Wat doen we vandaag?

Tiberius
Administrator

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Tiberius »

samanthi schreef:Toch zit er wel iets in, dat delen met andere, zet een collectebus neer ipv kadootjes te ontvangen en deel met velen. (Uitspraak W&D)
Collecte-app bedoel je denk ik. ;)
Niemand heeft tegenwoordig nog contant geld op zak.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

samanthi schreef:
Jantje schreef:Nee hoor, je kunt ook naar de HeyZon gaan, zoals @Mara.

Of je gaat lekker barbecueën.
Hé daar ben ik ook weleens geweest en heb ik er heerlijk orgel gespeeld, ik kom de baas nog al eens tegen als ik op een beurs sta voor SOL, een aardige kerel.
Jaja, en orgel kan hij ook goed spelen!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
samanthi

Bericht door samanthi »

Tiberius schreef:
samanthi schreef:Toch zit er wel iets in, dat delen met andere, zet een collectebus neer ipv kadootjes te ontvangen en deel met velen. (Uitspraak W&D)
Hahahaha behalve onze oude buurvrouw dan, die zit er nog over in dat wij geld krijgen voor de boodschappen die we in de coronatijd voor haar gedaan hebben, ik plaag haar dan en zeg dat ik nu niets te eten heb.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:
Ik wel.

Maar die GIVT-app is inmiddels ter rechterzijde van onze GG ook al flink in opmars, begreep ik. Dus dat zal voor jouw wel een kleine verheuging zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
samanthi

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:
samanthi schreef:
Jantje schreef:Nee hoor, je kunt ook naar de HeyZon gaan, zoals @Mara.

Of je gaat lekker barbecueën.
Hé daar ben ik ook weleens geweest en heb ik er heerlijk orgel gespeeld, ik kom de baas nog al eens tegen als ik op een beurs sta voor SOL, een aardige kerel.
Jaja, en orgel kan hij ook goed spelen!
Ja alleen niet echt maar mijn stijl, maar hij kan het zeker.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:
Ik wel.

Maar die GIVT-app is inmiddels ter rechterzijde van onze GG ook al flink in opmars, begreep ik. Dus dat zal voor jouw wel een kleine verheuging zijn.
Zijn ook die principiële bezwaren inmiddels als sneeuw voor de zon vervlogen?
Mara

Bericht door Mara »

Tiberius schreef: Niemand heeft tegenwoordig nog contant geld op zak.
Ik wel en dat komt goed van pas als er een PIN storing is.
En volgens de middenstanders wordt er nog door veel mensen met contant geld betaald.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
helma

Bericht door helma »

Collectebus op een verjaardag werkt minder goed dan je denkt. Nadat mijn bezoek weg was zat er minder dan €5 in voor Open Doors.
Dus dat doe ik ook maar niet meer :huhu
samanthi

Bericht door samanthi »

Tiberius schreef:
Jantje schreef:
Tiberius schreef:
Ik wel.

Misschien krijg je straks wij zingen nog op hele noten.... nou wij halen nog met zakjes op.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:
Jantje schreef:
Tiberius schreef:
Ik wel.

Ja. O.a. de GG van Nijkerk gebruikt het.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:Natuurlijk. Dat neemt niet weg dat ons leven niet alleen om onszelf draait. Veel moderne ontwikkelingen komen wel uit egoisme en individualisme voort. Ik denk dat ik het iets minder moreel neutraal bekijk dan veel gespreksdeelnemers.
Precies. Als je dankbaar bent dat God een nieuw levensjaar schonk, dan houd je die dankbaarheid niet tot jezelf, maar deel je daarvan ook uit aan je naaste omgeving.
En de enige manier om dat te doen, is door iedereen in je huis uit te nodigen, in een kring te gaan zitten, en kommetjes bowl, glaasjes advokaat en een schaal met kaasblokjes en stukjes leverworst rond te laten gaan? (Uiteraard gechargeerd) Waarvan de helft alleen maar komt uit sociale verplichting.

Ik kan echt niet inkomen in deze redenering. Aangezien de bijbel niet hierover spreekt behoort dit gewoon tot de christelijke vrijheid.
Ten eerste behoort het uiteraard tot de christelijke vrijheid hoe wij Gods weldaden herdenken. Maar dat neemt niet weg dat ik toch kanttekeningen plaats bij de redenen om een verjaardag helemaal niet te vieren. Die zijn zelden op het belang van anderen gericht. Een uitzondering zou zijn als mensen de verjaardag zien als een verplicht nummer. Dat lijkt me dan een goed gespreksonderwerp. In zo'n geval kan iemand wat mij betreft prima wegblijven hoor. Als dat op een behoorlijke manier gecommuniceerd wordt althans.

