Het artikel geeft wel duidelijk aan dat "de middagdienst vrijwel vanaf het begin verbonden is geweest met het onderricht in de geloofsleer." Volgens mij volstaat het dan niet dat je naast een Bijbelgedeelte een deel van een belijdenisgeschrift behandelt in een dienst die verder eigenlijk een kopie is van de ochtenddienst. Eerlijk gezegd zie ik dat wel veel gebeuren. Ik hecht persoonlijk erg aan de tweede dienst, maar zou het goed vinden als het onderricht in de geloofsleer zo actueel mogelijk zou zijn, waarbij lastige onderwerpen niet gemeden moeten worden. Zoals cultuurchristendom, gender, huwelijk en scheiding, vluchtelingen, milieu, etc. En dat mag best in een context en liturgie die wat anders is dan de ochtenddienst. Niet om zo nodig aantrekkelijk te zijn, maar om gemeenteleden te ondersteunen om als Christen in het gewone dagelijkse leven te staan.huisman schreef: ↑Vandaag, 13:44Hier het bekende artikel uit Ambtelijk Contact van Drs. Boerke over de tweede dienst. Als lezers geen tijd hebben voor het hele artikel lees dan alleen de conclusie aan het einde. Onkunde van de geloofsleer is m.i. de reden van de crisis in de kerken en zeker in de CGK.MidMid schreef: ↑Vandaag, 12:27Eens dat onze KO daar e.e.a. over zegt al zou ik eerder verwijzen naar art. 64. Dat heb ik overigens ook nergens ontkend. Wel zeg ik daarbij dat ik meen dat dit gevormd is vanuit de traditie en niet is terug te voeren op een moeten vanuit de Schriften. Overigens ligt bovenstaande voor zendingsgemeenten weer anders. En staat er in art. 64 sub 6 ook iets over situaties waarin een tweede dienst niet meer mogelijk is. Het is een onmogelijke mogelijkheid om één dienst te hebben!huisman schreef: ↑Vandaag, 12:04Kan natuurlijk gewoon naar onze K.O. verwijzen. Vraag (zelfs de eerste volgens bijlage 27)tijdens kerkvisitatie. Wordt de gemeente elke zondag tweemaal en ook op de christelijke feestdagen en bid- en dankdagen voor gewas samengeroepen tot de ambtelijke dienst des Woords ? Dus twee diensten houden op zondag is ‘gewoon’ CGK en een voorschrift uit onze kerkorde.MidMid schreef: ↑Vandaag, 11:47
Ooit stond er van de hand van Quant een mooi artikel in de Wekker over niet te snel oordelen over het wegblijven in tweede diensten. Daar kan een veelheid aan redenen achter schuilgaan. En zelf kan ik ook prima redenen bedenken om het zondags bij één dienst te laten.
@Huisman, mooi dat al die zaken die je opsomt er zijn. Maar dat is toch echt wezenlijk iets anders dan een intergenerationeel gemeentebreed sociaal leven. Mijn ideale zondag zou zijn, 's Morgens een stevige en uitgebreide dienst en daarna samen het gemeente-zijn beoefenen door het leven met elkaar te delen. Het liefst afsluitend met een gezamenlijke maaltijd. In veel van onze kerken zal dat niet gaan, eenvoudigweg al door de grootte. Je ziet deze vorm van kerk-zijn veel in het Oosten en in Afrika. En dat hoeft inhoudelijk echt niet minder te zijn. (Zie ook bijv. de zendingsgemeenten in onze kerken. Dat zijn stuk voor stuk florerende en hechte gemeenschappen!)
Van een tweede dienst geldt voor mij vooral dat deze gevormd is vanuit de traditie en niet als 'moeten' in de Schrift is te gronden. Dus dat het in het verleden altijd zo is geweest, geloof ik meteen. Maar daaraan een argument ontlenen, vind ik lastig.
Verder is er Bijbels ook nog veel over te zeggen maar dat laat ik nu liggen.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... d%20belegd.
