“Vraag er maar veel om.”

Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door Cyrillus »

GerefGemeente-lid schreef: 23 aug 2023, 16:12
Cyrillus schreef: 23 aug 2023, 15:35
GerefGemeente-lid schreef: 23 aug 2023, 15:29
Cyrillus schreef: 23 aug 2023, 13:58 Je zou het kunnen vergelijken met een gezin, waarbij de opgroeiende kinderen ook in de pubertijd zekerheidshalve steeds klein worden gehouden door psychologische onderdrukkking en daardoor nooit werkelijk volwassen worden.
Suggereer je nu dat de kleinen in de genade (de christenen in die in hun geeedtelijke jeugd zijn) door predikanten psychologisch onderdrukt worden en daarom nooit volwassen worden?
Ik denk dat er in veel kerken een geestelijk klimaat is, waarbij kleinen in de genade klein gehouden worden.
Dus het is juist wat ik zeg?
Ik begrijp niet dat je het woord dus gebruikt. Vind jij dat het geestelijk klimaat alleen door predikanten bepaald wordt?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door GerefGemeente-lid »

Cyrillus schreef: 23 aug 2023, 16:29
GerefGemeente-lid schreef: 23 aug 2023, 16:12
Cyrillus schreef: 23 aug 2023, 15:35
GerefGemeente-lid schreef: 23 aug 2023, 15:29 Suggereer je nu dat de kleinen in de genade (de christenen in die in hun geeedtelijke jeugd zijn) door predikanten psychologisch onderdrukt worden en daarom nooit volwassen worden?
Ik denk dat er in veel kerken een geestelijk klimaat is, waarbij kleinen in de genade klein gehouden worden.
Dus het is juist wat ik zeg?
Ik begrijp niet dat je het woord dus gebruikt. Vind jij dat het geestelijk klimaat alleen door predikanten bepaald wordt?
Goed, laten we dan voor predikanten ambtsdragers invullen.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door Cyrillus »

GerefGemeente-lid schreef: 23 aug 2023, 16:35
Cyrillus schreef: 23 aug 2023, 16:29
GerefGemeente-lid schreef: 23 aug 2023, 16:12
Cyrillus schreef: 23 aug 2023, 15:35
Ik denk dat er in veel kerken een geestelijk klimaat is, waarbij kleinen in de genade klein gehouden worden.
Dus het is juist wat ik zeg?
Ik begrijp niet dat je het woord dus gebruikt. Vind jij dat het geestelijk klimaat alleen door predikanten bepaald wordt?
Goed, laten we dan voor predikanten ambtsdragers invullen.
Ik begrijp niet dat je het woord dus gebruikt. Vind jij dat het geestelijk klimaat alleen door ambtsdragers bepaald wordt?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door GerefGemeente-lid »

Cyrillus schreef: 23 aug 2023, 16:39
GerefGemeente-lid schreef: 23 aug 2023, 16:35
Cyrillus schreef: 23 aug 2023, 16:29
GerefGemeente-lid schreef: 23 aug 2023, 16:12
Dus het is juist wat ik zeg?
Ik begrijp niet dat je het woord dus gebruikt. Vind jij dat het geestelijk klimaat alleen door predikanten bepaald wordt?
Goed, laten we dan voor predikanten ambtsdragers invullen.
Ik begrijp niet dat je het woord dus gebruikt. Vind jij dat het geestelijk klimaat alleen door ambtsdragers bepaald wordt?
Nee, ook door allerlei andere winden van leer. Maar wie bedoel jij dan eigenlijk vooral?
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door Cyrillus »

GerefGemeente-lid schreef: 23 aug 2023, 17:07
Cyrillus schreef: 23 aug 2023, 16:39
GerefGemeente-lid schreef: 23 aug 2023, 16:35
Cyrillus schreef: 23 aug 2023, 16:29
Ik begrijp niet dat je het woord dus gebruikt. Vind jij dat het geestelijk klimaat alleen door predikanten bepaald wordt?
Goed, laten we dan voor predikanten ambtsdragers invullen.
Ik begrijp niet dat je het woord dus gebruikt. Vind jij dat het geestelijk klimaat alleen door ambtsdragers bepaald wordt?
Nee, ook door allerlei andere winden van leer. Maar wie bedoel jij dan eigenlijk vooral?
Ik denk dat het een optelsom is van allerlei factoren, natuurlijk heeft een kerkenraad inclusief predikant hier veel invloed op, maar ook het geheel van sociale regels en omgangsvormen, de manier waarop de Bijbel geacht wordt geïnterpreteerd te worden etc., waardoor een refobubbel ontstaat die het zicht ontneemt op de Bijbelse werkelijkheid. Hierdoor raken kleinen in het geloof de weg kwijt.
Johannes 3:16
Berichten: 914
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door Johannes 3:16 »

Arja schreef: 23 aug 2023, 15:08
Cyrillus schreef: 21 aug 2023, 20:03
Posthoorn schreef: 21 aug 2023, 19:23 Dat is geen antwoord. Je mág geloven. Maar wat nu als je dat niet kunt?
Nee hoor, dat mag niet, stel je voor dat je Jezus steelt.
Dat is interessant, je gaat opeens een andere kant op. Ik ben zo benieuwd naar een inhoudelijk antwoord op wat @posthoorn hier zegt. "... je mag geloven. Maar wat nu als je dat niet kunt?"

