Re: Evolutie of schepping
Geplaatst: 27 apr 2015, 21:18
Noem eens wat voorbeelden uit Genesis.Maar dat geldt ook voor veel in de gereformeerde traditie wel algemeen geaccepteerde onderdelen van het moderne wereldbeeld.
Noem eens wat voorbeelden uit Genesis.Maar dat geldt ook voor veel in de gereformeerde traditie wel algemeen geaccepteerde onderdelen van het moderne wereldbeeld.
In Genesis 6 gaat het over de uitleg van de godenzonen, verder wordt niet gedacht aan een symbolische vermenigvuldiging van mensen.DDD schreef:Het aanschaffen van vrouwen, Genesis 29. De godenbeeldjes van Laban, Genesis 31, de gang van zaken rond Thamar, misschien. Maar het copernicaans wereldbeeld ligt meer in de onderwerpsfeer, alleen weet ik niet of daarover iets in Genesis voorkomt.
Ik laat Genesis 6 even buiten beschouwing, want daarover zijn de meningen ook nogal verdeeld.
Zie ik bovenstaande nu verkeerd? Of...?-DIA- schreef:Ik ben geen groot voorstander van het onbedacht en te veel plaatsen van uitroeptekens, maar dat deze hier aan het eind staat kan ik inkomen.Sheba schreef: Ik reageer nu dus echt verder niet meer. Ik heb al veel te veel tijd aan deze discussie besteed.
Ik zie nog meer... dan uitroeptekens. Ik zie een gang die van de gereformeerde leer afloopt naar een totaal on-gereformeerde leer. Weer moet ik denken aan de (voormalige) Gereformeerde Kerken. Ik zie echt niet alleen op dit punt parallellen met dit niet meer bestaande kerkverband. Dit kerkverband had nog bestaan, bedenk dat eens, als men rechte lijnen was blijven trekken. Wat doet nu haar zuster, de (voormalige) Hervormde kerk? Is haar oude gestorven zusje ter voorbeeld en waarschuwing waar men beland als men de rechte lijnen loslaat? Neen, het lijkt van niet. Men gaat zelf ook diezelfde weg op. Zie ik dat dat nu goed of zie ik dat niet goed?
DDD schreef: @Sheba:
Ik vind het heel onaardig om het weekblad van de Gereformeerde Bond met zoiets te vergelijken. Maar goed. De vraag of iets een gereformeerd standpunt is, gaat wel weer wat verder natuurlijk, dan de stelling dat een gereformeerde dat standpunt kan innemen zonder dat hij ongereformeerd is. Daarover zou ik dan weer enigszins aarzelen, maar inderdaad toch ja zeggen, omdat het in ieder geval in de lijn van Calvijn is.
Calvijn gaat in zijn commentaar uit van een Zesdaagse schepping. In die tijd was er juist een discussie gaande dat mensen het vreemd vonden God niet alles in een keer had geschapen.DDD schreef: Calvijn spreekt niet over symbolische maar wel over geaccommodeerde aspecten, maar niet op dit gebied, want daar ging de discussie in zijn tijd niet over. Je vraag heb ik dus al hierboven beantwoord. Het is een onhistorische en dus mijns inziens ook onterechte vraag. Met zulke suggesties laat je de geachte heren buikspreken, zoals dr. Huijgen ook terecht opmerkt.
Het is ene al te gewelddadige spotternij, te zeggen, dat Mozes ter wille van zijn verhaal in zes dagen verdeelt, wat God op een ogenblik voltooide. Veeleer heeft God zelf, willende Zijne werken regelen naar de bevatting der mensen, een tijdvak van zes dagen voor zich genomen. De oneindige heerlijkheid Gods, die zich hierin ten toon spreidt, zien wij zo licht voorbij. En vanwaar komt dit anders, dan door onze traagheid om Zijne grootheid te verbreiden, terwijl de ijdelheid van ons verstand ons intussen elders heenlokt? Tot verbetering van dit kwaad heeft God het meest gepaste geneesmiddel aangewend, door de schepping der wereld in zekere afdelingen te onderscheiden, om onze aandacht te trekken, en als ' t ware met geweld tot stilstaan te dwingen.
Maar met het beamen wat God Zelf heeft geopenbaard. Dat geheim wat wij niet uit onszelf noch vanuit de wetenschap kunnen ontdekken? Omdat er maar een ooggetuige bij is geweest. En dat is God Zelf. God die aan het Woord is in Genesis 1 en 2.
En dat wij mensen gebonden zijn aan de grenzen van ons menszijn.
Hoe zouden wetenschappelijke apparaten en methoden de grote ondoorgrondelijke geheimen Van God vanuit zichzelf kunnen ontdekken? Dat is simpelweg niet mogelijk, omdat mensen die apparaten moeten ontwikkelen, programmeren en instellen. En daarmee zijn tegelijk de grenzen aangegeven. Wij zijn en blijven afhankelijk van Gods openbaring. ( Aldus Drs. R. Van Kooten in Aan Zijn Voeten)
Drs. R. Van Kooten schrijft ook over christenen die toch niet de aansluiting bij de wetenschap willen missen en hun toevlucht gaan zoeken in een compromis.Door het geloof verstaan wij, dat de wereld door het Woord Gods is toebereid, alzo dat de dingen die men ziet, niet geworden zijn uit de dingen die gezien worden. Hebr.11 vers 3
Dat je dus als je de visie schepping zoals in Gods Woord geopenbaard is, of evolutie. gaat wegzetten als niet belangrijk, je uiteindelijk in de problemen komt met de kern?. Want hoe Hij Zich openbaart heeft alles te maken met de hoop in het geloof en het leven daaruit.Met andere woorden: het begin van Genesis zou alleen maar willen zeggen dat God achter ons bestaan staat, maar het hoe daarvan zou er niet zoveel toe doen. Dat mag de wetenschap dan invullen. Dit klinkt onschuldig, maar hiermee zijn we wel Gods openbaring kwijt. Bovendien kan die theorie op geen enkele wijze exegetisch bewezen worden. Het begin van de Schrift wil ons juist berichten dat de schepping werkelijk aldus heeft plaats gehad.(...). Zijn almacht is juist de kracht van ons geloven. Dat raakt ook de oefeningen van het geloof. Niet redeneren, niet rekenen, maar weten dat de Vader alles kan. Dat is ook de kracht van mijn hoop(...)
