De wederkomst van Christus.

Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Jelle

Ik heb nu eens gelezen wat er hier zoal allemaal over tafel is gegaan. Eigenlijk zou ik de vraag willen stellen: Zijn we altijd zo zeker van onze zaak? Zijn we wel zeker dat we echt bekeerd zijn en dat het geen ingebeelde bekering is.
Zelf merk ik vaak dat ik toch echt hoogten en diepten ken. De ene keer weet ik zeker dat de Heere mij heeft uitverkoren, maar als ik dan weer dagen heb dat er weer van alles verkeerd ging dan kan er soms zo'n twijfel zijn, en vaag ik me vaak af, beeld ik me dat niet allemaal zelf in dat we de Heere hebben leren kennen.
Hebben we wel elke dag die geloofszekerheid? Ik zeg eerlijk dat ik dat niet elke dag heb. Vaak komen er zoveel vragen op mij af, zoveel vragen van de duivel die steeds weer probeerd om je op het verkeerde pad te zetten.
En toch zijn er momenten dat ik merk dat mijn gebeden verhoord worden en verhoord zijn.
In vreselijk moeilijke situaties heb ik mogen ervaren dat de Heere Zijn bewarende en zegenende handen over mij heeft willen uitstrekken. Maar dan toch later weer dat twijfelen zou he echt zijn, zou het ook voor mij zijn.
Volgens mij moet dat toch bij meerder mensen voorkomen. Ik weet wel van een bekeerde vrouw die het voor zichzelf nooit heeft durven toe-eigenen, ze heeft altijd gedacht dat het voor haar niet bestemd was en het is haar leven lang een worsteling geweest. En toch heeft ze op haar sterfbed toen vrijelijk mogen getuigen van haar Heiland en haar verlosser. Een grote troost voor de familie die achter bleef. Zij wisten wel dat moeder een kind van de Heere was, daar leefde zij uit en naar, maar toch niet durven zeggen dat de Heere er ook voor haar was. Wat een troost voor de familie dat zij op het sterfbed van moeder het dan toch nog uit haar eigen mond mochten horen.
Een vrouw om jaloers op te zijn, mijn gebed is altijd: Heere bekeer mij, zo zal ik dan bekeerd zijn.
Inderdaad Jelle, zo is het ook, Hoogten en diepten. Maar of het nou mijn karakter is of iets anders de dieptepunten hou ik graag voor mijzelf, daar ben ik niet trots op het is eigen schuld. De hoogtepunten daarntegen deel ik het liefst metzoveel mogelijk mensen endat kan wel eens een eenzijdig beeld geven.

Even op andere berichten reageren. Eerst wilde ik het niet doen, het maakt mij aan de ene kant een beetje verdrietig en aan de andere kant een beetje boos. Er wordt hier verwijtend gesproken dat er zoveel mensen 'bekeert' zijn en op een toon van "dat kan niet echt zijn, wij horen in de prediking dat er zo weinig mensen bekeert worden en dan hier zoveel? dat kan gewoon niet". Is het onze verantwoording wat een ander zegt? Moeten wij ons dáár zorgen over maken? Het is helemaal niet dapper om zonder te verblikken en veblozen te zeggen dat je onbekeert bent. Het is in onze kringen de gewoonste zaak van de wereld! het is dapper om Christus te belijden voor de mensen en beluister dan ook eens de woorden die Christus daarover zegt bij monde van Zijn apostel. Als je in refokring zegt dat je bekeert bent [normaal zeg je dat niet op die manier] moet je voortdurend in de verdediging. Het is bijna een schande en dan de bedekte toespelingen in een kring gesprek waar het over 'Gods Volk' gaat, met andere woorden "die zitten hier nu niet bij". Nee dan is het niet dapper om onbekeert te zijn. De vraag is al eerder gesteld hoe zal het zijn als je voor God staat en zegt nog eerlijk onbekeert te zijn en jezelf tenminste níet voor de gek gehouden te hebben? Of is het dan misschien de 'gok' waard en God te gaan zoeken ook al ben je er heilig van overtuigd dat je hetzelf niet kan? Ik hoop dat iedereen de 'gok' waagt, het is de moeite waard.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
england

Bericht door england »

Egbert, dank je wel! Dat voelde ik nou ook! Dat ik groot wil spreken van Christus, of ik het nou voel of niet! Ik heb dta al vaak aan mensen uit willen leggen, maar dat werd nooit begrepen!

