Door inenten wel
Als je je niet tegen polio laat inenten vergroot je daarmee de kans daarop. Dan breng je jezelf in gevaar terwijl er mogelijkheden zijn waardoor je dat gevaar kan tegengaan.
Ik vind het juist wel een treffende tekst. God geeft mogelijkheden om je tegen gevaren te beschermen. Vroeger waren er ziekten die dodelijk waren terwijl die nu door inenting bijvoorbeeld voorkomen kunnen worden. Ik denk dat deze tekst niet alleen aangeeft dat je je mag inenten, ik denk dat die tekst aangeeft dat het zelfs de goede optie is. Dat je niet inenten verkeerd is, omdat je dan het risisco op gevaar vergroot.
Ik snap wel dat het niet inenten met goede bedoelingen (Godsvertrouwen) gebeurt... Maar God geeft mensen ook verantwoordelijkheden op dat punt, en Hij geeft mogelijkheden.
Ik bedoel, als je als man en vrouw voorbehoedsmiddelen gebruikt wordt ze niet zwanger, als je die niet gebruikt is de kan heel groot dat dit wel gebeurt. Het is niet zo dat dit die kans niet beinvloed onder het motto: "als God het wil wordt ze zwanger en als Hij dit niet wil gebeurt dit niet". Dat is wel zo, maar dat wil niet zeggen dat voorbehoedsmiddelen die kans niet beinvloeden. Daaruit blijkt dat God mensen verantwoordelijkheden en mogelijkheden geeft en dat die ook invloed hebben op wat er gebeurt.
Zo geldt dat ook voor allerlei andere medische dingen, ook bij inenten. Als je je laat inenten is de kans op die ziekte gewoon heel veel kleiner. Simpel.
En God verbiedt nergens om daar gebruik van te maken... Het hoeft ook helemaal niet een teken te zijn van een gebrek aan Godsvertrouwen. Alsof Hij vn ons vraagt om ons in allerlei verzoekingen te storten, om het maar extra moeilijk te maken omdat je anders geen vertrouwen zou hebben. Dat komt volgens mij ongeveer overeen met "zondigen opdat de genade toeneme"