Synode Ger. Gem. in Ned.

Auto

Re: Synode Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Auto »

-DIA- schreef:Dit ben ik helemaal met je eens! Alsof niet eerder helder en klaar was dar de Synode toen rare bokkesprongen
heeft gemaakt... Het was mij (als toeschouwer op afstand) al lang duidelijk...
Ik denk trouwens, als ze even in de toekomst hadden kunnen kijken, en de zaken nuchter hadden overzien, dat er
niet zo'n drama uit voortgekomen was... Dan hadden ze zich nog wel eens 10 keer bedacht..
Maar ja... Er is ook een andere kant:
God bestuurt alles. Ook het kromme. En was de breuk niet gekomen, was er ook veel onder het stof gebleven...
Vreemd dat de bokkesprongen van de Synode inzake dr Steenblok wel zichtbaar zijn geweest en de bokkesprongen van de Synode inzak ds Kok die zijn er opeens ook nu nog steeds niet geweest ........
memento

Bericht door memento »

-DIA- schreef:
Wormser schreef:Het is mijns inziens duidelijk waar de GGiN naar toe wilt. Tweedracht zaaien binnen de GG. Er zijn GGiN leden die weglopen met Ds. Mouw, van Boven, Hogchem en vervolgens Ds. Harinck en Vreugdenhil als predikers van de valse leer beschouwen. Ikzelf ben lid van de GG en ik hoor graag de predikanten over de volle breedte van de GG. Al legt de ene predikant weleens een ander accent. Ik heb eens iemand gesproken die erg kritisch was over Ds. van der Net. Toen ik vroeg of zij hem ook weleens gehoord had kwam een ontkennend antwoord. Probleem is dat wij vaak met een vooroordeel luisteren of zelfs praten.
Mensen en dominees worden zo makkelijk in hokjes geplaatst. Belangrijk is dat de predikant met twee woorden spreekt Wet en Evangelie, zonde en genade, dood en leven.
Maar het is ook een duidelijke zaak. Als samen mag komen wat geestelijk één is, dan is er geen plaats voor wat
geestelijk níet één is... Onze ds. waarschuwt ook herhaaldelijk voor de toestand in eigen kerkverband, al zal hij
het soms iets bedekt zeggen, om zijner verspiederen wil, een goede verstaander heeft aan een half woord genoeg...
Hoog tijd dat jouw dominee dan uit zn ambt ontzet wordt, en stopt met deelname aan het HA: Allen die tweedracht, secten en muiterij in de kerken en wereldlijke regeringen begeren aan te richten (Avondmaalsformulier)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

memento schreef:
-DIA- schreef:
Wormser schreef:Het is mijns inziens duidelijk waar de GGiN naar toe wilt. Tweedracht zaaien binnen de GG. Er zijn GGiN leden die weglopen met Ds. Mouw, van Boven, Hogchem en vervolgens Ds. Harinck en Vreugdenhil als predikers van de valse leer beschouwen. Ikzelf ben lid van de GG en ik hoor graag de predikanten over de volle breedte van de GG. Al legt de ene predikant weleens een ander accent. Ik heb eens iemand gesproken die erg kritisch was over Ds. van der Net. Toen ik vroeg of zij hem ook weleens gehoord had kwam een ontkennend antwoord. Probleem is dat wij vaak met een vooroordeel luisteren of zelfs praten.
Mensen en dominees worden zo makkelijk in hokjes geplaatst. Belangrijk is dat de predikant met twee woorden spreekt Wet en Evangelie, zonde en genade, dood en leven.
Maar het is ook een duidelijke zaak. Als samen mag komen wat geestelijk één is, dan is er geen plaats voor wat
geestelijk níet één is... Onze ds. waarschuwt ook herhaaldelijk voor de toestand in eigen kerkverband, al zal hij
het soms iets bedekt zeggen, om zijner verspiederen wil, een goede verstaander heeft aan een half woord genoeg...
Hoog tijd dat jouw dominee dan uit zn ambt ontzet wordt, en stopt met deelname aan het HA: Allen die tweedracht, secten en muiterij in de kerken en wereldlijke regeringen begeren aan te richten (Avondmaalsformulier)
DIA, wat ben je weer VRESELIJK bezig!
Veroordelend, wild-om-je-heen-slaand, etc. etc. Wat is er met je aan de hand????
Je zegt in een andere posting dat je niet kerkistisch bent, maar ondertussen ligt de helft van je eigen kerkverband al op de schroothoop. Geroepen knechten van God, die het Evangelie verkondigen aan schuldige zondaren zijn door jou te licht bevonden, waarmee geen geestelijke eenheid mogelijk is...
Vervolgens vul je de prediking van je eigen predikant zelf in op een manier die hij nooit bedoeld zal hebben. Hij waarschuwt voor de situatie in zijn eigen kerkverband. Ik heb daar ook zorgen om. Ik bedoel dan het gerust heenreizen naar de eeuwigheid van velen, gericht op de wereld. Maar jij vult dat soort uitspraken in: O, hij zal wel bedoelen dat de helft van zijn collega's z.s.m. moeten verdwijnen, omdat het geen zuivere predikers zijn.