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
-
Middenrefo
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 15:31Het artikel geeft wel duidelijk aan dat "de middagdienst vrijwel vanaf het begin verbonden is geweest met het onderricht in de geloofsleer." Volgens mij volstaat het dan niet dat je naast een Bijbelgedeelte een deel van een belijdenisgeschrift behandelt in een dienst die verder eigenlijk een kopie is van de ochtenddienst. Eerlijk gezegd zie ik dat wel veel gebeuren. Ik hecht persoonlijk erg aan de tweede dienst, maar zou het goed vinden als het onderricht in de geloofsleer zo actueel mogelijk zou zijn, waarbij lastige onderwerpen niet gemeden moeten worden. Zoals cultuurchristendom, gender, huwelijk en scheiding, vluchtelingen, milieu, etc. En dat mag best in een context en liturgie die wat anders is dan de ochtenddienst. Niet om zo nodig aantrekkelijk te zijn, maar om gemeenteleden te ondersteunen om als Christen in het gewone dagelijkse leven te staan.huisman schreef: ↑Vandaag, 13:44Hier het bekende artikel uit Ambtelijk Contact van Drs. Boerke over de tweede dienst. Als lezers geen tijd hebben voor het hele artikel lees dan alleen de conclusie aan het einde. Onkunde van de geloofsleer is m.i. de reden van de crisis in de kerken en zeker in de CGK.MidMid schreef: ↑Vandaag, 12:27Eens dat onze KO daar e.e.a. over zegt al zou ik eerder verwijzen naar art. 64. Dat heb ik overigens ook nergens ontkend. Wel zeg ik daarbij dat ik meen dat dit gevormd is vanuit de traditie en niet is terug te voeren op een moeten vanuit de Schriften. Overigens ligt bovenstaande voor zendingsgemeenten weer anders. En staat er in art. 64 sub 6 ook iets over situaties waarin een tweede dienst niet meer mogelijk is. Het is een onmogelijke mogelijkheid om één dienst te hebben!huisman schreef: ↑Vandaag, 12:04
Kan natuurlijk gewoon naar onze K.O. verwijzen. Vraag (zelfs de eerste volgens bijlage 27)tijdens kerkvisitatie. Wordt de gemeente elke zondag tweemaal en ook op de christelijke feestdagen en bid- en dankdagen voor gewas samengeroepen tot de ambtelijke dienst des Woords ? Dus twee diensten houden op zondag is ‘gewoon’ CGK en een voorschrift uit onze kerkorde.
Verder is er Bijbels ook nog veel over te zeggen maar dat laat ik nu liggen.
Welkom in onze middagdiensten, bij ons is het liturgisch hetzelfde maar bij behandeling van bv de 10 geboden uiterst praktisch. Maar de preekstoel is natuurlijk geen zendtijd voor politieke partijen of het berijden van eigen stokpaardjes.
Nu ga ik met een boekje in een hoekje zitten en wens jou een goede zondag en misschien tot volgende week.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- Johann Gottfried Walther
Het blijft tekenend tijdens de Reformatie en begin van de 17de eeuw zoveel kerkdiensten ook door de week en dat voorzag blijkbaar in een behoefte. En dat was nog de bloeitijd van de kerk. En nu wil met 1 dienst en daar heeft men ook nog allerlei andere eisen en voorwaarden voor. Liefst interactief en een korte preek ect
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
De druk op de tijd van mensen is veel hoger dan vroeger. Dingen doen omdat ze altijd zo gedaan zijn, is niet bepaald een sterk argument, wat mij betreft.
Een slecht argument. Er is veel meer druk op mensen dan vroeger en de tijden zijn veranderd. Dingen doen omdat ze vroeger ook gedaan werden, vind ik een magere onderbouwing. Je moet e.e.a. wel in de juiste context plaatsen.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Vandaag, 16:43 Het blijft tekenend tijdens de Reformatie en begin van de 17de eeuw zoveel kerkdiensten ook door de week en dat voorzag blijkbaar in een behoefte. En dat was nog de bloeitijd van de kerk. En nu wil met 1 dienst en daar heeft men ook nog allerlei andere eisen en voorwaarden voor. Liefst interactief en een korte preek ect
-
Middenrefo
Dat komt altijd op tafel als er gevraagd wordt om actueel te preken. ik vind dat een drogreden. De Schrift heeft wel degelijk een profetische boodschap voor vandaag. Ook voor onderwerpen die in de kerk vaak terzijde geschoven worden alsof het politiek zou zijn. Er wordt zelfs gezegd dat het links is, alsof het niet erg zou zijn als het rechts is.huisman schreef: ↑Vandaag, 16:11Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 15:31Het artikel geeft wel duidelijk aan dat "de middagdienst vrijwel vanaf het begin verbonden is geweest met het onderricht in de geloofsleer." Volgens mij volstaat het dan niet dat je naast een Bijbelgedeelte een deel van een belijdenisgeschrift behandelt in een dienst die verder eigenlijk een kopie is van de ochtenddienst. Eerlijk gezegd zie ik dat wel veel gebeuren. Ik hecht persoonlijk erg aan de tweede dienst, maar zou het goed vinden als het onderricht in de geloofsleer zo actueel mogelijk zou zijn, waarbij lastige onderwerpen niet gemeden moeten worden. Zoals cultuurchristendom, gender, huwelijk en scheiding, vluchtelingen, milieu, etc. En dat mag best in een context en liturgie die wat anders is dan de ochtenddienst. Niet om zo nodig aantrekkelijk te zijn, maar om gemeenteleden te ondersteunen om als Christen in het gewone dagelijkse leven te staan.huisman schreef: ↑Vandaag, 13:44Hier het bekende artikel uit Ambtelijk Contact van Drs. Boerke over de tweede dienst. Als lezers geen tijd hebben voor het hele artikel lees dan alleen de conclusie aan het einde. Onkunde van de geloofsleer is m.i. de reden van de crisis in de kerken en zeker in de CGK.MidMid schreef: ↑Vandaag, 12:27
Eens dat onze KO daar e.e.a. over zegt al zou ik eerder verwijzen naar art. 64. Dat heb ik overigens ook nergens ontkend. Wel zeg ik daarbij dat ik meen dat dit gevormd is vanuit de traditie en niet is terug te voeren op een moeten vanuit de Schriften. Overigens ligt bovenstaande voor zendingsgemeenten weer anders. En staat er in art. 64 sub 6 ook iets over situaties waarin een tweede dienst niet meer mogelijk is. Het is een onmogelijke mogelijkheid om één dienst te hebben!
