Jongere schreef:Ik heb wel eens gehoord dat 'komen te' een verbastering zou zijn van (oud) Engels (coming to...). Dat is dan in de vertalingen van oude Engelse schrijvers zo letterlijk vertaald en predikanten zijn die uitdrukking als bevindelijk over gaan nemen.
Misschien weet iemand anders nog wat beter hoe dat zit?
helma schreef:ik hoorde pas een preek waar de dominee zelfs de Bijbelteksten nog veranderde in ouder taalgebruik.
Ik zal één voorbeeld noemen van de vele teksten die hij aanpaste aan....ja waaraan eigenlijk?
"Zoek de Heere terwijl Hij nabij te komen zal wezen; roep Hem aan terwijl Hij nabij te komen zal zijn"
Ik vond het in-triest. En onbegrijpelijk.
Ik ken het verschijnsel ook wel: bij diverse zinnen het woordje "komen" invoegen. Dit vind ik overigens een onherkenbaar voorbeeld: dit is geen Nederlands meer.
Ik weet het ook van een dominee. Maar dit is wel vrij zeldzaam. Gelukkig maar.
Rijke zondag! De genade van God in Christus schitterde als een juweel tegen de zwarte achtergrond van de zonde.
Indringend sprak de dominee over de hoogste ondankbaarheid van het zondigen tegen een goeddoend God.
En dat vergeving alleen mogelijk was in een weg van recht; Christus plaatsvervangend werk.
's morgens de confrontatie van Nathan met David
De ontmaskering van een zondaar
-De organisatie door God
-de confrontatie met God
-de gratie van God
's middags de schuldbelijdenis van David (en daarop volgend de vergeving)
-de erkenning van de schuld
-de beleving van de schuld
-de vergeving van de schuld
helma schreef:Rijke zondag! De genade van God in Christus schitterde als een juweel tegen de zwarte achtergrond van de zonde.
Indringend sprak de dominee over de hoogste ondankbaarheid van het zondigen tegen een goeddoend God.
En dat vergeving alleen mogelijk was in een weg van recht; Christus plaatsvervangend werk.
-De organisatie door God
-de confrontatie met God
-de gratie van God
Morgendienst
Leesdienst
Preek van ?
Psalmen:
119:15,16
119:3
4:2,3
26:2
73:13
Tekst MATTHEUS 7:24-27 Een iegelijk dan, die deze Mijn woorden hoort en dezelve doet, dien zal Ik vergelijken bij een voorzichtig man, die zijn huis op een steenrots gebouwd heeft;
En er is slagregen nedergevallen, en de waterstromen zijn gekomen, en de winden hebben gewaaid, en zijn tegen hetzelve huis aangevallen, en het is niet gevallen, want het was op de steenrots gegrond.
En een iegelijk, die deze Mijn woorden hoort en dezelve niet doet, die zal bij een dwazen man vergeleken worden, die zijn huis op het zand gebouwd heeft;
En de slagregen is nedergevallen, en de waterstromen zijn gekomen, en de winden hebben gewaaid, en zijn tegen hetzelve huis aangeslagen, en het is gevallen, en zijn val was groot. DE WIJZE EN DE DWAZE BOUWER 1. Het beeld
2. De beproeving
3. De les die ons gegeven wordt
Middagdienst
Ds. J.W. Karels
Psalmen:
116:10,11
77:6.7
85:4
72:2
Telst: RICHTEREN 6:24a
Toen bouwde Gideon aldaar den HEERE een altaar, en noemde het: De HEERE is vrede! GIDEON'S ALTAAR 1. De bouwer van dit altaar
2. De plaats van dit altaar
3. De naam van dit altaar
Avonddienst
Leesdienst
Preek van: ds. P. Blok
Psalmen:
45:3
89:13,14
116:3,5
22:12
Tekst: HANDELINGEN 9:1-4
En Saulus, blazende nog dreiging en moord tegen de discipelen des Heeren, ging tot de hogepriester,
En begeerde brieven van hem naar Damaskus, aan de synagogen, opdat, zo hij enigen, die van dien weg waren, vond, hij dezelve, beiden mannen en vrouwen, zou gebonden brengen naar Jeruzalem.
En als hij reisde, is het geschied, dat hij nabij Damaskus kwam, en hem omscheen snellijk een licht van den hemel
En ter aarde gevallen zijnde, hoorde hij een stem, die tot hem zeide: Saul, Saul! wat vervolgt gij Mij? SAULUS VAN TARSEN 1. Een geopenbaarde zondaar
2. Een garresteerde zondaar
Weer een vraagje aan het forum:Ik ben vergeten van wie de preek in de morgendienst was.
Vergeten te noteren of hoe het kan weet ik zelf niet. Weet iemand van wie deze preek zou kunnen zijn?
helma schreef:Rijke zondag! De genade van God in Christus schitterde als een juweel tegen de zwarte achtergrond van de zonde.
