The passion of the Christ

Jelle

Bericht door Jelle »

Robert, ik ben het met je eens dat we moeten evangeliseren, maar dat wil niet zeggen dat alle middelene daarvoor geschikt zijn of dat we alle middelen daarvoor maar moeten of mogen gebruiken.
Ik denk niet dat de Heere deze film zal gebruiken om mensen zalig te maken. Ik denk dat de Heere beteren methoden heeft om dat te doen.
Dat wil niet zeggen dat de Heere geen mensen kan bekeren die naar deze film gaan kijken of geen mensen kan bekeren die op de dansvloer bezig zijn. Er zijn genoeg voorbeelden te noemen dat de Heere iemand in zijn kraag greep en hem of haar van de dansvloer afhaalde of uit de bioscoop haalde. Maar je moet me niet vertellen dat de Heere een kromme stok, als deze film wil gebruiken voor evangelisatie.
Ja, dat willen wij wel doen voorkomen om toch vooral maar dit produkt aan te prijzen.

En dan nog wat anders. Waar kunnen wij deze film zien?
Ik zou zeggen dat wij als christenen toch niet in de bioscoop thuis horen.
Eigenlijk is het bedroevend dat een dergelijk produkt hier niet gewoon door iedereen wordt afgewezen. ik zou dit op een reformatorisch forum wel verwachten.
Kunnen we nu echt achter een dergelijke film staan?
Het wil er bij mij nog steeds niet in

Heel eerlijk gezegd heeft het me zelfs gestoord dat het RD er zoveel aandacht aan heeft besteedt. Men wil geen TV in een advertentie zien, maar over een dergelijke God onterendede film wil men wel een pagina vol uitwijden.

[Aangepast op 1/4/04 door Jelle]
Robert

Bericht door Robert »

Jelle: Robert, ik ben het met je eens dat we moeten evangeliseren, maar dat wil niet zeggen dat alle middelene daarvoor geschikt zijn of dat we alle middelen daarvoor maar moeten of mogen gebruiken.
Dat ben ik helemaal met je eens. En misschien heb je gelijk dat deze film geen goed middel is. Ik ben er nog niet uit.
Wat mijn punt is, heb het er dan niet over. In ieder geval niet tegen niet-christenen. Dus, geen anti-reclame.
En, natuurlijk, zoek zelf betere wegen.
En ik weet zeker dat anderen jouw wegen niet goed vinden.
Dan vind ik dat zij daar hun mond over moeten houden.

Ieder zijn eigen vorm. Niet dat elke vorm goed is! Absoluut niet!
Maar dat is aan God.
Maar je moet me niet vertellen dat de Heere een kromme stok, als deze film wil gebruiken voor evangelisatie.
Ik weet het niet. Dat laat ik aan God over.
Hij heeft ook 'de onbekende god' willen gebruiken.
Ik lees in ieder geval nergens duidelijk in de Bijbel dat dit wel of niet kan. Laten we naar de vruchten kijken. Aan de vrucht herken je de boom. Dus niet naar de boom zelf.
Ja, dat willen wij wel doen voorkomen om toch vooral maar dit produkt aan te prijzen.
Ik heb het product aan niemand aangeprezen. Als iemand de film heeft gezien, en begint er een gesprek over. Dan zal ik proberen het evangelie te vertellen. Maar ik denk niet dat ik mensen naar de bios stuur.
En dan nog wat anders. Waar kunnen wij deze film zien?
Ik zou zeggen dat wij als christenen toch niet in de bioscoop thuis horen.
Volgens paulus mogen we zelfs in tempels aan de afgoden gewijd komen. Zolang de 'zwakken' er maar niet door geschaad worden. Een bioscoop kun je zien als een heidense tempel. Maar niet de bioscoop op zich is onheilig.
Eigenlijk is het bedroevend dat een dergelijk produkt hier niet gewoon door iedereen wordt afgewezen. ik zou dit op een reformatorisch forum wel verwachten.
Ik vind het bedroevend dat iedereen de film zo makkelijk afwijst.
Zo vind elke christen wel iets. Laten we elkaar daarin respecteren. LET WEL, respecteren is iets anders dan gelijk geven. Ik respecteer mensen die Jezus niet als hun verlosser zie. Maar ik geloof zeker dat zij verloren zullen gaan. Er is maar één waarheid.

