Op zich Bijbels natuurlijk, maar je kunt dit soort vergelijkingen niet tot in detail doortrekken, omdat je anders tot ongerijmde conclusies kunt komen.Tiberius schreef:Ok, nee dan begrijp je mijn vorige posting verkeerd.
Ik vergeleek de wedergeboorte met de geboorte.
Stichting Heartcry
Re: Stichting Heartcry
Re: Stichting Heartcry
In het geestelijke is de Erflater al gestorven.
Maar omdat Hij opgestaan is kan hij de erfenis Zelf verdelen.
Dus alles wat van Hem is is er voor de erfgenamen.
De wedergeboorte is in die zin ook al slecht te vergelijken met een natuurlijke geboorte.
Dat lijkt ook niet de bijbelse bedoeling.
Als je Hem vraagt hoe dat kan, zegt Hij: de wind blaast waarheen hij wil. etc
Dus niet iets wat na te rekenen valt.
Maar omdat Hij opgestaan is kan hij de erfenis Zelf verdelen.
Dus alles wat van Hem is is er voor de erfgenamen.
De wedergeboorte is in die zin ook al slecht te vergelijken met een natuurlijke geboorte.
Dat lijkt ook niet de bijbelse bedoeling.
Als je Hem vraagt hoe dat kan, zegt Hij: de wind blaast waarheen hij wil. etc
Dus niet iets wat na te rekenen valt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Re: Stichting Heartcry
Mooie post.Afgewezen schreef:Wanneer iemand tot geloof komt, is dat niet een zich bewust worden van wat men al heeft, maar dan vindt er een wezenlijke verandering plaats. Iets anders is het dat God de zondaar terugleidt naar waar Hij met hem begonnen is, maar dat betekent niet dat de rest nu een verdere 'ontvouwing' is van iets dat daar reeds werd ontvangen. De zondaar die op Christus ziet, wordt daar en dan verlost, en wordt zich niet dan bewust van een reeds plaatsgevonden hebbende verlossing.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Stichting Heartcry
"Overwinning is geen gearriveerd station" (L van Valen)
In en door Christus rechtvaardig én heilig
De interesse voor de puriteinen is ontstaan op 16 jarige leeftijd. In de boekenkast van zijn grootouders vond Leen van Valen een boekje van William Huntington, God de Kassier der armen. "Dat trof me wel en toen ben ik meer boeken gaan lezen van Hollandse oude schrijvers en Engelse puriteinen. Het was deels ook historische belangstelling, omdat ik graag meer over hun achtergrond wilde weten. In welke tijd stonden deze auteurs en wat waren de uitdagingen waar ze voorstonden. Huntington was dan niet echt een puritein, de bloeitijd van de puriteinen was de 17e eeuw. Mannen als John Owen en Thomas Goodwin, daar ben ik veel in gaan lezen."
In de jaren ’90 schreef van Valen een schat aan boeken, veelal rondom puriteinen. Ook bij Uitgeverij Boekhout verschenen een aantal boeken van zijn hand. Inmiddels publiceerde hij zijn 25e boek, het gaat over Andrew Murray (foto). "Murray zegt hele actuele dingen over levensheiliging. Hij gaat heel erg de diepte in, begrijp je. De Reformatie is daar wat blijven steken; ze bleef hangen bij de rechtvaardiging, ze is niet zozeer aan levensheiliging toegekomen."
Genade
"Zowel bij rechtvaardiging als bij heiliging gaat het om Christus. De Heere wil mensen vergeven en rechtvaardigen. Niet vanwege de verdienste van ons geloof, maar door de genade van Christus. Kijk bijvoorbeeld in Johannes 15. Er is rust in het volbrachte werk van Christus, daaruit mogen we iedere dag leven. Met vallen en opstaan, dat wel. De worsteling met de oude mens blijft. Als je dicht bij de Heere Jezus leeft, heeft de oude mens niet zo’n kans om iedere keer weer op te spelen, dat moeten we wel goed realiseren. Als je slordig bent en toegeeft aan zonde en gebed en Bijbellezen nalaat, dan ben je een prooi van de duivel. De oude mens kan dan weer heerschappij krijgen."
"Met het boek over Murray heb ik aan willen geven dat de Heere zijn kinderen veel meer wil geven dan dat ze vaak beseffen. Veel christenen leiden een laten we zeggen oud-testamentisch leven en blijven zo makkelijk vanuit wetmatigheden leven." "In de evaluatie heb ik wel enkele kritische noten geplaatst. Murray geeft bijvoorbeeld weinig aandacht aan de rechtvaardigmaking. Heiliging moet niet doorslaan. Natuurlijk is er overwinning in en door Christus, maar dat is geen gearriveerd station. Het is niet 'vandaag mag ik die overwinning beoefenen en dan zal het morgen ook weer zo zijn.' Nee, ik moet iedere dag mijn tent uit om het manna op te halen. Het leven met Christus is een leven van strijd en een leven van de wapenrusting aandoen. Dat moeten we niet uit het oog verliezen. Het gevaar als het gaat om levensheiliging is om triomfantelijk te gaan doen. Uiteindelijk eindig je dan in de mens en niet in Christus."
