Bijwonen doopdiensten?

Bloempje28

Re: Bijwonen doopdiensten?

Bericht door Bloempje28 »

Bert Mulder schreef:
Bloempje28 schreef:Volgens mij zijn we weer lekker afgedwaald naar randzaken. degene die dit onderwerp opende wilde meningen over het wel of niet naar doopdiensten gaan van familie en vrienden. Nou ik zou zeggen: waarom niet? Als het af te reizen is dan is dit toch prima. We reizen ook naar de kerk. Bijna iedereen komt met de auto.... is ook al zo normaal geworden...
Dopen is juist iets bijzonders, dat wil je toch delen met elkaar??? ik vind het best raar dat we er over na denken of dit wel zinvol is. Zijn we in de kerk dan ook al zo koud en kil geworden dat we zelfs bij doopdiensten geen afstand kunnen nemen van de kerkelijke verschillen? Ik ben zelfs een keer naar een roomse doopdienst geweest. Was niet met alles eens, maar je gaat toch ook om je meeleven te tonen??? Het is neit zomaar iets dat een kind gedoopt wordt..... het is Gods zegen en teken dat hij van de kind afweet en dat dit kind op zijn belofte mag pleiten. Daar wil je toch bij zijn????
Zullen we het maar niet hebben over de dwaling in de Roomse Kerk ivm de doop...

Want dat is zeker :offtopic
Daar wil ik het ook niet over hebben. Maar als vrienden bij ons komen, ga ik ook zeker naar hen toe. Ondanks dat ze dwalen, God zal ook uit de Roomsen Zijn kinderen halen, daar ben ik van overtuigd. En wie zijn wij als we hen wel in onze diensten willen, maar niet naar hen toe willen gaan? Hoe inhoudelijk kun je dan nog met elkaar praten????
artistiek

Bericht door artistiek »

Bloempje28 schreef:God zal ook uit de Roomsen Zijn kinderen halen, daar ben ik van overtuigd.
Zeer zeker maar Hij zal ze dan ook uit het 'roomse' halen...
's Heeren goedheid kent geen palen.
God is recht, dus zal Hij door
Onderwijzing hen, die dwalen,
Brengen in het rechte spoor.
Bloempje28

Er is een verschil tussen dopen en avondmaal. Dopen is Gods teken en zegel voor een kindje wat nog niets weet. Avondmaal is veel bewuster voor degene die het sacrament ontvangt. Daarom laat iedereen zijn kind dopen, maar velen zullen hun plek aan de tafel leeg laten. Wel dopen, geen avondmaal. Alleen dat verschil moet ons tot denken zetten.
Beiden sacramenten zijn tot opbouw van de gemeente maar ook van de Gemeente... alle gelovigen mogen dan toch aanwezig zijn? Het is toch feest??? In de hervormde kerk is het de gewoonte dat de gasten in de gemeente ook aan de tafel mogen als zij in hun eigen gemeente daarvoor bevoegd zijn. Kerkmuren worden gesloopt en zo hoort het ook, al snap ik wel alle bedenkingen op dit vlak. Beide sacramenten worden dus verbreed naar Gods kinderen buiten de gemeente.
daarbij komt ook dat men vroeger in de bijbel van de besnijdenis een feest maakte: iedereen was uitgenodigd of kwam gewoon langs... want het was ook de naamdag voor het kind. Maar daarom van de doop maar iets heel bijzonders en dat is het ook en dat mag iedereen weten en iedereen mag het ook meevieren.

Over voeden in de kerk; voeden is iets wat God in de natuur zo gemaakt heeft en absoluut niet seksueel getint. Waarom wij de zuigelingen niet mee nemen naar de kerk? Omdat we de natuur ontwricht zijn. Het is niet eens een vanzelfsprekende zaak dat we borstvoeding geven. Borstvoeding zet ons vast aan onze kleine. Je moet het overal mee naartoe nemen (goed voor de hechting), dus waarom zou het in de kerk dan ineens genant zijn als God het zelf geschapen heeft en de vrouw het op een nette manier kan doen? Laten we niet zo preuts zijn. Een borst is een voedingsmiddel! Als je in een restaurantje zit te voeden kan men je soms zo raar aankijken. ja... ik voed... heel normaal... maar mensen brengen de borst altijd in verband met seks. In afrika hebben ze hier een veel beter inzicht in. daar kunnen ze in de supermarkt geen kunstvoeding kopen of een kolf... zij moeten. Wij hebben allerlei dingen ontwikkeld om maar zo beschaafd mogelijk over te komen. maar of het zo natuurlijk is.... denk het niet!
vlinder