-De organisatie door God
-de confrontatie met God
-de gratie van God
Beste Helma,
U schreef: Indringend sprak de dominee over de hoogste ondankbaarheid van het zondigen tegen een goeddoend God.
Ben benieuwd wat er werd gezegd van het "zondigen" tegen een goeddoend God ?
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
-DIA- schreef:Morgendienst
Leesdienst
Preek van ?
Psalmen:
119:15,16
119:3
4:2,3
26:2
73:13
Tekst MATTHEUS 7:24-27 Een iegelijk dan, die deze Mijn woorden hoort en dezelve doet, dien zal Ik vergelijken bij een voorzichtig man, die zijn huis op een steenrots gebouwd heeft;
En er is slagregen nedergevallen, en de waterstromen zijn gekomen, en de winden hebben gewaaid, en zijn tegen hetzelve huis aangevallen, en het is niet gevallen, want het was op de steenrots gegrond.
En een iegelijk, die deze Mijn woorden hoort en dezelve niet doet, die zal bij een dwazen man vergeleken worden, die zijn huis op het zand gebouwd heeft;
En de slagregen is nedergevallen, en de waterstromen zijn gekomen, en de winden hebben gewaaid, en zijn tegen hetzelve huis aangeslagen, en het is gevallen, en zijn val was groot. DE WIJZE EN DE DWAZE BOUWER 1. Het beeld
2. De beproeving
3. De les die ons gegeven wordt
Middagdienst
Ds. J.W. Karels
Psalmen:
116:10,11
77:6.7
85:4
72:2
Telst: RICHTEREN 6:24a
Toen bouwde Gideon aldaar den HEERE een altaar, en noemde het: De HEERE is vrede! GIDEON'S ALTAAR 1. De bouwer van dit altaar
2. De plaats van dit altaar
3. De naam van dit altaar
Avonddienst
Leesdienst
Preek van: ds. P. Blok
Psalmen:
45:3
89:13,14
116:3,5
22:12
Tekst: HANDELINGEN 9:1-4
En Saulus, blazende nog dreiging en moord tegen de discipelen des Heeren, ging tot de hogepriester,
En begeerde brieven van hem naar Damaskus, aan de synagogen, opdat, zo hij enigen, die van dien weg waren, vond, hij dezelve, beiden mannen en vrouwen, zou gebonden brengen naar Jeruzalem.
En als hij reisde, is het geschied, dat hij nabij Damaskus kwam, en hem omscheen snellijk een licht van den hemel
En ter aarde gevallen zijnde, hoorde hij een stem, die tot hem zeide: Saul, Saul! wat vervolgt gij Mij? SAULUS VAN TARSEN 1. Een geopenbaarde zondaar
2. Een garresteerde zondaar
Weer een vraagje aan het forum:Ik ben vergeten van wie de preek in de morgendienst was.
Vergeten te noteren of hoe het kan weet ik zelf niet. Weet iemand van wie deze preek zou kunnen zijn?
De morgendienst was een preek van wijlen Ds.H.van Gilst(1901-1966). De morgen- en middagdienst heb ik bijgewoond. De avonddienst was ik weer onder het gehoor van Ds.W.J.Karels. Moest hij in de morgen- en middagdienst zijn stem nog wat sparen. De avonddienst werd hij kennelijk van boven geholpen en ging het over Hebr.4:16. Ik denk dat hij eerder had willen stoppen, maar hij had alles nog niet gezegd. Noemde ook 10 punten over die 'bekwamer tijd' die Bunyan daarin had gegeven. Soms verrassend actueel!
-De organisatie door God
-de confrontatie met God
-de gratie van God
Beste Helma,
U schreef: Indringend sprak de dominee over de hoogste ondankbaarheid van het zondigen tegen een goeddoend God.
wat is het doel van je vraag? de preek fileren? (sorry, door ervaring ben ik wat terughoudender in het beantwoorden van zulke vragen. Je zou de link kunnen gebruiken om de preek na te luisteren; dit kwam met name in de ochtendpreek naar voren)
Lees maar wat de profeet tegen David zegt in 2 Sam.12 Zo zegt de HEERE, de God Israëls: Ik heb u ten koning gezalfd over Israël, en Ik heb u uit Sauls hand gered;
8 En Ik heb u uws heren huis gegeven, daartoe uws heren vrouwen in uw schoot, ja, Ik heb u het huis van Israël en Juda gegeven; en indien het weinig is, Ik zou u alzulks en alzulks daartoe doen.
9 Waarom hebt gij dan het woord des HEEREN veracht, doende wat kwaad is in Zijn ogen?
Na zoveel gunstbewijzen is zondigen de meest ongehoorde ondankbaarheid.