De Reformatie
"Het is voor de Nederlandse kerken goed om de puriteinen intensief te bestuderen. Biddend. Owen bijvoorbeeld, die heeft het over inwonende zonde en het doden van die zonden. Dat mis je soms in onze reformatorische prediking. Ik denk dat de prediking van predikanten die puriteinen bestuderen sprankelender wordt. Eerlijk gezegd zie ik dat ook, in de volle breedte van de Reformatorische traditie. Puriteinen schrijven over Efeze 4 de opwas in de genade, Efeze 6, de wapenrusting, Romeinen 6, het met Christus gestorven zijn. In onze traditie, ontstaan vanuit de Reformatie, kom je dat bijna niet tegen. Ik wil staan in de traditie van de Reformatie en de Drie Formulieren, maar er is meer. De ontwikkeling is niet gestopt bij de Reformatie."
"In de Nederlandse theologie ligt heel erg de nadruk op de doodstaat van de mens. Dat moet ook gepreekt worden, ik zeg niet dat het niet gepreekt mag worden. Maar bedenk dat in het middelpunt het appel moet staan dat de Heere doet, wat Hij wil geven, zijn beloften aan onbekeerde zondaren."
"Mensen verkrampen soms in hun geloof en maken dan een karikatuur van God, daar leven mensen mee en sterven ze wellicht ook mee. Dat is verschrikkelijk. Stel daarom de Heere God voor zowel in zijn rechtvaardigheid, maar ook in Zijn barmhartigheid. 'God genadig en barmhartig,' die insteek (Exodus 34:6 en 7). Dat moet in de prediking en catechese naar voren komen, mensen hebben behoefte aan duidelijkheid."
"Ik heb het zelf ook moeten ontdekken. Ik heb erg gezeten met de doodstaat van de mens. Ik ben ooit in aanraking gekomen met Horatius Bonar. Die maakt duidelijk dat je jezelf niet voor de Heere verdienstelijk kan maken, maar dat je moet zien op de Heere Jezus. Dat is zo bevrijdend geweest. Maar ook de werken van Spurgeon natuurlijk. Die boeken mogen en moeten echt meer gelezen worden."
In en door Christus rechtvaardig én heilig
De interesse voor de puriteinen is ontstaan op 16 jarige leeftijd. In de boekenkast van zijn grootouders vond Leen van Valen een boekje van William Huntington, God de Kassier der armen. "Dat trof me wel en toen ben ik meer boeken gaan lezen van Hollandse oude schrijvers en Engelse puriteinen. Het was deels ook historische belangstelling, omdat ik graag meer over hun achtergrond wilde weten. In welke tijd stonden deze auteurs en wat waren de uitdagingen waar ze voorstonden. Huntington was dan niet echt een puritein, de bloeitijd van de puriteinen was de 17e eeuw. Mannen als John Owen en Thomas Goodwin, daar ben ik veel in gaan lezen."
In de jaren ’90 schreef van Valen een schat aan boeken, veelal rondom puriteinen. Ook bij Uitgeverij Boekhout verschenen een aantal boeken van zijn hand. Inmiddels publiceerde hij zijn 25e boek, het gaat over Andrew Murray (foto). "Murray zegt hele actuele dingen over levensheiliging. Hij gaat heel erg de diepte in, begrijp je. De Reformatie is daar wat blijven steken; ze bleef hangen bij de rechtvaardiging, ze is niet zozeer aan levensheiliging toegekomen."
Genade
"Zowel bij rechtvaardiging als bij heiliging gaat het om Christus. De Heere wil mensen vergeven en rechtvaardigen. Niet vanwege de verdienste van ons geloof, maar door de genade van Christus. Kijk bijvoorbeeld in Johannes 15. Er is rust in het volbrachte werk van Christus, daaruit mogen we iedere dag leven. Met vallen en opstaan, dat wel. De worsteling met de oude mens blijft. Als je dicht bij de Heere Jezus leeft, heeft de oude mens niet zo’n kans om iedere keer weer op te spelen, dat moeten we wel goed realiseren. Als je slordig bent en toegeeft aan zonde en gebed en Bijbellezen nalaat, dan ben je een prooi van de duivel. De oude mens kan dan weer heerschappij krijgen."
