Kinderen in de kerkdienst

Bloempje28

Re: Kinderen in de kerkdienst

Bericht door Bloempje28 »

Ik herken me hier eigenlijk niet zo heel erg in... Natuurlijk had ik ook diensten dat ik elke 5 minuten op de klok keek, maar er zijn ook zat diensten geweest dat de dienst voorbij was voordat ik het doorhad. En we zitten meer dan anderhalf uur in de kerk. Ik denk dat ik nu (doordat ik van jongsaf aan anderhalf uur stil 'moest' zitten) nu veel langer geconcentreerd ergens naar kan luisteren dan onkerkelijke jongeren. Het is ook iets wat te leren is, denk ik.
Het is fijn dat je het zo ervaren hebt en ik denk dat je gelijk hebt dat het kunt leren. maar het is wel gewoon een feit dat kinderen maar kort hun aandacht kunnen vestigen op iets. Als ik een verhaal vertel (een boeiend verhaal) in mijn groep (10 jarigen) dan is de aandcht er na 15 minuten wel af. Dan kun je proberen om opnieuw aandacht te krijgen, maar dat lukt eigenlijk nooit echt meer. Ik merk ook dat dit bijna niet uit te bouwen is, zoiets groeit met de leeftijd mee.
Je kunt wennen aan het luisteren naar preken, maar ik vind zelf dat er te weinig rekening wordt gehouden met de spanningsboog van met name kinderen, maar ook met die van de volwassenen. De korte spanningsboog is misschien een gevolg van de zonde, maar zeker wel belangrijk om rekening mee te houden.
Marnix

Bericht door Marnix »