Maar bij iets als deze film ligt dat m.i. niet zo zwart-wit, als bv. bij de opstanding.
Heel eerlijk gezegd heeft het me zelfs gestoord dat het RD er zoveel aandacht aan heeft besteedt.
Mijn punt. Als je het niks vind, negeer het dan.
Besteed dan je 'pagina ruimte' aan positieve zaken.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Robert, ik ben het met je eens dat we moeten evangeliseren, maar dat wil niet zeggen dat alle middelene daarvoor geschikt zijn of dat we alle middelen daarvoor maar moeten of mogen gebruiken.
We kunnen er eenvoudigweg niet omheen dat deze film er is en dat velen de film gaan bekijken. Er is wat dat betreft geen keuze.
Ga jij de film afkraken als er een collega naar je toekomt met vragen hierover? Of zal je hem bij de arm nemen en hem meer vertellen over wie de Heere is voor zondaren?
In het eerste geval zal die persoon er alleen maar door verward raken, zeker als de Persoon Jezus hem heeft geraakt. In het tweede geval zal je de film kunnen gebruiken om hem meer van God te kunnen vertellen. Hoe krom die stok in jouw ogen ook is.
Ik denk niet dat de Heere deze film zal gebruiken om mensen zalig te maken. Ik denk dat de Heere beteren methoden heeft om dat te doen.
Dat wil niet zeggen dat de Heere geen mensen kan bekeren die naar deze film gaan kijken of geen mensen kan bekeren die op de dansvloer bezig zijn. Er zijn genoeg voorbeelden te noemen dat de Heere iemand in zijn kraag greep en hem of haar van de dansvloer afhaalde of uit de bioscoop haalde. Maar je moet me niet vertellen dat de Heere een kromme stok, als deze film wil gebruiken voor evangelisatie.
Je spreekt jezelf tegen als je enerzijds zegt dat de Heere de film niet zal gebruiken (wie ben jij dat jij dat voor God invult?) en anderzijds zeg je dat de Heere wel iemand kan bekeren die naar die film is geweest.

Ik ben van plan naar de film te gaan om er met anderen (niet-kerkelijken) erover te kunnen praten. Zij hebben er geen flauw benul van of zo'n film 'bijbel-technisch' wel of niet kan. Sterker, ik denk dat ze heel verbaasd zijn als ze van christenen zullen vernemen dat wij de film afkeuren en er zelfs over bakkeleien.
De bezwaren neem ik voor lief.
Matth 15:17 Verstaat gij nog niet, dat al wat ten monde ingaat, in den buik komt, en in de heimelijkheid wordt uitgeworpen?
18 Maar die dingen, die ten monde uitgaan, komen voort uit het hart, en dezelve ontreinigen den mens.
19 Want uit het hart komen voort boze bedenkingen, doodslagen, overspelen, hoererijen, dieverijen, valse getuigenissen, lasteringen.
20 Deze dingen zijn het, die den mens ontreinigen; maar het eten met ongewassen handen ontreinigt den mens niet.

Wie staat er bij de uitgang van de bioscoop om te evangeliseren?
Robert

Bericht door Robert »

Amen Lecram.
england

Bericht door england »

Ik zou het niet kunne hoor!
Afgezien van het feit dat het tegen het tweede gebod is, maar hoe kun je aan gaan zitten kijken hoe Christus gedood wordt? Zou je het ook kunnen als het je vader was?

Ik zal niet zeggen dat we het niet kunnen gebruiken om te evangeliseren, immers, mensen gaan toch, dus wij hopen folders uit te delen aan mensen die gaan of geweest zijn. Maar zelf zou ik het niet aanraden... Immers, elke keer als je dan de Naam van Christus hoort komt die toneelspeler bij je op....

Bovendien is de film niet over Christus... Het is over iemand die Jezus heette...Maar niet De Zaligmaker, niet de tweede Persoon van de Godheid, niet de Verlosser...Maar alleen een tragisch ongeval, iets wat niet had mogen gebeuren... Wordt het duidelijk door die film dta Hij daar hing om mijn zonden? Wordt het duidelijk gemaakt aan al die kijkers dta hun zonden Hem daartoebrachten? Dat het geen ongeluk was, maar iets dat al voor de grondlegging der wereld vast stond?

Als dat niet tot uitdrukking komt is de film niet Bijbels, en horen wij er niet onze goedkeuring aan tegeven, noch er heen te gaan...Immers, op die manier besteden we de hele tijd aan het kijken naar een afgod...

't en zijn de Joden niet, Heer Jesu...
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door england
Ik zou het niet kunne hoor!
Afgezien van het feit dat het tegen het tweede gebod is, maar hoe kun je aan gaan zitten kijken hoe Christus gedood wordt? Zou je het ook kunnen als het je vader was?

Ik zal niet zeggen dat we het niet kunnen gebruiken om te evangeliseren, immers, mensen gaan toch, dus wij hopen folders uit te delen aan mensen die gaan of geweest zijn. Maar zelf zou ik het niet aanraden... Immers, elke keer als je dan de Naam van Christus hoort komt die toneelspeler bij je op....

