Wat doen we vandaag?

J.C. Philpot

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door J.C. Philpot »

Jantje schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik heb persoonlijk ook een hekel aan massale verjaardagen. Zowel van anderen als van mijzelf. Ik heb veel liever 1-op-1 contact, als met een grote groep. Dat kun je elkaar beter aandacht geven en doorpraten.

Op mijn verjaardag nodig ik tegenwoordig mijn ouders uit om te komen eten, en de gezinnen van mijn broers komen ook op aparte tijdstippen op de dagen erna.
Massale feestjes hoeven van mij ook niet. Daar houd ik ook niet van. Geenszins zelfs.

Maar het is toch ook niet echt gezellig als je nooit meer met de gezinnen van je broers en je ouders tegelijkertijd bij elkaar bent?
Dat gebeurt ook weleens, hoor. Maar dan meestal bij mijn ouders, waar ook wat meer plek is voor de kinderen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
merel

Bericht door merel »

Jantje schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik heb persoonlijk ook een hekel aan massale verjaardagen. Zowel van anderen als van mijzelf. Ik heb veel liever 1-op-1 contact, als met een grote groep. Dat kun je elkaar beter aandacht geven en doorpraten.

Op mijn verjaardag nodig ik tegenwoordig mijn ouders uit om te komen eten, en de gezinnen van mijn broers komen ook op aparte tijdstippen op de dagen erna.
Massale feestjes hoeven van mij ook niet. Daar houd ik ook niet van. Geenszins zelfs.

Maar het is toch ook niet echt gezellig als je nooit meer met de gezinnen van je broers en je ouders tegelijkertijd bij elkaar bent?
Soms is dat ook erg prettig ;)

Wij zijn zelden met de hele familie bij elkaar. Reistijd is voor een iedere een euvel en met 10 p ergens logeren doe je niet snel
helma

Bericht door helma »

Ik vind verjaardagen wel belangrijk, ongeacht of je er zelf wel zoveel aan hebt. Er zijn familieleden die je alleen met een verjaardag spreekt. Valt dat weg dan ben je helemaal vreemden voor elkaar.

Ik probeer wel zoveel mogelijk van te voren klaar te hebben zodat je niet de hele avond aan het rennen bent.

En inderdaad, wat DDD zegt. Interesse in elkaars vrienden, familie. Ik vind het bij een vriendinnenverjaardag ook leuk als mijn vriendinnen elkaar ontmoeten.
helma

Bericht door helma »

En ik krijg en geef steeds vaker een bon voor een wandeling met ergens een bakkie doen.
Dan geniet je nog een keer, maar dan wel een op een.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

helma schreef:Ik vind verjaardagen wel belangrijk, ongeacht of je er zelf wel zoveel aan hebt. Er zijn familieleden die je alleen met een verjaardag spreekt. Valt dat weg dan ben je helemaal vreemden voor elkaar.
Onze families zijn (gelukkig) massaal gestopt met familieverjaardagen. Daarvoor in de plaats hebben we 3 tot 4 keer per jaar een gezellige dag met z'n allen. Strandwandeling of een andere activiteit, daarna samen uit eten etc. Vind ik 1000x gezelliger en je spreekt dan ook verschillende personen omdat je dan een halve of hele dag samen hebt. Overigens, wanneer verjaardagen wegvallen en er verder niets georganiseerd wordt is het wel een verarming, dat ben ik met je eens.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Vroeger was het leuk met verjaardagen. Dan was de hele familie samen. Met mooiste was her samen zingen, mijn oom de organist.
Helaas heeft het geen zin meer om voor verjaardagen samen te komen. Mijn broer (het enig overgebleven familielid kom toch al dagelijks hier eten)
En ja... er zijn nog nichten en neven... Maar zoals ik overal wel hoor, verloopt het contact met neven en nichten na het overlijden van de ouders. Bijna de enige keren dat we de neven en nichten nog zagen was op de begrafenissen.
Zulke berichtjes geven wel iets om aan terug te denken, en te denken aan het goede wat we mochten genieten in de dagen toen we nog samen op de aarde waren.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
merel

Bericht door merel »

Erskinees schreef:
helma schreef:Ik vind verjaardagen wel belangrijk, ongeacht of je er zelf wel zoveel aan hebt. Er zijn familieleden die je alleen met een verjaardag spreekt. Valt dat weg dan ben je helemaal vreemden voor elkaar.
Onze families zijn (gelukkig) massaal gestopt met familieverjaardagen. Daarvoor in de plaats hebben we 3 tot 4 keer per jaar een gezellige dag met z'n allen. Strandwandeling of een andere activiteit, daarna samen uit eten etc. Vind ik 1000x gezelliger en je spreekt dan ook verschillende personen omdat je dan een halve of hele dag samen hebt. Overigens, wanneer verjaardagen wegvallen en er verder niets georganiseerd wordt is het wel een verarming, dat ben ik met je eens.
Klopt, vond ik in het begin ook wel en heb de eerste jaren van alles geprobeerd om meer contact te krijgen. Als de rest er geen zin in heeft, is het trekken aan een dood paard. Dus houd ik met bepaalde familie leden 2x in het jaar een praatje pot en deel verder weinig tot niets
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef: Klopt, vond ik in het begin ook wel en heb de eerste jaren van alles geprobeerd om meer contact te krijgen. Als de rest er geen zin in heeft, is het trekken aan een dood paard. Dus houd ik met bepaalde familie leden 2x in het jaar een praatje pot en deel verder weinig tot niets
Helaas herkenbaar merel. Toen mijn ouders weggevallen waren, was er geen centraal punt meer en groeiden we uit elkaar.
Dan kan het zijn dat eigen vreemd wordt en vreemd wordt eigen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
samanthi