hmprff schreef:
Bloempje28 schreef:
Daar is tegenwoordig een zondagschool ook voor bedoelt. zodat kinderen op hun eigen niveau God horen spreken. Aan de andere kant vind ik het ook geod en wenselijk dat de kinderen een gewone eredienst meemaken. Al was het alleen maar om ze daar langzaam mee vertrouwd te maken en predikanten aan te moedigen eenvoudig te blijven preken. En ook om te laten zien dat kinderen erbij horen, bij de gemeente en niet in een apart hokje worden geduwd omdat ze maar lastig zijn.
Kinderen begrijpen er meer van dan je denkt, je kunt de preek vereenvoudigen door aan tafel het gedeelte nog eens te lezen en erover te spreken, je kunt de zondags afdeling die aan de beurt is de week ervoor elke dag een keer voorlezen de moeilijke woorden verduidelijken en uiteleggen waar het om gaat. er zijn zoveel dingen die je vooraf doen kunt. Ook het kind een een kneepje geven als het iets is waar je het over had, of iets wat ze net gevraagd hadden, er zijn plenty mogelijkheden. Ik spreek wel van kinderen boven de vier. De gewoonte om mee te gaan naar de kerk is een goede gewoonte. Zij horen er ook bij!
gr Samanthi
Mijn mening is dat veel predikanten te weinig rekening houden met kinderen in de kerk! Ze gebruiken moeilijk termen en ingewikkelde zinnen, waar volwassenen soms nog moeite mee hebben. Ik weet uit eigen ervaring (toen ik 8 was) dat ik blij was als de twee diensten weer voorbij waren. Heel af en toe was er een keer een dominee die ook de kinderen er op een fijne manier bij betrok, maar ook zo preekte dat de kinderen er ook veel van konden volgen. Zo kan ik me nu nog een preek herinneren van de arend die zijn jongen op zijn vleugelen opving als zij uit het nest vielen. Dit beeld werd daarna vergeleken met God die voor zijn kinderen zorgt. Deze ervaring heb ik daarna nooit zo meer meegemaakt. daarnaast ging ik ook nog naar zondagsschool, dus ik vond het altijd een intensieve dag. Was blij als het weer voorbij was, terwijl het geloof en God me toch ook al op jonge leeftijd echt bezig hield. Twee kerdiensten van anderhalf uur en een uur zondagsschool is voor kinderen veel te intensief. Hun spanningsboog is veel kleiner. Kinderen onder 12 jaar kunnen maar 10 minuten volledig hun aandacht ergens op richten, daarna hebben ze even ontspanning nodig. Niet gek dus dat kinderen gaan draaien, snoepen, zuchten en constant op de klok kijken. Zelfs sommige volwassenen vallen in slaap, kijken op de klok en gaan steeds verzitten. Een dominee moet wel heel erg kunnen boeien als wij 45 minuten volledig onze aandacht bij een preek kunnen houden. Wij vragen veel van onze kinderen, we kunnen zelfs boos worden als ze maar blijven wiebelen. Misschien moeten we ons afvragen of een preek van 45 -60 minuten niet veel te lang is. na een halfuur kan ik mijn aandacht echt niet meer vasthouden, zeker niet als de predikant zijn tijd vol gaat maken met herhalen of opvullen. waarom mogen predikanten niet eerder "Amen" zeggen? Als alles gezegd is, dan is het toch goed?
ik werk op een basisschool en vraag regelmatig aan de kinderen op maandag hoe de zondag was. En ik merk heel vaak dat kinderen het gewoon niks aan vinden. Ze zijn blij als het maandag is. Vaak hoor ik: "Ja, het is toch voor de grote mensen, ik begrijp het niet!" Slecht teken!
De zondagsschool is er niet voor om het daar nog eens dunnetjes over te doen.... alleen dan op de makkelijke manier. De zondagsschool is er oorspronkelijk voor bedoeld om onkerkelijke kinderen over God te vertellen. Nu is de zondagsschool verworden tot een derde dienst.. zo ervaren veel kinderen dat! Ik ben er voor om de zondagscholen weer te herstellen in hun oorspronkelijke doel, dat de preken minstens 10 minuten korter worden (maximaal 35 minuten) dat dominees elke dienst ook voor kinderen preken en dat ouders hun kinderen naar een christelijke school doen en thuis eens napraten over bijbelverhalen, kerkdiensten en samen eens zingen.
ik herken me hier eigenlijk niet zo heel erg in... Natuurlijk had ik ook diensten dat ik elke 5 minuten op de klok keek, maar er zijn ook zat diensten geweest dat de dienst voorbij was voordat ik het doorhad. En we zitten meer dan anderhalf uur in de kerk. Ik denk dat ik nu (doordat ik van jongsaf aan anderhalf uur stil 'moest' zitten) nu veel langer geconcentreerd ergens naar kan luisteren dan onkerkelijke jongeren. Het is ook iets wat te leren is, denk ik.
Klopt, christenen leren wat dat betreft wel om te luisteren. Kan op school bijvoorbeeld ook weer van pas komen :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
samanthi

Bericht door samanthi »

Nu mijn kinderen groot zijn en ik ouders met een heel klein pukkie ziet denk ik ook weleens eigenlijk een hele klus voor zo'n klein mannetje of vrouwtje, maar ja ik weet van kinderen hier in de straat, ze speelden nooit buiten maar keken de ene na de andere video. zij zaten de hele middag stil. en dat geldt voor meerdere kids, nu in het pc tijdperk zitten ze ook stil, maar ze doen iets, zou je als (zwak) argument kunnen gebruiken. Onze oudste kinderen zijn van voor het pc tijdperk, ze hoefde alleen stil te zitten aan tafel en 2x tijdends de kerkdienst, ieder vrije dag gingen ze er op uit met de honden of naar een speeltuin knutselen ed, ik vind het helemaal niet zielig dat zij eerst 1x en later 2x naar de kerk gingen en om de week naar de zondagsschool. Als het mooi weer was gingen we ook wel eens lopen naar de kerk ongeveer 3 kwartier, verder zoals ik al zei op de fiets even je energie kwijt.
gr Samanthi
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Aanstaande zondag gaan we met alle kinderen van de VBW naar de kerk. Ontzettend leuk! De dienst zal qua liturgie niet zoveel afwijken van de normale gang van zaken, maar dat is omdat ze op een gewone zondag anders zo "teleurgesteld" worden. Toch merken we dat dit voor hen wel heel leuk is om zo met z'n allen te gaan.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
samanthi

