Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

-DIA-

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

dennis schreef:
-DIA- schreef:
SecorDabar schreef:Beste DIA,
Ik hoor dat wel meer van predikanten wat u schreef:
Het komt er maar op aan dat we eens vast lopen met alles wat van ons is, en voor God in leren vallen.

Maar als twee mensen hetzelfde zeggen, wil nog niet zeggen dat zij hetzelfde bedoelen.
1. Wat verstaat men onder vastlopen?
2. Hoe diep is dat vastlopen ?
Ik bedoel: Ook in een algemene overtuiging kan men vastlopen, maar dat hoeft nog niet zaligmakend te zijn.

Vriendelijke groeten van Secor Dabar
Ja ik begrijp het. We lopen met onszelf niet zo snel vast.

1. Je kan zien waar het komen moet. Er er tegen vechten. Je ziet dat je het voor God toch eens zal moeten verliezen.
En je bent wel overtuigd dat er zo'n schuld ligt tussen jou en tussen God, dat, als God in het gericht treedt je zal moeten
sterven. Dat ga je toch wel toestemmen. Maar daadwerkelijk het hoofd op het blok leggen is toch een andere zaak.
Daar zal de mens van zichzelf nooit komen, en ook niet kunnen komen. En toch... God wil dat aan Zijn gerechtigheid
genoeg gedaan wordt. Je kan de nood wel eens voelen. Het kan wel eens zo benauwd worden. Je ziet de dood voor
ogen... Maar, het buigen onder God. Dat betekent je dood. Denk aan Jona. Hij kwam op een punt dat hij onvoorwaardelijk
overboord ging. Dat werd zijn dood, en hij stemde ermee in, want hij wist niet dat er een vis was... Begrijp je dat het
een Godswerk is als een mens een onder het Recht mag buigen? Als zijn verzet eens gebroken mag worden?

2. Hoe diep is dat vastlopen? Ik zou denken dat Psalm 142 dat verwoordt: Ik wou vluchten, maar ik kon nerges heen, zodat mijn dood voorhanden scheen.En alle hoop mij gans ontviel, daar niemand zorgde voor mijn ziel. Ook psalm 116: Ik lag gekneld in banden van de dood. Daar de angst der hel mij alle troost dees missen. Ik vond benauwdheid en driefenis.

3. Algemene overtuiging kan zeer ver gaan. En de benauwdheid onder een algemene overtuiging kan zelfs nog groter zijn als
bij een zaligmakende overtuiging. Maar er is wel verschil. De algemene overtuigde stemt wel in dat God recht is, maar heeft geen liefde tot dat Recht. Toch zul je ook wel vaak denken: Is het nu allemaal algemeen werk? Dat kan ook wel eens benauwd zijn. Maar toch... Dan zal het gebed toch zijn: Heere, als U nog nooit begonnen bent, zou U dan nog willen beginnen? Want we weten het toch wel hoe ver een algemene overtuiging kan gaan. Dat kan wel eens tot wanhoop brengen, terwijl God Zijn uitverkorenen toch bewaard voor de wanhoop. Maar we kunnen toch niet eerder rusten als dan, waar de Rechter gesproken heeft. En dat is het punt: We proberen van nature uit handen van de Rechter te blijven. We vrezen de dood. En terecht...

Dan zijn er ook mensen die helemaal niet vrezen, en geloven dat het zonder vereffening van het Recht wel goed is. Nee, daar kun je dan toch ook niet jaloers op worden. Het zijn mensen die nooit kennis hebben gemaakt van de diepte van verlorenheid en de schuld tegenover God niet zo kennen als des doods waardig. In feite geloven deze mensen niet eens "Ten dage als gij daarvan eet zult gij den dood sterven". Men gelooft, heeft wel een en ander meegemaakt, en men maakt er een grond van voor de eeuwigheid. Ach je begrijpt misschien wel wat ik bedoel. Dat zijn mensen waar je niet jaloers op kan worden.

