Smytegelt schreef:Och, wie durft het aan God uit te beelden als verterend vuur ter ondersteuning van de predikatie? Zou een acteur al niet wenend over de grond kruipen bij het in studeren van die rol?
In dezelfde mate als een predikant al wenend over de grond zal kruipen bij het voorbereiden van zijn preek lijkt me.
Smytegelt schreef:
Waar blijft ons dierbare belijdenisgeschrift uit Heidelberg als Geka zich zo moet verdedigen met de visie overeenkomstig de Catechismus? Beseft u dat u morrelt aan de grondslag van dit forum?
We morrelen niet aan de HC, maar aan de uitleg en toepassing van Geka van die HC.
De onderliggende vraag hier is eigenlijk: schrijft de bijbel normatief voor hoe de verkondiging van het Evangelie praktisch moet worden vormgegeven? En: als er in de bijbel een bepaalde methode wordt gebezigd, zijn daarmee alle andere methoden verboden? Is buiten-bijbels automatisch on-bijbels?
Da capo schreef:Is 1 Kor. 1 niet duidelijk dan?
Ik neem aan dat je doelt op
1 Kor. 1:21 schreef:Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven
?
Dan wil ik je er wel op wijzen dat de kanttekeningen 'dwaasheid' niet laten slaan op de prediking (als vorm), maar op de
inhoud van die prediking, namelijk het evangelie:
Kanttekenaren schreef:Dat is, door de prediking des gekruisigden Christus, die de wereldse mensen voor dwaasheid houden
Dit is in lijn met de volgende verzen:
Overmits de Joden een teken begeren, en de Grieken wijsheid zoeken; Doch wij prediken Christus, den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid;
Je kunt dit vers dus niet gebruiken om aan te tonen dat andere stijlmiddelen de prediking niet mogen ondersteunen...