Mogen christenen varkensvlees eten?

mogen christenen varkensvlees eten?

ja, varkensvlees is nooit taboe geweest.
14
18%
nee, het is verboden ( lev 11)
9
12%
Ja want de spijswet is door de Heere Jezus vervuld.
45
58%
nooit over nagedacht.
8
10%
anders:
2
3%

Totaal aantal stemmen: 78

Tiberius
Administrator

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:
Tiberius schreef:
memento schreef:In het NT worden ze, ook door Jezus, opnieuw geboden (zie oa ook de boekjes van ds. R. van Kooten hierover). De enige uitzondering is het 4e gebod, deze wordt in het NT niet opnieuw gegeven.
Waarom zou in Mattheus 24 : 20 de sabbat dan genoemd worden?
Doch bidt dat uw vlucht niet geschiede des winters, noch op een sabbat.
Dat in verband met de 'sabbatsreize' (kwartier lopen is niet veel als je op de vlucht bent.)
Precies (de kanttekeningen lezen lukt mij ook wel ;) ).
Kennelijk is het onderhouden van de sabbat geheel vanzelfsprekend, tot aan de eindtijd toe.
Marnix

Bericht door Marnix »

Maar als wij die wet niet meer hebben kan je het toch beter wel op een sabbat zijn? Mogen je achtervolgens je maar een kwartier achtervolgen :D
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
seuter

Bericht door seuter »

Antwoord : Hand.15 vers 20. Verder alles, tenzij dat het de gezondheid bij 1 mg inname, schaadt.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Kaw schreef:Vleesvocht en bloed zijn wel verschillende dingen.
Een biefstuk zonder vleesvocht is niets aan. Het is juist het spel om de vleesvocht er in vast te houden. Wat we tegenwoordig doen is de biefstuk op hoog vuur aan beide kanten dicht te schroeien en een mooi bruin huidje te creëren. Vervolgens stoppen we de biefstuk nog een uur bij 50-60 graden in de oven en op die manier gaart deze door, zonder taai of droog te worden. In de oven zit de biefstuk in een ovenschaal, omhult in folie, zodat hij gaart in zijn eigen vocht en dat het vocht niet verdampt.
Misbruik van een goed stukje vlees...

Veel te gaar gekookt!

Biefstuk (alsook al het goede rundvlees) moet slecht tot een interne temparatuur van 50 graden gebraden worden, en niet boven de 70 graden...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Hinde

Bericht door Hinde »

Ik zie nog niet helemaal de reden waarom we wél onreine dieren zouden eten.

Uitgaande van Romeinen 14 begrijp ik dat het het eten van onreine dieren God niet in de weg zal staan.
Maar ook belangrijk, God heeft er een belofte aan verbonden als we ons wel aan de spijswetten houden.
(Deuteronomium 12) dus waarom zouden we er ons dan níet aan houden?
Joannah

Bericht door Joannah »

Hinde schreef:Ik zie nog niet helemaal de reden waarom we wél onreine dieren zouden eten.

Uitgaande van Romeinen 14 begrijp ik dat het het eten van onreine dieren God niet in de weg zal staan.
Maar ook belangrijk, God heeft er een belofte aan verbonden als we ons wel aan de spijswetten houden.
(Deuteronomium 12) dus waarom zouden we er ons dan níet aan houden?
Dat boek is aan de Joden, Hinde, voor de heidenen gelden, vooral na Jezus' vervulling van de wet, andere regels.
Over het niet afschaffen van het vierde gebod trouwens , wat zegt dan hebr 4:7 ?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Hinde

Bericht door Hinde »

Waarom geldt dat voor heidenen anders?
Begrijp niet wat je bedoelt met hebr. 4:7?
Joannah

Bericht door Joannah »

Hinde schreef:Waarom geldt dat voor heidenen anders?
Begrijp niet wat je bedoelt met hebr. 4:7?
Dat staat in Hand 15:19, 20 en 29.

