Zita schreef:@Tiberius: begrijp ik goed dat je het 'kerkelijke beslissingspunt' verschuift en verdeelt: over leer en leven wordt geoordeeld aan het einde van de proefstudieperiode, over roeping tot het ambt zodra de student beroepbaar wordt (nl als gemeenten hem al dan niet gaan beroepen).
Ik zou deze eerste fase sowieso geen proefstudieperiode noemen, het moet wel een volwaardige studie theologie zijn, waar mensen op andere plaatsen ook nog wat mee kunnen. Bijvoorbeeld als het hieronder genoemde catechiseermeester. Die studie zou voor iedereen open moeten staan.
Bij het toelaten tot de predikantsopleiding, de tweede fase zeg maar, zou toetsing van leer en leven plaats kunnen vinden.
Een aan het einde van de studie zal de beroeping door de gemeente en de roeping door God samenvallen, zoals ook in het NGB artikel staat.
Zita schreef:Overigens: als er Bijbelse zaken zijn die niet in overeenstemming zijn met het gewichtige predikambt, kan ik me maar moeilijk voorstellen dat de betreffende persoon wel pastoraal werker kan worden. Aan welke situaties denk je dan?
Bijvoorbeeld wanneer iemand niet bekwaam is om te leren (anderen te onderwijzen).