Het is fijn dat je het zo ervaren hebt en ik denk dat je gelijk hebt dat het kunt leren. maar het is wel gewoon een feit dat kinderen maar kort hun aandacht kunnen vestigen op iets. Als ik een verhaal vertel (een boeiend verhaal) in mijn groep (10 jarigen) dan is de aandcht er na 15 minuten wel af. Dan kun je proberen om opnieuw aandacht te krijgen, maar dat lukt eigenlijk nooit echt meer. Ik merk ook dat dit bijna niet uit te bouwen is, zoiets groeit met de leeftijd mee.Ik herken me hier eigenlijk niet zo heel erg in... Natuurlijk had ik ook diensten dat ik elke 5 minuten op de klok keek, maar er zijn ook zat diensten geweest dat de dienst voorbij was voordat ik het doorhad. En we zitten meer dan anderhalf uur in de kerk. Ik denk dat ik nu (doordat ik van jongsaf aan anderhalf uur stil 'moest' zitten) nu veel langer geconcentreerd ergens naar kan luisteren dan onkerkelijke jongeren. Het is ook iets wat te leren is, denk ik.
Je kunt wennen aan het luisteren naar preken, maar ik vind zelf dat er te weinig rekening wordt gehouden met de spanningsboog van met name kinderen, maar ook met die van de volwassenen. De korte spanningsboog is misschien een gevolg van de zonde, maar zeker wel belangrijk om rekening mee te houden.