De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?

Tiberius
Administrator

Re: De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?

Bericht door Tiberius »

albion schreef:
Tiberius schreef:
albion schreef:En is de doop wel geldig als je als ouders lid bent in de ene gemeente en je laat je kind dopen bij
een gemeente die zojuist beschreven is?
Dat is inderdaad de vraag, waarbij het niet uitmaakt of die ouders lid zijn in de genoemde (boven beschreven) gemeente of in een andere.
Met andere woorden je bent lid van zeg maar de PKN, je gaat naar de kerk bij de Baptisten en laat vervolgens je kind daar ook dopen, maar je
blijft lid van de PKN. Geen probleem dus?
Ik vraag me af of die baptisten je kind wel zullen dopen.
hmprff

Bericht door hmprff »

Tiberius schreef:
albion schreef:
Tiberius schreef:
albion schreef:En is de doop wel geldig als je als ouders lid bent in de ene gemeente en je laat je kind dopen bij
Dat is inderdaad de vraag, waarbij het niet uitmaakt of die ouders lid zijn in de genoemde (boven beschreven) gemeente of in een andere.
Met andere woorden je bent lid van zeg maar de PKN, je gaat naar de kerk bij de Baptisten en laat vervolgens je kind daar ook dopen, maar je
:haha
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
albion

Bericht door albion »

Tiberius schreef:
albion schreef:
Tiberius schreef:
Als het niet zou uitmaken waarom zouden ze dan niet dopen? Haha oké een stom voorbeeld. De vergadering der gelovigen (of doen die ook aan volwassendoop?)
Laten we dan maar zeggen de GG.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
albion schreef:
Tiberius schreef:
Als baptisten kinderen dopen zijn ze PKN....... :nananere
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

albion schreef:
Tiberius schreef:
albion schreef:
Tiberius schreef:Dat is inderdaad de vraag, waarbij het niet uitmaakt of die ouders lid zijn in de genoemde (boven beschreven) gemeente of in een andere.
Als het niet zou uitmaken waarom zouden ze dan niet dopen? Haha oké een stom voorbeeld. De vergadering der gelovigen (of doen die ook aan volwassendoop?)
Laten we dan maar zeggen de GG.
Ook geen goed voorbeeld, want in de GG worden alleen de kinderen van belijdende leden gedoopt. Op grond van het verbond, weet je wel.
Maar ik begrijp wel wat je bedoelt: de vroegere Hervormde Kerk doopte ook kinderen van niet-leden (hoe het nu precies zit, weet ik niet). Die doop wordt inderdaad wel als wettig erkend.
albion

Bericht door albion »

Tiberius schreef:
albion schreef: Ook geen goed voorbeeld, want in de GG worden alleen de kinderen van belijdende leden gedoopt.
Maar ik begrijp wel wat je bedoelt: de vroegere Hervormde Kerk doopte ook kinderen van niet-leden (hoe het nu precies zit, weet ik niet). Die doop wordt inderdaad wel als wettig erkend.
Nee je begrijpt me niet. Ik wil graag weten hoe je het ziet dat belijdende leden van de OGGiN hun kinderen laten dopen in de kerk waar ze zondags naar toe gaan en dat is niet de OGGiN.
Maar er is geen kerkenraad, er staat een ds die nergens bij aangesloten is. Ook niet bij de buitenverbanders zoals Ds. Goudriaan die wel een soort contact heeft met andere predikanten (dacht ik).
huisman

Bericht door huisman »

albion schreef:
Tiberius schreef:
albion schreef: Ook geen goed voorbeeld, want in de GG worden alleen de kinderen van belijdende leden gedoopt.
Nee je begrijpt me niet. Ik wil graag weten hoe je het ziet dat belijdende leden van de OGGiN hun kinderen laten dopen in de kerk waar ze zondags naar toe gaan en dat is niet de OGGiN.
Maar er is geen kerkenraad, er staat een ds die nergens bij aangesloten is. Ook niet bij de buitenverbanders zoals Ds. Goudriaan die wel een soort contact heeft met andere predikanten (dacht ik).
Dit is ingewikkeld!!!!!!!!! :bobo
Laat ze maar CGK worden en daar hun kinderen dopen . :super
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Genade door recht

Bericht door Genade door recht »

Tiberius schreef:
Auto schreef:
Bert Mulder schreef:Tja, in feite is de GGinN BV in Veenendaal geen gemeente meer, daar een gemeente zonder kerkenraad geen bestaan heeft volgens gereformeerd kerkrecht...

Het is dus als in de dagen der richteren, waar ieder doet wat goed in eigen ogen is...
Is er dan geen kerkenraad meer als er alleen diakenen zijn? Die zijn er nog wel.
Bert heeft gelijk: een eredienst moet altijd onder toezicht van één of meerdere ouderlingen staan, anders is het inderdaad een privé gebeuren. Dus als er alleen diakenen zijn, is er geen sprake van een wettige eredienst.

Tib, in welk artikel van de Dordtse Kerkorde kan ik dit terugvinden?
Genade door recht

-DIA- schreef:De RK doop wordt erkent.. De priester die de doop bediend is normaal gesproken in een ordelijke weg tot dit ambt geraakt...

Maar nu wat anders... Een dominee is geschorst... Dus heeft geen ambt meer. Daar is betreffende ds. het niet mee eens,
maar dat betekent wel dat hij zichzelf een ambt aanmeet...

Is er dan nog sprake van een ordelijke doopdienst..?

