memento schreef:Toch denk ik dat het goed is om bij discussies over ruzies en scheuringen ook rekening te houden met de sociale kant van het verhaal, en de persoonlijkheden (en persoonlijkheids-stoornissen) die meespelen. Want, hoe je het wendt of keert, veel ruzies en scheuringen hadden voorkomen kunnen worden, als men gewoon met elkaar zou gepraat hebben. Daarmee ontken je niet dat er ook inhoudelijke verschillen zijn, maar geef je aan dat er meer speelde. Dat opent de weg naar de vraag: Was een scheuring of ruzie eigenlijk wel nodig, of kunnen die verschillende visies (zeker wanneer we ze, door naar elkaar te luisteren, genuanceerd verstaan) naast elkaar in vrede bestaan?
Dat is natuurlijk dé grote vraag. Mijn vader heeft altijd catechisatie gehad van dr. Steenblok. En na de scheuring heeft dr. Steenblok op catechisatie iets gezegd in de trant van: jongens, ik ben het met ds. Verhagen niet eens maar pas op, 't is wel een knecht van God. Toen mijn pa dat jááren later op huisbezoek noemde stoof één der broeders op: "dat lieg je, dat kan Steenblok nooit gezegd hebben". Hoezo, gevoeligheden.