Curatorium Gereformeerde Gemeenten (discussie)

refo

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten (discussie)

Bericht door refo »

Bert Mulder schreef:We moeten niet artikel 19 DKO vergeten:

Artikel 19 - Het onderhoud van hulpbehoevende studenten. Editie(s) 1907
De gemeenten zullen arbeiden dat er studenten in de theologie zijn, die door haar (ex bonis publicis) onderhouden worden.

Dat gaat voor enige roeping tot het predikambt uit.
Dat klopt, ja.
Het curatorium van de GG onderzoekt ALLEEN bekering en roeping.
De kandidaat is vaak in het geheel niet theologisch geschoold.

Misschien kunnen de gemeenten beter bevorderen dat jonge mensen Gymnasium doen en theologie gaan studeren.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
huisman

Bericht door huisman »

refo schreef:
Bert Mulder schreef:We moeten niet artikel 19 DKO vergeten:

Artikel 19 - Het onderhoud van hulpbehoevende studenten. Editie(s) 1907
De gemeenten zullen arbeiden dat er studenten in de theologie zijn, die door haar (ex bonis publicis) onderhouden worden.

Dat gaat voor enige roeping tot het predikambt uit.
Dat klopt, ja.
Het curatorium van de GG onderzoekt ALLEEN bekering en roeping.
De kandidaat is vaak in het geheel niet theologisch geschoold.

Misschien kunnen de gemeenten beter bevorderen dat jonge mensen Gymnasium doen en theologie gaan studeren.
Ja dat blijft vreemd in de (nadere) reformatie was geleerdheid een must en nu is bij de nazaten van de (nadere) reformatie geleerdheid uiterst verdacht (benne tegenwoordig al'maal schoolmeesters die dominee moeten worden waar is't eenvoudige volk gebleven?) ;)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jongere

Bericht door Jongere »

huisman schreef:Ja dat blijft vreemd in de (nadere) reformatie was geleerdheid een must en nu is bij de nazaten van de (nadere) reformatie geleerdheid uiterst verdacht (benne tegenwoordig al'maal schoolmeesters die dominee moeten worden waar is't eenvoudige volk gebleven?) ;)
Over wie heb je het nu precies? Dit soort dingen heb ik nooit gehoord.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Jongere schreef:
huisman schreef:Ja dat blijft vreemd in de (nadere) reformatie was geleerdheid een must en nu is bij de nazaten van de (nadere) reformatie geleerdheid uiterst verdacht (benne tegenwoordig al'maal schoolmeesters die dominee moeten worden waar is't eenvoudige volk gebleven?) ;)
Artikel 8 als kenmerk van het ware?!
huisman

Bericht door huisman »

Jongere schreef:
Oh ik wel ... in mijn eigen familie ::bye
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

@Tiberius: begrijp ik goed dat je het 'kerkelijke beslissingspunt' verschuift en verdeelt: over leer en leven wordt geoordeeld aan het einde van de proefstudieperiode, over roeping tot het ambt zodra de student beroepbaar wordt (nl als gemeenten hem al dan niet gaan beroepen).
refo

Bericht door refo »

huisman schreef:
Jongere schreef:
Oh ik wel ... in mijn eigen familie ::bye
Ds Kersten had al last van die geluiden.

Overigens zijn de kandidaten tegenwoordig meest geen kleine luiden meer. Zelfs de middenstand is zeldzaam.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zita schreef:@Tiberius: begrijp ik goed dat je het 'kerkelijke beslissingspunt' verschuift en verdeelt: over leer en leven wordt geoordeeld aan het einde van de proefstudieperiode, over roeping tot het ambt zodra de student beroepbaar wordt (nl als gemeenten hem al dan niet gaan beroepen).
Ik zou deze eerste fase sowieso geen proefstudieperiode noemen, het moet wel een volwaardige studie theologie zijn, waar mensen op andere plaatsen ook nog wat mee kunnen. Bijvoorbeeld als het hieronder genoemde catechiseermeester. Die studie zou voor iedereen open moeten staan.
Bij het toelaten tot de predikantsopleiding, de tweede fase zeg maar, zou toetsing van leer en leven plaats kunnen vinden.
Een aan het einde van de studie zal de beroeping door de gemeente en de roeping door God samenvallen, zoals ook in het NGB artikel staat.
Zita schreef:Overigens: als er Bijbelse zaken zijn die niet in overeenstemming zijn met het gewichtige predikambt, kan ik me maar moeilijk voorstellen dat de betreffende persoon wel pastoraal werker kan worden. Aan welke situaties denk je dan?
Bijvoorbeeld wanneer iemand niet bekwaam is om te leren (anderen te onderwijzen).
memento