In principe kan ik hier helemaal mee instemmen (al is dat niet zo belangrijk) Het is volgens mij naar Gods Woord. Trap en mate van overtuiging zijn verschillend. En het gaat er uiteindelijk om waar ze ons brengen. Diepe overtuigingen die niet tot Christus brengen, zullen uiteindelijk tot niets leiden. Denk aan Kain en Judas. Het ware werk van God leidt tot een vluchten tot de enige Redder, Jezus Christus. en brengt voor Hem op de knieen in het belijden van schuld en eigen onwaardigheid. Dan gaat we Gods recht toestemmen. U doet het niet verkeerd als u mij voor eeuwig bij U vandaan zou stoten.
Maar o wonder, als we iets gaan zien van de liefde en gewilligheid van de Zaligmaker, komt er hoop en verwachting. Bij ons is niets mogelijk. Maar bij Hem is alles mogelijk.
Ja, daar kom je op een punt wat ook nogal aan twistvragen onderheven is. Daarom ga ik er verder
niet op in, dat is toch nutteloos. Er zijn er die een zin als "Zien is nog geen hebben" bekritiseren,
of een zin als: "Wel van Jezus, maar Jezus Zelf niet". Je begrijpt het wel, denk ik.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
henriët

Bericht door henriët »

's Ochtends de laatste preek van een prekenserie over Ruth, 's avonds een preek die in het teken stond van 'seksverslaving'.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Simon

Bericht door Simon »

-DIA- schreef:
dennis schreef:
-DIA- schreef:
SecorDabar schreef:Beste DIA,
Ik hoor dat wel meer van predikanten wat u schreef:
Het komt er maar op aan dat we eens vast lopen met alles wat van ons is, en voor God in leren vallen.

Maar als twee mensen hetzelfde zeggen, wil nog niet zeggen dat zij hetzelfde bedoelen.
1. Wat verstaat men onder vastlopen?
2. Hoe diep is dat vastlopen ?
Ik bedoel: Ook in een algemene overtuiging kan men vastlopen, maar dat hoeft nog niet zaligmakend te zijn.

Vriendelijke groeten van Secor Dabar
Ja ik begrijp het. We lopen met onszelf niet zo snel vast.

1. Je kan zien waar het komen moet. Er er tegen vechten. Je ziet dat je het voor God toch eens zal moeten verliezen.
En je bent wel overtuigd dat er zo'n schuld ligt tussen jou en tussen God, dat, als God in het gericht treedt je zal moeten
sterven. Dat ga je toch wel toestemmen. Maar daadwerkelijk het hoofd op het blok leggen is toch een andere zaak.
Daar zal de mens van zichzelf nooit komen, en ook niet kunnen komen. En toch... God wil dat aan Zijn gerechtigheid
genoeg gedaan wordt. Je kan de nood wel eens voelen. Het kan wel eens zo benauwd worden. Je ziet de dood voor
ogen... Maar, het buigen onder God. Dat betekent je dood. Denk aan Jona. Hij kwam op een punt dat hij onvoorwaardelijk
overboord ging. Dat werd zijn dood, en hij stemde ermee in, want hij wist niet dat er een vis was... Begrijp je dat het
een Godswerk is als een mens een onder het Recht mag buigen? Als zijn verzet eens gebroken mag worden?

2. Hoe diep is dat vastlopen? Ik zou denken dat Psalm 142 dat verwoordt: Ik wou vluchten, maar ik kon nerges heen, zodat mijn dood voorhanden scheen.En alle hoop mij gans ontviel, daar niemand zorgde voor mijn ziel. Ook psalm 116: Ik lag gekneld in banden van de dood. Daar de angst der hel mij alle troost dees missen. Ik vond benauwdheid en driefenis.

3. Algemene overtuiging kan zeer ver gaan. En de benauwdheid onder een algemene overtuiging kan zelfs nog groter zijn als
bij een zaligmakende overtuiging. Maar er is wel verschil. De algemene overtuigde stemt wel in dat God recht is, maar heeft geen liefde tot dat Recht. Toch zul je ook wel vaak denken: Is het nu allemaal algemeen werk? Dat kan ook wel eens benauwd zijn. Maar toch... Dan zal het gebed toch zijn: Heere, als U nog nooit begonnen bent, zou U dan nog willen beginnen? Want we weten het toch wel hoe ver een algemene overtuiging kan gaan. Dat kan wel eens tot wanhoop brengen, terwijl God Zijn uitverkorenen toch bewaard voor de wanhoop. Maar we kunnen toch niet eerder rusten als dan, waar de Rechter gesproken heeft. En dat is het punt: We proberen van nature uit handen van de Rechter te blijven. We vrezen de dood. En terecht...