Maar dan denk ik, al zou ik me zelfs vergist hebben, dan nog, dat wat ik van Christus heb gezien is meer dan me ooit aangezegd is! En ik heb Hem lief met mijn hele hart, en al zou Hij mij versoten ik blijf Hem liefhebben, want alles is eerlijk verdiend! Maar Hij is het meer dan waard om gediend en gevreest en geprezen te worden! En daarom doen dat soort uitspraken zo'n pijn!
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Zucht, moet ik het dan weer uitleggen.
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Zucht, moet ik het dan weer uitleggen.
graag

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
england

Bericht door england »

hahaah, nee, doe maar niet, is slecht voor je hart, Tukker, en je moet binnekort zingen...!

Maar ik denk dat de meesten em wel snappen, hoor!
Robert

Bericht door Robert »

Bekering........... hét grote Bijbelteksten smijten debat. Degene die het 'niet jezelf bekeren' verdedigen komen met prachtige "God bekeert ons" teksten.

Mensen die oproepen tot bekering komen met "Bekeer u!" teksten.
En zoals gebruikelijk geven de laatste eerlijk toe dat het uiteindelijk God is die mensen bekeert.

En hoe vaak dat ook toegegeven wordt, samen met de oproep tot bekering. Ze (we) worden altijd voor remonstrants uitgemaakt. Met zinnen als: "alsof dat zo gemakkelijk gaat"

In de Bijbel kom je dat soort uitspraken nergens tegen! "Oh gij uitzinnige corintiers, wie heeft u betoverd? Denkt gij echt dat gij zo makkelijk bekeerd zult worden van uw wandaden?"

Nee, dit onderwerp is in de bijbel niet aan de orde. Het BLASFEMISCHE van de 'oh het is niet zo makkelijk" is dat ze van God een menselijk systeem maken.

Maar dat is echt blasfemisch.
God zit achter al het goede op deze wereld. Als ik iets goeds doe, zit God daar achter. Ik kan NIETS goeds doen uit mijzelf.

Wil dat zeggen dat ik niet goed moet doen? Geen ultra-anti-remonstrant (wat dat zijn jullie feitelijk) zou dat durven zeggen. Nee, we moeten goed doen!

Bekering is niet anders. Dat is iets wat wij moeten doen. Omkeren. Je leven veranderen. Het 'vierschaar gevoel' is niet Bijbels. Het gaat om een ommekeer in je leven. Het moment waarop je erkent dat God Heere is, en dat je voor Hem niet kan bestaan, en alleen door Jezus Christus gerechtvaardigd kan worden.

Dat is een keerpunt in je leven.
En als je je hebt bekeert, dan komt dat niet omdat je zelf zo goed bent. Maar omdat God je tot die keuze heeft getrokken.

Je moet 'boven-aardse' niet met het 'aardse' gaan mixen.
Wij moeten hier op aarde doen wat God van ons vraagt. En dan weten we vanuit de Bijbel, dat al het goede dat wij doen, dat dat uit God's hand komt.

Tukkertje, als jij zegt dat je onbekeerd bent, dan vraag ik mij af....... hoe komt het dat je hier dan zit, meningen te verkondigen? Je bent niet bekeerd, je hebt de Heilige Geest niet, en TOCH heb je een mening over allerhande zaken!
ZELFS OVER BEKERING!

Wat kan een onbekeerde over bekering weten? Hoe kan een onbekeerde een mening hebben over het allermooiste dat God ons gegeven heeft?

Dat je uberhaupt als onbekeerde tijd verspilt aan alles wat niets te maken heeft met het smeken aan God of Hij je genadig wil zijn. Dag in dag uit. Ik zou niet meer durven slapen van ellende.

Maar gelukkig, jullie zijn niet onbekeerd. Hoe kan iemand God dienen en loven, Hem prijzen en Heere noemen, zonder dat God Zijn Geest aan Hem gegeven heeft!?

Er staat immers: "Niemand kan zeggen: Jezus is Heere, dan door de Heilige Geest"

Wat dat betreft ontken je het werk van de Heilige Geest in je leven als je van jezelf beweert dat je onbekeerd bent, terwjil je feitelijk wel bekeerd bent.

Waar komt anders jouw liefde voor God vandaan? Je wens om met anderen over Zijn evangelie te praten? Je wens om de Bijbel te kennen, de gemeente te bezoeken? Waar komt dat vandaan? Bij jezelf soms? Dat is pas arminiaans.