Bericht door samanthi »

JolandaOudshoorn schreef:Aanstaande zondag gaan we met alle kinderen van de VBW naar de kerk. Ontzettend leuk! De dienst zal qua liturgie niet zoveel afwijken van de normale gang van zaken, maar dat is omdat ze op een gewone zondag anders zo "teleurgesteld" worden. Toch merken we dat dit voor hen wel heel leuk is om zo met z'n allen te gaan.
Gaaf Jolanda en spannend voor jezelf en voor de kinderen hoeveel zijn het er?
gr Samanthi
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
JolandaOudshoorn

samanthi schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Aanstaande zondag gaan we met alle kinderen van de VBW naar de kerk. Ontzettend leuk! De dienst zal qua liturgie niet zoveel afwijken van de normale gang van zaken, maar dat is omdat ze op een gewone zondag anders zo "teleurgesteld" worden. Toch merken we dat dit voor hen wel heel leuk is om zo met z'n allen te gaan.
gr Samanthi
Ik denk rond de 150-160 kinderen.
samanthi

Bericht door samanthi »

JolandaOudshoorn schreef:
samanthi schreef:
gr Samanthi
Ik denk rond de 150-160 kinderen.
wat veel, ik zou dat ook wel willen zeg zoveel kinderen uit de wijk, in onze gemeente komt het slecht van de grond, er wordt wel wat georganiseert voor kinderen uit de wijk, het heeft wel zondagsschool kinderen opgeleverd en na een paar jaar helemaal gestopt wegens gebrek aan interesse, jammer.
Heel veel sterkte en vertel je ook nog hoe het gelopen is?
gr Samanthi
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

wat ik jammer vind, is dat sommige predikanten denken dat ze de kinderen hebben aangesproken als ze af en toe zeggen: 'nietwaar, jongens en meisjes'. Predikanten die wel nadrukkelijk aandacht besteden aan de kinderen in de kerk, vervallen vaak in de wat jammere constructie dat ze een voorbeeld gebruiken dat kinderen kunnen begrijpen (het gebeurt vast wel eens dat je vader of moeder je iets belooft: met je verjaardag krijg je een mooi kadootje), maar de kinderen bij de toepassing van dat voorbeeld volledig links laten liggen.
JolandaOudshoorn

Het was heel goed. De predikant sprak de kinderen echt aan en probeerde ze ook actief te betrekken, wat goed lukte. Ze moesten wel eerst even wennen dat ze mochten antwoorden, maar op een gegeven moment deden ze leuk mee. Ook het zingen is erg goed gegaan. Het is wel een beetje vreemd nu, dat zo'n intensieve week voorbij is. Aan de andere kant, ik schrok van het vele werk dat mij de komende weken wacht.
Bloempje28

Bericht door Bloempje28 »

Zita schreef:wat ik jammer vind, is dat sommige predikanten denken dat ze de kinderen hebben aangesproken als ze af en toe zeggen: 'nietwaar, jongens en meisjes'. Predikanten die wel nadrukkelijk aandacht besteden aan de kinderen in de kerk, vervallen vaak in de wat jammere constructie dat ze een voorbeeld gebruiken dat kinderen kunnen begrijpen (het gebeurt vast wel eens dat je vader of moeder je iets belooft: met je verjaardag krijg je een mooi kadootje), maar de kinderen bij de toepassing van dat voorbeeld volledig links laten liggen.
Heel herkenbaar! En daar gaat het ook meestal mis! Of ze beginnen met: "Jongens en meisje....." en daarna komt er een verhaal wat totaal niet past bij het niveau van kinderen.... veel predikanten hebben hierin echt nog wat te leren!
JolandaOudshoorn