Uit Hebr.4:7 meen ik op te mogen maken, dat er geen sabbat meer is, maar dat iedere dag vanaf toen de rust is gaan vervullen voor hen, voor wie Hij de afschaduwing van de sabbat tot ware rust gemaakt heeft.
De èèn stelt de ene dag boven den andere, en mag daarover niet geoordeeld worden.
Neemt niet weg natuurlijk dat de zondag een voorrecht is waarop we mogen gedenken dat Hij het alles heeft vervuld!
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Hinde

Bericht door Hinde »

Dat komt voor mij wel erg gemakkelijk over.
Dat 'men degenen, die uit de heidenen zich tot God bekeren, niet beroere', lijkt me meer een tegemoetkoming.
Neemt niet weg dat het beter voor ons is als we ons wél aan de gegeven wetten en richtlijnen houden lijkt me zo.
Die instellingen waren er niet voor niets.

Dat van de sabbat/zondag heb ik sowieso nooit begrepen.
Waarom zouden we niet gewoon sabbat houden.
En dat gegoochel met 1e of laatste dag van de week lijkt me ook vrij zinloos.

Sabbat of onrein vlees;
in beide gevallen is het puur alleen met het oog op ons lichamelijk en geestelijk welzijn beter je er gewoon aan te houden.
Is mijn ervaring.

Het komt mij meer over dat we ons in allerlei bochten wringen om vooral maar een excuus te zoeken voor een bourgondisch leven zonder Goddelijke regelgeving.
Als ik God het belangrijkste vind, wil ik er graag zeker van zijn dat ik de dingen doe die zijn goedkeuring hebben. Die goed zijn in Gods ogen. Daar zoek je dan toch geen uitvluchten voor?
Joannah

Bericht door Joannah »

Hinde schreef:Dat komt voor mij wel erg gemakkelijk over.
Dat 'men degenen, die uit de heidenen zich tot God bekeren, niet beroere', lijkt me meer een tegemoetkoming.
Neemt niet weg dat het beter voor ons is als we ons wél aan de gegeven wetten en richtlijnen houden lijkt me zo.
Die instellingen waren er niet voor niets.

Dat van de sabbat/zondag heb ik sowieso nooit begrepen.
Waarom zouden we niet gewoon sabbat houden.
En dat gegoochel met 1e of laatste dag van de week lijkt me ook vrij zinloos.

Sabbat of onrein vlees;
in beide gevallen is het puur alleen met het oog op ons lichamelijk en geestelijk welzijn beter je er gewoon aan te houden.
Is mijn ervaring.

Het komt mij meer over dat we ons in allerlei bochten wringen om vooral maar een excuus te zoeken voor een bourgondisch leven zonder Goddelijke regelgeving.
Als ik God het belangrijkste vind, wil ik er graag zeker van zijn dat ik de dingen doe die zijn goedkeuring hebben. Die goed zijn in Gods ogen. Daar zoek je dan toch geen uitvluchten voor?
Maar als jij de sabbat houdt en geen varkensvlees eet, omdat je je houdt aan de oude wetten, plaats je je zelf onder de wet en in het nieuwe Verbond is de genade van toepassing.
De besnijding des harten is nu nodig, niet die van het vlees!
Die genade heb je dan dus niet meer nodig, als je je aan de wet gaat houden.
Wij kunnen ons niet aan de wet houden, dat is het probleem!
Maar de wet laat ons wel zien hoe ons geweten dient te functioneren!En dat iedere dag, niet alleen sabbat/zondag
Hinde

Bericht door Hinde »

Wat moet ik daar onder verstaan; besnijding des harten?

Wat bedoel je met het nieuwe verbond?
Het is niet mijn bedoeling om me onder een wet uit te werken ofzo.
Ik denk alleen; als het beter voor je is om je ergens aan te houden, waarom dan niet?
Je lichaam is toch hetzelfde, dus blijft het toch gezonder.
Daarmee ontken ik dan toch niet de noodzaak van een nieuw verbond (hoewel ik me graag laat uitleggen wat dat betekent).
(Wat enigszins tegenstrijdig klinkt realiseer ik me.)
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Hinde schreef:Wat moet ik daar onder verstaan; besnijding des harten?