Het spijt me dat ik zo fel ben, maar in alle vroomheid zijn dit soort uitspraken blasfemisch.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Ik reageer hier niet op. Heb gisteren hele discussie gehad met een aantal mensen. Die heeft me achteraf erg goed gedaan. Heb geen zin om met jou hierover in discussie te gaan.
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Ik reageer hier niet op. Heb gisteren hele discussie gehad met een aantal mensen. Die heeft me achteraf erg goed gedaan. Heb geen zin om met jou hierover in discussie te gaan.
De discussie heeft jou erg goed gedaan Tuk. Fijn dat te horen, ik mag aannemen dat je inderdaad verbaasd bent geweest van je eigen stoutmoedigheid om je zomaar onbekeerd te verklaren zonder daar mee in verlegenheid gebracht te zijn.

Robert

Bericht door Robert »

Heb gisteren hele discussie gehad met een aantal mensen. Die heeft me achteraf erg goed gedaan.
Daar ben ik blij om. Maar wat bedoel je met 'goed gedaan'.
Als het over dit onderwerp gaat is er maar één vorm van 'het heeft me goed gedaan'.......
Heb geen zin om met jou hierover in discussie te gaan.
Natuurlijk heb je daar geen zin in.
Dat spreekt voor zich. Dit soort argumenten passen niet in je straatje.

Beste tukkertje, zoals ik al eerder zei, ik wil ook met jou hier niet over discusseren. Wat kan een onbekeerde over bekering weten?

Ik hoop alleen dat je gedachte eens op een andere manier over het geloof zullen gaan, ipv de gebaande weggetjes die je in je eigen 'onbekeerdheid' bevestigen.
Robert wordt jij nooit aangevallen, door eigen gedachten, al dan niet ingefluisterd door satan, dat je jezelf wel eens kon bedriegen?
Nee, ik heb zeeen van twijfels, maar niet over mijn redding. Ik kan aan alles twijfelen, maar niet aan het werk dat God in mijn leven heeft gedaan.

Ik zou God pas echt beledigen als dat zou ontkennen.

Maar twijfels, ja zat.
dat wil niet zeggen dat je het altijd kunt winnen van die satan
Dat zeg ik ook niet.
Alleen door God's kracht zijn wij overwinnaars, anders niet, daar is niets blasfemistisch aan.
De manier waarop de 'je kunt je zelf niet bekeren dus wacht maar af' wordt gepredikt is weldegelijk blasfemistisch. Het beledigd God in Zijn gezicht door Zijn werk glashard te ontkennen.

Maar die kant wordt nooit besproken.
Het blijft altijd in de nette veilige 'kun je het wel kun je het niet' argumentatie gehouden.

Maar stel je voor dat Paulus onderweg naar Damascus meemaakte wat hij meemaakte, maar in de rechterstraat vervolgens had gezegd: "Ik weet niet zeker of God mij wel wil gebruiken"

Natuurlijk is dit een zeer duidelijk en extreem voorbeeld. Maar dat is wel wat duizenden "refo's" elke dag min of meer zeggen. God leeft niet in mij. Hij wil mij niet.
england

Bericht door england »

Egbert, wees blij dat 'ie in elk geval eerlijk is...! Er zijn er vast een heel stel die hetzelfde denken, maar het niet zeggen!

Robert, effe een dingetje, je zei dat als je zoveel interesse hebt etc, dan is dat een goed teken etc. Nou, dat kan natuurlijk, dat zal ik niet ontkennen!
Ik heb een tijd gehad dat ik de hele tijd in m'n Bijbel zat te lezen, naar elke dienst ging etc, alle goede boeken las...Maar niet bekeerd was! Ik was erg blij met mezelf, want nou was ik bijna bekeerd...en als ik dan 's zndags al die kenmerken hoorde, nou, dan kon ik heel wat op m'n lijstje afstrepen hoor!