Bloempje28 schreef:
Zita schreef:wat ik jammer vind, is dat sommige predikanten denken dat ze de kinderen hebben aangesproken als ze af en toe zeggen: 'nietwaar, jongens en meisjes'. Predikanten die wel nadrukkelijk aandacht besteden aan de kinderen in de kerk, vervallen vaak in de wat jammere constructie dat ze een voorbeeld gebruiken dat kinderen kunnen begrijpen (het gebeurt vast wel eens dat je vader of moeder je iets belooft: met je verjaardag krijg je een mooi kadootje), maar de kinderen bij de toepassing van dat voorbeeld volledig links laten liggen.
Heel herkenbaar! En daar gaat het ook meestal mis! Of ze beginnen met: "Jongens en meisje....." en daarna komt er een verhaal wat totaal niet past bij het niveau van kinderen.... veel predikanten hebben hierin echt nog wat te leren!
We moeten ook in de gaten houden dat een dominee geen (zondagschool)meester is. Iemand die kan preken kan niet per definitie ook vertellen. Vaak wordt dit wel verwacht. Een zondagschool is er ook niet voor niets. Daar horen kinderen op hun eigen niveau over God. Het meegaan naar kerkdiensten is voor jonge kinderen ook meer het leren gaan en leren stilzitten en leren luisteren. Maar alleen kerkdiensten is geen goede godsdienstige opvoeding.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

JolandaOudshoorn schreef:
Bloempje28 schreef:
We moeten ook in de gaten houden dat een dominee geen (zondagschool)meester is. Iemand die kan preken kan niet per definitie ook vertellen. Vaak wordt dit wel verwacht. Een zondagschool is er ook niet voor niets. Daar horen kinderen op hun eigen niveau over God. Het meegaan naar kerkdiensten is voor jonge kinderen ook meer het leren gaan en leren stilzitten en leren luisteren. Maar alleen kerkdiensten is geen goede godsdienstige opvoeding.
Daarom krijgen ze ook opvoeding (inclusief geestelijke zeken) thuis, en daarenboven ook nog catechesatie, en ws. ook nog op school.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
samanthi

Bericht door samanthi »

JolandaOudshoorn schreef:Het was heel goed. De predikant sprak de kinderen echt aan en probeerde ze ook actief te betrekken, wat goed lukte. Ze moesten wel eerst even wennen dat ze mochten antwoorden, maar op een gegeven moment deden ze leuk mee. Ook het zingen is erg goed gegaan. Het is wel een beetje vreemd nu, dat zo'n intensieve week voorbij is. Aan de andere kant, ik schrok van het vele werk dat mij de komende weken wacht.
Fijn joh het zaad is gezaaid en sommige zaden gaan sneeuw regen en droogte overheel en toch komt het op!
ga je de kinderen nog opzoeken(het vele werk wat nog wacht?)
gr Samanthi
JolandaOudshoorn

samanthi schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Het was heel goed. De predikant sprak de kinderen echt aan en probeerde ze ook actief te betrekken, wat goed lukte. Ze moesten wel eerst even wennen dat ze mochten antwoorden, maar op een gegeven moment deden ze leuk mee. Ook het zingen is erg goed gegaan. Het is wel een beetje vreemd nu, dat zo'n intensieve week voorbij is. Aan de andere kant, ik schrok van het vele werk dat mij de komende weken wacht.
Fijn joh het zaad is gezaaid en sommige zaden gaan sneeuw regen en droogte overheel en toch komt het op!
ga je de kinderen nog opzoeken(het vele werk wat nog wacht?)
gr Samanthi
Ze krijgen met kerst, pasen en pinksteren altijd een kaartje of cadeautje. Verder probeer je ze zo goed als het kan ze aan te spreken of te groeten als je ze tegen komt op het dorp of zo. En veel kinderen zie ik terug op de kinderclub en zondagschool. En ja, we hebben de belofte van Jesaja 55 (10e vers meen ik)
Plaats reactie