Ik zet er een vraagteken achter,aangezien ik er zelf niet helemaal uit ben...
Als je geschorst bent, ben je nog niet uit je ambt gezet. Ds. Wink is zelf ook geschorst geweest, maar dat wil niet zeggen dat hij daarna alle keren de doop onwettig bediend heeft. Ik zie het probleem met het dopen door ds. Van der Meer niet zo. Ds. Van der Meer is voor zover ik weet nooit officieel ambtsdrager-af geworden. Hij is geschorst binnen de OGG, zegde zijn lidmaatschap van dat verband op, en ging zelfstandig verder. En nu doopt hij dus buiten de OGG.
Genade door recht

Auto schreef:
-DIA- schreef:Maar nu wat anders... Een dominee is geschorst... Dus heeft geen ambt meer. Daar is betreffende ds. het niet mee eens,

Is er dan nog sprake van een ordelijke doopdienst..?...
En er komt nog bij dat de desbetreffende persoon zelfs voor zijn schorsing nog een brief heeft gestuurd waar hij aangeeft dat hij zijn ambt heeft neergelegd

http://www.refdag.nl/artikel/1316950/Pr ... +neer.html
http://www.refdag.nl/artikel/1302475/Sc ... racht.html
Citaat uit je link:

"In een brief van afgelopen zaterdag liet ds. Van der Meer weten te hebben bedankt voor het ambt van predikant binnen de OGG."

Het gaat mijns inziens dus om het neerleggen van het ambt binnen dat kerkverband. Dat is niet een algehele neerlegging.
albion

Bericht door albion »

Genade door recht schreef:
-DIA- schreef:De RK doop wordt erkent.. De priester die de doop bediend is normaal gesproken in een ordelijke weg tot dit ambt geraakt...

Maar nu wat anders... Een dominee is geschorst... Dus heeft geen ambt meer. Daar is betreffende ds. het niet mee eens,

Is er dan nog sprake van een ordelijke doopdienst..?

Ik zet er een vraagteken achter,aangezien ik er zelf niet helemaal uit ben...
Als je geschorst bent, ben je nog niet uit je ambt gezet. Ds. Wink is zelf ook geschorst geweest, maar dat wil niet zeggen dat hij daarna alle keren de doop onwettig bediend heeft. Ik zie het probleem met het dopen door ds. Van der Meer niet zo. Ds. Van der Meer is voor zover ik weet nooit officieel ambtsdrager-af geworden. Hij is geschorst binnen de OGG, zegde zijn lidmaatschap van dat verband op, en ging zelfstandig verder. En nu doopt hij dus buiten de OGG.
Ik begrijp dit niet zo goed. Wanneer ben je geen ambtsdrager meer dan? Als je geschorst bent blijf je gewoon ds maar niet meer in dat kerkverband. Je kunt gewoon ergens anders ook als leraar aangesteld worden of je begint voor je zelf. In wezen dus geen verschil? Als dat zo is snap ik nu waarom het zo makkelijk is om gewoon een nieuw kerkverband op te zetten.
MaCx

Bericht door MaCx »

weet je war het over gaat? het zou toch absurt zijn als een ds van de PKN in de GG zou dopen?

dit is niet volgens de kerkorde. ik ben toch aan het zoeken waar het staat maar kan het niet vinden, ook al weet ik dat ik het pas een keer gelezen heb.

dus maar ff verder spitten, zodra ik het weet laat ik het horen.
albion

Bericht door albion »

MaCx schreef:weet je war het over gaat? het zou toch absurt zijn als een ds van de PKN in de GG zou dopen?

dit is niet volgens de kerkorde. ik ben toch aan het zoeken waar het staat maar kan het niet vinden, ook al weet ik dat ik het pas een keer gelezen heb.

dus maar ff verder spitten, zodra ik het weet laat ik het horen.

Maar een lid van de GG kan zijn/haar kind wel in de PKN laten dopen terwijl ze geen lid van die kerk zijn?
Genade door recht

Luther schreef:
Bert Mulder schreef:Tja, in feite is de GGinN BV in Veenendaal geen gemeente meer, daar een gemeente zonder kerkenraad geen bestaan heeft volgens gereformeerd kerkrecht...

Het is dus als in de dagen der richteren, waar ieder doet wat goed in eigen ogen is...
Inderdaad, en dat betekent dus dat de doop, bediend door ds. Van der Meer in de GGiN-bv Veenendaal, geen geldige doop is.

Volgens het gereformeerd kerkrecht wordt de doop erkend als zij bediend is door een wettig ambtsdrager, in de naam van een drieënige God, binnen de setting van de gemeente van Christus. (3 voorwaarden dus)
Ds. van der Meer is geen wettig ambtsdrager daar en de vraag is reeél of er nog wel een wettige gemeente van Christus daar bestaat, in de zin zoals Bert die beschrijft.
En waarom is ds. Van der Meer geen wettig ambtsdrager? En waarom is er geen wettige gemeente? Waar 2 of 3 in Mijn Naam vergaderd zijn...
MaCx

Bericht door MaCx »

Een vergadering der gelovigen! ja ik snap het.

maar als wij morgenavond met heel dit forum bij elkaar zijn is er sprake van een vergadering der gelovingen! kunnen we best een 'verband' oprichten en een voorganger aanstellen en amtsdragers.
vervolgens kan per volgende week alle sacramenten bediend worden????

je voelt misschien wel aan.......
Plaats reactie