Maar goed, dit is ook wel een ontdekkend puntje, want toen ik 40 werd, kwamen er mensen op de dag van mijn verjaardag terwijl er ook een verrassingsfeest was, om te voorkomen dat ik teleurgesteld zou zijn in mijn vrienden. En ik zou inderdaad teleurgesteld zijn als er niemand op mijn verjaardag komt. Dus er zit net zo goed iets van eigenbelang in het vieren van de verjaardag zelf, in mijn geval.

Maar als het gaat om de verjaardagen van anderen: die vind ik vooral van belang om te weten met wie mijn vrienden en familie zich omgeven en om daarin mee te kunnen leven. Mensen zijn geen losstaand individu, maar hebben betekenis in een bredere sociale context. Ik vind dat heel belangrijk.

Dat neemt niet weg dat een etentje met gezin of goede vrienden of een kerkdienst of concert of een vakantie met een al dan niet select gezelschap ook een prima manier is om een verjaardag te vieren.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ten eerste behoort het uiteraard tot de christelijke vrijheid hoe wij Gods weldaden herdenken. Maar dat neemt niet weg dat ik toch kanttekeningen plaats bij de redenen om een verjaardag helemaal niet te vieren. Die zijn zelden op het belang van anderen gericht. Een uitzondering zou zijn als mensen de verjaardag zien als een verplicht nummer. Dat lijkt me dan een goed gespreksonderwerp. In zo'n geval kan iemand wat mij betreft prima wegblijven hoor. Als dat op een behoorlijke manier gecommuniceerd wordt althans.

Maar goed, dit is ook wel een ontdekkend puntje, want toen ik 40 werd, kwamen er mensen op de dag van mijn verjaardag terwijl er ook een verrassingsfeest was, om te voorkomen dat ik teleurgesteld zou zijn in mijn vrienden. En ik zou inderdaad teleurgesteld zijn als er niemand op mijn verjaardag komt. Dus er zit net zo goed iets van eigenbelang in het vieren van de verjaardag zelf, in mijn geval.

Maar als het gaat om de verjaardagen van anderen: die vind ik vooral van belang om te weten met wie mijn vrienden en familie zich omgeven en om daarin mee te kunnen leven. Mensen zijn geen losstaand individu, maar hebben betekenis in een bredere sociale context. Ik vind dat heel belangrijk.

Dat neemt niet weg dat een etentje met gezin of goede vrienden of een kerkdienst of concert of een vakantie met een al dan niet select gezelschap ook een prima manier is om een verjaardag te vieren.
:super
Alsof ik het zelf geschreven heb.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Nathanaël

Bericht door Nathanaël »

Jantje schreef:
DDD schreef:Ten eerste behoort het uiteraard tot de christelijke vrijheid hoe wij Gods weldaden herdenken. Maar dat neemt niet weg dat ik toch kanttekeningen plaats bij de redenen om een verjaardag helemaal niet te vieren. Die zijn zelden op het belang van anderen gericht. Een uitzondering zou zijn als mensen de verjaardag zien als een verplicht nummer. Dat lijkt me dan een goed gespreksonderwerp. In zo'n geval kan iemand wat mij betreft prima wegblijven hoor. Als dat op een behoorlijke manier gecommuniceerd wordt althans.

:super
Alsof ik het zelf geschreven heb.
Dat snap ik dan weer niet. In de laatste alinea zegt DDD iets waar jij het absoluut niet mee eens bent, getuige je eerdere uitleg van wat je met 'naaste familie' bedoelt. Net was het nog onmogelijk om echt dankbaar voor je verjaardag te zijn als je niet je hele familie in een kringetje in huis zet, en nu is het ineens wel weer goed om een etentje met het gezin alleen te organiseren?
DDD

Bericht door DDD »

Waarom is het nodig om verjaardagen negatief te stereotyperen als kringetjes in huis? Alsof dat een essentieel kenmerk zou zijn van een verjaardagsfeest.
Nathanaël

Bericht door Nathanaël »

DDD schreef:Waarom is het nodig om verjaardagen negatief te stereotyperen als kringetjes in huis? Alsof dat een essentieel kenmerk zou zijn van een verjaardagsfeest.
Het gaat mij erom dat dat in eerste instantie gepresenteerd werd als de enige vorm waarop je je dankbaarheid kunt tonen.
Ik hou zelf wel van verjaardagen en vind het ook gezellig als er veel mensen op bezoek zijn, maar ik vind het vreemd dat vieren met familie (en dan ook nog eens een hele lijst) als een voorwaarde moet gelden voor dankbaarheid. Ik zie nog steeds het verband niet. Volgens mij hebben die twee zaken niet per definitie met elkaar te maken.
Plaats reactie