"Met het boek over Murray heb ik aan willen geven dat de Heere zijn kinderen veel meer wil geven dan dat ze vaak beseffen. Veel christenen leiden een laten we zeggen oud-testamentisch leven en blijven zo makkelijk vanuit wetmatigheden leven." "In de evaluatie heb ik wel enkele kritische noten geplaatst. Murray geeft bijvoorbeeld weinig aandacht aan de rechtvaardigmaking. Heiliging moet niet doorslaan. Natuurlijk is er overwinning in en door Christus, maar dat is geen gearriveerd station. Het is niet 'vandaag mag ik die overwinning beoefenen en dan zal het morgen ook weer zo zijn.' Nee, ik moet iedere dag mijn tent uit om het manna op te halen. Het leven met Christus is een leven van strijd en een leven van de wapenrusting aandoen. Dat moeten we niet uit het oog verliezen. Het gevaar als het gaat om levensheiliging is om triomfantelijk te gaan doen. Uiteindelijk eindig je dan in de mens en niet in Christus."
De Reformatie
"Het is voor de Nederlandse kerken goed om de puriteinen intensief te bestuderen. Biddend. Owen bijvoorbeeld, die heeft het over inwonende zonde en het doden van die zonden. Dat mis je soms in onze reformatorische prediking. Ik denk dat de prediking van predikanten die puriteinen bestuderen sprankelender wordt. Eerlijk gezegd zie ik dat ook, in de volle breedte van de Reformatorische traditie. Puriteinen schrijven over Efeze 4 de opwas in de genade, Efeze 6, de wapenrusting, Romeinen 6, het met Christus gestorven zijn. In onze traditie, ontstaan vanuit de Reformatie, kom je dat bijna niet tegen. Ik wil staan in de traditie van de Reformatie en de Drie Formulieren, maar er is meer. De ontwikkeling is niet gestopt bij de Reformatie."
"In de Nederlandse theologie ligt heel erg de nadruk op de doodstaat van de mens. Dat moet ook gepreekt worden, ik zeg niet dat het niet gepreekt mag worden. Maar bedenk dat in het middelpunt het appel moet staan dat de Heere doet, wat Hij wil geven, zijn beloften aan onbekeerde zondaren."
"Mensen verkrampen soms in hun geloof en maken dan een karikatuur van God, daar leven mensen mee en sterven ze wellicht ook mee. Dat is verschrikkelijk. Stel daarom de Heere God voor zowel in zijn rechtvaardigheid, maar ook in Zijn barmhartigheid. 'God genadig en barmhartig,' die insteek (Exodus 34:6 en 7). Dat moet in de prediking en catechese naar voren komen, mensen hebben behoefte aan duidelijkheid."
"Ik heb het zelf ook moeten ontdekken. Ik heb erg gezeten met de doodstaat van de mens. Ik ben ooit in aanraking gekomen met Horatius Bonar. Die maakt duidelijk dat je jezelf niet voor de Heere verdienstelijk kan maken, maar dat je moet zien op de Heere Jezus. Dat is zo bevrijdend geweest. Maar ook de werken van Spurgeon natuurlijk. Die boeken mogen en moeten echt meer gelezen worden."
-
- Berichten: 134
- Lid geworden op: 18 nov 2008, 16:19
Re: Stichting Heartcry
In deze bijdrage van Helma herken ik me volledig!
Re: Stichting Heartcry
gaan er nog naar de conferentie?
- JolandaOudshoorn
- Berichten: 11271
- Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
- Locatie: Groot Ammers
-
- Berichten: 1441
- Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
- Locatie: Alhier
Re: Stichting Heartcry
helma schreef:gaan er nog naar de conferentie?


Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Re: Stichting Heartcry
Ik niet, ik ga naar http://www.lustrumichthus.nl.
Zie ook: http://www.refdag.nl/artikel/1438985/St ... traal.html
Zie ook: http://www.refdag.nl/artikel/1438985/St ... traal.html
Re: Stichting Heartcry
Welke conferentie?helma schreef:gaan er nog naar de conferentie?
Re: Stichting Heartcry
Een HeartCry-conferentie?Afgewezen schreef:Welke conferentie?helma schreef:gaan er nog naar de conferentie?
- JolandaOudshoorn
- Berichten: 11271
- Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
- Locatie: Groot Ammers
Re: Stichting Heartcry
Tiberius schreef:Een HeartCry-conferentie?Afgewezen schreef:Welke conferentie?helma schreef:gaan er nog naar de conferentie?

Ik weet, mijn Verlosser leeft
Re: Stichting Heartcry
koewl! heb met interesse het artikel gelezen.Jongere schreef:Ik niet, ik ga naar http://www.lustrumichthus.nl.
Zie ook: http://www.refdag.nl/artikel/1438985/St ... traal.html
Re: Stichting Heartcry
De Waarheidsvriend publiceert een briefwisseling tussen 'broeder Arjan' (Baan) en 'broeder Willem' (predikant van wie ik de naam maar niet kan onthouden) over Heartcry. 'k Ben wel benieuwd wat eruit gaat komen.
Re: Stichting Heartcry
Ds. Van Vlastuin?Zita schreef:De Waarheidsvriend publiceert een briefwisseling tussen 'broeder Arjan' (Baan) en 'broeder Willem' (predikant van wie ik de naam maar niet kan onthouden) over Heartcry. 'k Ben wel benieuwd wat eruit gaat komen.