Bericht door vlinder »

Bloempje28 schreef:Er is een verschil tussen dopen en avondmaal. Dopen is Gods teken en zegel voor een kindje wat nog niets weet. Avondmaal is veel bewuster voor degene die het sacrament ontvangt. Daarom laat iedereen zijn kind dopen, maar velen zullen hun plek aan de tafel leeg laten. Wel dopen, geen avondmaal. Alleen dat verschil moet ons tot denken zetten.
Beiden sacramenten zijn tot opbouw van de gemeente maar ook van de Gemeente... alle gelovigen mogen dan toch aanwezig zijn? Het is toch feest??? In de hervormde kerk is het de gewoonte dat de gasten in de gemeente ook aan de tafel mogen als zij in hun eigen gemeente daarvoor bevoegd zijn. Kerkmuren worden gesloopt en zo hoort het ook, al snap ik wel alle bedenkingen op dit vlak. Beide sacramenten worden dus verbreed naar Gods kinderen buiten de gemeente.
daarbij komt ook dat men vroeger in de bijbel van de besnijdenis een feest maakte: iedereen was uitgenodigd of kwam gewoon langs... want het was ook de naamdag voor het kind. Maar daarom van de doop maar iets heel bijzonders en dat is het ook en dat mag iedereen weten en iedereen mag het ook meevieren.

Over voeden in de kerk; voeden is iets wat God in de natuur zo gemaakt heeft en absoluut niet seksueel getint. Waarom wij de zuigelingen niet mee nemen naar de kerk? Omdat we de natuur ontwricht zijn. Het is niet eens een vanzelfsprekende zaak dat we borstvoeding geven. Borstvoeding zet ons vast aan onze kleine. Je moet het overal mee naartoe nemen (goed voor de hechting), dus waarom zou het in de kerk dan ineens genant zijn als God het zelf geschapen heeft en de vrouw het op een nette manier kan doen? Laten we niet zo preuts zijn. Een borst is een voedingsmiddel! Als je in een restaurantje zit te voeden kan men je soms zo raar aankijken. ja... ik voed... heel normaal... maar mensen brengen de borst altijd in verband met seks. In afrika hebben ze hier een veel beter inzicht in. daar kunnen ze in de supermarkt geen kunstvoeding kopen of een kolf... zij moeten. Wij hebben allerlei dingen ontwikkeld om maar zo beschaafd mogelijk over te komen. maar of het zo natuurlijk is.... denk het niet!
Daarom sterven er veel kindjes in Afrika, want er zijn genoeg moeders die niet zelf kunnen voeden, al zouden ze het willen....
Verder vind ik borstvoeding geven niet seksueel getint, maar het hoeft van mij niet ponfificaal in de kerk. Doe het dan in een zij-kamertje of hoe dan ook, of op de achterste bank. Ik denk dat het wel af kan leiden, want zo'n baby'tje ziet er nou eenmaal echt schattig uit.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Bloempje28 schreef:Laten we niet zo preuts zijn. Een borst is een voedingsmiddel! Als je in een restaurantje zit te voeden kan men je soms zo raar aankijken. ja... ik voed... heel normaal... maar mensen brengen de borst altijd in verband met seks. In afrika hebben ze hier een veel beter inzicht in. daar kunnen ze in de supermarkt geen kunstvoeding kopen of een kolf... zij moeten. Wij hebben allerlei dingen ontwikkeld om maar zo beschaafd mogelijk over te komen. maar of het zo natuurlijk is.... denk het niet!
Een borst is inderdaad een voedingsmiddel, maar of je een kind ook moet voeden tijdens een doopdienst en kerkdienst, dat is nog maar de vraag. Ik zou het zelf niet doen(mocht ik ooit kinderen krijgen), er zitten ook mannen bij tijdens een dienst en ik vind het niet getuigen van kuisheid als er een stukje vrouwenborst tevoorschijn komt. In een vol restaurant is wel een ander verhaal, je drinkt en eet dan zelf ook, maar toch zou ik het daar ook niet zo snel doen, even apart gaan met je baby is een goede oplossing in zo'n situatie.
Bloempje28

