Luther schreef:Tiberius schreef:Je moet de doop onderschatten (uit gewoonte) noch overschatten (of bijgelovigheid), Luther.
De eerste uitspraak is een dwaalleer (de doop stort geen genade uit, zoals de roomsen leren); de tweede komt overeen met het doopformulier.
De doop geeft aan dat we in Christus geheiligd zijn (apart gezet), maar tevens bidden we dan of God ons door Zijn Geest in Christus wil inlijven.
Ik hoop niet, dat dat het kerkverband is waar je gewoonlijk kerkt.
Tiberius,
Ik zou nog uitgebreider reageren. Ik heb het bandje van die "remonstrantse dienst";) er maar even bij gepakt.
- Er zijn twee soorten mensen: Bekeerden en onbekeerden.
- Als dit in de prediking mag functioneren, dan sluit het Woord binnen of buiten.
- Die scheidslijn loopt niet alleen in de wereld, maar ook in de kerk.
- De tweeërlei ranken aan de wijnstok zijn onderscheiden in de gemeenschap, in de openbaring en in de bearbeiding.
- Er is een uitwendige en inwendige gemeenschap.
- De ranken openbaren zich in vrucht of geen vrucht.
- Er worden ranken in het vuur geworpen of gereinigd.
- De ware Wijnstok in deze vergelijking is de Heere Jezus Christus.
- Hij zegt niet: Ik ben de ceder van Libanon, of de eik van Basan of de palm van Jericho, nee Hij kiest een broze wijnstok als beeld. (vernedering)
- Maar wat is een wijnstok heerlijk in zijn vrucht.
- De ware Wijnstok: voortreffelijk, onvergelijkbaar!
- De hemelse Landman heeft deze Wijnstok gepland in deze door de zonde vervloekte wereld.
- Johannes 3: 16
- Sommigen ranken moeten door de Vader weggenomen worden, omdat ze hinderen dat andere ranken meer vruchtdragen.
- Wat wordt hiermee bedoeld, wie zijn de ranken? Met de godgeleerde uitleggers verstaan we hier zonder uitzondering en onderscheid, dat met de ranken de gemeente bedoeld wordt, die krachtens de Doop en de belijdenis verbonden is aan de Wijnstok, de Jezus Christus.
- Iedereen is lidmaat van de gemeente van Christus.
- En nu zijn er ranken die de sappen niet uit Christus trekken, maar alleen met de schors aan Christus verbonden zijn.
- Zoals Calvijn zegt: tweeërlei reeksen van mensen.