Draag een kruis of Ichtusvisje...

MarthaMartha

Re: Draag een kruis of Ichtusvisje...

Bericht door MarthaMartha »

caprice schreef:
Ik begrijp het zeker heel goed. Ik ben er achter gekomen dat het je zijnde als mens, dat maar beter niet kan doen, zo'n visje achterop de auto, omdat het bij de andere automobilisten hoge verwachtingen schept qua rijstijl, aangezien zij menen dat er een heilige achter het stuur zit. Dan valt het vaak erg tegen als het toch gewoon mensen blijken te zijn.

En in tegenstelling van dat men mij wel eens stijf in de leer vindt, wordt mijn rijstijl wel als minder stijf beschouwd. Daar schijnt het visje wat minder bij te passen.
je kunt beter op een christelijke manier gaan rijden "vis-waardig" dan je vis verwijderen caprice.

het verbaast me dat je dit hier zo neerzet eigenlijk.
Laatst gewijzigd door MarthaMartha op 19 aug 2010, 07:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
caprice

Bericht door caprice »

MarthaMartha schreef:je kunt beter op een christelijke manier gaan rijden "vis-waardig" dan je vis verwijderen caprice.

Ik zeg dat het woorden van anderen zijn. Het valt in de praktijk nog wel mee hoor. :haha
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Marc W

Bericht door Marc W »

Mijn zwager dacht ooit dat het visje een logo was van een soort christelijke wegenwacht. :haha :haha :haha
Ubi caritas et amor, Deus ibi est!
(Waar liefde is en vriendschap, daar is God)
jvdg

Bericht door jvdg »

Marc W schreef:Mijn zwager dacht ooit dat het visje een logo was van een soort christelijke wegenwacht. :haha :haha :haha
Daar kun je, terecht, om lachen, maar ik ken verhalen genoeg, waarbij het gebed bij het overkomen van verkeersproblemen/ongelukken/pech realiteit was.
Maar daarom ben ik nog geen voorstander van zo'n visje.
Na elke verkeersovertreding, zelfs ik :) ben daar schuldig aan, zou zo'n symboliek schade aanbrengen aan Hem.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

caprice schreef:
MarthaMartha schreef:je kunt beter op een christelijke manier gaan rijden "vis-waardig" dan je vis verwijderen caprice.

Ik zeg dat het woorden van anderen zijn. Het valt in de praktijk nog wel mee hoor. :haha
toch heb je hem zelf om die reden verwijderd schrijf je
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Terri

Bericht door Terri »

MarthaMartha schreef:
caprice schreef:
Ik begrijp het zeker heel goed. Ik ben er achter gekomen dat het je zijnde als mens, dat maar beter niet kan doen, zo'n visje achterop de auto, omdat het bij de andere automobilisten hoge verwachtingen schept qua rijstijl, aangezien zij menen dat er een heilige achter het stuur zit. Dan valt het vaak erg tegen als het toch gewoon mensen blijken te zijn.

En in tegenstelling van dat men mij wel eens stijf in de leer vindt, wordt mijn rijstijl wel als minder stijf beschouwd. Daar schijnt het visje wat minder bij te passen.
je kunt beter op een christelijke manier gaan rijden "vis-waardig" dan je vis verwijderen caprice.

Sja,ik schrik ook van deze beweegreden, ik hoop dat ik het verkeerd begrijp!
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Luther schreef:
MarthaMartha schreef:
Mister schreef:
Ander schreef:Ja, in mijn jeugd, nog niet geheel tot mijn verstand gekomen zijnde (denk ik), heeft hij nog achter op mijn auto geprijkt.
Ik vind het vrij beledigend voor RF´ers die wél een visje op hun auto hebben. En nee, daar hoor ik zelf niet bij ;)
Bij mij zit ie idd achterop de auto.
uit volle overtuiging.
Ik zag er onlangs één waar een walvis achter geplakt was, die zijn bek opendeed.
Dat is een christen-hater...
Marnix

Bericht door Marnix »

Een visje geeft volgens mij niet aan dat je een heilige bent, en je in het verkeer ook zo gedraagt... ook al zouden we dat als christenen wel ten allen tijde moeten doen, dus ook in het verkeer. Misschien hebben mensen dan hogere verwachtingen van je, gedraag je daar dan ook naar. Een christen is een mens, dat klopt... maar als het goed is wel een veranderd mens. De vrucht van de Geest is bijvoorbeeld geduld, vriendelijkheid, zelfbeheersing. Waarom zou je dat je rijstijl dan niet beinvloeden?

