JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

freek

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door freek »

J.C. Philpot schreef:
memento schreef:Toch blijft de grote vraag: Zulke stichtingen kunnen zich naar buiten toe heel gereformeerd voordoen. Maar zolang sprekers in de lijn van ds. Maritz spreken, blijven de bezwaren van bezorgde ouders en kerkenraden valide. Want uiteindelijk gaat het erom wat er op die avonden gepredikt wordt, en waar de jongeren naar luisteren, niet over de visie die het bestuur heeft.
Daar ben ik het mee eens, ook ik heb zorgen over bepaalde ontwikkelingen (hoewel ik dankbaar ben dat de Heere ook daar werkt en deze avonden wil gebruiken). Maar het artikel van ds P. de Vries ging daar niet over.
Maar ds De Vries kennende, zal hij Heartcry wel bedoelen.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

freek schreef:Maar ds De Vries kennende, zal hij Heartcry wel bedoelen.
Zou goed kunnen (ik weet waar je op doelt), maar toch moeten we oppassen om mensen dingen in de mond te leggen als we het niet zeker weten dat ze dat bedoelen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Lapressa

Bericht door Lapressa »

freek schreef:
J.C. Philpot schreef:
memento schreef:Toch blijft de grote vraag: Zulke stichtingen kunnen zich naar buiten toe heel gereformeerd voordoen. Maar zolang sprekers in de lijn van ds. Maritz spreken, blijven de bezwaren van bezorgde ouders en kerkenraden valide. Want uiteindelijk gaat het erom wat er op die avonden gepredikt wordt, en waar de jongeren naar luisteren, niet over de visie die het bestuur heeft.
Daar ben ik het mee eens, ook ik heb zorgen over bepaalde ontwikkelingen (hoewel ik dankbaar ben dat de Heere ook daar werkt en deze avonden wil gebruiken). Maar het artikel van ds P. de Vries ging daar niet over.
Maar ds De Vries kennende, zal hij Heartcry wel bedoelen.
Het staat daar nergens, dus dit is enkel inlegkunde
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Lapressa

Bericht door Lapressa »

Waarom toch enkel die spreker. Hoe te denken over de andere sprekers?
o.a. meneer van Hell, Willem den Hertog, ds. Ezinga, ds. van Kooten

Er is daar wel is een spreker waar je het meer of minder mee eens bent. Dat weet je en als je daar niet tegen kan, dan moet je daar niet heen gaan.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Gian

Bericht door Gian »

De evangelische kerken verschillen van zeer orthodox tot broeinesten van Satan.
Het is daarom onverantwoord om alles onder de noemer 'evangelische beweging' te scharen.
Er zijn nog heel wat conservatieve Gemeente die in de geloofsbeleving niets verschillen van wat wij een fijne Gemeente zouden vinden. Gemeenten die van harte belijden dat God souverein is, en dat het heil 100% genade is.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Lapressa

Bericht door Lapressa »

Gian schreef:De evangelische kerken verschillen van zeer orthodox tot broeinesten van Satan.
Net of satan niet een broeinest kan hebben onder de orthodoxe kerken. :bobo
freek

Bericht door freek »

Lapressa schreef:
freek schreef: Maar ds De Vries kennende, zal hij Heartcry wel bedoelen.
Het staat daar nergens, dus dit is enkel inlegkunde
Fijn dat je me daar nog even aan herinnert.
sunlover

Bericht door sunlover »

J.C. Philpot schreef:
Zou goed kunnen (ik weet waar je op doelt), maar toch moeten we oppassen om mensen dingen in de mond te leggen als we het niet zeker weten dat ze dat bedoelen.
Ik ben op de betreffende avond aanwezig geweest en hij heeft gezegd dat zijn bezwaren tegen evangelische bewegingen ook gelden voor stichtingen als heart Cry en Jijdaar
freek

Bericht door freek »

sunlover schreef:
J.C. Philpot schreef:
Ik ben op de betreffende avond aanwezig geweest en hij heeft gezegd dat zijn bezwaren tegen evangelische bewegingen ook gelden voor stichtingen als heart Cry en Jijdaar
Dat bedoel ik dus.
Lapressa

Bericht door Lapressa »

sunlover schreef:
J.C. Philpot schreef:
Is ds. de Vries daar ook wel is geweest?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Lapressa schreef:
sunlover schreef:
J.C. Philpot schreef:Zou goed kunnen (ik weet waar je op doelt), maar toch moeten we oppassen om mensen dingen in de mond te leggen als we het niet zeker weten dat ze dat bedoelen.
Is ds. de Vries daar ook wel is geweest?
Nee, maar jij wel.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Toch een kleine nuancering ?
In iedergeval is dit artikel idd meer inhoudelijk.

