Statenvertaling

PvS
Inactief

Re: Statenvertaling

Bericht door PvS »

memento schreef:
PvS schreef:
Gabrielle schreef:Alzo lief heeft God de wereld gehad.....enz.,
Volgens jou moet je daar dan ook van maken : Alzo lief heeft God Zijn volk gehad ?
Daar komt het wel op neer.
Bijbelverklaring Patrik, Polus, Wels e.a. schreef:"Want alzo lief heeft God de wereld gehad", Joh. 3:16.

...En dus wordt hiermede te kennen gegeven, dat alle de uitverkorenen, onder de Heidenen zowel als onder de Joden, voorwerpen zijn van deze grote liefde Gods, in het schenken van Zijn Zoon, tot hun zaligheid.
Want de wereld daar hier van gesproken wordt, is de wereld welke God gewild heeft, dat door Hem zou zalig gemaakt worden, en dezen zijn ze welke in Hem geloven zouden...
Deze uitleg klopt niet met de tekst zelf:

16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
17 Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.
18 Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.
19 En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht; want hun werken waren boos.

Het woord wat de grondtaal hier gebruikt voor wereld is in vs 16 hetzelfde als vs 19. De wereld waarvan God zegt dat Hij die heeft liefgehad (vs 16) is dezelfde wereld waarin Christus mens werd en die Hem verwierp (vs 19).

Ik snap dat sommigen zich de vraag stellen hoe God dit kan zeggen. Komen we dan niet in de knoei met de uitverkiezing, als we zeggen dat God de wereld heeft liefgehad? Het antwoord zit in het woordje "geloven", wat veel in dit gedeelte voorkomt. Christus spoort hier u en mij aan, om in Hem te geloven. Aan vs 16 gaat vs. 15 vooraf: Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. De liefde Gods komt daarin openbaar, dat Hij Zijn Zoon gegeven heeft, en een ieder die in Hem geloofd niet verloren laat gaan. Een ieder. Christus haalt hier niet de uitverkiezing bij, dus laten wij dit ook niet doen. Christus spreekt over geloof, en roept u op in Hem te geloven. Dit gedeelte staat geschreven, opdat u geloven zou. En gelovende, het leven zou hebben in Hem.
Waarom in de knoei komen met de uitverkiezing?
...en er geloofden zovelen, als er geordineerd waren tot het eeuwige leven.

De aanbieding is aan alle mensen om de onschuld der ongelovigen weg te nemen, maar de schenking door het geloof is alleen aan de uitverkorenen.

"Want Christus is wel aan allen openbaar en voorgesteld, maar alleen de uitverkorenen opent God de oogen, om Hem door het geloof te zoeken", aldus Calvijn.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Fjodor

Bericht door Fjodor »

PvS schreef:
memento schreef: Deze uitleg klopt niet met de tekst zelf:

16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
17 Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.
18 Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.
19 En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht; want hun werken waren boos.

Het woord wat de grondtaal hier gebruikt voor wereld is in vs 16 hetzelfde als vs 19. De wereld waarvan God zegt dat Hij die heeft liefgehad (vs 16) is dezelfde wereld waarin Christus mens werd en die Hem verwierp (vs 19).

Ik snap dat sommigen zich de vraag stellen hoe God dit kan zeggen. Komen we dan niet in de knoei met de uitverkiezing, als we zeggen dat God de wereld heeft liefgehad? Het antwoord zit in het woordje "geloven", wat veel in dit gedeelte voorkomt. Christus spoort hier u en mij aan, om in Hem te geloven. Aan vs 16 gaat vs. 15 vooraf: Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. De liefde Gods komt daarin openbaar, dat Hij Zijn Zoon gegeven heeft, en een ieder die in Hem geloofd niet verloren laat gaan. Een ieder. Christus haalt hier niet de uitverkiezing bij, dus laten wij dit ook niet doen. Christus spreekt over geloof, en roept u op in Hem te geloven. Dit gedeelte staat geschreven, opdat u geloven zou. En gelovende, het leven zou hebben in Hem.
Waarom in de knoei komen met de uitverkiezing?
...en er geloofden zovelen, als er geordineerd waren tot het eeuwige leven.

De aanbieding is aan alle mensen om de onschuld der ongelovigen weg te nemen, maar de schenking door het geloof is alleen aan de uitverkorenen.