Bericht door memento »

Probleem is, dat om "even" 2 jaar theologie te studeren, je wel vraagt dat mensen hun baan opzeggen. Is nogal wat...
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

memento schreef:Probleem is, dat om "even" 2 jaar theologie te studeren, je wel vraagt dat mensen hun baan opzeggen. Is nogal wat...
Maak dan de eerste twee jaar deeltijd, met compensatie als mensen minder hierdoor kunnen werken.
memento

Bericht door memento »

Mister schreef:
memento schreef:Probleem is, dat om "even" 2 jaar theologie te studeren, je wel vraagt dat mensen hun baan opzeggen. Is nogal wat...
Maak dan de eerste twee jaar deeltijd, met compensatie als mensen minder hierdoor kunnen werken.
Die financiële compensatie zou ik achterwege laten, als er nog parttime gewerkt kan worden. Ik denk dat het goed is als een aanstaande predikant in zijn studie leert wat het is, met wat minder rond te moeten komen. Dat kan leiden tot voorzichtigheid in het doen van dure uitgaven later (om mensen die het minder hebben in de gemeente niet onnodig de ogen uit te steken met bv een dure auto, of dure kleren voor zijn vrouw), is een goede les in afhankelijkheid, en leert de kleine dingen weer waarderen als zegeningen Gods, etc.
pierre27

Bericht door pierre27 »

memento schreef:
Mister schreef:
Die financiële compensatie zou ik achterwege laten, als er nog parttime gewerkt kan worden. Ik denk dat het goed is als een aanstaande predikant in zijn studie leert wat het is, met wat minder rond te moeten komen. Dat kan leiden tot voorzichtigheid in het doen van dure uitgaven later (om mensen die het minder hebben in de gemeente niet onnodig de ogen uit te steken met bv een dure auto, of dure kleren voor zijn vrouw), is een goede les in afhankelijkheid, en leert de kleine dingen weer waarderen als zegeningen Gods, etc.
Zijn mooie woorden Memento, is los van de aanstaande predikant goed voor allen.
Verder lijkt het mij wanneer er een wens om predikant te worden het helder is dat dit mogelijk is. Er zijn tal van predikanten die ooit opgekomen zijn bij het curatorium van de GG, vervolgens niet toegelaten werden nu predikant zijn in een ander deel van de Wijngaard. Maak er niet zo'n punt van zou ik zeggen, een afwijzing is niet iets wat zomaar gedaan wordt. Wat blijft is iedere student is een onverdiende zegen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

pierre27 schreef:
memento schreef:
Mister schreef:
Zijn mooie woorden Memento, is los van de aanstaande predikant goed voor allen.
Verder lijkt het mij wanneer er een wens om predikant te worden het helder is dat dit mogelijk is. Er zijn tal van predikanten die ooit opgekomen zijn bij het curatorium van de GG, vervolgens niet toegelaten werden nu predikant zijn in een ander deel van de Wijngaard. Maak er niet zo'n punt van zou ik zeggen, een afwijzing is niet iets wat zomaar gedaan wordt. Wat blijft is iedere student is een onverdiende zegen.
Ik denk toch dat er een terecht punt van zorg ligt als er mensen worden afgewezen. Zijn die ter curatorium gegaan met een dagje-uit gevoel? Ik neem aan van niet.
vlinder

Bericht door vlinder »

Jongere schreef:
Nou ik wel. Niet van schoolmeesters, maar er wordt wel gevraagd waar de eenvoudige boertjes zijn gebleven en daarna volgt de naam van meneer W. Floor die toch eenvoudig was. En zulke mensen zou het predikambt ontnomen worden.

@ Tiberius: Iedereen toelaten om te studeren: zou hier ook een mogelijkheid zijn voor vrouwen? Niet om door te gaan voor predikant, maar wel om zich te kunnen verdiepen in bijv. dogmatiek, ethiek, homiletiek etc?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
huisman

Bericht door huisman »

vlinder schreef:
Jongere schreef:
Nou ik wel. Niet van schoolmeesters, maar er wordt wel gevraagd waar de eenvoudige boertjes zijn gebleven en daarna volgt de naam van meneer W. Floor die toch eenvoudig was. En zulke mensen zou het predikambt ontnomen worden.

@ Tiberius: Iedereen toelaten om te studeren: zou hier ook een mogelijkheid zijn voor vrouwen? Niet om door te gaan voor predikant, maar wel om zich te kunnen verdiepen in bijv. dogmatiek, ethiek, homiletiek etc?
Op de TUA kan dit al.
Gesloten