Ik vind het een belangrijke vraag.
Gistermorgen, nog voor het snoeiwerk, heb ik aan @Posthoorn gevraagd, of ik haar goed begrijp als ze stelt dat er onbekeerde mensen zijn die wel graag wíllen geloven, maar niet kúnnen geloven (en er daarom om moeten vragen)?

@HHR reageerde op mijn post, maar die reactie is bij het snoeiwerk weggehaald. Kan deze misschien door het modteam teruggezet worden? Ik vond het een opmerkelijke reactie namelijk.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10688
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door Ad Anker »

Johannes 3:16 schreef: 23 aug 2023, 19:15 @HHR reageerde op mijn post, maar die reactie is bij het snoeiwerk weggehaald. Kan deze misschien door het modteam teruggezet worden? Ik vond het een opmerkelijke reactie namelijk.
Nee, die reactie wordt niet teruggezet. Je kunt HRR vragen nogmaals te antwoorden.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6574
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door Posthoorn »

Johannes 3:16 schreef: 23 aug 2023, 19:15 Gistermorgen, nog voor het snoeiwerk, heb ik aan @Posthoorn gevraagd, of ik haar goed begrijp als ze stelt dat er onbekeerde mensen zijn die wel graag wíllen geloven, maar niet kúnnen geloven (en er daarom om moeten vragen)?
Ik dat dat inderdaad kan. In elk geval zijn ze onbekeerd in eigen waarneming.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door Cyrillus »

Johannes 3:16 schreef: 23 aug 2023, 19:15
Arja schreef: 23 aug 2023, 15:08
Cyrillus schreef: 21 aug 2023, 20:03
Posthoorn schreef: 21 aug 2023, 19:23 Dat is geen antwoord. Je mág geloven. Maar wat nu als je dat niet kunt?
Nee hoor, dat mag niet, stel je voor dat je Jezus steelt.
Dat is interessant, je gaat opeens een andere kant op. Ik ben zo benieuwd naar een inhoudelijk antwoord op wat @posthoorn hier zegt. "... je mag geloven. Maar wat nu als je dat niet kunt?"

Ik vind het een belangrijke vraag.
Gistermorgen, nog voor het snoeiwerk, heb ik aan @Posthoorn gevraagd, of ik haar goed begrijp als ze stelt dat er onbekeerde mensen zijn die wel graag wíllen geloven, maar niet kúnnen geloven (en er daarom om moeten vragen)?

@HHR reageerde op mijn post, maar die reactie is bij het snoeiwerk weggehaald. Kan deze misschien door het modteam teruggezet worden? Ik vond het een opmerkelijke reactie namelijk.
Misschien kan @posthoorn dit beter beantwoorden, maar is het niet kunnen geloven, niet veel meer een niet weten hoe te geloven?
Johannes 3:16
Berichten: 914
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door Johannes 3:16 »

Posthoorn schreef: 23 aug 2023, 19:56
Johannes 3:16 schreef: 23 aug 2023, 19:15 Gistermorgen, nog voor het snoeiwerk, heb ik aan @Posthoorn gevraagd, of ik haar goed begrijp als ze stelt dat er onbekeerde mensen zijn die wel graag wíllen geloven, maar niet kúnnen geloven (en er daarom om moeten vragen)?
Ik dat dat inderdaad kan. In elk geval zijn ze onbekeerd in eigen waarneming.
Als we belijden dat onbekeerde mensen onwillig zijn, moeten we ook zeggen dat onbekeerde mensen niet geloven wíllen.

In de Dordtse Leerregels (hoofdstuk 3/4 par. 3) staat:
"En willen en kunnen tot God niet wederkeren, noch hun verdorven natuur verbeteren, noch zichzelven tot de verbetering daarvan schikken"

Pas door de wedergeboorte wordt de wil veranderd, zo belijden wij met de Dordtse Leerregels:
Dordtse Leerregels hoofdstuk 3/4 par. 11:
"In den wil stort Hij nieuwe hoedanigheden en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt; die boos was, goed wordt; die niet wilde, nu metterdaad wil; die wederspannig was, gehoorzaam wordt;"

Er wordt vaak gezegd dat onbekeerden zich niet kunnen verschuilen achter hun onmacht, omdat ze ten diepste onwillig zijn. En dat is waar.
Maar dan geldt dat toch ook voor de wil om bekeerd te willen worden?

Onbekeerden zijn vijanden van God, zo spreekt Paulus in zijn brieven.