Wat bedoel je met het nieuwe verbond?
Het is niet mijn bedoeling om me onder een wet uit te werken ofzo.
Ik denk alleen; als het beter voor je is om je ergens aan te houden, waarom dan niet?
Je lichaam is toch hetzelfde, dus blijft het toch gezonder.
Daarmee ontken ik dan toch niet de noodzaak van een nieuw verbond (hoewel ik me graag laat uitleggen wat dat betekent).
(Wat enigszins tegenstrijdig klinkt realiseer ik me.)
Ookal leef je met het houden van de rustdag en met het niet eten van onrein vlees volgens de oude wet, dan hoef je je nog niet persé onder die wet te stellen. Joannah zegt dat je dat wel doet. Ze zegt daarmee dat je dan ook de wet volledig wilt houden en daarmee gered wilt worden. Ik neem aan dat je dat niet bedoelt.

Alleen wil ik wel zeggen dat varkensvlees niet meer onrein is. Dat heeft Petrus gehoord (Hand 10).
Ik ben het met je eens dat het een goede gewoonte is om datgene te doen wat gezond is voor je lichaam. En dat je daarmee niet de noodzaak van een nieuw verbond ontkent.

Het nieuwe verbond is hier nu een hele discussie aan de gang.
De Heere belooft daarin dat Hij Zijn verlossing voor alle volken geeft, dat Hij mensen een nieuw hart geeft dat bekwaam is om Hem te dienen, en in dat nieuwe verbond mogen we door het geloof Christus leren kennen die voor al onze zonden betaald heeft, en die daarmee alles voor ons goed gemaakt heeft.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Jacobse

Bericht door Jacobse »

Leviticus 11 geeft de meeste regels aan over wel of niet eten van het een en ander. Inderdaad, paard, varken, paling, schelpdieren zoals slakken en oesters en garnalen, die vallen zodoende buiten de boot.Waarom zouden we ons niet aan die regels houden ?Kennelijk heeft de Heere dat bedoeld ten gunste van de kwaliteit van ons aardse leven.Zouden we wijzer willen zijn dan HIJ ?
Ook wijzer of anders menen of willen zijn of willen handelen dan de Heere Jezus Zelf, Die Zich Zijn ganse leven stipt aan de wetten, ook de spijswetten, heeft gehouden ? En heeft gezegd dat totdat HIJ weerkomt, er geen tittel of jota van de wet zal vallen?
Thomas
Joannah

Bericht door Joannah »

Jacobse schreef:Leviticus 11 geeft de meeste regels aan over wel of niet eten van het een en ander. Inderdaad, paard, varken, paling, schelpdieren zoals slakken en oesters en garnalen, die vallen zodoende buiten de boot.Waarom zouden we ons niet aan die regels houden ?Kennelijk heeft de Heere dat bedoeld ten gunste van de kwaliteit van ons aardse leven.Zouden we wijzer willen zijn dan HIJ ?
Ook wijzer of anders menen of willen zijn of willen handelen dan de Heere Jezus Zelf, Die Zich Zijn ganse leven stipt aan de wetten, ook de spijswetten, heeft gehouden ? En heeft gezegd dat totdat HIJ weerkomt, er geen tittel of jota van de wet zal vallen?
Thomas
Mee eens, maar voor de heidenen gelden deze wetten niet.
Dat hebben de apostelen op gezag van de Heilige Geest mogen zeggen.
Anders zouden we ook allemaal de sabbat op dezelfde tijden als de joden, van zonsondergang tot zonsondergang, (God's gezette tijden ipv Paus Gregorius' kalender) moeten houden.
Maar goed, juist omdat God zag dat de mensen de wet belangrijker gingen vinden dan Hem te gehoorzamen uit Liefde, heeft Hij ons geen zwaar juk opgelegd.
Hoewel de andere wang toekeren voor menigeen moeilijker is dan zich aan 1000 wetten houden.
"barmhartigheid wil Ik", zegt de Heere, geen offers.
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Jacobse schreef:Leviticus 11 geeft de meeste regels aan over wel of niet eten van het een en ander. Inderdaad, paard, varken, paling, schelpdieren zoals slakken en oesters en garnalen, die vallen zodoende buiten de boot.Waarom zouden we ons niet aan die regels houden ?Kennelijk heeft de Heere dat bedoeld ten gunste van de kwaliteit van ons aardse leven.Zouden we wijzer willen zijn dan HIJ ?
Thomas
Inderdaad. Een onderzoek naar de kwaliteit van het leven van mensen die Leviticus 11 naleven, en mensen die de regels niet naleven, zou wellicht de verschillen kunnen aantonen.
Plaats reactie