Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

huisman

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door huisman »

SecorDabar schreef:
helma schreef:
SecorDabar schreef:
helma schreef:Rijke zondag! De genade van God in Christus schitterde als een juweel tegen de zwarte achtergrond van de zonde.
Indringend sprak de dominee over de hoogste ondankbaarheid van het zondigen tegen een goeddoend God.
En dat vergeving alleen mogelijk was in een weg van recht; Christus plaatsvervangend werk.

's morgens de confrontatie van Nathan met David
De ontmaskering van een zondaar
-De organisatie door God
-de confrontatie met God
-de gratie van God

's middags de schuldbelijdenis van David (en daarop volgend de vergeving)
-de erkenning van de schuld
-de beleving van de schuld
-de vergeving van de schuld

http://www.kerkomroep.nl/#kerk.php?mp=11119
25-11-12 Ds A van der Zwan; CGK Renswoude

Beste Helma,
U schreef: Indringend sprak de dominee over de hoogste ondankbaarheid van het zondigen tegen een goeddoend God.
Ben benieuwd wat er werd gezegd van het "zondigen" tegen een goeddoend God ?
wat is het doel van je vraag? de preek fileren? (sorry, door ervaring ben ik wat terughoudender in het beantwoorden van zulke vragen. Je zou de link kunnen gebruiken om de preek na te luisteren; dit kwam met name in de ochtendpreek naar voren)
Lees maar wat de profeet tegen David zegt in 2 Sam.12 Zo zegt de HEERE, de God Israëls: Ik heb u ten koning gezalfd over Israël, en Ik heb u uit Sauls hand gered;
8 En Ik heb u uws heren huis gegeven, daartoe uws heren vrouwen in uw schoot, ja, Ik heb u het huis van Israël en Juda gegeven; en indien het weinig is, Ik zou u alzulks en alzulks daartoe doen.
9 Waarom hebt gij dan het woord des HEEREN veracht, doende wat kwaad is in Zijn ogen?

Na zoveel gunstbewijzen is zondigen de meest ongehoorde ondankbaarheid.
Beste Helma,
Van die term "fileren" had ik nog nooit gehoord.
Het was gewoon een vraag van mij uit belangstelling.

Toch nog een vraag: werd de erfzonde in de preek ook genoemd ?
Dat is mijns in ziens ook zondigen tegen een goeddoend God.
Ja de erfzonde werd ook genoemd in de middagdienst bij punt 2 de beleving van de schuld (Door David verwoord in Ps 51)
Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren , en in zonde heeft mij mijn moeder ontvangen .
Maar beluister de link en je weet alles.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Beste Huisman,
Bedankt voor uw toelichting :)
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Yesenaer

Bericht door Yesenaer »

`s-Morgens Preek uit Joël 2 en
`s-Middags Leesdienst preek van ds. Lamain uit Hooglied 5 (wie heeft deze preek?)
`s-Avonds H.C. zondag 48-Openbaring 22
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

helma schreef:
Gijs83 schreef:
Helma schreef:Na zoveel gunstbewijzen is zondigen de meest ongehoorde ondankbaarheid.
Het volk van Israel maakte zich daar keer op keer schuldig aan. De tijden zijn echt niet veranderd. Ik denk dat niemand onschuldig onder zo'n preek vandaan kan komen!
Klopt Gijs; we hebben geen enkele reden om de Heere niet te dienen, zei de dominee. Maakt God het ons nou zo moeilijk om Hem te erkennen?

De profeet zegt: Het zijn de goedertierenheden Gods die tot bekering leiden. Als dat niet gebeurt in ons leven zullen al die gunstbewijzen tegen ons getuigen.
Nee, ligt helemaal aan onszelf. Daar wordt in de Bijbel ook duidelijk op gewezen. Wij moeten overtuigd worden, maar de beslommeringen van de tijd nemen ons zozeer in beslag, dat het echt een oordeel van deze tijd is, dat er zo weinig echt werk gevonden wordt...
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Gijs83 schreef:
helma schreef:
Gijs83 schreef:
Helma schreef:Na zoveel gunstbewijzen is zondigen de meest ongehoorde ondankbaarheid.
Het volk van Israel maakte zich daar keer op keer schuldig aan. De tijden zijn echt niet veranderd. Ik denk dat niemand onschuldig onder zo'n preek vandaan kan komen!
Klopt Gijs; we hebben geen enkele reden om de Heere niet te dienen, zei de dominee. Maakt God het ons nou zo moeilijk om Hem te erkennen?