Daarom sterven er veel kindjes in Afrika, want er zijn genoeg moeders die niet zelf kunnen voeden, al zouden ze het willen....
Verder vind ik borstvoeding geven niet seksueel getint, maar het hoeft van mij niet ponfificaal in de kerk. Doe het dan in een zij-kamertje of hoe dan ook, of op de achterste bank. Ik denk dat het wel af kan leiden, want zo'n baby'tje ziet er nou eenmaal echt schattig uit.
Tuurlijk is het zo dat er vrouwen zijn die geen borstvoeding kunnen geven.... daarom zou in afrika de kunstvoeding ook zo te koop moeten zijn in de winkels. maar daar gaat het hier niet om. We staan veel te ver van de natuur af en vinden het al niet kuis als een moeder haar kind voed, al dan niet in de kerk.... en inderdaad... het kan afleiden maar als het meer een gewoonte is dan zal het minder snel afleiden, omdat het een gewoonte is! achterste banken is dan zeker een oplossing, maar als het een dopeling betreft... ja... jammer dan.. doekje ervoor en niemand ziet er iets van!

Ps. Veel vrouwen kunnen de eerste weken niet naar de kerk omdat hun kindje geen regelmaat heeft met voeden. Doordat het bij ons geen gewoonte is gaan veel jonge moeders hierdoor niet naar de kerk. Ook jammer dus! Het gaat trouwens maar om de eerste weken: na een week of 8 worden ze al om de 4 uur gevoed en is het hele probleem al vanzelf opgelost.
Bloempje28

Een borst is inderdaad een voedingsmiddel, maar of je een kind ook moet voeden tijdens een doopdienst en kerkdienst, dat is nog maar de vraag. Ik zou het zelf niet doen(mocht ik ooit kinderen krijgen), er zitten ook mannen bij tijdens een dienst en ik vind het niet getuigen van kuisheid als er een stukje vrouwenborst tevoorschijn komt. In een vol restaurant is wel een ander verhaal, je drinkt en eet dan zelf ook, maar toch zou ik het daar ook niet zo snel doen, even apart gaan met je baby is een goede oplossing in zo'n situatie.
in een restaurant kunnen mannen je ook lekker aanstaren hoor! Waarom dat in een restaurant wel meer geaccepteerd is dan in de kerk....??? Oorzaak is gewoon dat borsvoeding nog steeds niet als iets natuurlijks gezien wordt.... ontblote borsten zijn niet kuis, maar bij borstvoeding hoeft je hele borst niet bloot hoor! Apart gaan zitten getuigt weer van: ik schaam me.... het is niet netjes om in het openbaar te voeden.... rare gedachte over iets wat God als iets heel moois en natuurlijks geschapen heeft.
Bloempje28

Tiberius schreef:Ok, terug naar deze vragen maar weer:
Mister schreef:De laatste tijd komen er met enige regelmaat 'uitnodigingen' binnen van familieleden en vrienden. De vraag die wat komt bovendrijven is wat we eigenlijk moeten met dergelijke uitnodigingen. In hoeverre is een doopdienst een feestelijke dienst waarbij familie en vrienden (van heinde en ver) aanwezig behoren te zijn? Is het in de eerste plaats niet een dienst die de plaatselijke gemeente aangaat? Hoe komt het dat deze 'praktijk' is ontstaan?
klopt we zijn weer off topic :nananere
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ok, verdere discussie hierover kan op het forum van de stichting "Breast is best" of een ander hier te openen topic.

Terug naar deze vragen maar weer:
Mister schreef:De laatste tijd komen er met enige regelmaat 'uitnodigingen' binnen van familieleden en vrienden. De vraag die wat komt bovendrijven is wat we eigenlijk moeten met dergelijke uitnodigingen. In hoeverre is een doopdienst een feestelijke dienst waarbij familie en vrienden (van heinde en ver) aanwezig behoren te zijn? Is het in de eerste plaats niet een dienst die de plaatselijke gemeente aangaat? Hoe komt het dat deze 'praktijk' is ontstaan?
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

helma schreef:
Oh ja, je kan het best zo doen dat niemand een stukje borst ziet
ik heb in Rotterdam ook weleens een baby gevoed in een kerkdienst
(omdat de dominee voor de dienst nogal onvriendelijk vroeg of dát ook meemoest de kerk in.
'Dát' was mijn baby van 4 weken die ik wel mee moest nemen naar een bruiloft. Door de reactie van de dominee was ik zo bang voor een huilend kind tijdens de dienst dat ik bijna de hele dienst heb zitten voeden :oO )

Gister zag ik op de video van Friedenstimme ook baby's in de kerkdienst. Even een haak in het plafond geslagen; met touwen een rieten mand opgehangen en de hele dienst schommelde iemand de baby....
Bij ons zijn babies met regelmaat gewoon in de dienst...