Welkom in onze middagdiensten, bij ons is het liturgisch hetzelfde maar bij behandeling van bv de 10 geboden uiterst praktisch. Maar de preekstoel is natuurlijk geen zendtijd voor politieke partijen of het berijden van eigen stokpaardjes.
Nu ga ik met een boekje in een hoekje zitten en wens jou een goede zondag en misschien tot volgende week.
Vooraf: het vertrekpunt bepaalt natuurlijk veel van de conclusies van Boerke.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Vandaag, 16:43 Het blijft tekenend tijdens de Reformatie en begin van de 17de eeuw zoveel kerkdiensten ook door de week en dat voorzag blijkbaar in een behoefte. En dat was nog de bloeitijd van de kerk. En nu wil met 1 dienst en daar heeft men ook nog allerlei andere eisen en voorwaarden voor. Liefst interactief en een korte preek ect
Mooi hoe wij blijkbaar allen selectief een artikel naar ons toelezen.
Mij viel bijvoorbeeld op hoe Calvijn het moment mogelijk meer als Bijbelstudie ingericht heeft 'Mogelijk zijn het bijeenkomsten geweest die meer het karakter hadden van een Bijbelstudie.'
Daarbij is dit dus een praktijk van de laatste 500 jaar.
Als Reformatorisch kerken zijn wij er over het algemeen goed in om te denken dat de kerk toen pas ging leven. Kwalijke quote in dit verband 'in de gereformeerde traditie is de middagdienst vrijwel vanaf het begin verbonden geweest met het onderricht in de geloofsleer.'
Voor de Reformatie ligt de grootste geschiedenis, ook van onze kerk(en)!
Duidelijk wordt hoe vanaf het begin die tweede dienst onder druk gestaan heeft. Daarnaast wordt hier vanuit de tijd een argument aangereikt en niet vanuit de Schrift. Het is dus best een cultuur bepaalt fenomeen. Prima wat mij betreft, maar opvallend dat dit hier een argument is en mag zijn.
Juist vanuit het argument van afnemende kennis van de leer is er van alles voor te zeggen om op dit onderwerp niet te denken in vorm (er moet een tweede dienst zijn) maar in inhoud (hoe dragen we de leer over). Daarbij geldt dat de bespreking van de onderwerpen in de HC duidelijk door de tijd gekleurd zijn en veel hedendaagse vragen niet behandelen. En als je doordenkt hoe je inhoudelijk dit leren vorm kan geven, houdt dan vooral dit oude advies in ere “De herders zullen de catechismuspredikatiën op die wijze inrichten, dat zij zowel de kortheid betrachten en tegelijk ook de duidelijkheid, en kunnen tonen, dat zij rekening gehouden hebben niet slechts met de ouderen, maar ook met de onkundiger en tedere jeugd”.
-
Evangelist
Het is heel eenvoudig: we leven in een tijd waarin alles bediscussieerd moet (kunnen) worden, terwijl het luisteren naar een preek steeds lastiger lijkt te worden. Wij moeten niet wijzer zijn dan God, zegt onze belijdenis op de vraag of de beelden in de kerken als boeken der leken niet geduld zouden mogen worden. (HC Zondag 35) "Nee, want wij moeten niet wijzer zijn dan God, Die zijn christenen niet door stomme beelden, maar door de levende verkondiging van Zijn Woord wil onderwezen hebben."Johann Gottfried Walther schreef: ↑Vandaag, 16:43 Het blijft tekenend tijdens de Reformatie en begin van de 17de eeuw zoveel kerkdiensten ook door de week en dat voorzag blijkbaar in een behoefte. En dat was nog de bloeitijd van de kerk. En nu wil met 1 dienst en daar heeft men ook nog allerlei andere eisen en voorwaarden voor. Liefst interactief en een korte preek etc.