Bovendien is de film niet over Christus... Het is over iemand die Jezus heette...Maar niet De Zaligmaker, niet de tweede Persoon van de Godheid, niet de Verlosser...Maar alleen een tragisch ongeval, iets wat niet had mogen gebeuren... Wordt het duidelijk door die film dta Hij daar hing om mijn zonden? Wordt het duidelijk gemaakt aan al die kijkers dta hun zonden Hem daartoebrachten? Dat het geen ongeluk was, maar iets dat al voor de grondlegging der wereld vast stond?

Als dat niet tot uitdrukking komt is de film niet Bijbels, en horen wij er niet onze goedkeuring aan tegeven, noch er heen te gaan...Immers, op die manier besteden we de hele tijd aan het kijken naar een afgod...

't en zijn de Joden niet, Heer Jesu...
Beste England,

Jij hoeft er uiteraard niet naartoe te gaan. Maar vele anderen zullen het toch doen. Er kunnen heel veel bezwaren zijn tegen die film en die zijn er ongetwijfeld ook. Maar als we eerlijk zijn, moeten we met een alternatief komen. Of laten we het over onze kant gaan dat velen de eeuwigheid tegemoet gaan? We geven een gift en we leven vrolijk verder.

Ik zou dolgraag met niet-christenen in gesprek komen over Jezus, of het nu door die film komt of niet. Dat boeit totaal niet.

Deze vorm van evangelisatie is nog altijd beter dan geen evangelisatie.
Robert

Bericht door Robert »

hoe kun je aan gaan zitten kijken hoe Christus gedood wordt? Zou je het ook kunnen als het je vader was?
op zich een punt.
Aan de andere kant, Petrus, Maria, Johannes hebben ook 'toegekeken'.
Het is visueel geweest. God is visueel geworden, om het zo te zeggen.
elke keer als je dan de Naam van Christus hoort komt die toneelspeler bij je op....
Dat vind ik ook een probleem.
Daar hangt het bij mij nu om.
Ik heb daar geen zin in.
Maar alleen een tragisch ongeval, iets wat niet had mogen gebeuren... Wordt het duidelijk door die film dta Hij daar hing om mijn zonden?
Ik heb de film dus niet gezien, maar een negatieve recentie in VN zei dat het 'Hij hangt hier om onze zonden wordt er wel in gewreven'. Kortom, volgens die persoon kwam dat er (veel teveel) uit.
Daarvan zeg ik: Gelukkig!

Hij zei ook: "Als ik de ellende zag die over Hem heenkwam vraag ik me af: Zijn onze zonden dan zo zwaar dat daar zo'n zware straf op staat"
Uiteraard bedoelde Hij het cynisch, maar ik vond het wel in de roos.
Hij haalde 2x wel de kern eruit. Juist zonder het te weten.

Afgezien van de vele dingen die tegen de film zijn in te brengen, en die ik onderschrijf, vind ik dat wel twee positieve zaken.
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
Lieve mensen, je moet toch compleet gestoord zijn als je als christen naar de film gaat waar de Volkskrant vandaag het onderstaande over schrijft?

Ik wil diegenen die van plan zijn er naar toe te gaan met klem vragen dat niet te doen, je beschadigt je ziel en de schokkende, goddeloze beelden zullen je je hele leven psychisch blijven achtervolgen. DOE HET NIET!

-------
Jezus Christus horrorheld
door Jan Pieter Ekker

Na een maanden voortdurend publiciteitsoffensief is Mel Gibsons The Passion of the Christ vanaf vandaag in Nederland te zien. Een orgie van geweld en bloed, vol antisemitisme en met bijbelteksten als belangrijkste regieaanwijzingen...
Ik ben geen voorstander van deze film. Maar om nu bij de duivel [volkskrant etc.] te biecht te gaan? nee dat gaat mij te ver. Keur in een andere reaktie niet de volkskrant af om hem hier te hulp te roepen. Ik vind de afkeuringen van de seculiere pers eerder een aanmoediging. Deze keuren iedere link met de Bijbel af.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Orckie

Bericht door Orckie »

Amen England!
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
Oorspronkelijk gepost door Orckie
Lieve mensen, je moet toch compleet gestoord zijn als je als christen naar de film gaat waar de Volkskrant vandaag het onderstaande over schrijft?

Ik wil diegenen die van plan zijn er naar toe te gaan met klem vragen dat niet te doen, je beschadigt je ziel en de schokkende, goddeloze beelden zullen je je hele leven psychisch blijven achtervolgen. DOE HET NIET!

