Re: Gebeden voor EO?!
Geplaatst: 03 mei 2010, 11:43
Dit alles is trouwens flink off topic.. nietwaar, moderator Tiberius? :)
Laat ik het nu eens met je eens zijn Gijs. Met die kanttekening dan we natuurlijk niet 'alles' weten van 'alle' mensen in evangelische kringen.Gijs83 schreef:Maar er is toch maar 1 weg ter zaligheid? Ik vraag me te zeerste af of de evangelischen eenzelfde bekering hebben ondergaan als de bekeerden in de zwaarste reformatorische kerken? Lijkt me dat dat heel anders. Als er geen herkenning is, dan moet haast 1 van beiden niet echt zijn, toch!?
Zeker, maar soms mag je iets niet weersproken laten, wanneer het de kern van de Bijbelse waarheden geweld aandoet.Fjodor schreef:Dit alles is trouwens flink off topic.. nietwaar, moderator Tiberius?
Ze zijn er ook niet zomaar vanzelf gekomen. Soms ontkom je er niet aan.Terri schreef:Het schijnt erg moeilijk te zijn om elkaars schrijven objectief te beoordelen.
Het in vakjes, hokjes.... zit er zo ingebakken.
Ik denk dat het juist in dit geval niet zo moeilijk is.Terri schreef:Het schijnt erg moeilijk te zijn om elkaars schrijven objectief te beoordelen.
Uiteraard niet. Daarom noemde Blijmoedig ook het Hem liefhebben boven alles. Je kan zijn naam noemen, dat zegt niet zoveel. Je kan zeggen dat je in Hem gelooft. Maar is Hij ook echt Heer, staat Hij bovenaan? Dat is wat anders dan even kijken naar verschillende kerkverbanden en te zeggen: Hier is de bekering anders dan daar en er kan maar 1 manier goed zijn. Dan gaat het weer om menselijke vormen in plaats van om het werk van God die ook in de Bijbel al mensen bekeert... en dat gaat dan niet bij iedereen het zelfde.Afgewezen schreef:Laat ik het nu eens met je eens zijn Gijs. Met die kanttekening dan we natuurlijk niet 'alles' weten van 'alle' mensen in evangelische kringen.Gijs83 schreef:Maar er is toch maar 1 weg ter zaligheid? Ik vraag me te zeerste af of de evangelischen eenzelfde bekering hebben ondergaan als de bekeerden in de zwaarste reformatorische kerken? Lijkt me dat dat heel anders. Als er geen herkenning is, dan moet haast 1 van beiden niet echt zijn, toch!?
Maar het is niet om het even 'hoe' we bekeerd zijn. Het gaat er wel om dat het een 'echte' bekering is, en het noemen van de Naam van Christus is daarvoor toch nog geen garantie.
Nee, het gaat niet om menselijke vormen (niet over gezangen, hele noten en zwarte pakken), maar over hoe de Heilige Geest in een zondaar werkt. En al gaat dat niet bij iedereen 'hetzelfde', de verschillen zijn ook weer niet zó groot als velen ons willen doen geloven.Marnix schreef:Hier is de bekering anders dan daar en er kan maar 1 manier goed zijn. Dan gaat het weer om menselijke vormen in plaats van om het werk van God die ook in de Bijbel al mensen bekeert... en dat gaat dan niet bij iedereen het zelfde.
Nou, ik denk dat dat in vele gevallen toch wél klopt. Maar dat kan ik hier niet bewijzen.Marnix schreef: Als men denkt dat daar bij bekering totaal geen ruimte is voor ellende en bekering alleen maar inhoudt: "Ik doe een stap naar voren, geef mijn leven en oh wat zijn we blij" klopt dat ook niet...
Ik wil graag voor het gevraagde bewijs verwijzen naar het boek dat ds. J.M.D. de Heer geschreven heeft over de evangelische beweging. Een zeer doorwrocht werk, waarin hij vele facetten en dwalingen van allerlei evangelische groeperingen aan de orde laat komen.Fjodor schreef:Nou, ik denk dat dat in vele gevallen toch wél klopt. Maar dat kan ik hier niet bewijzen.Marnix schreef: Als men denkt dat daar bij bekering totaal geen ruimte is voor ellende en bekering alleen maar inhoudt: "Ik doe een stap naar voren, geef mijn leven en oh wat zijn we blij" klopt dat ook niet...
Je refereert nu aan een beeld van evangelische kerken, dat bij mij zou bestaan, en gaat daar vervolgens tegenin. Weinig zinvol, als je niet weet welk beeld er wérkelijk bij mij bestaat.Marnix schreef:Ik vraag het me af... ik zie een groot verschil tussen de bekering van Paulus en van de kamerling uit Morenland. Daarnaast vraag ik me ook af of het beeld van evangelische kerken wel zo klopt. Als men denkt dat daar bij bekering totaal geen ruimte is voor ellende en bekering alleen maar inhoudt: "Ik doe een stap naar voren, geef mijn leven en oh wat zijn we blij" klopt dat ook niet...
Ja, het gaat om hoe de Heilige Geest in zondaren werkt... dat was juist mijn punt.
Wat zeg je nu eigenlijk?Marnix schreef:Het was een algemene opmerking en daarbij had ik het over een algemeen beeld, waarbij ik afvraag of dat wel klopt. Ik zeg niet dat iedereen hier dat beeld heeft. Er wordt wat dat betreft wel makkelijk meegepraat met wat men thuis of in de kerk hoort over het "juichend christendom" en al hun "oppervlakkige vrolijkheid" enzovoorts... en ik vraag me dan zelfs af hoe goed het mogelijk is om een objectief boek daar over te schrijven.
Overigens, ik ben het met sommige dingen wel eens en met sommige dingen niet... en we moeten uitkijken met generaliseren, de ene evangelische kerk is de andere niet.
Onlang sprak ik met iemand die de Ev kerk wel kent, en hij kwam toch tot de conclusie, dat ten diepste de doodstaat van de mens geloochend wordt binnen de evangelische kerken. Ik zit er niet goed genoeg in, maar als dat zo is, lijkt me dat toch wel zorgelijk, dan kan de mens dus toch 'iets'?!Marnix schreef:Het was een algemene opmerking en daarbij had ik het over een algemeen beeld, waarbij ik afvraag of dat wel klopt. Ik zeg niet dat iedereen hier dat beeld heeft. Er wordt wat dat betreft wel makkelijk meegepraat met wat men thuis of in de kerk hoort over het "juichend christendom" en al hun "oppervlakkige vrolijkheid" enzovoorts... en ik vraag me dan zelfs af hoe goed het mogelijk is om een objectief boek daar over te schrijven.
Overigens, ik ben het met sommige dingen wel eens en met sommige dingen niet... en we moeten uitkijken met generaliseren, de ene evangelische kerk is de andere niet.