(En lees dan in plaats van 'stomme beelden' ook rustig: 'eigentijdse denkbeelden', 'filmbeelden', 'powerpointbeelden', 'dans- en drama-uitbeeldingen', etc.)
En dan twee keer per zondag, net zoals dat al eeuwen gebruikelijk is, en zoals onder het Oude Testament ook een morgen- en een avondoffer was, ook de synagogedienst veelal twee samenkomsten waren, en ook in de vroege kerk toen de sabbat nog als rustdag werd gehandhaafd, de christelijke kerk op zondag twee keer samenkwam, vaak 's morgens heel vroeg en 'avonds.
Al dat geknabbel onder welke voorwendselen ook aan zondagse kerkgang, is een ernstig signaal wat het geestelijke leven betreft. Voor wie hongert en dorst naar de gerechtigheid zal geen kerkgang te veel zijn. Vraag dat maar eens aan mensen die door ziekte of ouderdom niet meer kunnen.
Ook hier lees ik weer het argument dat we mensen niet te snel moeten veroordelen, en dat ze tegenwoordig zo druk zijn. Misschien moeten we juist wel wat scherper zijn: als je het te druk hebt om twee keer naar de kerk te gaan, dan schrap je de verkeerde dingen. Bovendien geldt toch in het bijzonder voor de samenkomst van de christelijke gemeente: 'Hier wordt de rust geschonken.' Althans..., zo zou dat moeten zijn. Stilte, eerbied, een gewijde sfeer. En laten we onze kinderen daar zo jong mogelijk mee opvoeden.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Makkelijk redeneren vanaf de 'moral high ground'!Evangelist schreef: ↑Vandaag, 18:02Het is heel eenvoudig: we leven in een tijd waarin alles bediscussieerd moet (kunnen) worden, terwijl het luisteren naar een preek steeds lastiger lijkt te worden. Wij moeten niet wijzer zijn dan God, zegt onze belijdenis op de vraag of de beelden in de kerken als boeken der leken niet geduld zouden mogen worden. (HC Zondag 35) "Nee, want wij moeten niet wijzer zijn dan God, Die zijn christenen niet door stomme beelden, maar door de levende verkondiging van Zijn Woord wil onderwezen hebben."Johann Gottfried Walther schreef: ↑Vandaag, 16:43 Het blijft tekenend tijdens de Reformatie en begin van de 17de eeuw zoveel kerkdiensten ook door de week en dat voorzag blijkbaar in een behoefte. En dat was nog de bloeitijd van de kerk. En nu wil met 1 dienst en daar heeft men ook nog allerlei andere eisen en voorwaarden voor. Liefst interactief en een korte preek etc.
(En lees dan in plaats van 'stomme beelden' ook rustig: 'eigentijdse denkbeelden', 'filmbeelden', 'powerpointbeelden', 'dans- en drama-uitbeeldingen', etc.)
En dan twee keer per zondag, net zoals dat al eeuwen gebruikelijk is, en zoals onder het Oude Testament ook een morgen- en een avondoffer was, ook de synagogedienst veelal twee samenkomsten waren, en ook in de vroege kerk toen de sabbat nog als rustdag werd gehandhaafd, de christelijke kerk op zondag twee keer samenkwam, vaak 's morgens heel vroeg en 'avonds.
Al dat geknabbel onder welke voorwendselen ook aan zondagse kerkgang, is een ernstig signaal wat het geestelijke leven betreft. Voor wie hongert en dorst naar de gerechtigheid zal geen kerkgang te veel zijn. Vraag dat maar eens aan mensen die door ziekte of ouderdom niet meer kunnen.
Ook hier lees ik weer het argument dat we mensen niet te snel moeten veroordelen, en dat ze tegenwoordig zo druk zijn. Misschien moeten we juist wel wat scherper zijn: als je het te druk hebt om twee keer naar de kerk te gaan, dan schrap je de verkeerde dingen. Bovendien geldt toch in het bijzonder voor de samenkomst van de christelijke gemeente: 'Hier wordt de rust geschonken.' Althans..., zo zou dat moeten zijn. Stilte, eerbied, een gewijde sfeer. En laten we onze kinderen daar zo jong mogelijk mee opvoeden.
Overigens waar ik aan refereerde en jij impliciet iets van vindt, is hier te vinden: https://www.kerkbladvoorhetnoorden.nl/i ... -eredienst
-
MGG