Vergadering Curatorium

Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Hendrikus
[Ik ken iemand die is 5x 'op' geweest is (3x door cur. afgewezen en 2x door kerkenraad).
Pim: betekent dit dat dezelfde persoon door dezelfde kerkenraad de ene keer wordt gesteund in z'n gang naar het curatorium, maar de andere keer wordt tegengehouden? Is dat niet vreemd?
Natuurlijk is dat vreemd. Het lijkt me verschrikkelijk.

Maar een kerkenraad wijzigt zo door de jaren wel natuurlijk. Misschien is dat de oorzaak?
Of gewoon hoeveel vrijmoedigheid je op het moment mag ontvangen? Je word 'beoordeeld' op je verhaal zoals je dat op dat moment houdt. Dus als je dichtslaat is er weinig kans dat je er door komt...
We moeten natuurlijk niet Gods almacht wegredeneren, maar de praktijk wijst iig uit dat er schrijnende 'gevallen' zijn.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
jacob

Bericht door jacob »

tja.

Ik begrijp je wel. Maar ja de ds die dat moeten beoordelen twijfelen. En dan gaat het niet door.
jacob

Bericht door jacob »

ja het moet voor die mensen vreselijk zijn.

ik kan me voorstellen dat deze mensen in een grote crisus zullen belanden.

dat zijn geen gemakkelijke zaken.
Andre

Bericht door Andre »

Ik lees verschillende rerakties bij dit Topic;

Naar mijjn gedachte zullen de curatoren hun beslissing in biddend opzicht zeker doen. Dat vertrouwen heb ik echt wel in die mensen die hiertoe gesteld zijn.
Lecram

Bericht door Lecram »

[Ik ken iemand die is 5x 'op' geweest is (3x door cur. afgewezen en 2x door kerkenraad).
Pim: betekent dit dat dezelfde persoon door dezelfde kerkenraad de ene keer wordt gesteund in z'n gang naar het curatorium, maar de andere keer wordt tegengehouden? Is dat niet vreemd?
Is het dan niet vreemd dat er zijn die het ene jaar worden afgewezen en het andere jaar toegelaten worden? Met hetzelfde verhaal?
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Is het dan niet vreemd dat er zijn die het ene jaar worden afgewezen en het andere jaar toegelaten worden? Met hetzelfde verhaal?
Ik zou haast zeggen: misschien hebben die in tussentijd een hele hoop bij- en afgeleerd...
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Andre

Naar mijjn gedachte zullen de curatoren hun beslissing in biddend opzicht zeker doen. Dat vertrouwen heb ik echt wel in die mensen die hiertoe gesteld zijn.
Ik vertrouw er ook op dat het werk in biddend opzien plaats vindt en ik hoop dat het door velen (binnen de GG) ook biddend gedragen zal worden deze dagen. Om Gods zegen, niet alleen voor de curatoren, maar ook voor hen die zich aangemeld hebben!

Maar het is misschien wel interessant om in het algemeen over het fenomeen curatorium (aan het begin van de studie) te discussieren?!

Ik weet niet hoe dat in de NHK was, maar een toelatings examen aan het eind van de studie spreekt mij persoonlijk veel meer aan. In de NHK was de toelatingscommissie misschien wat te soepel naar mijn idee, maar dat doet niets af aan de positionering van deze commissie.
Hartelijke groet,

Pim.

Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Er schiet me nog 1 puntje te binnen specifiek over het huidige GG-curatorium en de werkwijze.

Ik denk dat het risico dat 'fouten' gemaakt worden in het toelaten van mensen (dus dat men achteraf denkt 'was het wel goed hem toe te laten' ) veel kleiner is dan dat mensen niet toegelaten worden.
Deze laatste 'fouten' komen namelijk ook niet aan het licht, tenzij dat iemand in een ander kerkverband predikant wordt.

[Aangepast op 25/5/04 door Pim]
Hartelijke groet,

Pim.

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Deze laatste 'fouten' komen namelijk ook niet aan het licht, tenzij dat iemand in een ander kerkverband predikant wordt.
En ook in dat geval komt de "fout" nog alleen maar aan het licht onder insiders die weten dat het gaat om iemand die eerst bij het GG-curatorium is afgewezen.

Wat een verantwoordelijkheid! We kunnen snel klaarstaan met kritiek, daar lijkt soms ook alle reden toe te zijn, maar laten we toch niet vergeten om de mannen van het curatorium ook in ons gebed mee te nemen en hen licht toe te bidden, vooral licht!
~~Soli Deo Gloria~~
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Andre

Ik vertrouw er ook op dat het werk in biddend opzien plaats vindt en ik hoop dat het door velen (binnen de GG) ook biddend gedragen zal worden deze dagen. Om Gods zegen, niet alleen voor de curatoren, maar ook voor hen die zich aangemeld hebben!

Maar het is misschien wel interessant om in het algemeen over het fenomeen curatorium (aan het begin van de studie) te discussieren?!

Ik weet niet hoe dat in de NHK was, maar een toelatings examen aan het eind van de studie spreekt mij persoonlijk veel meer aan. In de NHK was de toelatingscommissie misschien wat te soepel naar mijn idee, maar dat doet niets af aan de positionering van deze commissie.
Helemaal mee eens. Curatorium zit in de CGK volgens mij ook pas aan het einde. Enige probleem lijkt me dan het proponeren, liefst wil je dat alleen 'gescreende' studenten stichtelijke woordjes spreken in je gemeentekring, maar dat valt natuurlijk op te lossen door de studie in 2e te knippen, één deel zonder proponeren, één deel met, en dan het curatorium in het midden hangen.

De ideale situatie is m.i.:
1. Een open studie met 3 routes, 1 voor predikant, 1 voor pastoraal werker (en leraar godsdienst?), en 1 voor wetenschappelijke studie. Eerste jaren gezamelijk, daarna de praktische vakken gescheiden. Curatorium ná het gezamelijke gedeelte, en alleen voor de groep die predikant wil worden
2. Een geschiktheidscommissie aan het begin van de studie, die kijkt naar of je de vaardigheden hebt die voor een predikant/pastoraal werker wenselijk zijn (alleen als je niet de wetenschappelijke richting volgt)
WSO

Bericht door WSO »

Je moet als je dominee wilt worden je weggetje eerst plaveien. Een kruiwagen huren. Wat lobbyen. Je zelf onder de aandacht brengen van mensen die wat te zeggen hebben. Trouwen met een zus van een dominee. Of een dochter. Of zo.

Als je de procedure leest in de Saambinder vraag je je wel eens af of het biddend opzien wel het allerbelangrijkste is: Uitgebreid vragenformulier. Stem-verhouding in de kerkenraad. Apart stem-verhouding ouderlingen. Apart stem-verhouding diakenen. ??? Het lijkt erop dat men in ieder geval een meerderheid gebaseerd op de mening van diakenen maar nix vindt?

Ik vrees dat het predikantentekort niet echt drukt bij het curatorium. De angst overheerst. Men is blijkbaar bang dat Christus Zijn kerk niet goed regeert. Hij stuurt wel predikanten met een roeping, maar er is meer nodig dan een roeping. De goedkeuring van het curatorium is ook nodig.
Plaats reactie