Na zoveel gunstbewijzen is zondigen de meest ongehoorde ondankbaarheid.[/quote]
Het volk van Israel maakte zich daar keer op keer schuldig aan. De tijden zijn echt niet veranderd. Ik denk dat niemand onschuldig onder zo'n preek vandaan kan komen!
Helma schreef:Na zoveel gunstbewijzen is zondigen de meest ongehoorde ondankbaarheid.
Het volk van Israel maakte zich daar keer op keer schuldig aan. De tijden zijn echt niet veranderd. Ik denk dat niemand onschuldig onder zo'n preek vandaan kan komen!
Klopt Gijs; we hebben geen enkele reden om de Heere niet te dienen, zei de dominee. Maakt God het ons nou zo moeilijk om Hem te erkennen?
De profeet zegt: Het zijn de goedertierenheden Gods die tot bekering leiden. Als dat niet gebeurt in ons leven zullen al die gunstbewijzen tegen ons getuigen.
-De organisatie door God
-de confrontatie met God
-de gratie van God
Beste Helma,
wat is het doel van je vraag? de preek fileren? (sorry, door ervaring ben ik wat terughoudender in het beantwoorden van zulke vragen. Je zou de link kunnen gebruiken om de preek na te luisteren; dit kwam met name in de ochtendpreek naar voren)
Lees maar wat de profeet tegen David zegt in 2 Sam.12 Zo zegt de HEERE, de God Israëls: Ik heb u ten koning gezalfd over Israël, en Ik heb u uit Sauls hand gered;
8 En Ik heb u uws heren huis gegeven, daartoe uws heren vrouwen in uw schoot, ja, Ik heb u het huis van Israël en Juda gegeven; en indien het weinig is, Ik zou u alzulks en alzulks daartoe doen.
9 Waarom hebt gij dan het woord des HEEREN veracht, doende wat kwaad is in Zijn ogen?
Na zoveel gunstbewijzen is zondigen de meest ongehoorde ondankbaarheid.
Beste Helma,
Van die term "fileren" had ik nog nooit gehoord.
Het was gewoon een vraag van mij uit belangstelling.
Toch nog een vraag: werd de erfzonde in de preek ook genoemd ?
Dat is mijns in ziens ook zondigen tegen een goeddoend God.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gijs83 schreef:
De morgendienst was een preek van wijlen Ds.H.van Gilst(1901-1966). De morgen- en middagdienst heb ik bijgewoond. De avonddienst was ik weer onder het gehoor van Ds.W.J.Karels. Moest hij in de morgen- en middagdienst zijn stem nog wat sparen. De avonddienst werd hij kennelijk van boven geholpen en ging het over Hebr.4:16. Ik denk dat hij eerder had willen stoppen, maar hij had alles nog niet gezegd. Noemde ook 10 punten over die 'bekwamer tijd' die Bunyan daarin had gegeven. Soms verrassend actueel!
Hartelijk dank! Het was trouwens een goede preek!
En over ds. W.J. Karels: Toch een wat onwennige situatie: Als jongens zijn we regelmatig in de
vakanties samen met Wim geweest, samen gespeeld nog... En nu staat Wim op de kansel!
SecorDabar schreef:
Beste Helma,
Hoe bedoel je dat als ik vragen mag?
De erfzonde is zonde tegen God, dat klopt, die hebben we meegekregen, allemaal.
Die zonde maakt dat het kwaad in ons woont.
Maar de erfzonde 'zondig je nu niet meer', die heb je 'meegekregen'.
Het lijkt of je het in de tegenwoordige tijd ziet?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
SecorDabar schreef:
Beste Helma,
Hoe bedoel je dat als ik vragen mag?
De erfzonde is zonde tegen God, dat klopt, die hebben we meegekregen, allemaal.
Die zonde maakt dat het kwaad in ons woont.
Maar de erfzonde 'zondig je nu niet meer', die heb je 'meegekregen'.
Het lijkt of je het in de tegenwoordige tijd ziet?
Beste Marthamartha,
Of ik het ook in tegenwoordige tijd de erfzonde zie?
David bad ik psalm 51: 7 Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mij mijn moeder ontvangen.
David heeft dat m.i. beleeft (in de tegenwoordige tijd).
Laat ik het zo zeggen: de Heere Jezus Christus heeft
volkomen betaald voor de zonde,
zowel de erfzonde, als de zonde van bedrijf in gedachten, woorden en daden en nalatigheid.
De Heere Jezus Christus is dan in de prediking een volkomen Zaligmaker, als ook de erfzonde niet verzwegen wordt.
Zo wordt Zijn naam verheerlijkt in zondaren in erfschuld en erfsmet.
De dood in Adam, en het leven in Christus.
(Ds. Ebenezer Erskine)