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
merel schreef: Klopt, vond ik in het begin ook wel en heb de eerste jaren van alles geprobeerd om meer contact te krijgen. Als de rest er geen zin in heeft, is het trekken aan een dood paard. Dus houd ik met bepaalde familie leden 2x in het jaar een praatje pot en deel verder weinig tot niets
Helaas herkenbaar merel. Toen mijn ouders weggevallen waren, was er geen centraal punt meer en groeiden we uit elkaar.
Dan kan het zijn dat eigen vreemd wordt en vreemd wordt eigen.
Ja herkenbaar, al voor mijn moeder stierf was er weinig (echt) contact.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Dodo

Bericht door Dodo »

DDD schreef:Zijn jullie niet geïnteresseerd in vrienden van vrienden en familie dan? Voor mij is een verjaardag het enige moment dat ik iets hoor over de verhouding van vrienden en familie tot hun vrienden vanuit het perspectief van de 'andere kant'. Ik zou er niet aan moeten denken dat ik de vrienden en familie van goede vrienden pas bij hun begrafenis tegenkom. Wat moet je dan tegen elkaar zeggen?

Ik vind sowieso dat als je een feestje geeft, ter gelegenheid van wat dan ook, dat niet je eigen plezier in het middelpunt hoeft te staan.

Ik vind het eigenlijk wel reden voor een apart draadje.
Op een famlieverjaardag is het negen van de tien keer zo vol dat je alleen je buren spreekt, en verder niemand. Ook niet de gastheer/vrouw waarvan meestal een van beiden de jarige is. Dan is er ook nog het probleem van het introvert zijn, waardoor zo'n kamer vol roezemoezende mensen al snel moeilijk te verdragen is.
Een handjevol mensen om een vuurkorf klinkt fantastisch.
DDD

Bericht door DDD »

Aha. Ik houd mijn verjaardag in drie etappes. Dat scheelt. Maar wel zo, dat mensen elkaar echt kunnen ontmoeten. Ik vind dat niet alleen belangrijk voor mijn begrafenis, maar ook omdat je daarmee in een groter geheel bent opgenomen. Ik merk dat mijn ouders en vrienden en broers en zussen het erg op prijs stellen om te weten met wie ik op vakantie ga of naar de film of naar de kerk of wat dan ook.

En ik ben niet super kosmopolitisch, maar ik heb verschillende hoogopgeleide, niet christelijke randstedelijke vrienden. Er zijn enkele vrienden die inderdaad weinig aandacht besteden aan hun verjaardag, maar meestal zit daar ook een vorm van eenzaamheid achter, ondanks soms veel kennissen en bekenden.

Het geven van feestjes ook ter gelegenheid van je verjaardag is voor zover ik weet, echt geen puur plattelandsfenomeen. Nu ben ik ook al wat ouder. Het lijkt me vooral een probleem in groepen mensen uit heel verschillende milieu's die niet op elkaar zijn afgestemd. Ik zou ook niet zitten te wachten op iemand die domme moppen vertelt.

Overigens is dit wat mij betreft een mooi onderwerp voor een afgesplitst draadje.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Aha. Ik houd mijn verjaardag in drie etappes. Dat scheelt. Maar wel zo, dat mensen elkaar echt kunnen ontmoeten. Ik vind dat niet alleen belangrijk voor mijn begrafenis, maar ook omdat je daarmee in een groter geheel bent opgenomen. Ik merk dat mijn ouders en vrienden en broers en zussen het erg op prijs stellen om te weten met wie ik op vakantie ga of naar de film of naar de kerk of wat dan ook.

En ik ben niet super kosmopolitisch, maar ik heb verschillende hoogopgeleide, niet christelijke randstedelijke vrienden. Er zijn enkele vrienden die inderdaad weinig aandacht besteden aan hun verjaardag, maar meestal zit daar ook een vorm van eenzaamheid achter, ondanks soms veel kennissen en bekenden.

Het geven van feestjes ook ter gelegenheid van je verjaardag is voor zover ik weet, echt geen puur plattelandsfenomeen. Nu ben ik ook al wat ouder. Het lijkt me vooral een probleem in groepen mensen uit heel verschillende milieu's die niet op elkaar zijn afgestemd. Ik zou ook niet zitten te wachten op iemand die domme moppen vertelt.

Overigens is dit wat mij betreft een mooi onderwerp voor een afgesplitst draadje.
Ga jij naar de bioscoop ? Omniversum kan nog maar bioscoop echt niet.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is niet het thema van dit gesprek, maar daar is al een ander draadje over. Daar kun je dan op reageren. Dat lijkt me beter, anders wordt het zo'n warrig gesprek.
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef:Aha. Ik houd mijn verjaardag in drie etappes.
Daar begin ik niet aan. Dan ben je een week doende.
Verjaardag op traditionele manier vieren is echt niet regio/streekbepaald of leeftijdgerelateerd.
Mijn kinderen zijn er ook mee gestopt.
Hun vriendenkring is divers en al naar gelang de gezamenlijke interesses, gaan ze met dat clubje een aktiviteit doen, zoals escaperoom, een nieuwe sport uitproberen, high tea, welness, een masterclass, of een workshop.
Is toch ook veel leuker dan suf in een rondje zitten. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Dat is niet het thema van dit gesprek, maar daar is al een ander draadje over. Daar kun je dan op reageren. Dat lijkt me beter, anders wordt het zo'n warrig gesprek.
Wil je het dan nar mij PB'en ?
Plaats reactie