Rambam schreef:Fjodor schreef:De drie-eenheid staat niet letterlijk in de bijbel, het verschil tussen inwendige en uitwendige roeping staat niet letterlijk in de bijbel, en zo zijn er nog wel meer dingen die we zonder probleem aanhangen maar die niet letterlijk geschreven staan. Een beetje een zwak punt dus om met dat letterlijkheidsargument te komen. Maar waar zit de inconsistentie bij jvdg dan? Die heb ik nog niet gezien.
De inconsistentie betreft zijn opmerkingen hier en in een ander topic, namelijk het topic over het boek van Benedictus.
Dat er bepaalde theorieën zijn die gebaseerd zijn op interpretatie van de Bijbel dat weet ik. Echter het argument van Afgewezen was dat als de Bijbel niet duidelijk is be- of omschrijft het blijkbaar niet belangrijk genoeg werd gevonden door de Geest om hierover verder uit te weiden. Over de drie-eenheid wordt wel degelijk gerept in de Bijbel, de discussie hieromtrent is echter of dit een latere toevoeging is, of dat het in de oorspronkelijke tekst is opgenomen. Het verschil tussen de inwendige en uitwendige roeping vind ik persoonlijk nogal gekunsteld. Ik weet overigens niet wie aan de basis staat van dit verschil.
En wat dat vervangingsleer-argument hier doet is mij werkelijk een raadsel. Als de koning van de Nederlanden opeens koning is geworden over de antillen zegt dat helemaal niet dat hij geen koning meer is over de Nederlanden.
Om jouw voorbeeld te blijven gebruiken: conform de vervangingsleer is de koning dan geen koning meer van de Nederlanden, maar enkel van de Antillen.
Over de Drie-eenheid heb je gelijk, dat was ik even vergeten.
Maargoed, het wordt een beetje lastig als we op een forum als deze niet meer uit kunnen gaan van een aannemen van het verschil tussen inwendige en uitwendige roeping. (Als je dat trouwens echt niet doet, hoe rijm je dan dat er aan de ene kant velen geroepen zijn en weinig uitverkoren terwijl aan de andere kant de geroepenen gerechtvaardigd zijn (rom 8)?)
Blijft staan: Jezus is Koning der wereld, dat zal hopelijk niemand ontkennen. Dus is Hij ook (in ieder geval in algemene zin) Koning der Kerk. En omdat Hij nu eenmaal een andere verhouding heeft tot de gelovigen dan tot de ongelovigen is Hij op een andere manier Koning der Kerk dan Koning der wereld. Het verschil bestaat hierin dat de Koning voor de wereldling een te vrezen Persoon is terwijl Hij voor de gelovige een Broeder is.*
Daarbij is Christus ook onze Christus. Dat is onze Gezalfde. Is die term los te koppelen van het koningschap? Lijkt mij wat lastig..**
Rambam schreef:Om jouw voorbeeld te blijven gebruiken: conform de vervangingsleer is de koning dan geen koning meer van de Nederlanden, maar enkel van de Antillen.
En aangezien er volgens mij niemand is die dat hier zegt hoeven de mensen die zeggen dat Jezus Koning der Kerk is niet het label van aanhanger van de vervangingsleer opgeplakt te krijgen.
*Mat 25:33 En Hij zal de schapen tot Zijn rechter hand zetten,26 maar de bokken tot Zijn linker hand.
34 Alsdan zal de Koning27 zeggen tot degenen, die tot Zijn rechter hand zijn: Komt, gij gezegenden Mijns Vaders!28 beerft dat Koninkrijk, hetwelk u bereid is29 van de grondlegging der wereld.
**Luk 23: 2 En zij begonnen Hem te beschuldigen, zeggende: Wij hebben bevonden, dat Deze het volk verkeert,3 en verbiedt den keizer schattingen te geven, zeggende, dat Hij Zelf Christus, de Koning is.4
Zie ook: Op. 15:3 En zij zongen het gezang van Mozes, den dienstknecht Gods, en het gezang des Lams, zeggende: Groot en wonderlijk zijn Uw werken, Heere, Gij almachtige God, rechtvaardig en waarachtig zijn Uw wegen, Gij Koning der heiligen!
En de kerk is de gemeenschap der heiligen. Of moeten we de twaalf artikel ook al wijzigen?