In de meeste GB gemeenten en in alle GR gemeenten zingen ze enkel nog de twaalf goedgekeurde gezangen.
De 12 goedgekeurde gezangen??
Welk deel van de Bijbel mis ik, waar die 12 gezangen nog speciaal goed gekeurd worden?
Maar verder heb je gelijk, in de eredienst zingen wij alleen psalmen.
Maar daarbuiten wordt meestal het nieuwtestamentische lied gezongen.
En ik kan je vertellen dat dat deel dat bij elkaar komt om 'andere liederen' te zingen juist het deel is van de gemeente dat meer met God bezig is. (even kort door de bocht gesteld) en dat zeker niet aan het afglijden is.
Feit is wel dat toen de middenorthodoxie en de Geref. Kerken afgleden, de roep om gezangen en andere vrije liederen en liturgische vormen toenam
Wat je zegt is waar.
Maar het afgleiden komt niet door het nieuwtestamentische lied, het komt door het afvlakken van het geloof in het leven en het vervlakken van de prediking.
Maar het is zeker iets om in de gaten te houden.
dat gaat vrijwel altijd samen met een verbondsautomatisme en een verbondsmatige prediking waar de noodzaak van waarachtige bekering en wedergeboorte lang niet meer zo sterk aan de orde komt als in de rechtsere Bondsgemeenten en GR-gemeenten
Helaas is dit waar.
Het zingen van gezangen is meestal teken van afglijden
Helaas waar, maar ik hoop dus juist dat het ook anders kan.
'gezangen' zingen EN rechtzinnig zijn.
In de evangelische gemeenten lukt dit al decenia.
En eerlijk is eerlijk, over de hele wereld.
En dan heb ik het niet over confessionele gemeenten, maar over gemeenten die altijd al gewend waren enkel de enige twaalf gezangen te zingen.
Maar ook onder mensen die nog wel 'strak in het gelid zitten' zit veel traditioneel geloof en leidelijkheid.
Of kerken die leeglopen etc.
een groot deel is gebaseerd op God's Woord.
Dat moet nog maar eens getoetst worden dan.
toets de opwekkingsliederen die ik heb geplaatst zou ik zeggen.
Maar ik ben het met je eens,
ALS wij het nieuwtestamentisch lied in onze gemeente gaan zingen zingen we wat mij betreft alleen die liederen die letterlijk of parafrasisch op de Bijbel zijn gebaseerd. Dat voorkomt ook een hoop discussies.
Verder zijn er geen berijmingen die qua tekst en melodie een betere combinatie vormen.
De melodie van de psalmen is vaak bedroevend. MAar dat is een kwestie van smaak die hier denk ik nooit beslecht zal worden.
Maar de melodie van het lied "Welzalig de man die niet wandelt" (Psalm 1) of de versie van Psalm 150 zijn zeker beter dan die in de psalmboekjes.
MAar goed, dat zal smaak zijn.
Wat nog veel erger is is het dat in kerken (waaronder de onze) nooit over onze verlossing wordt gezongen.
Helaas, ik mis de onderbouwing.
Noem een psalm die bezingt dat Christus voor onze zonden gestorven is.
Letterlijk nooit nee. Er staat nooit Christus in de Psalmen, maar Hij wordt vaker bezongen door jou, dan je denkt.
Don't worry, ik ken de psalmen.
En Hij wordt zeker als Koning bezongen (maar nog steeds in profetisch perspectief) maar zelden als leiden de knecht. Psalm 118 komt in mij op en "Mijn God Mijn God waarom verlaat Gij mij" maar dat is initieel niet over Christus gedicht (al gebruikt Hij die woorden)
Maar het blijft profetisch. Nergens in de overwinning die Christus behaalt heeft.
Maar ik geef toe, het onderwerp is niet volledig afwezig.
Maar ik denk dat jij toe moet geven dat het belangrijkste van ons geloof niet het belangrijkste is in onze zang.
En de driedeling uit Kolossenzen gaat dus niet over Psalmen (de 150 uit de Bijbel) én andere liederen, maar over de verschillende soorten van liederen in het boek der Psalmen zelf.
Leuke uitleg, maar nergens anders in de Bijbel worden psalmen "Gezangen" en geestelijke liederen" genoemt.
Calvijn en de Calvijnse of Calvinistische Reformatie waren het (tot in lengte van jaren) geheel samen eens: alleen dátgene wat God ons in Zijn Woord heeft geboden, zullen we in de eredienst gebruiken om Hem te prijzen.
vind ik een goed plan.
Laten we eens beginnen met het nieuwe testament.
"Wij zijn meer dan overwinnaars,
door Hem die ons heeft liefgehad"
etc. etc.
Of Openbaringen 21:17
"De Geest en de bruid zeggen 'kom'"
etc.
Nu heeft Hij Psalmen gegeven. Wanneer we de Psalmen zingen, zingen we niet alleen de bevinding van Gods volk, maar ook de geïnspireerde Heilige Schrift zelf. De woorden die de Geest ons voorzegt, op rijm gezet en van muziek voorzien. Maar bij liederen of gezangen gaat het om menselijke creaties. Niet dat al het menselijke verkeerd is, maar is het niet beter om ons te houden aan wat God ons gaf?
Maar God geeft nog steeds!
De gaven van de Geest bevatten ook 'profetie' wat ook inhoud het dienen van God door de verlichte woorden die God geeft. (meestal door ons uitgelegd als preken)
Bovendien zingen alle personen in het NT die God lofzingen zelfgemaakte liederen.
bv. Maria, Zacharias, Simeon maar Paulus haalt ook liederen aan uit bv. het apocriefe boek 'Wijsheid'
En de Burgemeester dan, en een Bruidegom als hij trouwt?
donkerblauw. (bijna) niemand trouwt of loopt in zwart.