Dus wat ik maar wilde zeggen: dat hoeft geen teken te zijn...En ik dacht ook God lief te hebben, en wilde zelfs mijn leven wel voor Hem geven...Maar ken de Hem niet!
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Nee, dit onderwerp is in de bijbel niet aan de orde. Het BLASFEMISCHE van de 'oh het is niet zo makkelijk" is dat ze van God een menselijk systeem maken.
Sorry, ik niet begrijp. Menselijk systeem? Leg eens uit?
Tukkertje, als jij zegt dat je onbekeerd bent, dan vraag ik mij af....... hoe komt het dat je hier dan zit, meningen te verkondigen? Je bent niet bekeerd, je hebt de Heilige Geest niet, en TOCH heb je een mening over allerhande zaken!
ZELFS OVER BEKERING!
Ik kan me zo indenken dat tukkertje geen zin heeft hierop in te gaan. Dan wil ik dat graag rechtzetten.
We kunnen verstandelijk precies weten hoe de Bijbel in elkaar steekt. Verstandelijke en bevindelijke kennis staat niet tegenover elkaar. Het een kan niet zonder het andere. Met verstandelijke kennis kunnen we ook een hoop geestelijke zaken verklaren.
Wat kan een onbekeerde over bekering weten? Hoe kan een onbekeerde een mening hebben over het allermooiste dat God ons gegeven heeft?
Hij kan alles over bekering weten, want dat is ons glashelder geopenbaard in de Bijbel.
Dat je uberhaupt als onbekeerde tijd verspilt aan alles wat niets te maken heeft met het smeken aan God of Hij je genadig wil zijn. Dag in dag uit. Ik zou niet meer durven slapen van ellende.
De Heilige Geest werkt vaak in de geleidelijke weg Robert. Je moet mensen niets opdringen, je moet de tijd geven om het zaad te doen ontkiemen. De Heere werkt vaak niet pats-boem om zo te zeggen. De overtuiging van zonde en ellende kan weken/maanden/jaren duren. Op Zijn tijd komt de mens tot ruimte. We moeten het geloof zo'n mens niet aanpraten, want daar komt hij niet verder mee. Doet niets af aan de roeping dat een onbekeerde zich op staande voet heeft te bekeren. Maar de bekering gaat niet letterlijk 1 sec., 2 sec., 3 sec....heb je de keus niet gemaakt, ik wacht wel. Als dat je idee van bekering is....?
Waar komt anders jouw liefde voor God vandaan? Je wens om met anderen over Zijn evangelie te praten? Je wens om de Bijbel te kennen, de gemeente te bezoeken? Waar komt dat vandaan? Bij jezelf soms? Dat is pas arminiaans.
Lees de posting van England en Jesaja 58:1 EN 2. Zijn er niet velen afgevallen die de levende God en de Heere Jezus beleden hebben voor in de kerk? Toch mensenwerk??? Je kunt niet zeggen: Ik heb God beleden, ik heb beleden dat ik God liefheb, DUS is het Gods werk!
Het spijt me dat ik zo fel ben, maar in alle vroomheid zijn dit soort uitspraken blasfemisch.
Het spijt je helemaal niet, anders had je het wel ge-edit.
Robert

Bericht door Robert »

Sorry, ik niet begrijp. Menselijk systeem? Leg eens uit?
Er zijn twee realiteiten, ik noem ze even het goddelijke en het aardse.
Het aardse is waar wij elke dag mee te maken hebben. De keuzes die wij maken, de dingen die wij doen.

Het goddelijke is wat 'boven' ons gebeurd. Dat kan God's voorzienigheid zijn, maar ook bv. demonie achter zonden.

Dat God 'achter' elke bekering zit is absoluut waar. Geen mens heeft ooit zichzelf bekeerd.
Maar dat wil niet zeggen dat in het aardse de mens zich bekeerd heeft.
Hij is tot de conclusie gekomen dat....
Hij heeft de goede keus gemaakt.

Nu leert de Bijbel ons dus dat wij verder moeten kijken dan het aardse.
Maar we moeten het goddelijke niet gaan mixen met het aardse.
Als of God's trekkende liefde die mensen bekeerd een vorm van actie-reactie is.
Een goddelekijke actie leidt tot een aardse reactie.

Het is met zonden net zo,
een verslaafde heeft een mate van bezetenheid. Demonen verleiden hem tot wat hij doet. Dat wil niet zeggen dat de verslaafde zijn eigen verantwoordelijkheid niet heeft, en sterker nog, dat hij moet stoppen met drinken.
Ik kan me zo indenken dat tukkertje geen zin heeft hierop in te gaan. Dan wil ik dat graag rechtzetten.
Dat kan ik mij ook heel goed voorstellen.
Menselijk gezien.
We kunnen verstandelijk precies weten hoe de Bijbel in elkaar steekt. Verstandelijke en bevindelijke kennis staat niet tegenover elkaar. Het een kan niet zonder het andere.
Precies, het een kan niet zonder het ander. Dus verstand zonder Geest kan niet, als het gaat om de heilszaken.

