Kerkdiensten

Ander

Re: kerkdiensten?

Bericht door Ander »

Hendrikus schreef: En denk je nu echt dat iemand op die "constateringen" zit te wachten? Wat denk je daarmee te bereiken? Of wil je alleen maar even laten merken dat je zelf een echte degelijke rechtse gergemmer bent, "ik dank U dat ik niet ben als deze"?

Afbeelding
Tja, niet zitten wachten op een constatering en er vervolgens een duidelijke constatering aan toevoegen. Iets met de pot en de ketel.
Mara

Bericht door Mara »

Mensen, die verschillen heb je niet alleen in de ger gem.
Ik ben chr ger en dat gaat echt van uiterst links tot uiterst rechts (BhP, gekr riet)
Mijn vriendin is ger gem, uiterst rechtse flank zal ik het dan maar noemen, maar zij luistert graag via audio server naar ds Vreugdenhil, volgens mij een linkse om in die termen te blijven. Dat verschil met haar eigen predikant, maar ook de gemeente zelf, hoort en ziet zij zelf ook.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Willem

Bericht door Willem »

Afbeelding[/quote]

Leuk, die plaatjes erbij. Die dikkert geeft wel wat en die andere niet. Of moet ik het anders lezen? :humhihi
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Willem schreef:Afbeelding
Leuk, die plaatjes erbij. Die dikkert geeft wel wat en die andere niet. Of moet ik het anders lezen? :humhihi[/quote]

Maar wat dit met kerkdiensten op zich te maken heeft is mij eerlijk
gezegd niet zo duidelijk :sweat
Mara

Bericht door Mara »

Ik interpreteer het weer anders.
Die dikke geeft maar in de schaduw staat er eentje die het eruit haalt ? De boze ? :sweat
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

de farizeeer en de tollenaar....
daar ging het namelijk over...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

On-topic maar weer, mensen.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Hendrikus schreef:
Gijs83 schreef:
Hendrikus schreef:
Gijs83 schreef: Scheveningen vind ik nou niet echt een standaard Ger.Gem. Mensen die uit die gemeente komen, gaan op een andere naar lichtigere kerk, omdat ze de Ger.Gem. daar te zwaar vinden. Dan moet in Scheveningen wel een beetje een andere 'geest' hangen.
gaan we weer etiketjes plakken?
Ja, soms moet ik even een constatering kwijt. Er zijn volgens mij zo wat gemeenten die vervreemden van andere Gergems.
En denk je nu echt dat iemand op die "constateringen" zit te wachten? Wat denk je daarmee te bereiken? Of wil je alleen maar even laten merken dat je zelf een echte degelijke rechtse gergemmer bent, "ik dank U dat ik niet ben als deze"?

Afbeelding
Absoluut niet, dan zit je er wel naast. Eerder verdriet me als mensen de Ger.Gem. in een andere plaats niet goed(te zwaar) vinden. Niet om voor kerkisme te pleiten. Buiten de Ger.Gem. zijn ook nog wel goede kerken/gemeenten.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Gijs83 schreef:Absoluut niet, dan zit je er wel naast. Eerder verdriet me als mensen de Ger.Gem. in een andere plaats niet goed(te zwaar) vinden. Niet om voor kerkisme te pleiten. Buiten de Ger.Gem. zijn ook nog wel goede kerken/gemeenten.
Interessante vraag is, of het erg is als er flanken zijn binnen een kerkverband. Dat kan namelijk betekenen, dat iemand zegt: "In X voel ik me zeer thuis in de GG, maar als ik in Y zou wonen, zou ik er erg veel moeite mee hebben." (Let wel, dat kan eventueel voor beide flanken gelden..;) )
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Luther schreef:
Gijs83 schreef:Absoluut niet, dan zit je er wel naast. Eerder verdriet me als mensen de Ger.Gem. in een andere plaats niet goed(te zwaar) vinden. Niet om voor kerkisme te pleiten. Buiten de Ger.Gem. zijn ook nog wel goede kerken/gemeenten.
Interessante vraag is, of het erg is als er flanken zijn binnen een kerkverband. Dat kan namelijk betekenen, dat iemand zegt: "In X voel ik me zeer thuis in de GG, maar als ik in Y zou wonen, zou ik er erg veel moeite mee hebben." (Let wel, dat kan eventueel voor beide flanken gelden..;) )
Mijns inziens niet erg. Zie bijvoorbeeld de CGK. Daar kun je je in een gemeente goed thuisvoelen, maar in een andere plaats kan een CGK-gemeente van heel andere signatuur zijn. Dat speelt uiteraard ook in de PKN.
Ik ben er zelf erg voor om het vooral per gemeente te bezien; als je je daar op je plaats weet, kun je niet alle gemeenten op je nek nemen. Bezorgd zijn om de koers van een kerkverband waarin je bent, is goed.

De ándere kant van "flanken" is er namelijk ook: dat alle gemeenten hetzelfde zouden moeten zijn. Vaak resulteert dat toch in een bepaalde eenzijdigheid, omdat één of enkele mensen dan de lijnen uitzetten.
sweelinck 25

Bericht door sweelinck 25 »

Ik zag op kerktijden.nl dat Ds. A.H. Verhoef weer naar Nederland komt, 12 september hoopt hij een zondag in Stolwijk voor te gaan. Zijn er al meer diensten bekend?
henriët

Bericht door henriët »

Een aantal postings zijn hier verwijderd. Wees vriendelijk tegen elkaar, en verdraag elkaar! En zie niet overal leeuwen en beren!
Tijd voor vakantie!
mvg Jet
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Mara

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Luther schreef:
Mijns inziens niet erg. Zie bijvoorbeeld de CGK. Daar kun je je in een gemeente goed thuisvoelen, maar in een andere plaats kan een CGK-gemeente van heel andere signatuur zijn. Dat speelt uiteraard ook in de PKN.
Ik ben er zelf erg voor om het vooral per gemeente te bezien; als je je daar op je plaats weet, kun je niet alle gemeenten op je nek nemen. Bezorgd zijn om de koers van een kerkverband waarin je bent, is goed.

De ándere kant van "flanken" is er namelijk ook: dat alle gemeenten hetzelfde zouden moeten zijn. Vaak resulteert dat toch in een bepaalde eenzijdigheid, omdat één of enkele mensen dan de lijnen uitzetten.
Ja, klopt !
CGK is per plaats verschillend idd. Voel me zeker niet overal thuis.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

eilander schreef:Mijns inziens niet erg. Zie bijvoorbeeld de CGK. Daar kun je je in een gemeente goed thuisvoelen, maar in een andere plaats kan een CGK-gemeente van heel andere signatuur zijn. Dat speelt uiteraard ook in de PKN.

Ik snap dat je jouw stelling voorziet van een CGK-voorbeeld, waarbij inderdaad niet alleen liggingsverschillen, maar ik denk zelfs leerverschillen zijn.

De vraag die ik stelde was eigenlijk meer geredeneerd vanuit de GG / GGiN / OGGN. Is het erg als daar flanken zijn (want er is immers homogeniteit in de leer) waardoor mensen in plaats X graag lid zijn, maar bui een verhuizing naar plaats Y overstappen naar een ander kerkverband, omdat ze zich in gemeente Y niet thuis voelen?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
caprice

Bericht door caprice »

Zaterdag 28 augustus om 14.30 hoopt ds. J. Mijnders in Veenendaal een herdenkingspredikatie te houden ter gelegenheid van het feit dat hij 40 jaar geleden tot predikant bevestigd is.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gesloten