Wat verwacht je daarvan als het besproken gaat worden?keesjanm schreef:Je weet nog niet of ze kandidaat worden gesteld. Misschien moet één van hen nog wel een jaar extra.Rick23 schreef:Schokkend! Vorig jaar werd Student G.P. van Nieuw Amerongen ook pas op de Woensdag aangenomen.
Laten we blij zijn dat dit jaar ieder geval Student M.T. Al-Chalabi en Student M.H. Schot kandidaat worden gesteld.
Laten we Bidden en hopen dat de HEERE morgen nog Dienaren wilt toeschenken aan de Theologische School.
Verder blijft het een verdrietige bedoening. Hopelijk wordt de gang van zaken eens op de Generale synode besproken.
Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)
Re: RE: Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)
-
Wat is er verdrietig? Dat er zo weinig mannen door God geroepen worden als predikant? Of dat dat Curatorium elk jaar weer waarlijk geroepen mensen tegen houdt?keesjanm schreef:Verder blijft het een verdrietige bedoening. Hopelijk wordt de gang van zaken eens op de Generale synode besproken.
Zoals al meerdere malen is opgemerkt wordt er gestemd bij de attest. De betreffende persoon hoort zich normaliter te verwijderen.refo schreef:Het is allemaal een beetje theoretisch.
Praktisch zal het zo zijn dat de kandidaad een bekende van de kerkenraad is en deze niet zomaar afwijzend durft te staan tegenover de bekering en roeping die verteld wordt.
Ongetwijfeld zal alles met gebed gepaard gaan, maar zonder gebed in geloof.
Eigenlijk zou er een tweede curatorium moeten zijn dat de examens afneemt. Want dat alle aangenomenen ook steevast slagen is ook wat wonderlijk. Soms denk je echt: vriend, hoe ben je als dominee binnengekomen?
De kerkenraad zou hierdoor vrijuit kunnen stemmen. Ik geef je geen ongelijk in het beoordelen van een medebroeder of een bekend persoon. Als deze afgewezen wordt door je medebroeders of eigen kerkenraad zal dit zwaar vallen. En zie ik dan ook minder snel gebeuren. Het blijven tenslotte mensen. Dit niet als excuus nemende echter is een feit.
De studie kan indien het nodig blijkt te zijn enigszins worden aangepast. Maar beter is de extra hulp die wordt aangeboden.GG-er schreef:refo schreef:Want dat alle aangenomenen ook steevast slagen is ook wat wonderlijk.
Ik denk dat er in dit schooltje extra hulp en begeleiding kan worden gegeven aan de studenten die de studie moeilijk vinden. Misschien wordt het curriculum ook enigszins op maat aangeboden, hoewel elke student natuurlijk wel een bepaald niveau moet hebben aan het einde van de studie.
Daarnaast geloof ik echt dat de Heere helpt, ook met de studie op de Theologische School. Zie bijv. Romeinen 8:26.
refo schreef:Soms denk je echt: vriend, hoe ben je als dominee binnengekomen?
Wat bedoel je met deze zin? Zoals ik het interpreteer, geeft het mij een nare bijsmaak.
De studie zelf kan voor sommige studenten dan ook zeer zwaar zijn. Waar de term " het valt niet altijd mee" best wel hoorbaar is.
Ik wil wel opmerken het is geen universitaire opleiding. Al is de stof veel, al zal het diep gaan.
Voor de rest wil ik nogmaals oproepen tot het gebed. Zoals ik eerder aanhaalde het discussie punt moet niet zijn hoe ze er komen, maar of ze er mogen komen door God bestuurd. Op God zijn bepaalde tijd en plaats.
Ignoti nulla cupido.
Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)
Zullen we dat niet aan God Zelf overlaten? Of ze wel of niet echt geroepen zijn? Als de Heere iemand roept tot het ambt, dan zal de Heere er Zelf zorg voor dragen dat die manspersoon Zijn dienstknecht wordt. Daar kan geen kerkenraad of curatorium iets aan veranderen!GGBeroopingswerk schreef:Wat is er verdrietig? Dat er zo weinig mannen door God geroepen worden als predikant? Of dat dat Curatorium elk jaar weer waarlijk geroepen mensen tegen houdt?keesjanm schreef:Verder blijft het een verdrietige bedoening. Hopelijk wordt de gang van zaken eens op de Generale synode besproken.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Of ze worden bij een curatorium van een ander kerkverband aangenomen...Leerling schreef:Zullen we dat niet aan God Zelf overlaten? Of ze wel of niet echt geroepen zijn? Als de Heere iemand roept tot het ambt, dan zal de Heere er Zelf zorg voor dragen dat die manspersoon Zijn dienstknecht wordt. Daar kan geen kerkenraad of curatorium iets aan veranderen!GGBeroopingswerk schreef:Wat is er verdrietig? Dat er zo weinig mannen door God geroepen worden als predikant? Of dat dat Curatorium elk jaar weer waarlijk geroepen mensen tegen houdt?keesjanm schreef:Verder blijft het een verdrietige bedoening. Hopelijk wordt de gang van zaken eens op de Generale synode besproken.
Dan heeft de Heere ervoor gezorgt dat Zijn uitgaande roeping vervult is geworden.Hendrien schreef:Of ze worden bij een curatorium van een ander kerkverband aangenomen...Leerling schreef:Zullen we dat niet aan God Zelf overlaten? Of ze wel of niet echt geroepen zijn? Als de Heere iemand roept tot het ambt, dan zal de Heere er Zelf zorg voor dragen dat die manspersoon Zijn dienstknecht wordt. Daar kan geen kerkenraad of curatorium iets aan veranderen!GGBeroopingswerk schreef:Wat is er verdrietig? Dat er zo weinig mannen door God geroepen worden als predikant? Of dat dat Curatorium elk jaar weer waarlijk geroepen mensen tegen houdt?keesjanm schreef:Verder blijft het een verdrietige bedoening. Hopelijk wordt de gang van zaken eens op de Generale synode besproken.
...en zo toch een taak krijgen in Gods Koninkrijk. Dan is het curatorium dus een blokkade.
Wat ik moeilijk vind is dat ze in een korte tijd waarbij emoties zeker een rol spelen een beslissing moeten nemen.
Wat ik moeilijk vind is dat ze in een korte tijd waarbij emoties zeker een rol spelen een beslissing moeten nemen.
Nee het is geen blokkade, het is een middel waardoor God werkt.Martijn schreef:...en zo toch een taak krijgen in Gods Koninkrijk. Dan is het curatorium dus een blokkade.
De Heere weet de plaats en tijd voor Zijn geroepe om te dienen. En als dat in ander verband is, naar onze menselijke waarnemingen, dan heeft dat zo moeten zijn.
Ja het is mensenwerk, maar wel werk van mensen waar God de Koning der kerk boven staat. Dat besef is kwijt in de kerk. Als wij vinden dat er te weinig dominees zijn en er te weinig aangenomen worden voor de studie, dan gaan wij bepalen wat en hoe God het moet doen. En als God ze geeft, dan zijn we er nog ondankbaar mee ook. We zitten meer met dominees verlegen, dan erom.
Dit lijkt mij buitengewoon onjuist. Natuurlijk kan het curatorium voorkomen dat door God geroepen mensen predikant worden. Dat kan eenvoudig, door hen niet toe te laten tot het ambt. Aan Gods roeping ligt het niet, daar ben ik vast van overtuigd. God roept in de GG meer dan genoeg arbeiders tot de oogst, ik kan daar aantallen voorbeelden van noemen.Leerling schreef:Zullen we dat niet aan God Zelf overlaten? Of ze wel of niet echt geroepen zijn? Als de Heere iemand roept tot het ambt, dan zal de Heere er Zelf zorg voor dragen dat die manspersoon Zijn dienstknecht wordt. Daar kan geen kerkenraad of curatorium iets aan veranderen!GGBeroopingswerk schreef:Wat is er verdrietig? Dat er zo weinig mannen door God geroepen worden als predikant? Of dat dat Curatorium elk jaar weer waarlijk geroepen mensen tegen houdt?keesjanm schreef:Verder blijft het een verdrietige bedoening. Hopelijk wordt de gang van zaken eens op de Generale synode besproken.
Het is mijns inziens een droevig oordeel over de kerk dat door verschil van mening over de ligging van de kandidaten het aannemen van studenten zo´n gedoe is.