Dan zijn er ook mensen die helemaal niet vrezen, en geloven dat het zonder vereffening van het Recht wel goed is. Nee, daar kun je dan toch ook niet jaloers op worden. Het zijn mensen die nooit kennis hebben gemaakt van de diepte van verlorenheid en de schuld tegenover God niet zo kennen als des doods waardig. In feite geloven deze mensen niet eens "Ten dage als gij daarvan eet zult gij den dood sterven". Men gelooft, heeft wel een en ander meegemaakt, en men maakt er een grond van voor de eeuwigheid. Ach je begrijpt misschien wel wat ik bedoel. Dat zijn mensen waar je niet jaloers op kan worden.

In principe kan ik hier helemaal mee instemmen (al is dat niet zo belangrijk) Het is volgens mij naar Gods Woord. Trap en mate van overtuiging zijn verschillend. En het gaat er uiteindelijk om waar ze ons brengen. Diepe overtuigingen die niet tot Christus brengen, zullen uiteindelijk tot niets leiden. Denk aan Kain en Judas. Het ware werk van God leidt tot een vluchten tot de enige Redder, Jezus Christus. en brengt voor Hem op de knieen in het belijden van schuld en eigen onwaardigheid. Dan gaat we Gods recht toestemmen. U doet het niet verkeerd als u mij voor eeuwig bij U vandaan zou stoten.
Maar o wonder, als we iets gaan zien van de liefde en gewilligheid van de Zaligmaker, komt er hoop en verwachting. Bij ons is niets mogelijk. Maar bij Hem is alles mogelijk.
Ja, daar kom je op een punt wat ook nogal aan twistvragen onderheven is. Daarom ga ik er verder
niet op in, dat is toch nutteloos. Er zijn er die een zin als "Zien is nog geen hebben" bekritiseren,
of een zin als: "Wel van Jezus, maar Jezus Zelf niet". Je begrijpt het wel, denk ik.

Aanbod is nog geen aannemen, zou ik liever zeggen.
Heden, indien gij Zijn stem hoort, verhard uw harten niet.
Dát moment.
daar komt het op neer.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Yesenaer

Bericht door Yesenaer »

:offtopic
HHKtE

Bericht door HHKtE »

afge.lopen zondag 2 mooie preken van een gastpredikant(em pred van de CGK)
s morgens over Ezechiel 34:23 over een enige Herder (Adventspreek)
s middags over Zefanja 3:12 over het overblijven van een arm en ellendig volk dat op de naam des HEEREN betrouwt
huisman

Bericht door huisman »

Het was niet afgelopen zondag maar gisteren (donderdag)

Maleachi 3 : 17 tot 4 :6 Tekst Maleachi 4: 1 en 2
1 Want ziet, die dag komt, brandende als een oven, dan zullen alle hoogmoedigen , en al wie goddeloosheid doet, een stoppel zijn, en de toekomstige dag zal ze in vlam zetten, zegt de HEERE der heirscharen, Die hun noch wortel , noch tak laten zal.
2 Ulieden daarentegen, die Mijn Naam vreest, zal de Zon der gerechtigheid opgaan, en er zal genezing zijn onder Zijn vleugelen; en gij zult uitgaan, en toenemen, als mestkalveren .
Hier te beluisteren
http://www.kerkomroep.nl/#kerk.php?mp=11119
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara

Bericht door Mara »

Maleachi 4 vers 5 en 6: 5 Zie, Ik zend ulieden den profeet Elía, eer dat die grote en die vreselijke dag des HEEREN komen zal.
6 En hij zal het hart der vaders tot de kinderen wederbrengen, en het hart der kinderen tot hun vaders, opdat Ik niet kome en de aarde met den ban sla.
ds. J.M.D. de Heer (ik had deze dominee nog niet eerder beluisterd)
Indringende preek, separerend.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
henriët

Bericht door henriët »

huisman schreef:Het was niet afgelopen zondag maar gisteren (donderdag)

Maleachi 3 : 17 tot 4 :6 Tekst Maleachi 4: 1 en 2
1 Want ziet, die dag komt, brandende als een oven, dan zullen alle hoogmoedigen , en al wie goddeloosheid doet, een stoppel zijn, en de toekomstige dag zal ze in vlam zetten, zegt de HEERE der heirscharen, Die hun noch wortel , noch tak laten zal.
2 Ulieden daarentegen, die Mijn Naam vreest, zal de Zon der gerechtigheid opgaan, en er zal genezing zijn onder Zijn vleugelen; en gij zult uitgaan, en toenemen, als mestkalveren .
Hier te beluisteren
http://www.kerkomroep.nl/#kerk.php?mp=11119
Het was een mooie voorbereiding op het HA wat we gisteren hadden..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

