Welke muziek beluister je nu? [6]

Mister
Administrator

Re: Welke muziek beluister je nu? [6]

Bericht door Mister »

Psalmen.
Rens

Bericht door Rens »

zoals te doen gebruikelijk: de R.O.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Marnix

Bericht door Marnix »

http://www.youtube.com/watch?v=FDepldB3FEI

In die hemel is die Heer.

Wat een heerlijke taal is Zuid-Afrikaans ook. (Nederlandse versie is trouwens ook mooi maar dit is toch authentieker)

Dit is de Nederlandse versie, live tijdens een kerkdienst vanuit "mijn" Koepelkerk. :)

http://www.youtube.com/watch?v=BdTBbjeB_QA
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Democritus

Bericht door Democritus »

Marnix schreef:http://www.youtube.com/watch?v=FDepldB3FEI

Wat een heerlijke taal is Zuid-Afrikaans ook. (Nederlandse versie is trouwens ook mooi maar dit is toch authentieker)

Dit is de Nederlandse versie, live tijdens een kerkdienst vanuit "mijn" Koepelkerk. :)

Mooie kerk en inderdaad een geweldig mooi lied m.n. in het ZA.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Democritus schreef:

Beide video's maken meteen ook duidelijk waarom niet elk lied geschikt is voor gemeentezang.
~~Soli Deo Gloria~~
henriët

Bericht door henriët »

ps 116.
jubel... diepe droefheid.. opgetild worden door Hem... jubel...

prachtig
wat zijn de psalmen toch onnoemelijk rijk.

@ Hendrikus, ga jij nog naar Vrouwenpolder van de zomer (dv)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

henriët schreef: @ Hendrikus, ga jij nog naar Vrouwenpolder van de zomer (dv)
Nee, we laten de vrouwen met rust deze keer :langue
~~Soli Deo Gloria~~
henriët

Bericht door henriët »

Hendrikus schreef:
henriët schreef: @ Hendrikus, ga jij nog naar Vrouwenpolder van de zomer (dv)
Nee, we laten de vrouwen met rust deze keer :langue
mh, jammer,
elders in de buurt???

(ps.. soms worden mannen verstandig;))
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
albion

Bericht door albion »

Ik heb ook even andere versjes beluisterd. Ik was weer terug in mijn 'jeugdjaren'. Ik heb genoten. Bedankt dat je dit doorgaf. Ik vind het meisje Du Plessis ook mooi zingen.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
judith

Bericht door judith »

albion schreef:

Ik heb ook even andere versjes beluisterd. Ik was weer terug in mijn 'jeugdjaren'. Ik heb genoten. Bedankt dat je dit doorgaf. Ik vind het meisje Du Plessis ook mooi zingen.
Prachtig stukje, ik vindt het ook een prachtige taal! - in de Hemel is de Heer- dat lied, ken ik al helemaal uit mijn hoofd, in die taal. :)
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Marnix

Bericht door Marnix »

Hendrikus schreef:
Democritus schreef:

Beide video's maken meteen ook duidelijk waarom niet elk lied geschikt is voor gemeentezang.
:) Ik ben het vast niet met je eens maar wel benieuwd naar je onderbouwing :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Marnix schreef:
Hendrikus schreef:
Democritus schreef:

:) Ik ben het vast niet met je eens maar wel benieuwd naar je onderbouwing :)
De Zuid-Afrikaanse versie, solo gezongen, laat horen hoe de zanger heerlijk vrij met het ritme omgaat. Prachtig, dan krijgt het lied zóveel expressie mee!
In de opname bij jullie uit de Koepelkerk hoor en zie je telkens hoe rommelig en ongelijk het gaat. Liederen met ingewikkelde ritmes, een aantal lettergrepen dat niet in elk couplet hetzelfde is, die krijg je met een gemeente nooit gelijk.
Voorbeelden: 0'37, 1'44 zetten heel aarzelend in, 2'40 is de helft van de gemeente de weg kwijt.
Dit soort liederen zijn helemaal gedacht vanuit de setting met een leadzanger(es) die je ziet zingen en met wie je dan een beetje kunt meedoen. Echte gemeentezang kan op zichzelf staan en blijft dan volledig overeind, zelfs zonder orgel. Die oude psalmcomponisten waren zo gek nog niet, die maakten melodieën met slechts twee verschillende soorten noten. Dat kun je ook met een grote groep mensen nog prima uitvoeren, zonder dat het ontspoort in rommelige en ongelijke toestanden.
Wat mij betreft is dat de test voor een gemeentelied: kun je het ook onbegeleid zingen en blijft het dan ritmisch nog strak en gelijk? Als een lied helemaal leunt op de begeleiding, wordt het al twijfelachtig. En als je het alleen maar kunt zingen wanneer je de leadzanger(es) voor je ziet staan, is het wat mij betreft geen gemeentelied meer. Doe het dan maar lekker solo.
~~Soli Deo Gloria~~
Marnix

Bericht door Marnix »

Kijk... het is mij nog nooit opgevallen en ik heb me er nog nooit aan geërgerd. Misschien zijn we het wel gewend en is het daarom niet zo aanstootgevend. Dat het Afrikaans anders is dan het Nederlands, ook kwa ritme, klopt... dat is volgens mij juist gedaan om het beter zingbaar te maken.