De profeet zegt: Het zijn de goedertierenheden Gods die tot bekering leiden. Als dat niet gebeurt in ons leven zullen al die gunstbewijzen tegen ons getuigen.
Nee, ligt helemaal aan onszelf. Daar wordt in de Bijbel ook duidelijk op gewezen. Wij moeten overtuigd worden, maar de beslommeringen van de tijd nemen ons zozeer in beslag, dat het echt een oordeel van deze tijd is, dat er zo weinig echt werk gevonden wordt...
Ja, het zijn de goedertierenheden Gods die tot bekering leiden... Maar ook niet vergeten vergeten dat God Recht is en niet aan Zijn Recht voorbij kan gaan. Dan mag wel eens bedacht worden dat het de goedertierenheiden des Heeren zijn dat we niet vernield zijn, dat zijn trouw elke morgen weer zo groot over ons is. Anderzijds, moeten we ook wel kennis hebben aan de schrik des Heeren, die ook tot bekering kan leiden. Hij is immers geen mens zoals wij? Als we besef krijgen van de Hoge Verheven Majesteid, en daar tegenover onze zonden, schuld en strafwaardigheid leren zien... Dan zou het ook wel eens van alle zijden benauwd kunnen worden. Het komt er maar op aan dat we eens vast lopen met alles wat van ons is, en voor God in leren vallen. En van onze kant zullen we dat nooit meer doen, want dan vechten we ons liever dood dan te buigen voor God. Dat zijn wel dingen die ingeleefd worden.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Beste DIA,
Ik hoor dat wel meer van predikanten wat u schreef:
Het komt er maar op aan dat we eens vast lopen met alles wat van ons is, en voor God in leren vallen.

Maar als twee mensen hetzelfde zeggen, wil nog niet zeggen dat zij hetzelfde bedoelen.
1. Wat verstaat men onder vastlopen?
2. Hoe diep is dat vastlopen ?
Ik bedoel: Ook in een algemene overtuiging kan men vastlopen, maar dat hoeft nog niet zaligmakend te zijn.

Vriendelijke groeten van Secor Dabar
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

SecorDabar schreef:Beste DIA,
Het komt er maar op aan dat we eens vast lopen met alles wat van ons is, en voor God in leren vallen.

Maar als twee mensen hetzelfde zeggen, wil nog niet zeggen dat zij hetzelfde bedoelen.
Ik bedoel: Ook in een algemene overtuiging kan men vastlopen, maar dat hoeft nog niet zaligmakend te zijn.

Ja ik begrijp het. We lopen met onszelf niet zo snel vast.

1. Je kan zien waar het komen moet. Er er tegen vechten. Je ziet dat je het voor God toch eens zal moeten verliezen.
En je bent wel overtuigd dat er zo'n schuld ligt tussen jou en tussen God, dat, als God in het gericht treedt je zal moeten
sterven. Dat ga je toch wel toestemmen. Maar daadwerkelijk het hoofd op het blok leggen is toch een andere zaak.
Daar zal de mens van zichzelf nooit komen, en ook niet kunnen komen. En toch... God wil dat aan Zijn gerechtigheid
genoeg gedaan wordt. Je kan de nood wel eens voelen. Het kan wel eens zo benauwd worden. Je ziet de dood voor
ogen... Maar, het buigen onder God. Dat betekent je dood. Denk aan Jona. Hij kwam op een punt dat hij onvoorwaardelijk
overboord ging. Dat werd zijn dood, en hij stemde ermee in, want hij wist niet dat er een vis was... Begrijp je dat het
een Godswerk is als een mens een onder het Recht mag buigen? Als zijn verzet eens gebroken mag worden?

2. Hoe diep is dat vastlopen? Ik zou denken dat Psalm 142 dat verwoordt: Ik wou vluchten, maar ik kon nerges heen, zodat mijn dood voorhanden scheen.En alle hoop mij gans ontviel, daar niemand zorgde voor mijn ziel. Ook psalm 116: Ik lag gekneld in banden van de dood. Daar de angst der hel mij alle troost dees missen. Ik vond benauwdheid en driefenis.