Het bestaat dus niet dat onbekeerden bekeerd willen worden. Zij bidden hier dus ook niet om. En als ze dat wel doen, is dat huichelarij.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6574
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door Posthoorn »

De praktijk van het geestelijk leven is wat minder wiskundig dan je hier suggereert.

Iemand die gaat zoeken, en zijn eigen blindheid en onwil ervaart, daarvan kun je wellicht zeggen dat hij niet meer onwillig is en dus eigenlijk al 'bekeerd' of wedergeboren. Maar daar help je hem niet mee, want hij is God kwijt en dat is zijn nood. En het zal pas goed zijn als de zondaar God als een verzoend God in Christus heeft leren kennen. En dat zal hem van Boven geopenbaard moeten worden, want hij is ten enenmale niet in staat om zijn eigen ogen te openen en zijn eigen banden los te maken.
Bertiel
Berichten: 4774
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door Bertiel »

wat zou jouw advies dan zijn?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32898
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door -DIA- »

Zou ik, in alle bescheidenheid, mogen verwijzen naar de meditatie die in het topic 'preken op internet' is geplaatst? Ik bedoel de meditatie van afgelopen dinsdag (meen ik).
viewtopic.php?t=10477&start=4725
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door Cyrillus »

Johannes 3:16 schreef: 24 aug 2023, 06:18
Posthoorn schreef: 23 aug 2023, 19:56
Johannes 3:16 schreef: 23 aug 2023, 19:15 Gistermorgen, nog voor het snoeiwerk, heb ik aan @Posthoorn gevraagd, of ik haar goed begrijp als ze stelt dat er onbekeerde mensen zijn die wel graag wíllen geloven, maar niet kúnnen geloven (en er daarom om moeten vragen)?
Ik dat dat inderdaad kan. In elk geval zijn ze onbekeerd in eigen waarneming.
Als we belijden dat onbekeerde mensen onwillig zijn, moeten we ook zeggen dat onbekeerde mensen niet geloven wíllen.

In de Dordtse Leerregels (hoofdstuk 3/4 par. 3) staat:
"En willen en kunnen tot God niet wederkeren, noch hun verdorven natuur verbeteren, noch zichzelven tot de verbetering daarvan schikken"

Pas door de wedergeboorte wordt de wil veranderd, zo belijden wij met de Dordtse Leerregels:
Dordtse Leerregels hoofdstuk 3/4 par. 11:
"In den wil stort Hij nieuwe hoedanigheden en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt; die boos was, goed wordt; die niet wilde, nu metterdaad wil; die wederspannig was, gehoorzaam wordt;"

Er wordt vaak gezegd dat onbekeerden zich niet kunnen verschuilen achter hun onmacht, omdat ze ten diepste onwillig zijn. En dat is waar.
Maar dan geldt dat toch ook voor de wil om bekeerd te willen worden?

Onbekeerden zijn vijanden van God, zo spreekt Paulus in zijn brieven.

Het bestaat dus niet dat onbekeerden bekeerd willen worden. Zij bidden hier dus ook niet om. En als ze dat wel doen, is dat huichelarij.
Door de eerste zin uit DL 3/4 3 niet te citeren doe je alsof het daar over onbekeerden gaat. In werkelijkheid gaat het over alle mensen, de mensheid dus. Dat is een andere context. De eerste zin luidt: "
Overzulks zo worden alle mensen in zonde ontvangen, en als kinderen des toorns geboren, onbekwaam tot enig zaligmakend goed, geneigd tot kwaad, dood in zonden en slaven der zonde."
Lies
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 aug 2023, 12:48

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door Lies »

‘Bidt en u zal gegeven worden; zoekt en gij zult vinden; klopt en u zal opengedaan worden. Want een ieder, die bidt, ontvangt, en wie zoekt, vindt, en wie klopt, hem zal opengedaan worden. Of welk mens onder u zal, als zijn zoon hem om brood vraagt, hem een steen geven? Of als hij een vis vraagt, zal hij hem toch geen slang geven? Indien dan gij, hoewel gij slecht zijt, goede gaven weet te geven aan uw kinderen, hoeveel te meer zal uw Vader in de hemelen het goede geven aan hen, die Hem daarom bidden. Alles nu wat gij wilt, dat u de mensen doen, doet gij hun ook aldus: want dit is de wet en de profeten.’
‭‭Matteüs‬ ‭7‬:‭7‬-‭12‬ ‭NBG51‬‬
https://bible.com/bible/328/mat.7.7-12.NBG51

‘En dit is de vrijmoedigheid, die wij tegenover Hem hebben, dat Hij, indien wij iets bidden naar zijn wil, ons verhoort.’
‭‭1 Johannes‬ ‭5‬:‭14‬ ‭NBG51‬‬
https://bible.com/bible/328/1jn.5.14.NBG51

Bidden naar Zijn wil staat er. En als gelovige weet je dat heel goed.
Plaats reactie