Alleen jammer dat de prediking van Paul Washer niet mee wordt genomen in het artikel, deze lezingen worden volgens mij tegenwoordig ook binnen de gehele GG beluisterd en bekeken.

de Daniel van 19-09-08 schreef:Klein en ootmoedig

Er is veel reactie gekomen op mijn vorige bijdrage over Jij daar ! en Heart Cry. Dat is begrijpelijk, want veel jongeren zijn erbij betrokken en veel kerkenraden worstelen ermee. Ik ontving kritische , maar ook positieve reacties. Verschillenden vonden mijn verhaal te algemeen en te weinig Bijbels gefundeerd.
In deze bijdrage reageer ik op de opmerkingen.

In de reacties valt op dat diverse jongeren mijn kritiek best goed kunnen volgen, maar de vinger leggen bij de lauwheid in de eigen gemeente. Juist om die reden zoeken jongeren het elders. Daar hebben ze een punt. In de Gereformeerde Gemeenten heerst lauwheid, er is achterdocht en kritiek, heb ik de vorige keer geschreven. Onvoldoende aandacht voor heiligmaking is misschien wel de meest gehoorde kritiek.
Het zou niet goed zijn om dit direct af te doen als vijandschap tegen de waarheid.
Leggen bewegingen als Jij daar! en Heart Cry de vinger op een zere plek in onze gezindte? Misschien wel. Dan past de kerk verootmoediging en mogen we de Heere wel vurig smeken om de krachtige doorwerking van Zijn Heilige Geest. Hij is almachtig. Ook in ons kerkelijk leven.
Maar, wie dat gelooft en belijdt, gaat het intussen niet ergens anders zoeken. Integendeel, die voelt zich juist meer verbonden aan de gemeente(n) waarin de Heere een plaats gaf.
Trouw-zijn is Bijbels.

Heiligmaking
Daarbij blijf ik inhoudelijk bezwaren houden tegen avonden en conferenties van Jij daar! en Heart Cry. Waarom? Omdat de mens daar zoveel moet.
Twee voorbeelden. Jij daar! organiseert van tijd tot tijd Zingkringen. Je hoort er psalmen, maar ook opwekkingsliederen met bijbehorend handgeklap. Tijdens de Zingkringen worden door jongeren en ouderen getuigenissen afgelegd van hun bekering of hun leven met God. De zaal wordt opgeroepen om deze mensen na te volgen: “Wat heb jij deze week voor de Heere gedaan?” of “En nu jij: Wie ben je? Wat doe je? Wat is het resultaat?”
De bezoekers moeten zoveel. Wie werkelijk toeneemt in genade, gaat meer van Christus vertonen, maar wordt zich tegelijkertijd dieper bewust van eigen onmacht (Johannes 15: 5). Dat geeft vaak schroom om te getuigen. Met Paulus roemen we dan ook niet in wat wij voor de Heere doen, maar wat Hij voor Zijn kinderen doet. Waar de mens en zijn bekering meer in het middelpunt komt, verdwijnt het wonder van Gods verkiezend welbehagen uit beeld.

OverwinningsLeven
Het belangrijkste argument tegen met name Heart Cry is de - van de gereformeerde theologie afwijkende - visie op de heiligmaking.
Arjan Baan mailde me een persoonlijke toelichting waarin hij uitlegt hoe zijn opmerkingen in het Friesch Dagblad over zijn incidentele zondigen gelezen moeten worden. Dat waardeer ik. Het nuanceert zo’n geïsoleerde uitspraak.
Toch blijf ik met veel vragen zitten. Wanneer de Heidelbergse Catechismus, die de Schrift helder tot klinken brengt, naar aanleiding van vraag en antwoord 114 zegt dat “ook de allerheiligsten, zolang als zij in dit leven zijn, hebben maar een klein beginsel dezer gehoorzaamheid”, dan zegt Heart Cry: er is meer. Er moet meer.
En ik zoek hierbij geen spijkers op laag water, het valt klip en klaar in interviews en brochures te lezen.
Tegenover de “grote nood” in de reformatorische gezindte staat Heart Cry, in de lijn van Andrew Murray en ds. E. Maritz, een ‘overwinningsleven’ voor.
Door de opstandingskracht van Christus en de vervulling van de Heilige Geest kan de zonde overwonnen worden. Levensheiliging levert veel op. ‘De vervulling met de Heilige Geest gaf ons de kracht om veel meer effect te hebben op de levens van anderen.”