Zwart is de kleur van rouw, eerbiedigheid, statigheid en het is netjes.
Maar wij zijn vrijgekocht!
Gered, verlost!
Ik ben niet perse voor zwart, maar acht het wel de beste kleur om als dienaar des Woords en als kerkenraadslid in de dienst te verschijnen.
Maar waarom? Die richtlijn wordt nergens gegeven!
Dan ben je toch bezig met het opstellen van eigen wetjes?
De bruid in het Hooglied sprak anders: Ik ben zwart, doch lieflijk (Hooglied 1:5). Paulus riep over zichzelf uit dat hij nog steeds de grootste der zondaren was, nog steeds een ellendig mens. Ja, hij was ook een verlost mens, een rechtvaardige, hij was lieflijk, maar dat alles in Christus. Van zichzelf was hij niets.
Laat ik het zo zeggen, het is van beide!
Rouw om de zonden - dus zwart, maar zeker ook vreugde om de verlossing. - dus wit.
Maar uiteindelijk bedoelt zowel Johannes (openbaringen) als Hooglied het simbolisch.
En wij staan los van de Nederlandse cultuur van wat netjes staat en wat niet? Wij staan los van gewoonten en tradities? Wij hebben geen gevoel meer voor smaak ofzo?
Bij sommige christenen krijg ik idd dat gevoel.
Neem de toga, daarmee sta je toch los van gewoonte en traditie in dit land.
En met zwart ook zeker. Nogmaals, niemand draagt meer zwart. Echt niet.
Sterker nog, het legt een grotere nadruk op de (zondige) mens dan op de verlossing van Christus.
Wij moeten ons niet beter voordoen dan wat we zijn van onszelf.
En we moeten Christus werk ook niet naar achteren drukken.
Wij doen ons niet beter voor. Het is de verlossing in Christus! Niet de verlossing in onszelf.
Juist door Christus te prijzen om Zijn verlossing geven wij aan dat we zelf zondig zijn.
Dit soort opmerkingen kun je niet maken Refojongere. Je spreekt over het werk van de Heilige Geest.
Wie zegt dat?
1 Johannes 4
2 Hieraan kent gij den Geest van God: alle geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God
En de Heilige Geest is niet gestopt met inspireren na psalm 150.
Bestaat er nog wat anders naast de Bijbel dan?
Lofzang van Maria
Lofzang van Simeon
Gave van de profetie.
Wij zijn met pinksteren vervuld met de Heilige Geest, heeft Hij daarna niet meer geinspireerd?
Luther, Calvijn.... ongeinspireerd?
Een vaste burcht kwam van Luther zelf? Uit z'n duim gezogen?
En het hele nieuwe testament is daar een voorbeeld van, maar jij wilt daar kennelijk nooit uit zingen?
Jawel, heb ik dat ergens gezegd dan? Maar dan moeten het wel Schriftliederen zijn en geen menselijke creaties, tenminste als het om de eredienst gaat.
Dus je zegt bij deze dat je voor het nieuwtestamentische lied in de eredienst bent (hetzij letterlijk of parafrasich (zoals de psalmen) opgenomen uit de Bijbel)
Dat vind ik dan een mooie conclusie van deze discussie.
"If you want joy you can sing for it,
if you want joy you can shout for it,
if you want joy you can jump for it, "
ik kan dit niet direct in de Bijbel vinden,
maar het "dansen, zingen, schreeuwen" van vreugde komt veelvuldig in de Bijbel voor.
Zeg nou gewoon dat het puur oppervlakkig en onbijbels is, dan ben je eerlijk.
Laat ik het vertalen:
Als je plezier wil hebben, spring er dan om, zing er dan om, schreeuw er dan om.
Ik heb al eerder zegegd dat het mij niet erg aanspreekt. En het is idd (vooral het refrein) simpel.
Maar je moet het wel in de context blijven zien van de eerste regels (Die wel duidelijk Bijbels zijn)
Het is overigens niet te vertalen als "plezier" maar meer als "Vreugde"
Jesaja 52 : 8 De wachtposten schreeuwen en zingen van blijdschap, want met hun eigen ogen zien zij hoe de HERE God Zijn volk weer naar huis terugbrengt.
Richteren 11 : 34 Toen Jefta naar huis terugging, kwam zijn dochter (zijn enig kind) hem dansend van vreugde tegemoet, een tamboerijn in de handen.
1 Samuël 6 : 13 Op dat moment waren de inwoners van Beth-Semes in het dal de tarwe aan het oogsten. Toen zij de ark zagen, werden zij wild van vreugde!
2 Samuël 6 : 21 Maar David was het niet met haar eens. "Ik danste voor de HERE", zei hij, "Die aan mij de voorkeur gaf boven jouw vader en zijn familie en mij aanstelde als leider van Zijn volk Israël! Daarom ben ik ook niet bang mijn vreugde in de HERE te laten zien.
1 Kronieken 16 : 33 Laten de bomen in de bossen zingen van vreugde voor de HERE, want Hij komt om recht te spreken over de wereld.
Ezra 3 : 12 Maar er waren ook veel oudere priesters, Levieten en leiders aanwezig, die de vroegere tempel in al zijn glorie hadden gekend. Zij huilden hardop bij het zien van de fundamenten, terwijl de anderen het uitjubelden van vreugde!
En verder: het woordje hallelujah is Bijbels, maar om het nou 100x achter elkaar te zingen, lijkt me nou niet getuigen van diepgang.
Tsja, wen er maar vast aan want in de hemel zul je het voor eeuwig zingen
groeten,
Robert