Herman schreef:
Ergens stelde je dat barok en hoogstaande muziek synoniemen zijn en dat de toegankelijkheid van de muziek verslechterd op het moment dat de muziekkwaliteit omhoog gaat. Ik snap de redenering, maar ben het er niet mee eens. Barokke muziek is gewoon normale muziek, gespeeld door normale mensen in een normale tijd (1600-1750).
Dat dit klankidioom niet direct meer aansluit bij het kerkvolk van nu, betekent niet dat ze het niet zouden snappen of zouden kunnen waarderen. Dat zeer zeker.
Dat stelde ik niet, ik reageerde op opmerkingen van Sietze de Vries. Maar als barok niet aansluit bij de gemeente (wat in veel gemeenten toch het geval is), wees dan niet eigenwijs als organist, en doe wat de gemeente wil in plaats van je eigen hobby. Soms krijg ik het idee (sommigen zeggen dat ook hardop) dat de organist de gemeente wil opvoeden. Naast het feit dat ik dat nogal een hoogmoedige gedachte vind (wie is hij om te bepalen wat ik mooi moet vinden), vind ik het ook hoogst ongepast om daar de eredienst voor te misbruiken.
ejvl schreef:Elitaire...
Ik vind organisten die maar wat om een melodie heenspelen en "uit het hoofd spelen" en "improvizeuren" juist elitair, want die denken dat ze het beter kunnen als al diegene die orgelmuziek heeft uitgebracht...
Als men zulks tot stichting en tevredenheid van de gemeente doet, dan heb ik liever zo'n organist, dan eentje die heel ingewikkeld en technisch allemaal heel bijzondere stukken speelt, ter ongenoegen van een groot deel der gemeente.
Ik heb een gemeente meegemaakt waar het zulks was. Een organist die prachtige stukken op best niveau wist te spelen. Technisch heel knap enzo. Alleen de gemeente kon het helemaal niet meemaken, en velen ergerden zich. Alleen een enkele fijnproever was lovend.
Jij koppelt nu "smaak van de gemeente" en "eenvoudig" aan elkaar evenals "kwaliteit" en "ingewikkeld". Ik ben bang dat dat niet terecht is. Veel cultuurbarbaren houden niet van eenvoudig, maar van glitter en glamour, trompetten en bazuingeschal, veelvuldig moduleren, opzwepende loopjes, in één psalmvoorspel tien gezangen verwerken enzovoorts. Als zoiets foutloos gedaan wordt, krijg je misschien het MartinMans-effect (gelukkig ben ik niet al te zeer op de hoogte van de werken van Martin Mans). Als zoiets met niet al te grote deskundigheid en vaardigheid wordt uitgevoerd, doet het pijn aan je oren en verlang je enorm naar een voorspel waarin eenvoudigweg de psalm vierstemmig wordt gespeeld.
Als het "pijn aan je oren doet" dan dien je de gemeente niet. Dan inderdaad liever "een voorspel waarin eenvoudigweg de psalm vierstemmig wordt gespeeld".
Maar als een organist een "Martin Mans effect" weet te produceren wat tot genoegen der gemeente is, dan dient hij daarmee de gemeente. Veel meer dan hij, die technisch fantastisch speelt, maar de gemeente kan het niet meemaken. Persoonlijk heb ik liever iemand die iets eenvoudigs en herkenbaars (een psalm of gezang) op koraalachtige wijze als voorspel speelt, dan iemand als "Sietze de Vries". Ik zou me erg ergeren aan zulk een wijze van spelen (barok moet je van houden, en ik doe dat duidelijk niet).
Ik zou willen zeggen: Organisten, dien uw gemeente. Speel niet wat u mooi vind, maar wat de gemeente mooi vind. Kunt of wilt u dat niet, geef uw taak dan over aan een ander, die het wel kan/wil.