3. Algemene overtuiging kan zeer ver gaan. En de benauwdheid onder een algemene overtuiging kan zelfs nog groter zijn als
bij een zaligmakende overtuiging. Maar er is wel verschil. De algemene overtuigde stemt wel in dat God recht is, maar heeft geen liefde tot dat Recht. Toch zul je ook wel vaak denken: Is het nu allemaal algemeen werk? Dat kan ook wel eens benauwd zijn. Maar toch... Dan zal het gebed toch zijn: Heere, als U nog nooit begonnen bent, zou U dan nog willen beginnen? Want we weten het toch wel hoe ver een algemene overtuiging kan gaan. Dat kan wel eens tot wanhoop brengen, terwijl God Zijn uitverkorenen toch bewaard voor de wanhoop. Maar we kunnen toch niet eerder rusten als dan, waar de Rechter gesproken heeft. En dat is het punt: We proberen van nature uit handen van de Rechter te blijven. We vrezen de dood. En terecht...

Dan zijn er ook mensen die helemaal niet vrezen, en geloven dat het zonder vereffening van het Recht wel goed is. Nee, daar kun je dan toch ook niet jaloers op worden. Het zijn mensen die nooit kennis hebben gemaakt van de diepte van verlorenheid en de schuld tegenover God niet zo kennen als des doods waardig. In feite geloven deze mensen niet eens "Ten dage als gij daarvan eet zult gij den dood sterven". Men gelooft, heeft wel een en ander meegemaakt, en men maakt er een grond van voor de eeuwigheid. Ach je begrijpt misschien wel wat ik bedoel. Dat zijn mensen waar je niet jaloers op kan worden.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
helma

Bericht door helma »

's morgens Psalm 89; Voorbereiding HA
16 Welgelukzalig is het volk, hetwelk het geklank kent; o HEERE! zij zullen in het licht Uws aanschijns wandelen.
17 Zij zullen zich den gansen dag verheugen in Uw Naam, en door Uw gerechtigheid verhoogd worden.

's middags Johannes 4; Doopdienst
43 En na de twee dagen ging Hij van daar en ging heen naar Galiléa;
44 Want Jezus heeft Zelf getuigd, dat een profeet in zijn eigen vaderland geen eer heeft.
45 Als Hij dan in Galiléa kwam, ontvingen Hem de Galileërs, gezien hebbende al de dingen, die Hij te Jeruzalem op het feest gedaan had; want ook zij waren tot het feest gegaan.
46 Zo kwam dan Jezus wederom te Kana in Galiléa, waar Hij het water wijn gemaakt had. En er was een zeker koninklijk hoveling, wiens zoon krank was, te Kapérnaüm.
47 Deze, gehoord hebbende, dat Jezus uit Judéa in Galiléa kwam, ging tot Hem, en bad Hem, dat Hij afkwame, en zijn zoon gezond maakte; want hij lag op zijn sterven.
48 Jezus dan zeide tot hem: Tenzij dat gijlieden tekenen en wonderen ziet, zo zult gij niet geloven.
49 De koninklijke hoveling zeide tot Hem: Heere, kom af, eer mijn kind sterft.
50 Jezus zeide tot hem: Ga heen, uw zoon leeft. En de mens geloofde het woord, dat Jezus tot hem zeide, en ging heen.
51 En als hij nu afging, kwamen hem zijn dienstknechten tegemoet, en boodschapten, zeggende: Uw kind leeft!
52 Zo vraagde hij dan van hen de ure, in welke het beter met hem geworden was. En zij zeiden tot hem: Gisteren te zeven ure verliet hem de koorts.
53 De vader bekende dan, dat het in dezelve ure was, in dewelke Jezus tot hem gezegd had: Uw zoon leeft. En hij geloofde zelf, en zijn gehele huis.

Met veel verwondering in de kerk gezeten.
Wat is er een rijkdom in God.

(en ook weer mogen ervaren dat de Heere van alle dingen af weet; met mijn zuchten en mijn zorgen, niet verborgen; daar Gij alles ziet en weet)
Yesenaer

Bericht door Yesenaer »

In de morgendienst werd er een adventspreek gehouden uit Deuteronomium 15: 9m het jaar der vrijlating, naakt;
In de avondienst werd er gepreekt over H.C. Zondag 49-Matth.16

In de middagdienst werd er een preek gelezen van ds. J.W. Verweij uit Johannes 4
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Een adventspreek over 1 Samuel 4: Ichabod: de eer is weg/waar is de eer? De lijn werd doorgetrokken naar Immanuel: God met ons.
Een prachtige preek.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Yesenaer schreef:In de morgendienst werd er een adventspreek gehouden uit Deuteronomium 15: 9m het jaar der vrijlating, naakt;
Die heb ik smiddags gehoord!
Yesenaer

Bericht door Yesenaer »

Curatorium schreef:
Yesenaer schreef:In de morgendienst werd er een adventspreek gehouden uit Deuteronomium 15: 9m het jaar der vrijlating, naakt;
In welke plaats?
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Yesenaer schreef:
Curatorium schreef:
In welke plaats?
Kapelle
Yesenaer

Bericht door Yesenaer »

Curatorium schreef:
Yesenaer schreef:
Curatorium schreef:
In welke plaats?
Kapelle
Leuk
dennis

Bericht door dennis »

-DIA- schreef:
SecorDabar schreef:Beste DIA,

Ja ik begrijp het. We lopen met onszelf niet zo snel vast.

