Zonder de Geest is de Wet niet te verstaan. Zonder de Geest krijgen we mensen waar het om de buitenkant gaat of mensen die roepen dat het om de binnenkant gaat en niet om de buitenkant. Beiden staan niet in de vrijheid van de Geest. In die vrijheid ben je werkelijk vrij en ook dienstknecht (Luther).Gijs83 schreef:Ik denk dat verschillende mensen hier denken, dat wij heel star wettisch willen zijn. Volgens zijn er beide kanten vooroordelen ten opzichte van elkaar.
Kerkdiensten
Re: kerkdiensten?
Ja, dat snap ik. Misschien moet ik het niet te hard uitspreken om verkeerde denkbeelden te krijgen...hervormde schreef:bedrogen verloren gaan of oprecht onbekeerd en ook verloren gaan. Maakt dat verschil uit Gijs? Vallen ze beide niet onder het 'wee u Chorazin, (...)'?Ze rekenen vast op de hemel, maar komen bedrogen, dat zijn er wellicht meer dan die niet bedrogen uitkomen.
Werp jezelf maar op Jezus en het Woord. Hij werpt niemand uit.
Mee eens. Dicht bij onszelf blijven dus.hervormde schreef:bedrogen verloren gaan of oprecht onbekeerd en ook verloren gaan. Maakt dat verschil uit Gijs? Vallen ze beide niet onder het 'wee u Chorazin, (...)'?Ze rekenen vast op de hemel, maar komen bedrogen, dat zijn er wellicht meer dan die niet bedrogen uitkomen.
Werp jezelf maar op Jezus en het Woord. Hij werpt niemand uit.
Bij ons klagen de leden die altijd in de hervormde kerk gezeten hebben juist over degenen die 'overkomen'. Deze overkomers denken dat ze dan alles maar 'mogen' wat bij de zwaardere kerk verboden is. Toch klopt dat niet want ook de hervormde leden houden bv. zondagsheiliging, gaan netjes gekleed naar de kerk en storen zich juist aan hen die het niet zo nauw nemen met hoe je je gedraagt en kleed als je naar de kerk gaan.Gijs83 schreef:Over welke mensen heb je bij wie de wagen stil staat, de mensen die makkelijk naar de PKN overstappen of de mensen die makkelijk iemand afschrijven. (als jullie denken dat ik iemand afschrijf, dat zitten jullie ernaast.)eilander schreef:Nee, inderdaad. Je kunt niet alles zomaar goed vinden. Maar alles zomaar afkeuren mag nog veel minder, denk ik!Gijs83 schreef:Je kunt toch niet zomaar alles goed vinden? Ik denk dat het niet goed is.Hendrikus schreef:Gijs, Gijs, leer je het nou nooit? Altijd maar die etiketjes, altijd maar denken dat het alleen bij jouw kerkje deugt? Jongen, kijk toch eens wat verder dan je neus lang is.
Redelijk recent nog meegemaakt dat iemand overstapte naar een PKN-gemeente. Het stemt mij verdrietig als je ziet met welk gemak deze mensen dan worden afgeschreven met dezelfde argumentatie als die van jou: blijkbaar willen ze onder een makkelijker prediking zitten.
Maar als je dan vraagt: weet je ook hoe de prediking in die gemeente daadwerkelijk is, staat de wagen stil.
En als je dan zegt: zal ik je een preek op CD geven, zodat je dat eens kan horen, dan willen ze dat niet.
Wees eerlijk Gijs, dat kán toch niet!
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Het zijn allemaal mooie verhalen en karikaturen die in stand worden gehouden , lekker veilig. Alle overstappers zijn vijanden van de waarheid en willen alleen maar onder de tucht vandaan...
Maar weet dat er ook velen zijn die de stap vanuit de afgescheiden kerken maken naar de Herv kerk, al dan niet binnen het verband vd PKN, dit doen, niet vanwege het feit dat men vrijer wil zijn en af wil zijn van de regels, maar vanwege een honger en een dorst naar een prediking waar Christus centraal staat. En ja het zijn vaak diegenen " die al zo makkelijk" of beter gezegd vrijmoediger over het geloof spraken: ,en dus al verdacht waren.
Natuurlijk zijn er ook veel andere gevallen bekend waar de overstap wel gemaakt wordt vanuit verkeerde motieven, maar laten we toch uitkijken met generaliseren.
Maar weet dat er ook velen zijn die de stap vanuit de afgescheiden kerken maken naar de Herv kerk, al dan niet binnen het verband vd PKN, dit doen, niet vanwege het feit dat men vrijer wil zijn en af wil zijn van de regels, maar vanwege een honger en een dorst naar een prediking waar Christus centraal staat. En ja het zijn vaak diegenen " die al zo makkelijk" of beter gezegd vrijmoediger over het geloof spraken: ,en dus al verdacht waren.
Natuurlijk zijn er ook veel andere gevallen bekend waar de overstap wel gemaakt wordt vanuit verkeerde motieven, maar laten we toch uitkijken met generaliseren.
Ik begrijp uit de smiley dat deze posting niet serieus bedoeld is? Dat is toch de regel?Ander schreef:Kom op mensen, er stond hier nog een posting die inmiddels weer verwijderd is, maar de discussie ging over een lovend verhaal over een gemeente die van wettische gemeente een gemeente met een goede geest werd, nadat er een aantal predikanten hebben gestaan. Je kunt er natuurlijk gif op innemen dat niet iedereen die stellingname onderschrijft omdat die bewuste gemeente niet als de meest rechtse te boek staat. Wees dan ook niet al te verbaasd wanneer daar tegenreacties op komen. De zorgen van Gijs deel ik, al loont het niet de moeite dat hier uit te stallen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther schreef:Ik begrijp uit de smiley dat deze posting niet serieus bedoeld is? Dat is toch de regel?Ander schreef:Kom op mensen, er stond hier nog een posting die inmiddels weer verwijderd is, maar de discussie ging over een lovend verhaal over een gemeente die van wettische gemeente een gemeente met een goede geest werd, nadat er een aantal predikanten hebben gestaan. Je kunt er natuurlijk gif op innemen dat niet iedereen die stellingname onderschrijft omdat die bewuste gemeente niet als de meest rechtse te boek staat. Wees dan ook niet al te verbaasd wanneer daar tegenreacties op komen. De zorgen van Gijs deel ik, al loont het niet de moeite dat hier uit te stallen.
pffffffffffffffffftttt
Doe niet zo raar.Luther schreef:Ik begrijp uit de smiley dat deze posting niet serieus bedoeld is? Dat is toch de regel?Ander schreef:Kom op mensen, er stond hier nog een posting die inmiddels weer verwijderd is, maar de discussie ging over een lovend verhaal over een gemeente die van wettische gemeente een gemeente met een goede geest werd, nadat er een aantal predikanten hebben gestaan. Je kunt er natuurlijk gif op innemen dat niet iedereen die stellingname onderschrijft omdat die bewuste gemeente niet als de meest rechtse te boek staat. Wees dan ook niet al te verbaasd wanneer daar tegenreacties op komen. De zorgen van Gijs deel ik, al loont het niet de moeite dat hier uit te stallen.
ja mods, hij begon...
En nu om antwoord te geven op je vraag: zoals er nu op Gijs gereageerd wordt is hetzelfde als wel eens in het verleden gebeurde. Het loont dus niet de moeite en ik blijf er vrolijk onder. Snap je?

