Zoekende zondaar reeds behouden?

refo

Re: Zoekende zondaar reeds behouden?

Bericht door refo »

albion schreef:En Jesaja verstout zich, en zegt: Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten; Ik ben openbaar geworden dengenen, die naar Mij niet vraagden
Dat gaat over de heidenen. Die kenden God toen nog helemaal niet.
albion

Bericht door albion »

refo schreef:
albion schreef:En Jesaja verstout zich, en zegt: Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten; Ik ben openbaar geworden dengenen, die naar Mij niet vraagden
Dat gaat over de heidenen. Die kenden God toen nog helemaal niet.
Dat kan wel waar zijn maar het heeft ook ons wat te zeggen want ook wij zijn 'heidenen'.
Toch lees ik dat er geen onderscheid is:

Want er is geen onderscheid, noch van Jood noch van Griek; want eenzelfde is Heere van allen, rijk zijnde over allen, die Hem aanroepen.

13 Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.

Verder lees ik:

Want de Zoon des mensen is gekomen, om te zoeken en zalig te maken, dat verloren was.

En ik lees ook dat er velen zoeken en toch niet kunnen:

En er zeide een tot Hem: Heere, zijn er ook weinigen, die zalig worden? En Hij zeide tot hen:

24 Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen;

Ik geloof vast dat wat ik geleerd heb toen ik klein was om te bidden:

Heere, bekeer mij dan zal ik bekeerd zijn en Heere, trek mij dan zal ik u nalopen op waarheid berust en dat het niet andersom zal zijn.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
parel

Bericht door parel »

Een lievelingstekst van mij is Rom 10:9
Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.
Ik zoek, maar toch weet ik het niet. Ik worstel o. a. met deze tekst. Herkennen meer mensen dat?
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
refo

Bericht door refo »

parel schreef:Een lievelingstekst van mij is Rom 10:9
Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.
Ik zoek, maar toch weet ik het niet. Ik worstel o. a. met deze tekst. Herkennen meer mensen dat?
Dat is onze belijdenistekst.
Pas door een preek van ds C van Duijn kwam ik erachter in welk verband dit staat en wat het wil zeggen.
In dat gedeelte wordt door Paulus verwezen naar Deuteronomium.
En uiteindelijk betekent het gewoon zoals het er staat.
Mensen maken het te moeilijk.
huisman

Bericht door huisman »

Ik weet niet of dit citaat van Brakel al wel eens gepost is. Maar ik hing in dit topic deze stelling aan en werd van alle kanten beschoten. Toch fijn dat Brakel het met mij eens is :huhu
XII. Vóór de eerste daad des geloofs is de mens dood, hoe vele voorbereiden de
bewegingen hij ook mocht ontvangen hebben. Als wij voorbereiding stellen, zo weet,
dat wij daardoor niet verstaan beginselen des levens, verre van daar; in alle de
voorbereidingen is en blijft de mens dood, en zijn daden kunnen God niet behagen,
hoe deugdzaam dat ze schijnen.
Het eerste beginseltje des levens ontvangt hij met de eerste daad des geloofs, geloof en
leven zijn in de tijd gelijk, maar in de orde gaat het geloof voor, als een oorsprong des
levens; want daar is geen leven dan in de vereniging met Christus, die hun Leven is,
en het geloof is het middel van vereniging met Christus. Waaruit blijkt de dwaasheid
dergenen, die eerst verloochening, die éérst heiligheid zoeken; deze stellen zich in het
uiterste gevaar om nooit wedergeboren te worden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

huisman schreef:Ik weet niet of dit citaat van Brakel al wel eens gepost is. Maar ik hing in dit topic deze stelling aan en werd van alle kanten beschoten. Toch fijn dat Brakel het met mij eens is :huhu
bewegingen hij ook mocht ontvangen hebben. Als wij voorbereiding stellen, zo weet,
dat wij daardoor niet verstaan beginselen des levens, verre van daar; in alle de
voorbereidingen is en blijft de mens dood, en zijn daden kunnen God niet behagen,
Het eerste beginseltje des levens ontvangt hij met de eerste daad des geloofs, geloof en
leven zijn in de tijd gelijk, maar in de orde gaat het geloof voor, als een oorsprong des
levens; want daar is geen leven dan in de vereniging met Christus, die hun Leven is,
en het geloof is het middel van vereniging met Christus. Waaruit blijkt de dwaasheid
dergenen, die eerst verloochening, die éérst heiligheid zoeken; deze stellen zich in het
Volgens mij wel. Ga je trouwens elke keer als je iets in deze zin tegenkomt, dat hier plaatsen? Lees je ook zo je boeken, enkel op zoek naar bevestiging van je standpunt?
huisman

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef:
huisman schreef:Ik weet niet of dit citaat van Brakel al wel eens gepost is. Maar ik hing in dit topic deze stelling aan en werd van alle kanten beschoten. Toch fijn dat Brakel het met mij eens is :huhu
Volgens mij wel. Ga je trouwens elke keer als je iets in deze zin tegenkomt, dat hier plaatsen? Lees je ook zo je boeken, enkel op zoek naar bevestiging van je standpunt?
Nee absoluut niet...maar ik kwam dit tegen en vond het te passend om niet te plaatsen. En ik hoop enigszins dat jij dit niet ziet als "mijn" standpunt maar als een standpunt die je veel bij onze oudvaders tegenkomt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
dennis

Bericht door dennis »

Verder lees ik:

Want de Zoon des mensen is gekomen, om te zoeken en zalig te maken, dat verloren was.

En ik lees ook dat er velen zoeken en toch niet kunnen:

En er zeide een tot Hem: Heere, zijn er ook weinigen, die zalig worden? En Hij zeide tot hen:

24 Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen;

Ik geloof vast dat wat ik geleerd heb toen ik klein was om te bidden:

Heere, bekeer mij dan zal ik bekeerd zijn en Heere, trek mij dan zal ik u nalopen op waarheid berust en dat het niet andersom zal zijn.[/quote]

Ik denk dat je bij de tekst 'Strijdt om in te gaan ....' absoluut het vervolg moet lezen, om te begrijpen wat er wordt bedoeld. Het gaat hier namelijk om degenen die te laat zoeken, als het geen genadetijd meer is! Wel van groot belang. Nu nog geldt voor een ieder: zoekt en gij zult vinden.
Plaats reactie