1. Je kan zien waar het komen moet. Er er tegen vechten. Je ziet dat je het voor God toch eens zal moeten verliezen.
En je bent wel overtuigd dat er zo'n schuld ligt tussen jou en tussen God, dat, als God in het gericht treedt je zal moeten
sterven. Dat ga je toch wel toestemmen. Maar daadwerkelijk het hoofd op het blok leggen is toch een andere zaak.
Daar zal de mens van zichzelf nooit komen, en ook niet kunnen komen. En toch... God wil dat aan Zijn gerechtigheid
genoeg gedaan wordt. Je kan de nood wel eens voelen. Het kan wel eens zo benauwd worden. Je ziet de dood voor
ogen... Maar, het buigen onder God. Dat betekent je dood. Denk aan Jona. Hij kwam op een punt dat hij onvoorwaardelijk
overboord ging. Dat werd zijn dood, en hij stemde ermee in, want hij wist niet dat er een vis was... Begrijp je dat het
een Godswerk is als een mens een onder het Recht mag buigen? Als zijn verzet eens gebroken mag worden?

2. Hoe diep is dat vastlopen? Ik zou denken dat Psalm 142 dat verwoordt: Ik wou vluchten, maar ik kon nerges heen, zodat mijn dood voorhanden scheen.En alle hoop mij gans ontviel, daar niemand zorgde voor mijn ziel. Ook psalm 116: Ik lag gekneld in banden van de dood. Daar de angst der hel mij alle troost dees missen. Ik vond benauwdheid en driefenis.

3. Algemene overtuiging kan zeer ver gaan. En de benauwdheid onder een algemene overtuiging kan zelfs nog groter zijn als
bij een zaligmakende overtuiging. Maar er is wel verschil. De algemene overtuigde stemt wel in dat God recht is, maar heeft geen liefde tot dat Recht. Toch zul je ook wel vaak denken: Is het nu allemaal algemeen werk? Dat kan ook wel eens benauwd zijn. Maar toch... Dan zal het gebed toch zijn: Heere, als U nog nooit begonnen bent, zou U dan nog willen beginnen? Want we weten het toch wel hoe ver een algemene overtuiging kan gaan. Dat kan wel eens tot wanhoop brengen, terwijl God Zijn uitverkorenen toch bewaard voor de wanhoop. Maar we kunnen toch niet eerder rusten als dan, waar de Rechter gesproken heeft. En dat is het punt: We proberen van nature uit handen van de Rechter te blijven. We vrezen de dood. En terecht...

Dan zijn er ook mensen die helemaal niet vrezen, en geloven dat het zonder vereffening van het Recht wel goed is. Nee, daar kun je dan toch ook niet jaloers op worden. Het zijn mensen die nooit kennis hebben gemaakt van de diepte van verlorenheid en de schuld tegenover God niet zo kennen als des doods waardig. In feite geloven deze mensen niet eens "Ten dage als gij daarvan eet zult gij den dood sterven". Men gelooft, heeft wel een en ander meegemaakt, en men maakt er een grond van voor de eeuwigheid. Ach je begrijpt misschien wel wat ik bedoel. Dat zijn mensen waar je niet jaloers op kan worden.

In principe kan ik hier helemaal mee instemmen (al is dat niet zo belangrijk) Het is volgens mij naar Gods Woord. Trap en mate van overtuiging zijn verschillend. En het gaat er uiteindelijk om waar ze ons brengen. Diepe overtuigingen die niet tot Christus brengen, zullen uiteindelijk tot niets leiden. Denk aan Kain en Judas. Het ware werk van God leidt tot een vluchten tot de enige Redder, Jezus Christus. en brengt voor Hem op de knieen in het belijden van schuld en eigen onwaardigheid. Dan gaat we Gods recht toestemmen. U doet het niet verkeerd als u mij voor eeuwig bij U vandaan zou stoten.
Maar o wonder, als we iets gaan zien van de liefde en gewilligheid van de Zaligmaker, komt er hoop en verwachting. Bij ons is niets mogelijk. Maar bij Hem is alles mogelijk.
Gesloten