Het zou beter zijn als je het bij jezelf zou houden, in plaats van allerlei onterechte oordelen over medebroeders en -zusters uit te spreken.Leerling schreef:Nee het is geen blokkade, het is een middel waardoor God werkt.Martijn schreef:...en zo toch een taak krijgen in Gods Koninkrijk. Dan is het curatorium dus een blokkade.
De Heere weet de plaats en tijd voor Zijn geroepe om te dienen. En als dat in ander verband is, naar onze menselijke waarnemingen, dan heeft dat zo moeten zijn.
Ja het is mensenwerk, maar wel werk van mensen waar God de Koning der kerk boven staat. Dat besef is kwijt in de kerk. Als wij vinden dat er te weinig dominees zijn en er te weinig aangenomen worden voor de studie, dan gaan wij bepalen wat en hoe God het moet doen. En als God ze geeft, dan zijn we er nog ondankbaar mee ook. We zitten meer met dominees verlegen, dan erom.
Ik ben het verder geheel met refo eens. De eisen liggen niet hoog, ook niet qua sociale vaardigheden. Maar dat speelt van links tot rechts.
Bestaat Gods raad en Gods wil niet meer DDD? Is God niet de almachtige?DDD schreef:Dit lijkt mij buitengewoon onjuist. Natuurlijk kan het curatorium voorkomen dat door God geroepen mensen predikant worden. Dat kan eenvoudig, door hen niet toe te laten tot het ambt. Aan Gods roeping ligt het niet, daar ben ik vast van overtuigd. God roept in de GG meer dan genoeg arbeiders tot de oogst, ik kan daar aantallen voorbeelden van noemen.Leerling schreef:Zullen we dat niet aan God Zelf overlaten? Of ze wel of niet echt geroepen zijn? Als de Heere iemand roept tot het ambt, dan zal de Heere er Zelf zorg voor dragen dat die manspersoon Zijn dienstknecht wordt. Daar kan geen kerkenraad of curatorium iets aan veranderen!GGBeroopingswerk schreef:Wat is er verdrietig? Dat er zo weinig mannen door God geroepen worden als predikant? Of dat dat Curatorium elk jaar weer waarlijk geroepen mensen tegen houdt?keesjanm schreef:Verder blijft het een verdrietige bedoening. Hopelijk wordt de gang van zaken eens op de Generale synode besproken.
Het is mijns inziens een droevig oordeel over de kerk dat door verschil van mening over de ligging van de kandidaten het aannemen van studenten zo´n gedoe is.
Nu ken je het curatorium meer macht toe terwijl dit maar een middeltje is. Kan God de harten van de mensen niet neigen? Alles wordt bestuurd. En alles staat beschreven. Aangenomen of afgewezen. Later in een ander kerkverband tot zegen..
Aangenomen en afgezet maar toch tot zegen geweest...
Ik ben het geheel oneens met je!
Ignoti nulla cupido.
Laten we de punten van GGberoepingserk nog eens bespreken.Bruna schreef:Inderdaad. Ik denk dat het plaatselijk moeilijk kan liggen. Dat kr misschien haar twijfels heeft maar een attest niet wil weigeren om geen onenigheid met het betreffende lid te krijgen. Dan laten ze het maar aan de wat verderaf staanden - de curatoren - over om een beslissing te nemen.GGBeroopingswerk schreef:Martijn schreef:Ik zeg niet dat dat [het curatorium] afgeschaft moet worden. Een kerkenraad kent zo iemand veel beter. Volgens mij is er in het rd al eens over geschreven; het eerste jaar een theologische opleiding in deeltijd zodat curatorium de mensen beter kan leren kennen en aan het einde daarvan, biddend, een beslissing kan nemen.GGBeroopingswerk in ander topic [url]http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=12454[/url] schreef:In de 'curatorium-tijd' is er vaak een wilde discussie over het curatorium. Eén van de punten die daarin regelmatig terugkomt, is hoe het kan dat iemand wel een attest krijgt, maar niet wordt toegelaten door het curatorium.