Aan de andere kant, een visje werd gebruikt door de vroegere christenen om aan te geven dat je van Christus bent, niet om te laten zien dat je uit jezelf zo goed bent.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
BJD

Bericht door BJD »

jvdg schreef: Maar daarom ben ik nog geen voorstander van zo'n visje.
Na elke verkeersovertreding, zelfs ik :) ben daar schuldig aan, zou zo'n symboliek schade aanbrengen aan Hem.
Beetje vreemde redenering. Ik lees het als volgt.. "Ik wil niet zo'n visje want dan zou ik bij elke overtreding schade brengen aan Hem." Tja.. je kan ook de overtredingen achterwege laten.

Zelf heb ik geen visje maar ik vind de gedachte wel mooi. Net zoals zo'n bandje WWJD. Ik kan me wel voorstellen, als je Christen bent in een seculiere omgeving, het wel eens fijn vindt als je onverwachts contact hebt met medechristenen. Zelf heb ik wel zulke ervareningen in mijn werk. Kom ik ergens, zie ik dat het christenen zijn.. zal ik er altijd even over beginnen.
Mara

Bericht door Mara »

Je kunt het visje toch ook verkeerd omplakken, heb ik begrepen ?
Moet het staartje nu links of rechts ?
Ach, na het visje, het kruisje, het polsbandje, de broche, wat is er nu nog te verzinnen om te laten zien waar je bij hoort ?
Ik heb niets van dat alles.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mara schreef:Je kunt het visje toch ook verkeerd omplakken, heb ik begrepen ?
Ach, na het visje, het kruisje, het polsbandje, de broche, wat is er nu nog te verzinnen om te laten zien waar je bij hoort ?
een (lange) rok :langue
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Orchidee

Bericht door Orchidee »

JolandaOudshoorn schreef:
:humhihi hoe weet je dat nou?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
caprice

Bericht door caprice »

MarthaMartha schreef:
caprice schreef:

toch heb je hem zelf om die reden verwijderd schrijf je
Ik heb niets verwijderd. De auto waar hij op zat is gewoon verkocht. En op mijn volgende auto heb ik niets meer geplakt.

Ik hoop toch dat het aan andere dingen te merken is dat ik christen wens te zijn, dan aan het plakken van visjes.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Mara

Bericht door Mara »

JolandaOudshoorn schreef:
Jij wel ? Ik niet !
Christin zijn zit voor mij niet in een lange rok.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marc W

Bericht door Marc W »

Op mijn bureau ligt een klein icoontje van Maria met het kind Jezus. Gevraagd aan collega's of zij er geen bezwaar tegen hebben. Niemand. Ik vind het fijn om zo nu en dan even mijn blik op deze afbeelding te werpen en dan weer het besef te hebben waar het om gaat. Christus!
Mijn collega die lid is van de Ger. Gemeente legt hem soms even andersom en geeft me in de gang een knipoog. M.a.w. even jennen. We kunnen het erg goed met elkaar vinden en hebben regelmatig een heel goed gesprek over onze manier van geloven.
We zijn ook zeker niet vies van een grap naar elkaar toe.

Ik ben erg blij met zulke collega's. Het geloof is in onze werkkring een geaccepteerd gebeuren. Wel zijn er collega's erg kritisch. Maar dat is denk ik alleen maar goed.

Ook leerlingen zijn nieuwsgierig en accepteren de verscheidenheid op onze school.
Ubi caritas et amor, Deus ibi est!
(Waar liefde is en vriendschap, daar is God)
Plaats reactie