Tiberius schreef:Hoezo niet bekend of ze het Avondmaal mijden? Dat zie je toch?
Als het nieuwe leden zijn, is het beter om even te wachten om ze te kandideren.
Niet bekend of ze een nieuw leven kennen.
Ze mijden iig het HA.
Dat ligt moeilijk. Het is al vreemd, dat de kerkenraad zulke mensen op tweetal zet.
Anderzijds komen ouderlingen wel op huisbezoek, dus ze weten de ligging van zo iemand. Dan kan het zijn, dat een kerkenraad liever een mijder op tweetal zet, dan iemand die op onjuiste gronden aanstuift.
Wilhelm schreef:Als dat is gebeurd, maar de kandidaten blijven staan, dan is blanco stemmen dus toch geoorloofd ?
Daar is een heel boek over geschreven: "Ambt en Avondmaalsmijding" door Wallet.
Kun je meteen lezen hoe de kerkelijke weg functioneert.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Ze mijden iig het HA.
Dat ligt moeilijk. Het is al vreemd, dat de kerkenraad zulke mensen op tweetal zet.
Anderzijds komen ouderlingen wel op huisbezoek, dus ze weten de ligging van zo iemand. Dan kan het zijn, dat een kerkenraad liever een mijder op tweetal zet, dan iemand die op onjuiste gronden aanstuift.
En nee, ik zou dan toch niet blanco stemmen.
De casus gaat verder
Er zijn genoeg alternatieven , ook personen die wel eens kandidaat staan.
Ze mijden iig het HA.
De casus gaat verder
Er zijn genoeg alternatieven , ook personen die wel eens kandidaat staan.
Dan wordt het lastig.
Maar als die personen steeds bedanken, dan houdt het een keer op. Of is dat niet het geval?
Ze mijden iig het HA.
Met iemand die op onjuiste gronden aangaat, moeten ze disciplinair handelen, evenzo als met degene die op onjuiste gronden de tafel des Heeren mijdt...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Wilhelm legt hier wel een reeël punt op tafel.
Ik wil eigenlijk niet blanco stemmen en kan me voor het grootste deel vinden in de gedachtengang van Tiberius. Toch hb ik één keer blanco gestemd. En dat was juist in het geval dat Wilhelm schetste. Het was een tweetal voor een nieuwe diaken, enkele jaren geleden. Op tweetal stonden twee mannen die niet aan het HA deelnamen. En ik moet ook voor Gods aangezicht een stem uitbrengen namens mijn gezin. Het is voor mij onmogelijk om een stem uit te brengen t.b.v. een ambt op iemand die openlijk zegt: Ik ken de Heere Jezus Christus niet als mijn persoonlijke Zaligmaker en Verlosser.
De kerk kent drie ambten: het profetsich ambt (afgebeeld in de predikant), het priesterlijk ambt (afgebeeld in de diaken) en het koninklijk ambt (afgebeeld in de ouderling). Alle drie ambten vertegenwoordigen dus één van de ambten van Christus op aarde. Hoe kan zo'n ambt gedragen worden zonder de grote Ambtsdrager te kennen, of dat in de gemeente in te belijden?
Let wel: Ik zeg niet dat alle HA-mijdende ambtsdragers geestelijk dood zijn, maar ik zeg wel dat ze daarvan in ieder geval openlijk in de gemeente geen getuigenis geven. Als iemand daartoe nog niet de vrijmoedigheid heeft (dat kan), dan lijkt me het zijn van ambtsdrager nog te vroeg.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)