Enkele kreten uit dergelijke discussies:Misschien ligt het aan het feit dat de kerkenraden die een attest verlenen een andere ligging hebben, dan het curatorium. Zoals iedereen wel weet, is er (helaas) nogal wat verschil binnen gemeentes en predikanten in de Ger. Gem.Ik heb nooit zo gedacht dat het niet aannemen van studenten door het curatorium een motie van wantrouwen is richting de kerkenraad die een attest verleende. Jij opteert dat wel. De kerkenraad geeft een attest. Dat betekent dat de kerkenraad de beslissing bij het curatorium legt. De kerkenraad kan ook een attest niet verlenen. Dan komt zo iemand niet bij het curatorium.Zelf heb ik me hierin verdiept. Diverse mensen gesproken. En nu krijg ik de indruk dat het niet specifiek negatieve verklaringen hoeven te zijn. Ik ben op drie mogelijke verklaringen gekomen. En dat zonder eigen-wijsheid, slechts van min of meer betrokkenen.Nee, een kerkenraad die een attest geeft, spreekt daarmee uit dat zij deze persoon geschikt acht om met vrucht de gemeenten te dienen als predikant, gehoord hebbende zijn verslag van bekering en roeping.
1) Soms (zei een predikant) weet ik het niet. Dan hoor ik te weinig om 'ja' te zeggen, maar teveel om 'nee' te zeggen. In zo'n geval leggen we het oordeel graag in handen van de curatoren.
2) Een attest wordt afgegeven bij meerderheid van stemmen voor. Niet voor niets moet de stemverhouding van ouderlingen en diakenen apart worden vermeld richting het curatorium, als ook het standpunt van de predikant/consulent. Kort door de bocht: Diakenen voor, meeste ouderlingen tegen en predikant ook tegen, geeft wel een attest, maar doorgaans geen positief antwoord bij het curatorium.
3) Waarom denken mensen wel dat curatoren zich kunnen vergissing, sprak een predikant, maar geloven ze niet dat ik me kan vergissen bij het afgeven van een attest?
Misschien is het nu wel mogelijk hier rustig over te discussiëren?
Verder zullen degenen die door God verkoren zijn zeker worden uitgezonden. Dit houdt geen mens tegen.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Nee je gaat fout @DDD. Je denkt echt te menselijk hierin. Zeker kunnen mensen een hindernis zijn, maar als iemand echt geroepen is, dan wordt zo een iemand aangenomen. Misschien wel na een paar keer, maar ook dat kan in Gods Raad besloten liggen.DDD schreef:Dit lijkt mij buitengewoon onjuist. Natuurlijk kan het curatorium voorkomen dat door God geroepen mensen predikant worden. Dat kan eenvoudig, door hen niet toe te laten tot het ambt. Aan Gods roeping ligt het niet, daar ben ik vast van overtuigd. God roept in de GG meer dan genoeg arbeiders tot de oogst, ik kan daar aantallen voorbeelden van noemen.Leerling schreef:Zullen we dat niet aan God Zelf overlaten? Of ze wel of niet echt geroepen zijn? Als de Heere iemand roept tot het ambt, dan zal de Heere er Zelf zorg voor dragen dat die manspersoon Zijn dienstknecht wordt. Daar kan geen kerkenraad of curatorium iets aan veranderen!GGBeroopingswerk schreef:Wat is er verdrietig? Dat er zo weinig mannen door God geroepen worden als predikant? Of dat dat Curatorium elk jaar weer waarlijk geroepen mensen tegen houdt?keesjanm schreef:Verder blijft het een verdrietige bedoening. Hopelijk wordt de gang van zaken eens op de Generale synode besproken.
Onterecht? Nee. Het forum is hier het bewijs van en daarnaast de vele gesprekken met mensen. Men is zeer kittelachtig geworden. En daar sluit ik mezelf bij in.DDD schreef:Het zou beter zijn als je het bij jezelf zou houden, in plaats van allerlei onterechte oordelen over medebroeders en -zusters uit te spreken.Leerling schreef:Nee het is geen blokkade, het is een middel waardoor God werkt.Martijn schreef:...en zo toch een taak krijgen in Gods Koninkrijk. Dan is het curatorium dus een blokkade.
Ik ben het verder geheel met refo eens. De eisen liggen niet hoog, ook niet qua sociale vaardigheden. Maar dat speelt van links tot rechts.
Het is natuurlijk allebei waar:
- Dezelfde God Die de roeping in het hart geeft, werkt ook in de harten van de curatoren
- de curatoren hebben een hoge verantwoordelijkheid
- Dezelfde God Die de roeping in het hart geeft, werkt ook in de harten van de curatoren
- de curatoren hebben een hoge verantwoordelijkheid