"Want Christus is wel aan allen openbaar en voorgesteld, maar alleen de uitverkorenen opent God de oogen, om Hem door het geloof te zoeken", aldus Calvijn.
Wat Calvijn zegt weet ik eigenlijk niet zo goed.
De aanbieding is niet enkel aan alle mensen om hun onschuld weg te nemen. Die aanbieding heeft ook een grond. Namelijk het algemene schenken van Christus. Zie ook Romeinen 5: "Maar God bevestigt Zijn liefde jegens ons, dat Christus voor ons gestorven is, als wij nog zondaars waren".
Laatst gewijzigd door Fjodor op 27 dec 2010, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
refo

Bericht door refo »

Wat beweegt mensen om maar te proberen te bewijzen dat God de wereld NIET lief heeft, of in ieder geval niet alle mensen?
Hebben ze dan wel iets van Gods liefde begrepen?
BJD

Bericht door BJD »

Maxima krijgt een rol in de GBS.. naar Engels voorbeeld. http://kerkplein.refdag.nl/kerkplein/ke ... ntent=Kerk

:huhu
eenvoudige

Bericht door eenvoudige »

refo schreef:Wat beweegt mensen om maar te proberen te bewijzen dat God de wereld NIET lief heeft, of in ieder geval niet alle mensen?
In het Paradijs zijn alle mensen van God afgevallen en daarom moest God de mens rechtvaardig straffen met de dood.
Ten dage dat gij daarvan eet, zult ge de dood sterven.
Gods liefde was van eeuwigheid onuitsprekelijk groot, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon naar deze aarde gezonden heeft om Hem de straf te laten dragen en tot in de dood over te geven.
Gods Woord zegt dat het eventueel mogelijk is om je leven te geven voor een vriend, maar voor een vijand, nee, dat is niet bij een mens.
God verkiest een volk, maar dan ontstaat de vijandschap bij een mens.
Rom. 9: 18-24:
"Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.
Gij zult dan tot mij zeggen: Wat klaagt Hij dan nog? Want wie heeft Zijn wil wederstaan?
Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot degene, die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt?
Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit dezelfde klomp te maken, het éne een vat ter ere, en het andere ter onere?
En of God, willende Zijn toorn bewijzen, en Zijn macht bekend maken, met vele lankmoedigheid verdragen heeft de vaten des toorns, tot het verderf toebereid; En opdat Hij zou bekend maken den rijkdom Zijner heerlijkheid over de vaten der barmhartigheid, die Hij te voren bereid heeft tot heerlijkheid?
Welke Hij ook geroepen heeft, namelijk ons, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen."

Maar vijanden worden met God verzoend.
Al rechteloos geworden?
En de mensen, die de onmogelijkheid van zalig worden van 's mensenkant ervaren, wordt de uitverkiezing een onbegrijpelijk wonder. "Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods", Rom. 9:16.
Onuitsprekelijke liefde!
refo

Bericht door refo »

Dat is antwoord op een vraag die niet is gesteld.
Ander

Bericht door Ander »

refo schreef:Dat is antwoord op een vraag die niet is gesteld.
Nou ja, het antwoord kan kort zijn: omdat er mensen zijn die de hele Bijbel lezen.
Willem

Bericht door Willem »

refo schreef:Wat beweegt mensen om maar te proberen te bewijzen dat God de wereld NIET lief heeft, of in ieder geval niet alle mensen?
De Waarheid lijkt me de meest voor de hand liggende reden.
Andersom vraag je je af wat mensen toch beweegt de Almachtige God tot een leugenaar te willen maken?
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Willem schreef:
Andersom vraag je je af wat mensen toch beweegt de Almachtige God tot een leugenaar te willen maken?
Ik citeer Augustinus bij Calvijn:
"Want Hij [=God, F] haatte ons, in zoverre wij waren, zoals Hij ons niet gemaakt had: en om dat onze ongerechtigheid zijn werk niet in alle opzichten vernietigd had, wist Hij tegelijkertijd in een ieder onzer zowel te haten, wat wij gedaan hadden, als te beminnen wat Hij gemaakt had." Dit zijn de woorden van Augustinus."
Er blijft dus volgens deze mannen iets over in de mens dat God lief kan hebben.
Dit horen we niet vaak in onze gereformeerde gezindte, lijkt me zo..
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Joannah

Bericht door Joannah »

Fjodor schreef:
Willem schreef:
"Want Hij [=God, F] haatte ons, in zoverre wij waren, zoals Hij ons niet gemaakt had: en om dat onze ongerechtigheid zijn werk niet in alle opzichten vernietigd had, wist Hij tegelijkertijd in een ieder onzer zowel te haten, wat wij gedaan hadden, als te beminnen wat Hij gemaakt had." Dit zijn de woorden van Augustinus."
Is ook niet te rijmen met wat ik lees in Gen
18:25, Deuteronomium 24:16, 2Koningen 14:6, Spreuken 17:26 en
Ezechiël 18:20.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Fjodor schreef:
Willem schreef:
De gereformeerde leer volgt Augustinus niet in alles, nee.
Er staat namelijk duidelijk "... en Ezau heb ik gehaat" niet "... en wat Ezau deed, heb ik gehaat".
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Op slot, naar aanleiding van melding.
1. De vraag van de topicstarter is inmiddels genoegzaam beantwoord
2. Er lopen al verschillende SV/HSV discussies.
3. Het s inmiddels off-topic.
Gesloten