-------
Jezus Christus horrorheld
door Jan Pieter Ekker

Na een maanden voortdurend publiciteitsoffensief is Mel Gibsons The Passion of the Christ vanaf vandaag in Nederland te zien. Een orgie van geweld en bloed, vol antisemitisme en met bijbelteksten als belangrijkste regieaanwijzingen...
Ik ben geen voorstander van deze film. Maar om nu bij de duivel [volkskrant etc.] te biecht te gaan? nee dat gaat mij te ver. Keur in een andere reaktie niet de volkskrant af om hem hier te hulp te roepen. Ik vind de afkeuringen van de seculiere pers eerder een aanmoediging. Deze keuren iedere link met de Bijbel af.
welnee, dat is niet bij de duivel te biecht gaan - doe niet zo mal!

Ik geef aan dat als zelfs de Volkskrant - die niet van een beetje horror terugdeinst; dit een wat heftige film vind als het gaat om fysiek geweld, bloed en sadisme, dat je dan eens achter je oren moet krabben of je er heen moet gaan.
Jelle

Bericht door Jelle »

De reacties zo lezend, sta ik wel versteld hoe gemakkelijk men aangeeft om maar naar de bioscoop te gaan om deze film te zien.

Zeker als een collega van mij er over begint, dan zal ik hem zeker niet afbranden maar wel vertellen dat er van de hele film niets deugd en dat het een goddeloze film is.
Daarna wil ik best met hem of haar een goed gesprek aangaan.

Hoe het ook zei, het is en blijft een verwerpelijke film waarmee wij niets te maken moeten willen hebben.

Ik ben werkelijk verbijsterd hoe men reageerd. Ik heb mijn kinderen altijd voorgehouden dat de bioscoop niet deugd en hier hoor ik ouders die dus zelf naar de bios gaan om deze film te zien.
Moet dat dan? volgens mij niet, we horen en lezen er al meer dan genoeg over om een voorstelling te kunnen maken van iets dat niet deugd.

Kom toch mensen, we gaan toch ook niet naar de hoeren omdat we niet weten wat dat nu precies is? We weten toch genoeg dat dit soort praktijken niet deugd, dat behoeven we dan toch niet zelf te ondervinden om dan een mening daar over te kunnen vormen.

Nee mensen de bioscoop is een plaats waar zeker christenen niet thuis horen, ook niet onder welk motto dan ook.

En dan spreek ik mezelf niet tegen als ik zeg dat de Heere mensen in de bioscoop kan bekeren, maar datwil dan niet zeggen dat wij er dan maar heen moeten gaan.
Ja als het in ons straatje te pas komt dan vinden we al snel dat de Heere dit middel misschien ook wel wil gebruiken om zondaren te bekeren. maar ik denk dat de Heere zulke middelen zeker niet zal gebruiken, vroeger niet, nu niet en in de toekomst ook niet.
Dat de Heere mensen weghaald uit die bioscoop of waarvan daan dan ook, geeft nog niet aan dat de Heere deze zaken ons aanprijst.
Vortigern

Bericht door Vortigern »

ik kreeg een email..

Daarin stond dat degene niet de kont van een acteur als het zitvlak van de Heere Jezus te willen zien...

[Aangepast op 2/4/04 door Vortigern]
england

Bericht door england »

Lecram, als je had gelezen wat ik schreef had je gezien dta ik precies het zelfde zei...

Ik zie het namelijk wel als een evangelisatie aanknooppunt, omdat mensen toch gaan...
Maar dta vind ik nog heel wat anders als deze film aan niet-christenen aan te raden...

Verder ben ik het helemaal met Jelle eens, het hele principe is in feite verkeerd...Het gaat er niet om hoe ver we met de wereld mee kunnen, het gaat erom dat we anders zijn...of zouden moeten zijn...
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door england
Lecram, als je had gelezen wat ik schreef had je gezien dta ik precies het zelfde zei...

Ik zie het namelijk wel als een evangelisatie aanknooppunt, omdat mensen toch gaan...
Maar dta vind ik nog heel wat anders als deze film aan niet-christenen aan te raden...

Verder ben ik het helemaal met Jelle eens, het hele principe is in feite verkeerd...Het gaat er niet om hoe ver we met de wereld mee kunnen, het gaat erom dat we anders zijn...of zouden moeten zijn...
ik vind het geen evangelisatie-aanknopingspunt want dan moet ik eerst allerlei verkeerde ideeën bij mensen weg gaan nemen en indringende beelden kun je niet zomaar weghalen. Het zal dus alleen maar tegen werken.

Je levenswandel zou een veel beter aanknopingspunt tot evangelisatie moeten zijn.
Plaats reactie