Als ze honger hebben, neemt moeder ze of naar beneden voor voeding, of ze doet het gewoon in de kerk. Pas als ze op een leeftijd komen waar ze de dienst teveel verstoren, gaan ze naar de creche... tot ongeveer de leeftijd van 2 jaar, dan zijn ze meest weer gewoon in de dienst.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Bert Mulder schreef:... tot ongeveer de leeftijd van 2 jaar, dan zijn ze meest weer gewoon in de dienst.
--Snoei---

Wat een onzin, die kinderen snappen er toch niks van, laat ze lekker in een omgeving waar op hun niveau iets verteld wordt. Er zullen toch wel kinderbijbels zijn; ik ben bang dat die kinderen de ongelovigen van later worden.
Hoeveel keren hoor je hier niet....'vroeger, toen moest ik mee naar de kerk....en nu...'(vul het rijtje met tegenwerpingen maar in).
Maar.. het gaat hier toch over DOOPDIENSTEN!!!!
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Eppo Gremdaat schreef:Maar.. het gaat hier toch over DOOPDIENSTEN!!!!
Inderdaad. Daarom begrijp ik ook niets van je verwrongen reactie.
Bert Mulder
Contacteer:

Eppo Gremdaat schreef:
Bert Mulder schreef:... tot ongeveer de leeftijd van 2 jaar, dan zijn ze meest weer gewoon in de dienst.
En als de preek begint worden ze half bewusteloos geslagen zodat papa en mama lekker kunnen luisteren....

Wat een onzin, die kinderen snappen er toch niks van, laat ze lekker in een omgeving waar op hun niveau iets verteld wordt. Er zullen toch wel kinderbijbels zijn; ik ben bang dat die kinderen de ongelovigen van later worden.
Hoeveel keren hoor je hier niet....'vroeger, toen moest ik mee naar de kerk....en nu...'(vul het rijtje met tegenwerpingen maar in).
Maar.. het gaat hier toch over DOOPDIENSTEN!!!!
Ik zou je willen uitnodigen, eens een dienst bij ons mee te maken....

Maar, ik weet het, 't is een eind reizen....

Matthéüs 19:14
Maar Jezus zeide: Laat af van de kinderkens, en verhindert hen niet tot Mij te komen; want derzulken is het Koninkrijk der hemelen.

Wij moeten niet wijzer zijn dan God, Dewelke Zijn Christenen (ook de kleine kinderen) niet door stomme beelden (of de zogenaamde 'kinderbijbel'), maar door de levende verkondiging Zijns Woords wil onderwezen hebben.

Romeinen 10:14
Hoe zullen zij dan Hem aanroepen in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen zonder die hun predikt?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Volkomen mee eens, maar kinderen snappen toch niks van die hoogdravende woorden. Ik zat me vroeger ook stierlijk te vervelen en was blij als er een bekende psalm of bekend gezang werd opgegeven zodat ik tenminste meezingen kon. Gelukkig zijn er de kindernevendiensten, waarbij ze (meestal) tot aan de preek in de kerk blijven en voor de slotzang terugkomen en er even aandacht besteed wordt aan wat zij gehoord hebben zodat ze als kind al voelen dat ze serieus genomen worden.
Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat er mis is aan zulke dingen. Het voorkomt m.i. latere desintresse voor God en Zijn Woord. Is dat dan goed te praten?
Bert Mulder
Contacteer:

Eppo Gremdaat schreef:Volkomen mee eens, maar kinderen snappen toch niks van die hoogdravende woorden. Ik zat me vroeger ook stierlijk te vervelen en was blij als er een bekende psalm of bekend gezang werd opgegeven zodat ik tenminste meezingen kon. Gelukkig zijn er de kindernevendiensten, waarbij ze (meestal) tot aan de preek in de kerk blijven en voor de slotzang terugkomen en er even aandacht besteed wordt aan wat zij gehoord hebben zodat ze als kind al voelen dat ze serieus genomen worden.
Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat er mis is aan zulke dingen. Het voorkomt m.i. latere desintresse voor God en Zijn Woord. Is dat dan goed te praten?
Disinterresse aan Gods heilig Woord is nooit goed te praten. Maar daar mag je God, en Zijn Woord, en de officiele prediking van dat Woord niet de schuld aan geven, en de kinderen maar laten doen met surrogaat....
Plaats reactie