Tiberius schreef:Luther schreef:Erasmiaan schreef:In de GG predikt men nogal eens: een geopenbaarde Middelaar is nog geen toegepaste Middelaar. Waarop steevast een aantal mensen heel allergisch reageren en het 'gezelschapstheologie' noemen). Maar achteraf blijkt het dan om begripsverwarring te gaan. Er kan wel eens iets van Christus gezien zijn door de traliën van het Woord en dat toch de schuld er nog is (zoals bij Bunyan, toen hij al door het poortje was gegaan maar zijn schuld aan het kruis nog niet kwijt was). Waarbij wel weer overeind blijft: het zien op Christus is zaligmakend maar..., je begrijpt wat ik bedoel, we hebben het er al vaker over gehad.
Ik vraag het heel voorzichtig, maar is niet juist deze terminologie (onderstreept door mij) één van de aanleidingen dat HCr opgekomen is. Ik blijf met deze voorstellingen moeite hebben. Bovendien klopt het beeld ook niet meer als je i.p.v. de Christenreis de Christinnereis pakt...
Maar goed, we hebben het er al vaker over gehad, het kleinste geloof in Christus is rechtvaardigend van aard en is tegelijk een alles innemende ervaring: 'Geen leed zal 't ooit uit mijn geheugen wissen.' Dat de schuld daarna nog gevoeld wordt, zeker, maar die hoeft niet meer vergeven te worden. (Als je begrijpt wat ik bedoel.)
Je moet onderscheid maken tussen Gods kant en de mensen kant.
Vanuit Gods kant gezien is de mens in een punt des tijds gerechtvaardigd en een erfgenaam van het eeuwige leven. Dat zal niemand, ook de gezelschapstheologen niet, ontkennen.
Van de mens uit gezien (waarop dit spreken gebaseerd is) ligt het heel anders. Dan kan het wel even duren voor iemand het volle zicht krijgt op de weldaden hem geschonken. Dan kan hem onder de prediking wel eens verwondering overvallen, dat dat ook voor hem is.
Vergelijk het met kinderen. Toen ons zoontje geboren werd, was hij al gelijk, evenals de andere kinderen, kind en erfgenaam in volle rechten en plichten. Pas later zal hij gaan inzien wat dat allemaal betekent. En dat ons vermogen hem (gedeeltelijk toevalt), als ik er niet meer ben.
De grote vraag is: Moet gepreekt worden "hoe het gaat", of "hoe God het ziet"? In de Bijbel komen we beide perspectieven, zowel het menselijke (psalmen bv) als het Goddelijke (evangeliën, brieven, etc) tegen.
Wat me in de Schrift opvalt, is dat er enerzijds ruimte is om te spreken vanuit menselijke ervaring en beleving, maar dat uiteindelijk het Goddelijke perspectief het laatste woord heeft. Als je kijkt naar de psalmen, dan zie dat de psalmdichter ook regelmatig zijn visie vanuit de bevinding corrigeert vanuit het Goddelijke perspectief. Zelfs in het gevoelen van diepe ellende, komt direct de correctie: "Maar ik zal Hem nog loven!"
Kortom, bevindingen moeten gecorrigeerd worden door Gods woord, door Gods kijk op de zaken. Als de bevinding wijst op mijn schuld, dan moet dat gecorrigeerd worden door Gods werkelijkheid, die zegt: Zie op Jezus, want in Hem is vergeving. Als mijn bevinding is dat ik er geen uitweg in zie, dan moet dat gecorrigeerd worden door Gods woord, die wijst op Gods zorg voor zijn kinderen. En als iemand die net zijn ellendige staat heeft leren zien in het wetshuis terecht komt, dan moet hij die bevinding laten corrigeren door Gods woord, die leert om af te zien van eigen werken en door het geloof in Christus Jezus zalig te worden. Etc.
Bevindelijk spreken mag. Maar
alleen bevindelijk spreken niet. Bevinding moet door de Schrift gecorrigeerd worden, zowel in de prediking, als in het persoonlijke leven.