Niet serieus op je argumenten in? ik heb serieus laten blijken niet met je argumenten eens te zijn.DDD schreef:@Sheba:
Je zou eerst eens serieus kunnen ingaan op mijn argumentatie waarom een beroep op Calvijn hierin onterecht is. Want daarmee vervalt de helft van je betoog reeds. Ook als je iemand letterlijk citeert, kun je hem laten buikspreken, namelijk als je hem iets laat zeggen in een heel andere discussie.
Ik ben in de loop van de discussie helemaal niet opgeschoven. Ik begrijp niet hoe je daarbij komt. Het gaat gewoon over verschillende dingen, die afzonderlijk aan de orde komen.
Wat het citaat van ds. Van Kooten betreft: het is een cirkelredenering. De discussie is nu juist wat Genesis ons wil berichten. Dat kun je niet oplossen door daarin tot uitgangspunt te nemen dat de Schrift ons wil berichten dat de schepping werkelijk aldus heeft plaatsgehad.
Mooi voorbeeld las ik vanavond nog: Jes. 45:12 "Ik heb de aarde gemaakt en Ik heb de mens daarop geschapen; Ik ben het, Mijn handen hebben de hemelen uitgebreid en Ik heb al hun heir bevel gegeven".Sheba schreef:....Hij komt er NB later in Zijn Woord regelmatig op terug! Worden we a.h.w. herinnerd aan wat Hij gedaan heeft!
Klopt. In de psalmen ook! Ik heb afgelopen zondag een heel rijtje teksten uit het NT gevonden waar direct of indirect over het scheppen van God gesproken wordt.eilander schreef:Mooi voorbeeld las ik vanavond nog: Jes. 45:12 "Ik heb de aarde gemaakt en Ik heb de mens daarop geschapen; Ik ben het, Mijn handen hebben de hemelen uitgebreid en Ik heb al hun heir bevel gegeven".Sheba schreef:....Hij komt er NB later in Zijn Woord regelmatig op terug! Worden we a.h.w. herinnerd aan wat Hij gedaan heeft!
In zoverre heeft dr. Van den Brink daarin een punt, dat destijds gezegd is - oa door a Brakel - dat op grond van de Bijbel moest gezegd worden dat de zon om de aarde draaide.modesto schreef:Het heliocentrische wereldbeeld houdt in dat de aarde om de zon draait, terwijl de kerk op grond van de Bijbel lange tijd meende dat de zon om de aarde draait.
Al eerder heb ik de vraag gesteld: waar houden we dan op? Ik neem althans aan dat we de Bijbelse gegevens wel op een bepaalde manier hierin een rol laten spelen.modesto schreef:We zijn er inderdaad niet bijgeweest, maar we kunnen wel de gevolgen ervan observeren en daaruit een theorie afleiden die probeert uit te leggen hoe het gegaan is.
eilander schreef:In zoverre heeft dr. Van den Brink daarin een punt, dat destijds gezegd is - oa door a Brakel - dat op grond van de Bijbel moest gezegd worden dat de zon om de aarde draaide.modesto schreef:Het heliocentrische wereldbeeld houdt in dat de aarde om de zon draait, terwijl de kerk op grond van de Bijbel lange tijd meende dat de zon om de aarde draait.
Echter: als zelfs in ons hedendaagse spraakgebruik nog gesproken wordt over "de zon gaat onder", is het heliocentrische idee vrij eenvoudig te rijmen met de Bijbel.
Echter, is het wel helemaal eerlijk om deze gevallen te vergelijken?
Al eerder heb ik de vraag gesteld: waar houden we dan op? Ik neem althans aan dat we de Bijbelse gegevens wel op een bepaalde manier hierin een rol laten spelen.modesto schreef:We zijn er inderdaad niet bijgeweest, maar we kunnen wel de gevolgen ervan observeren en daaruit een theorie afleiden die probeert uit te leggen hoe het gegaan is.
Als ik aan mijn kinderen een boek geef over het ontstaan van het leven op aarde, staan daar dingen in die niet te rijmen zijn met de Bijbelse gegevens. Als ik in de Bijbel lees dat de Heere zegt "Ik heb de aarde gemaakt en Ik heb de mens daarop geschapen" kan ik dat onmogelijk rijmen met het evolueren van een voorloper van een aap tot mens.
Wat telt dan, het woord van de wetenschap of wat God zegt?
Ik haalde geloof ik twee dingen doorelkaarmodesto schreef:Het heliocentrische wereldbeeld houdt in dat de aarde om de zon draait, terwijl de kerk op grond van de Bijbel lange tijd volhield dat de zon om de aarde draait.
We zijn er inderdaad niet bijgeweest, maar we kunnen wel de gevolgen ervan observeren en daaruit een theorie afleiden die probeert uit te leggen hoe het gegaan is.
Prof. Van den Brink merkt op dat de kans dat de evolutie-theorie wetenschappelijk gezien radikaal onderuit gehaald zal worden, uitermate klein is. L@thors terechte vraag is hoe we met dit gegeven het beste om kunnen gaan.