helma schreef:freek schreef:Ik herken me wel in de vragen die Kroon stelt; zijn vragen zijn de mijne ook wel (een beetje). Ik vind het alleen zwak om nu met de Catechismus te komen. Met de C. in m'n hand kan ik ook heel veel dingen bij voorbaat al aan te kant zetten. Maar met de bijbel erbij, is het veel lastiger om te beargumenteren waarom christenen geen zonden kunnen overwinnen...
ik vind het ook een heel lastig vraagstuk
hoe zie jij dat nou Wilhelm?
Ik zie het nl ook niet
Nee weet je, ik herken de vragen van Laurens Kroon wel.
Alleen ben ik altijd bang om zaken zomaar af te keuren , want Gods weg is soms zo'n wonderlijke weg. En ik weet dat er lezingen zijn , iig bij Heart Cry, die gebruikt zijn in mensenlevens, tot onderwijzing, vertroosting en ook tot vermaning.
Als de Heere door deze stichtingen wil werken, wie zijn wij dan om alles zomaar af te schrijven ?
Dat is de ene kant.
Anderzijds hoor ik ook geluiden waar ik mn vragen bij heb.
Zeker als het over dat "moeten" gaat. De nieuwe wet die men de bestaande kerk , misschien wel terecht !, verwijt te prediken, lijkt men in een ander jasje de mensen voor te houden.
Het is juist zo'n wonder dat we niets moeten. Hij is altijd de eerste !
Wij hebben Hem lief omdat Hij ons eerst heeft liefgehad. Door Gods ontdekkende werk gaan we de zonde haten en vlieden , maar we leren het ook dat als de Heere ons ook maar even aan onszelf overlaat, dat we met Petrus omkomen in de golven van zonden , twijfel en ongeloof.
Onze schuld , en dat is volkomen waar, maar als we door genade voor Hem mogen leven in een leven van heiligmaking, dan moeten we leren dat Hij het is die dat geeft.
In onszelf zijn er altijd maar weer zoveel afwijkingen en afdwalingen.
En om daar nu mee telkens tot Hem te leren vluchten dat is nu juist zo'n les, dat we ook alles in onze heiligmaking , bij Hem moeten en mogen zoeken.
Maar om nu ook geduriglijk het volmaakte gebed te moge bidden , dat Jezus Zelf aan Zijn discipelen leerde : vergeef ons onze schulden. Om in die gestalte het werkelijk te leren dat de minste in het Koninkrijk der Hemelen de meeste, en de meeste de minste zal zijn.
En wat de argumentatie in het artikel betreft, denk ik dat reformatorische christenen elkaar mogen wijzen op de belijdenisgeschriften , niet omdat ze boven de Bijbel staan , wel omdat ze door ons allen als zuiver beschouwd worden , en dat er hierin herkenning zou moeten zijn over de kerkmuren heen.
Maar Laurens Kroon heeft in zijn argumentatie toch ook de Bijbel laten spreken in dit artikel. Hoewel zijn kritiek op Jij daar toch ook weer over het algemeen, hoe begrijpelijk ook , verwoord wordt in gevoelsargumenten als het voor ons onbekende klappen , getuigen etc. Ook ik houd hier niet van, en heb mn vragen waarom men dit nu zo graag wilt. Maar er zal wel degelijk op grond van de Schrift beargumenteerd moeten worden waarom elementen in een dienst / bijeenkomst als getuigen en klappen niet goed zouden zijn.
En wat de heiligmaking betreft, zelf vind ik die uitspraak van Calvijn ook heel leerzaam
Daarin lees ik dat ware heiling niet anders is dan ootmoed, ootmoed en nog eens ootmoed.
En wie kan er dan spreken over een overwinningsleven ?
Dan de houding van Zefanja : "Maar Ik zal in het midden van u doen overblijven een ellendig en arm volk; die zullen op den Naam des HEEREN betrouwen."
Dan is er wel een overwinningleven , niet in ons, maar in Zijn werk !
Het is al eerder verwoord, we moeten de ene eenzijdigheid niet met de andere bestrijden.
En dit is heel moeilijk. En daarom vond ik dit artikel wel eerlijk waar Laurens Kroon de lauwheid binnen de GG heel eerlijk benoemde, maar ook de taak van hen die zich van harte aan dit kerkverband verbonden voelen en die deze zaken signaleren , om niet te vluchten , maar om als een getuige te blijven staan , hoe moeilijk dat misschien soms ook lijkt. Maar als we om Zijns wil verdrukkingen moeten en mogen leidden, zelfs onder de gemeentenleden, en om dan ook al onze broeders hoger te achten dan onszelf, dan spreken we pas echt van een ootmoedige Heiligmaking.