(dat laatste is een speciale knipoog voor Luther)
Hoe vaak kom je niet in de geschiedbeschrijvingen van Ger.Gems tegen dat men omdat men geen geestelijk voedsel meer kregen uit de Hervormde Kerk stapten? Heel vaak! Zo'n overstap zal ik ook niet veroordelen.Wilhelm schreef:Het zijn allemaal mooie verhalen en karikaturen die in stand worden gehouden , lekker veilig. Alle overstappers zijn vijanden van de waarheid en willen alleen maar onder de tucht vandaan...
Daar waren we ook niet zo bang voor.Gijs83 schreef:Zo'n overstap zal ik ook niet veroordelen.

- Oude-Waarheid
Omgekeerd kwam ook voor Gijs!!!Gijs83 schreef:Hoe vaak kom je niet in de geschiedbeschrijvingen van Ger.Gems tegen dat men omdat men geen geestelijk voedsel meer kregen uit de Hervormde Kerk stapten? Heel vaak! Zo'n overstap zal ik ook niet veroordelen.Wilhelm schreef:Het zijn allemaal mooie verhalen en karikaturen die in stand worden gehouden , lekker veilig. Alle overstappers zijn vijanden van de waarheid en willen alleen maar onder de tucht vandaan...
Maar daar was toen de Hervormde dominee daar ter plaatsen geen eens zo blij mee.
Ik hoorde onlangs een Goudse PKN preek die gehouden was op 2e paasdag. Het was een Catechismuspreek over de opstanding. Over geestelijk voedsel gesproken! Zo voedzaam hoor je ze in de GG niet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
refo schreef:Ik hoorde onlangs een Goudse PKN preek die gehouden was op 2e paasdag. Het was een Catechismuspreek over de opstanding. Over geestelijk voedsel gesproken! Zo voedzaam hoor je ze in de GG niet.

Vertel
Het omgekeerde komt ook voor! En niet zo weinig ook.Gijs83 schreef:Hoe vaak kom je niet in de geschiedbeschrijvingen van Ger.Gems tegen dat men omdat men geen geestelijk voedsel meer kregen uit de Hervormde Kerk stapten? Heel vaak! Zo'n overstap zal ik ook niet veroordelen.
Maar dat haalt de "geschiedbeschrijvingen van Ger.Gems" meestal niet

~~Soli Deo Gloria~~
Best een hoop werk, alle GG's afgaan om de prediking daar te beoordelen.....refo schreef:Ik hoorde onlangs een Goudse PKN preek die gehouden was op 2e paasdag. Het was een Catechismuspreek over de opstanding. Over geestelijk voedsel gesproken! Zo voedzaam hoor je ze in de GG niet.