Iemand die beweert niet bekeerd te zijn (dat is wat anders dan het niet te durven zeggen van jezelf) zegt daarmee de Geest niet te hebben. Dus dan is het verstand zonder Geest.
verstandelijke kennis kunnen we ook een hoop geestelijke zaken verklaren.
Dat ben ik absoluut met je oneens.
Verstand kan alleen systeempjes verzinnen. Maar de complexiteit van God's voorzienigheid en onze verantwoordelijkheid is niet met verstand te bevatten. Eigenlijk is het ook voor een wedergeboren christen ook moeilijk te begrijpen. Laat staan.....
Hij kan alles over bekering weten, want dat is ons glashelder geopenbaard in de Bijbel.
Kennelijk niet zo glashelder, als er al honderde jaren ruzie over wordt gemaakt.
Maar goed, om dan met teksten te smijten. Het staat toch glashelder in de Bijbel dat je je moet bekeren....!?
De Heilige Geest werkt vaak in de geleidelijke weg Robert. Je moet mensen niets opdringen, je moet de tijd geven om het zaad te doen ontkiemen.
Erken ik.
Ik heb vaak genoeg gezien dat mensen die van buiten de kerk kwamen langzamerhand tot bekering kwamen. Of soms ook vanzelf weer weggleden.

Het is zelden van het ene op het andere moment (al komt dat gelukkig ook voor)
Maar dat is bij mensen die van buiten komen. Bij mensen die al jaren in de kerk zitten is iets anders aan de hand.
Die mensen erkennen alles wat wij leren, onze zondeval, onze gerechtigde verdoeming, de grootheid van God, het verlossende werk van Christus.

Maar ondanks dat ze dat allen niet alleen weten, maar ook bekennen en geloven, blijven zij zich onbekeerd noemen.
We moeten het geloof zo'n mens niet aanpraten, want daar komt hij niet verder mee.
Amen.
Maar ik denk dat in sommige kringen het geloof eerder wordt afgepraat.
En natuurlijk, in andere kringen wordt het weldegelijk aangepraat. Maar in dat soort kringen bevinden wij ons niet.

De evangelischen moeten misschien een andere boodschap horen, idd de boodschap van God's voorzienigheid.
Maar we zijn hier toch op een refoforum, dan moet die andere boodschap klinken. Die boodschap van Jezus, van bekering en vergeving.
heb je de keus niet gemaakt, ik wacht wel. Als dat je idee van bekering is....?
Amen.
Maar hier gebeurt het tegenovergestelde.
Ik wacht hier wel tot ik bekeerd ben.

Vaak gaat het op OSW over wat 'zij' verkeerd leren, en dan is 'zij' meestal de evo-hoek.
We moeten meer bezig zijn met wat we zelf verkeerd doen.
Lees de posting van England en Jesaja 58:1 EN 2. Zijn er niet velen afgevallen die de levende God en de Heere Jezus beleden hebben voor in de kerk? Toch mensenwerk???
Absoluut.
Alweer amen. (maar wij zijn het hier volgens mij ook niet met elkaar oneens)

Maar volgens mij zijn dat niet de mensen die vol angst en beven van zichzelf zeggen onbekeerd te zijn. Voor mensen die er makkelijk over doen heb ik een hele andere boodschap dan voor tukkertje.

Maar ook die mensen hebben geen zin om 'met mij in discussie te gaan'
Mensen worden veel liever bevestigd in hun eigen standpunt.

Dus uiteindelijk is een 'onbekeerde zichzelf bekeerdnoemende' hetzelfde als een 'bekeerde zichzelf onbekeerdnoemende'.

Maar onbekeerd of 'onbekeerd bekeerd' maakt geen verschil. Nergens in de Bijbel lezen we dat je beter "bewust er buiten kan staan dan onbewust er buiten kan staan."

Ik zou zeggen, bewust er buiten staan is erger, want dan zeg je tegen God: "U bent wel met mij begonnen, maar heeft het niet afgemaakt"

Want waar komt dat bewustzijn anders vandaan!?
Alsof de mens in staat is zichzelf bewust te maken..........
Het spijt je helemaal niet, anders had je het wel ge-edit.
Da's waar.
Laat ik het zo zeggen, het spijt me dat ik zo hard ben, maar ik vind het wel nodig.
ff uit je eigen visuele circeltje worden gehaald, ff met je kop onder de koude kraan. Dat is soms nodig.
Lecram

Bericht door Lecram »

Volgens mij gaat het hier ontzettend off-topic
Plaats reactie