Ik denk dat het sterk te maken heeft met wat je gewend bent en of je dit dan als storend ervaart of niet. Dat ligt in ieder kerkverband, cultuur enz. weer anders en de een vindt het ander misschien heel chaotisch of storend. Ik heb dat weer met zingen op hele noten, heel laag tempo etc.

Waarom moet trouwens een gemeentelied zonder begeleiding ook blijven staan als je begeleiding hebt? Dat je afhankelijk bent van orgel, andere instrumenten of "voorzangers" is toch niet erg op het moment dat je die middelen hebt? Waarom is het dan een criterium of je het ook zonder moet kunnen, als dat niet actueel is? Het zelfde heb je bijvoorbeeld ook met orgel. Zonder orgel is het lastig om gelijktijdig in te zetten... is er dan geen sprake van echte gemeentezang omdat je zonder orgel minder gelijk zingt? Ik snap de logica niet helemaal. Juist daarom heb je toch dat soort middelen, of het nou een orgel is of leadzangeressen zijn?

En dat er soms in een lied even onzekerheid is vind ik niet zo erg. We zijn geen professioneel koor ofzo maar gewoon mensen die bij elkaar komen om naar God te luisteren en Hem te aanbidden. We mogen wel eens een aarzelend moment hebben of ergens een ritmisch foutje hebben. Echte gemeentezang zit hem niet in de zaken maar komt uit het hart ;) Dat is mijn bescheiden mening ;)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Marnix schreef:Waarom moet trouwens een gemeentelied zonder begeleiding ook blijven staan als je begeleiding hebt? Dat je afhankelijk bent van orgel, andere instrumenten of "voorzangers" is toch niet erg op het moment dat je die middelen hebt? Waarom is het dan een criterium of je het ook zonder moet kunnen, als dat niet actueel is? Het zelfde heb je bijvoorbeeld ook met orgel. Zonder orgel is het lastig om gelijktijdig in te zetten... is er dan geen sprake van echte gemeentezang omdat je zonder orgel minder gelijk zingt? Ik snap de logica niet helemaal. Juist daarom heb je toch dat soort middelen, of het nou een orgel is of leadzangeressen zijn?

En dat er soms in een lied even onzekerheid is vind ik niet zo erg. We zijn geen professioneel koor ofzo maar gewoon mensen die bij elkaar komen om naar God te luisteren en Hem te aanbidden. We mogen wel eens een aarzelend moment hebben of ergens een ritmisch foutje hebben. Echte gemeentezang zit hem niet in de zaken maar komt uit het hart ;) Dat is mijn bescheiden mening ;)
Dat laatste is de dooddoener waarmee alle rommel in de kerkmuziek wordt goedgepraat. En daar heb ik moeite mee. God troont op de lofzangen van Israël. Laten we dan wel zorgen dat die troon er een beetje fatsoenlijk bij staat.

Zonder orgel is het lastig gelijktijdig in te zetten, zeg je. Heb je 't wel eens geprobeerd? De mooiste gemeentezang krijg je als het orgel stuk is, echt waar! Dan zet men opeens keurig gelijk in, men ademt samen, elke nieuwe regel begint ook mooi gelijk. Vaak zijn het de organisten die de gemeentezang in de war brengen...

Voor mij is een lied een gemeentelied als het door de gemeente goéd gezongen kan worden. Bij voorkeur zelfs als de stroom uitvalt of als we met z'n allen op de hei zitten. Liederen die zó afhankelijk zijn van begeleiding dat ze alleen met "dat soort middelen" tot een goed einde kunnen worden gebracht, bewijzen door hun afhankelijkheid al dat ze niet voor een grote groep mensen geschikt zijn.
~~Soli Deo Gloria~~
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Hendrikus schreef:
Marnix schreef:Waarom moet trouwens een gemeentelied zonder begeleiding ook blijven staan als je begeleiding hebt? Dat je afhankelijk bent van orgel, andere instrumenten of "voorzangers" is toch niet erg op het moment dat je die middelen hebt? Waarom is het dan een criterium of je het ook zonder moet kunnen, als dat niet actueel is? Het zelfde heb je bijvoorbeeld ook met orgel. Zonder orgel is het lastig om gelijktijdig in te zetten... is er dan geen sprake van echte gemeentezang omdat je zonder orgel minder gelijk zingt? Ik snap de logica niet helemaal. Juist daarom heb je toch dat soort middelen, of het nou een orgel is of leadzangeressen zijn?

Dat laatste is de dooddoener waarmee alle rommel in de kerkmuziek wordt goedgepraat. En daar heb ik moeite mee. God troont op de lofzangen van Israël. Laten we dan wel zorgen dat die troon er een beetje fatsoenlijk bij staat.

Zonder orgel is het lastig gelijktijdig in te zetten, zeg je. Heb je 't wel eens geprobeerd? De mooiste gemeentezang krijg je als het orgel stuk is, echt waar! Dan zet men opeens keurig gelijk in, men ademt samen, elke nieuwe regel begint ook mooi gelijk. Vaak zijn het de organisten die de gemeentezang in de war brengen...

Voor mij is een lied een gemeentelied als het door de gemeente goéd gezongen kan worden. Bij voorkeur zelfs als de stroom uitvalt of als we met z'n allen op de hei zitten. Liederen die zó afhankelijk zijn van begeleiding dat ze alleen met "dat soort middelen" tot een goed einde kunnen worden gebracht, bewijzen door hun afhankelijkheid al dat ze niet voor een grote groep mensen geschikt zijn.
Vind ik heel veel inzitten, Hendrikus!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gesloten