En ik weet dat het niet, vooral niet van jou, maar toch doe ik het: DIA, ben je zelf al verzoend met God? Als dat zo is, dan leef je door deze dingen zo te zeggen ver bij je Meester vandaan.
(Ik weet het, ik hoor nu bij de linkervleugel, die niet met onderscheiding kan luisteren naar van alles en nog wat...)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ander

Bericht door Ander »

memento schreef:
-DIA- schreef:
::bye
Ander

Bericht door Ander »

Jongens, een beetje rustig! o nee, ik ben geen mod
De verschillen mogen er gewoon zijn toch? De OGG is anders dan de GG, anders dan de GGiN enz. Maar ja, het lastige is dat in de GG onderling verschillen zijn. Dat is voor sommigen moeilijk te accepteren. Het lijkt er dan op dat dat deel van de GG dat moeite heeft met 'linkse' invloeden maar aansluiting vindt bij de GGiN die na hun onderzoek besluiten zullen dat ze met een deel van de GG, de rechterkant, prima door 1 deur kan.
Al is het wel zo dat zowel binnen de GG als de GGiN de leer van Steenblok niet meer functioneert, dus dat hoeft de discussie niet te zijn. Overigens, leg de dogmatiek van Steenblok naast zijn lezenswaardige preken en dan zie je al een groot verschil.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ander schreef:Jongens, een beetje rustig! o nee, ik ben geen mod
De verschillen mogen er gewoon zijn toch? De OGG is anders dan de GG, anders dan de GGiN enz. Maar ja, het lastige is dat in de GG onderling verschillen zijn. Dat is voor sommigen moeilijk te accepteren.
Ander, ik weet heel goed dat er binnen de GG grote verschillen zijn, maar het gaat mij erom hoe AFSCHUWELIJK er hierover gesproken wordt door DIA. Dat kan echt niet!

Verder: de verschillen tussen OGGN, GGiN, GG, HHK, CGK (deel) rechtvaardigen geen aparte kerkverbanden! Maar als ik het hier goed lees allemaal, moeten er eigenlijk meer kerkverbanden ontstaan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

caprice schreef: Ik hoop dat de Gereformeerde Gemeenten dit verder zullen uitzoeken, mogelijk met de studie van dr. Rouwendal (of is dat al gebeurd?), hoe nu de werkelijke standpunten van dr. Steenblok waren, die overigens zeer belezen was in de reformatoren en andere oude schrijvers. Ik hoop dat hij nog eens gerehabiliteerd mag worden.

Dit ben ik van harte met je eens.
En dan gelijkertijd de rehabilitatie van :

Ds R. Kok
vd Zwaag
Blauwendraad

En tegelijkertijd met deze beslissingen ook een Synodebesluit, dat in het vervolg alle kansels binnen ons kerkverband open staan voor alle predikanten uit ons kerkverband.

Al deze bovenstaande onopgeloste zaken , zijn misschien wel de rede van de ban in het leger van ons kerkverband, waar DIA zo regelmatig op wijst.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wilhelm schreef:Al deze bovenstaande onopgeloste zaken , zijn misschien wel de rede van de ban in het leger van ons kerkverband, waar DIA zo regelmatig op wijst.
Broeder Wilhelm,
Ik denk dat het gevaarlijk is om vanuit onze beperkte waarneming snel over een 'ban' te spreken.
memento

Bericht door memento »

Luther schreef:
Wilhelm schreef:Al deze bovenstaande onopgeloste zaken , zijn misschien wel de rede van de ban in het leger van ons kerkverband, waar DIA zo regelmatig op wijst.
Broeder Wilhelm,
Ik denk dat het gevaarlijk is om vanuit onze beperkte waarneming snel over een 'ban' te spreken.
Vanuit wat de Schrift ons leert, mogen we wel vrezen dat God onze kerkgenootschappen, vanwege de puinhoop die ze ervan gemaakt hebben, met Zijn toorn bezoekt...
Leopard

Bericht door Leopard »