Jubel en klacht
Het ‘overwinningsleven’ wordt onderbouwd met allerlei Bijbelteksten, ook uit de brieven van Paulus. Dezelfde Paulus verzucht in Romeinen 7: Het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet (vers 18). Hij schrijft dat in Romeinen 6. Hij is er nooit bovenuit gekomen. Paulus noemde zichzelf de minste van alle heiligen en de grootste van alle zondaren. De Bijbel leert inderdaad dat door de inwoning van de Heilige Geest en een leven in de vreze des Heeren zondige neigingen teruggedrongen worden. Dat moet ook ons verlangen zijn (HC, vraag en antwoord 114). Het geeft vreugde in het hart. Maar door de jubel heen klinkt ook de klacht (Jesaja 64: 6, Daniël 9: 5). In het licht van Gods ontzaglijke heiligheid moeten wij ons altijd verfoeien. En ook neigingen die tegen onze wil in ons opkomen, zijn zonden. Die ernstige, bijbelse noties staan haaks op de zogenaamde overwinningsleer.
Heel de Schrift leert — en de kerkvaders, Reformatoren en Nadere Reformatoren hebben dat telkens onderstreept — dat Gods kinderen in dit leven niet verder komen dan dat kleine beginsel van die nieuwe gehoorzaamheid. Dat is geen koude vaststelling. Het gebed van de gelovige blijft: “Wil ons, arme zondaren, al onze misdaden, en ook de boosheid, die ons altijd aanhangt, om des bloeds van Christus wil niet toerekenen” (Zondag 51). Met Kohlbrugge — de ‘onheilige heilige’
— blijf ik bij de “eenvoudige Heidelberger” en daardoor dicht bij de Schrift: geen overwinningsleven, maar bedelaarsbestaan. Calvijn schrijft in zijn Institutie “dat hij het meest gevorderd is, die zichzelf het meest heeft leren mishagen: niet om in dit slijk te blijven steken, maar meer om zich tot God te haasten en naar Hem te verlangen.” Zo blijven ze klein en ootmoedig, maar daarmee: in de Heere.
Laurens Kroon
BJD

Bericht door BJD »

Wilhelm schreef:Toch een kleine nuancering ?
In iedergeval is dit artikel idd meer inhoudelijk.

Alleen jammer dat de prediking van Paul Washer niet mee wordt genomen in het artikel, deze lezingen worden volgens mij tegenwoordig ook binnen de gehele GG beluisterd en bekeken.
Idd, maar waar ik dan wel over val .... (effe off-topic)

De laatste zin van de meditatie "Moge......"

Afsluiten met een "wensende zin". Dit is volgens mij het tegenovergestelde van aanbieden, oproepen. Dat is iets wat je vaak tegen komt... maar misschien is dit wel het kenmerkende voor velen preken van de GG (dat zeg ik als leek?)
freek

Bericht door freek »

Ik herken me wel in de vragen die Kroon stelt; zijn vragen zijn de mijne ook wel (een beetje). Ik vind het alleen zwak om nu met de Catechismus te komen. Met de C. in m'n hand kan ik ook heel veel dingen bij voorbaat al aan te kant zetten. Maar met de bijbel erbij, is het veel lastiger om te beargumenteren waarom christenen geen zonden kunnen overwinnen...
De toon van dit artikel vind ik trouwens wel prettig.
helma

Bericht door helma »

freek schreef:Ik herken me wel in de vragen die Kroon stelt; zijn vragen zijn de mijne ook wel (een beetje). Ik vind het alleen zwak om nu met de Catechismus te komen. Met de C. in m'n hand kan ik ook heel veel dingen bij voorbaat al aan te kant zetten. Maar met de bijbel erbij, is het veel lastiger om te beargumenteren waarom christenen geen zonden kunnen overwinnen...

ik vind het ook een heel lastig vraagstuk
hoe zie jij dat nou Wilhelm?
Gesloten