk schreef:Kand .Mouw word straks overal beroepen,want de andere drie hebben al hun plaatsje.
Moet ie wel bij de gemeente passen.
Of hij past bij de gemeente speelt toch een ondergeschikte rol als het goed ligt?
Natuurlijk niet. Elke ds past niet bij elke gemeente. Qua cultuur, competenties etc, etc.
Johannes van Dijk
Verbannen

Bericht door Johannes van Dijk »

Joostw schreef: Flakkee is geen Zeeland. Behoort wel bij classis Tholen maar op Flakkee staat maar 1 predikant.
Klopt helemaal. Op Flakkee=Zuid Holland Ds K.Boeder te Dirksland en Schouwen-Duivenland=Zeeland Ds.J.van Belzen.
Johannes van Dijk
Verbannen

keesjanm schreef:
Moderamen schreef:
Johannes van Dijk schreef:Kand .Mouw word straks overal beroepen,want de andere drie hebben al hun plaatsje.
Moet ie wel bij de gemeente passen.
Of hij past bij de gemeente speelt toch een ondergeschikte rol als het goed ligt?
Natuurlijk niet. Elke ds past niet bij elke gemeente. Qua cultuur, competenties etc, etc.
Past hij niet,dan word hij passend gemaakt(of past zich aan).Of hij is na 3 jaar weer weg. Mogelijkheden zat.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Johannes van Dijk schreef:Past hij niet,dan word hij passend gemaakt(of past zich aan).Of hij is na 3 jaar weer weg. Mogelijkheden zat.
Poeh... dat zijn geen fraaie opmerkingen, Johannes! Daar is het werk in Gods Koninkrijk veel te heilig voor, en de verantwoordelijkheid voor prediker en gemeente veel te groot.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Johannes van Dijk
Verbannen

Luther schreef:
Johannes van Dijk schreef:Past hij niet,dan word hij passend gemaakt(of past zich aan).Of hij is na 3 jaar weer weg. Mogelijkheden zat.
Poeh... dat zijn geen fraaie opmerkingen, Johannes! Daar is het werk in Gods Koninkrijk veel te heilig voor, en de verantwoordelijkheid voor prediker en gemeente veel te groot.
Ten eerste bedoel ik passend gemaakt door de Heere! Want zou Hij een knecht,leraar naar een plaats sturen,waar deze voor menselijke begrippen niet past?En zeker is Gods Koninkrijk een heilige zaak. Maar wou jij beweren dat er in dat koninkrijk niet veel mensenwerk vertoond word? Heb jij al eens gelet,zoals ik altijd de gewoonte heb,bij aankomst bij een kerk,naar de parkeerplaats van de predikant te kijken? Om vervolgens te zien met wat voor een (grote slee) auto zij naar de kerk komen? Ook daarin rangschik ik de predikanten.Dat zal je ook wel weer afkeuren,maar bij mij zakken ze al een stuk voor ze gepreekt hebben,indien ze in een auto rijden van om en nabij een ton,of zelfs nog duurder! Denk je dat er voldoende beseft word hoe groot de verantwoording van prediker en gemeente is,beste Luther?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Luther schreef:
Ten eerste bedoel ik passend gemaakt door de Heere! Want zou Hij een knecht,leraar naar een plaats sturen,waar deze voor menselijke begrippen niet past?En zeker is Gods Koninkrijk een heilige zaak. Maar wou jij beweren dat er in dat koninkrijk niet veel mensenwerk vertoond word? Heb jij al eens gelet,zoals ik altijd de gewoonte heb,bij aankomst bij een kerk,naar de parkeerplaats van de predikant te kijken? Om vervolgens te zien met wat voor een (grote slee) auto zij naar de kerk komen? Ook daarin rangschik ik de predikanten.Dat zal je ook wel weer afkeuren,maar bij mij zakken ze al een stuk voor ze gepreekt hebben,indien ze in een auto rijden van om en nabij een ton,of zelfs nog duurder! Denk je dat er voldoende beseft word hoe groot de verantwoording van prediker en gemeente is,beste Luther?
De kleur lijkt mij vele malen belangrijker.... :bobo
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD

Bericht door DDD »

Dat eennalaatste is toch wel het eerste bijbelse kenmerk dat in deze discussie lijkt langs te komen, mijns inziens.

Voor het overige is te vrezen dat bij een slecht functionerende kerkenraad eerder de gemeente leegloopt dan dat de predikant passend wordt gemaakt. Hoe erg het ook is.

Het is bijzonder vervelend om tijdens de ledenvergadering ineens met een merkwaardig tweetal te worden geconfronteerd. Wat dat betreft mag ik hopen dat volgend jaar alle gemeenten hun vergadering beleggen voordat de kandidaten beroepbaar zijn gesteld.
Marion

Bericht door Marion »

DDD schreef:Dat eennalaatste is toch wel het eerste bijbelse kenmerk dat in deze discussie lijkt langs te komen, mijns inziens.

Voor het overige is te vrezen dat bij een slecht functionerende kerkenraad eerder de gemeente leegloopt dan dat de predikant passend wordt gemaakt. Hoe erg het ook is.

Het is bijzonder vervelend om tijdens de ledenvergadering ineens met een merkwaardig tweetal te worden geconfronteerd. Wat dat betreft mag ik hopen dat volgend jaar alle gemeenten hun vergadering beleggen voordat de kandidaten beroepbaar zijn gesteld.
Hoezo merkwaardig?
DDD

Bericht door DDD »

Nou, om maar een willekeurig voorbeeld te noemen. Dat je denkt dat je mag kiezen tussen de broeders Huisman en De Kok en dat je moet kiezen tussen de broeders Mouw en Verschuure.
Marion

Bericht door Marion »

DDD schreef:Nou, om maar een willekeurig voorbeeld te noemen. Dat je denkt dat je mag kiezen tussen de broeders Huisman en De Kok en dat je moet kiezen tussen de broeders Mouw en Verschuure.
Wie weet joh komt de beroepen broeder wel!
Dingen kunnen wel eens wat krom gaan, terwijl God er een rechte slag mee slaat.
Johannes van Dijk
Verbannen

Marion schreef:
DDD schreef:Nou, om maar een willekeurig voorbeeld te noemen. Dat je denkt dat je mag kiezen tussen de broeders Huisman en De Kok en dat je moet kiezen tussen de broeders Mouw en Verschuure.
Goed gezien.Bij ons word DV dinsdag na de dienst van Ds.C.van Krimpen gestemd.Er stond een viertal kandidaten,maar voor het zover is,kan Kand.Mouw ook al een beslissing genomen hebben,toch? Dan moet er vervolgens een beroep uitgebracht worden op predikanten.Daar is toch niks mis mee?
Johannes van Dijk
Verbannen

Luther schreef:De kleur lijkt mij vele malen belangrijker.... :bobo
Je had het toch over heilige zaken? Vind jij het normaal dan als een kandidaat, of een predikant die in zijn eerste gemeente staat,in een grote dikke auto rijd? of zeg ik nu teveel??Als herder en leraar van een gemeente,behoor je toch eenvoudigheid in acht te nemen? Dan past toch geen auto van boven de 60 mille?
DDD

Bericht door DDD »

Marion schreef:
Nou, dat maakt de zaak beslist niet beter.
Moderamen

Bericht door Moderamen »

Was dat laatste het tweetal te Capelle Middelwatering?
Gesloten