Luther schreef:En tegelijkertijd met deze beslissingen ook een Synodebesluit, dat in het vervolg alle kansels binnen ons kerkverband open staan voor alle predikanten uit ons kerkverband.
Alle kansels zijn toch open voor elke predikant? Daar hoeft geen Synodebesluit voor te komen lijkt me...?
Veritas odium parit
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

memento schreef:
Luther schreef:
Broeder Wilhelm,
Vanuit wat de Schrift ons leert, mogen we wel vrezen dat God onze kerkgenootschappen, vanwege de puinhoop die ze ervan gemaakt hebben, met Zijn toorn bezoekt...
Zoiets als "het oordeel begint bij het huis Gods?"
Toch zou ik inderdaad voorzichtig zijn, er zijn ook nog wel GG's die plaatselijk wel rijk gezegend worden. Misschien kan je zoiets wel plaatselijk toepassen, maar om dat nu direct een heel kerkverband toe te schrijven...
Ik weet, mijn Verlosser leeft
memento

Bericht door memento »

Leopard schreef:
Luther schreef:En tegelijkertijd met deze beslissingen ook een Synodebesluit, dat in het vervolg alle kansels binnen ons kerkverband open staan voor alle predikanten uit ons kerkverband.
Alle kansels zijn toch open voor elke predikant? Daar hoeft geen Synodebesluit voor te komen lijkt me...?
Theoretisch ja. Maar heb jij ooit ds. Vreugdehil gezien op het preekrooster van Barneveld, Kootwijkerbroek, en nog een aantal gemeenten? Of ds. vd Net. Of vele anderen, die daar niet welkom zijn?
Ander

Bericht door Ander »

Luther schreef:
Ander schreef:Jongens, een beetje rustig! o nee, ik ben geen mod
De verschillen mogen er gewoon zijn toch? De OGG is anders dan de GG, anders dan de GGiN enz. Maar ja, het lastige is dat in de GG onderling verschillen zijn. Dat is voor sommigen moeilijk te accepteren.
Ander, ik weet heel goed dat er binnen de GG grote verschillen zijn, maar het gaat mij erom hoe AFSCHUWELIJK er hierover gesproken wordt door DIA. Dat kan echt niet!

Verder: de verschillen tussen OGGN, GGiN, GG, HHK, CGK (deel) rechtvaardigen geen aparte kerkverbanden! Maar als ik het hier goed lees allemaal, moeten er eigenlijk meer kerkverbanden ontstaan.
Ik wijs er alleen maar op dat zodra het over een ander kerkverband gaat de verschillen minder erg zijn dan wanneer het binnen één kerkverband is.
Ander

Bericht door Ander »

memento schreef:
Leopard schreef:
Theoretisch ja. Maar heb jij ooit ds. Vreugdehil gezien op het preekrooster van Barneveld, Kootwijkerbroek, en nog een aantal gemeenten? Of ds. vd Net. Of vele anderen, die daar niet welkom zijn?
Wat een ontzettende flauwekul. Moet dat dan? Moet je geforceerd een prediker met een wat andere ligging toelaten op een kansel waarbij of de kerk leeg blijft of iedereen komt met het idee: wat wil toch deze klapper zeggen. Nergens voor nodig. De HHK-dominee van Goedereede kreeg ook geen beroep uit Staphorst en de PKN-dominee uit Scherpenisse hoeft ook geen beroep van de Sint-Jan in Gouda te verwachten.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ander schreef:
memento schreef:Theoretisch ja. Maar heb jij ooit ds. Vreugdehil gezien op het preekrooster van Barneveld, Kootwijkerbroek, en nog een aantal gemeenten? Of ds. vd Net. Of vele anderen, die daar niet welkom zijn?
Wat een ontzettende flauwekul. Moet dat dan? Moet je geforceerd een prediker met een wat andere ligging toelaten op een kansel waarbij of de kerk leeg blijft of iedereen komt met het idee: wat wil toch deze klapper zeggen. Nergens voor nodig. De HHK-dominee van Goedereede kreeg ook geen beroep uit Staphorst en de PKN-dominee uit Scherpenisse hoeft ook geen beroep van de Sint-Jan in Gouda te verwachten.
Het gaat hier niet om een beroep. Dan heb je gelijk!
Maar het gaat om preekbeurten en dan ben ik het totaal met je oneens.
Ik vind het werkelijk heel verdrietig dat er kansels gesloten zijn voor eigen predikanten. Gelukkig is dat niet overal het geval. Ik zit in een GG waar in de vacante tijd iedereen welkom is en ook iedereen gekomen is. En de kerk zit bij iedereen even vol. En zo hoort het.
Plaats reactie