's morgens: de bekering van het hart (de prediking van Johannes de Doper, de belofte wat hij zou prediken, was erg indringend)
's avonds: het slot van het Onze Vader
Ik weet, mijn Verlosser leeft
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Dienst rond het Heilig Avondmaal over: "want mijn ogen hebben Uw Zaligheid gezien", zo goed.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
huisman

Bericht door huisman »

Morgendienst: 2 Kron. 15:12 i.v.m de zelfstandigheid van onze gemeente
12 En zij traden in een verbond, dat zij den HEERE, den God hunner vaderen, zoeken zouden met hun ganse hart en met hun ganse ziel
Middagdienst : Numeri 24 Laatste preek uit de serie over Bileam
17m. Er zal een ster voortkomen uit Jakob, en er zal een scepter uit Israel opkomen;
.....
19. En er zal een uit Jakob heersen, en hij zal de overigen uit de steden ombrengen .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Yesenaer

Bericht door Yesenaer »

Een zondagmiddag hadden we een preek van ds. G. Mouw uit Jesaje 64:5-6.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Yesenaer schreef:Een zondagmiddag hadden we een preek van ds. G. Mouw uit Jesaje 64:5-6.
Bij ons werd vorige week nog een preek van ds. Mouw gelezen.
De preken van ds. Mouw zijn spreken mij vaak aan.
De preken kunnen de gangen van het zielenleven zo echt raken en blootlegen.
Tot onderwijzing en wederlegging, tot ontdekking en ontgronding.
Maar niet alleen dat. Ook tot verwondering, als je eens imag geraakt worden.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

ZONDAGMORGEN
Derde Adventszondag
LUKAS 1:38
En Maria zeide: Zie, de dienstmaagd des Heeren;
mij geschiede naar uw woord. En de engel ging weg van haar.

MARIA'S GELOOFSBEOEFENING
1. Geloofsonderwerping
2. Geloofsuitzien
3. Geloofsvastheid

MIDDAGDIENST
Leesdienst, preek van ds. J. Koster
JEREMIA 30:18-22
GODS BELOFTE AAN ZIJN JAKOBSVOLK
1. De beloofde verlossing
2. De beloofde bezoeking over de onderdrukkers
3. De beloofde Borg
4. De beloofde verbondssluiting

AVONDDIENST
ZONDAG 16 vr./antw.42-43
HET NUT VAN DE DOOD VAN DE MIDDELAAR
1. Een levend sterven
2. Een stervend leven
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

-DIA- schreef:
Yesenaer schreef:Een zondagmiddag hadden we een preek van ds. G. Mouw uit Jesaje 64:5-6.
Bij ons werd vorige week nog een preek van ds. Mouw gelezen.
De preken van ds. Mouw zijn spreken mij vaak aan.
De preken kunnen de gangen van het zielenleven zo echt raken en blootlegen.
Tot onderwijzing en wederlegging, tot ontdekking en ontgronding.
Maar niet alleen dat. Ook tot verwondering, als je eens imag geraakt worden.
Beste DIA,
Toch even een kritische noot.
Ik denk dat u dat wel van mij zult verdragen.
Kijk, het klinkt natuurlijk heel degelijk en behoudend om over wederlegging, ontdekking en ontgronding te spreken, maar dat heeft geen enkele betekenis als men een algemene overtuiging heeft. Want algemene overtuigingen kunnen ver gaan, maar zijn niet zaligmakend.
Kijk, een prediking die alleen het accent legt op deze zaken mist het Ene Nodige, namelijk een heenwijzing zoals Johannes de Doper: Ziet het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt. In zulk een prediking komt de dierbaarheid, gepastheid, beminnelijkheid, algenoegzaamheid en bereidwilligheid van Jezus Christus (allereerst en allernoodzakelijkst) aan de orde.
Kijk, als dat nauwelijks aan de orde komt (wat ik helaas meen te bespeuren) dan is heel die wetsprediking ijdel, omdat het de zondaar niet uitdrijft naar de Borg en Middelaar des Verbonds.
Het ware beter als men in de Gereformeerde Gemeenten eens in de leesdiensten meer de oudvaders ging lezen waar dit wel in hoofdzaak aan de orde komt.

Nog een vraag: wat verstaat u onder verwondering?
Verwondering dat u zo ontdekt, ontgrondt bent, (en anderen niet) ?

Ik weet, misschien is deze rede hard.
Maar laten we met Sion, maar goed van onze Koning spreken.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gesloten