Re: Wedergeboorte of schijngeboorte
Geplaatst: 28 nov 2012, 14:59
In het mooie citaat van Brakel wat jij plaatste gaat het steeds over Christus zelfs in punt 1 al. Dit is mijn grootste bezwaar tegen de verwoording van ds Moerkerken als hij over het beginnende leven schrijft.(in genadeleven en genadeverbond) Hij zegt dat er dan nog geen enkele kennis of uitgangen zijn naar Christus.Anker schreef:Ach, ik heb inmiddels al aardig wat citaten van oudvaders op dit forum en in deze topic geplaatst die hetzelfde zeggen als ds. Moerkerken doet. Bijv. het citaat van Brakel van vanmorgen.huisman schreef: wat is dit een onzin! De citaten die in deze bijna 100 pagina's lange topic van ds Moerkerkens hand zijn kun je nalezen in de SB (digibronnen op embryo Moerkerken) in zijn boekjes "genadeleven en genadeverbond" en "Bethel en Pniël".
Wat ik zie is een ontkennen van de feiten met niet bewezen feiten dat ds Moerkerken toch echt heel anders preekt dan schrijft.
(Ik heb geen waas voor mijn ogen want het laatste boek wat ik gekocht heb is van ????...... ds Moerkerken "de witte bladzijde")
Overigens is een dogmatische verhandeling beluisteren heel wat anders dan een preek beluisteren. Dus daar heb je best gelijk in.
Het onderscheid ligt er hierin dat ds. Moerkerken en bijv. ds. à Brakel en Smytegelt de toeleidende weg met daarin de werkzaamheden binnen de wedergeboorte plaatst. In de wedergeboorte wordt alles geschonken, ook het geloof maar het is dan niet werkzaam. Wat is geloof namelijk? Voor zeker houden dat Christus voor mij gestorven is. Dat doet zo'n ontdekte ziel niet, integendeel. Toch zijn er uitgangen. En inderdaad, er kan ook een tijdelijke droefheid zijn die weer overgaat. Maar de droefheid naar God (Wisse) is iets wat plaatsvindt nadat een zondaar is levendgemaakt. En in de GG wordt niet eerder de handen opgelegd alvorens men weet dat men in Christus is.
ds Moerkerken schreef:Wat zulk een kindeke (in de genade) mist, dat is de kennis van de Persoon van Christus. Nu spreek ik niet van de historische kennis, maar van de bevindelijke kennis. Jezus is hem een verborgen Persoon. Op de tweede reize wordt Jozef zijn broeders bekend. Wat zulk een kind wel heeft van het eerste ogenblik van het genadeleven af, dat is een levend besef van de noodzakelijkheid van betaling van zijn schuld. Maar wie betalen zal en hoe betaald zal moeten worden, daar komt hij eerst achter wanneer hij zijn kooppenningen in zijn eigen zak teruggevonden heeft.
………..
We menen dat tussen het leven van de nieuwgeboren kindeke en dat van de jongeling de openbaring van Christus aan het hart ligt. Een mens kan dus reeds geruime tijd “op de weg “zijn, voor de Heere Jezus hem geopenbaard wordt.