Wat is bevindelijke prediking?

-DIA-

Re: Wat is bevindelijke prediking? (uit: Draagvlak ... RF)

Bericht door -DIA- »

JolandaOudshoorn schreef:
barjan schreef:Dia zei: Dan zal ook meteen duidelijk zijn dat een onbekeerde dominee NOOIT een bevindelijke preek kan doen...
dat is wel erg lastig als je moet ophelderen wat de bekering is maar het is ook wel een probleem want hoe weet je dat van de dominee en wij mogen daar toch niet over oordelen en wat als twee dominees op een verschillende manier worden bekeert dan krijg je wel verschillende ophelderingen en wie heeft er dan gelijk :quoi
de zwaarste
Hier gaat de mens weer de fout in... helaas!

Laat het nu toch eens duidelijk zijn dat het nou precies NOOIT om zwaarheid gaat!
Het gaat om de Waarheid!

Dat is niet zwaar, dat is waar, omdat de Heilige Geest er Zijn stempel op zet.
Natuurlijk is het wel waar, dat is zo duidelijk als 1x1 2 is, dat een onbekeerde dominee
NOOIT OF TE NIMMER een bevindelijke preek kan doen.
Dit is NET ZO ONMOGELIJK als om een blindgeborene te laten omschrijven wat hij ziet
in een kunstig schilderij. Hij kan WETEN wat erop staat, maar hij ZIET het ZELF niet...

Zo zijn er ook veel meer dominees als we misschien met ons allen erg in hebben,
die dat bevindelijk element niet in hun preek leggen, en ALS er wat gezegd wordt over de "gangen en
wegen des Heeren" zal Gods volk (dat volk dat geestelijke voelhoorns krijgt!) ze vaak meteen
ontmaskeren. Soms ook niet... Als een kind van God niet sluimert zal hij het niet altijd merken.

De armoede van deze tijd is het ontbreken van de goedertierene, zoals de Bijbel het noemt.
Daardoor hult zich deze aarde in een steeds dikker wortdende duisternis...
Ook een teken van de tijd, trouwens... Zal Hij nog geloof vinden op de aarde asl Hij komt!?

Maar ik dwaal af, het is ZEKER NIET WAAR DAT DE ZWAARTSE dominees bevindelijk preken.
Vaak soms het tegendeel! Veel dominees strooien maar wat met zware en/of ouderwetse trermen.
en lijken zo wel wat te zijn... Waar het levende volk doorheenprikt. Hoewel...
Ook DIE zien het niet altrijd, ze moeten soms EEERLIJK ZEGGEN dat ze met de dwaze maagden in slaap zijn
gevallen...

Wie hoort er nu nog een echt bevindelijke preek... Soms sta je wel verbaasd over het gebrek aan kennis
de ALGEMENE kennnis van de waarheid! En ik zal echt niet zeggen dat ik het beter weet, helemaal niet mijn bedoeling,
maar ik kan één ding zeggen: Ik weet dat ik nu zie,en dat ik eerder daar ook blind voor was... Maar toch... We zouden
met ons verstand zeker meer kunnen weten...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

-DIA- schreef:

Laat het nu toch eens duidelijk zijn dat het nou precies NOOIT om zwaarheid gaat!
Het gaat om de Waarheid!

Natuurlijk is het wel waar, dat is zo duidelijk als 1x1 2 is, dat een onbekeerde dominee
Dit is NET ZO ONMOGELIJK als om een blindgeborene te laten omschrijven wat hij ziet
in een kunstig schilderij. Hij kan WETEN wat erop staat, maar hij ZIET het ZELF niet...

die dat bevindelijk element niet in hun preek leggen, en ALS er wat gezegd wordt over de "gangen en
wegen des Heeren" zal Gods volk (dat volk dat geestelijke voelhoorns krijgt!) ze vaak meteen
ontmaskeren. Soms ook niet... Als een kind van God niet sluimert zal hij het niet altijd merken.

De armoede van deze tijd is het ontbreken van de goedertierene, zoals de Bijbel het noemt.
Ook een teken van de tijd, trouwens... Zal Hij nog geloof vinden op de aarde asl Hij komt!?

Maar ik dwaal af, het is ZEKER NIET WAAR DAT DE ZWAARTSE dominees bevindelijk preken.
Vaak soms het tegendeel! Veel dominees strooien maar wat met zware en/of ouderwetse trermen.
Ook DIE zien het niet altrijd, ze moeten soms EEERLIJK ZEGGEN dat ze met de dwaze maagden in slaap zijn
gevallen...

Wie hoort er nu nog een echt bevindelijke preek... Soms sta je wel verbaasd over het gebrek aan kennis
de ALGEMENE kennnis van de waarheid! En ik zal echt niet zeggen dat ik het beter weet, helemaal niet mijn bedoeling,
maar ik kan één ding zeggen: Ik weet dat ik nu zie,en dat ik eerder daar ook blind voor was... Maar toch... We zouden
Even terzijde: de wijze maagden sliepen ook....

Je geeft zoveel waarde aan 'bevindelijke' prediking...

Maar waar het maar op aankomt, is dat Christus zelf spreekt in de prediking, en dat de schapen Zijn stem zullen horen, doormiddel van Zijn gezant.

Doet er niet toe of de prediking 'bevindelijk' is. Maar dat Zijn Woord gepreekt wordt. En dat Hij alle eer ontvangt.

En Zijn Naam wordt ge-eerd, als Zijn schapen gevoedt worden, en geen stenen voor brood krijgen, zelfs als zijn het 'bevindelijke' stenen....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Bert Mulder schreef:
-DIA- schreef:

Het gaat om de Waarheid!

gevallen...

Even terzijde: de wijze maagden sliepen ook....

Je geeft zoveel waarde aan 'bevindelijke' prediking...

Maar waar het maar op aankomt, is dat Christus zelf spreekt in de prediking, en dat de schapen Zijn stem zullen horen, doormiddel van Zijn gezant.

Doet er niet toe of de prediking 'bevindelijk' is. Maar dat Zijn Woord gepreekt wordt. En dat Hij alle eer ontvangt.

En Zijn Naam wordt ge-eerd, als Zijn schapen gevoedt worden, en geen stenen voor brood krijgen, zelfs als zijn het 'bevindelijke' stenen....
Precies! Maar het tweede: het doet er niet toe... DAT is niet goed! God zal NOOIT en te NIMMER de eer ontvangen
in een prediking die niet bevindelijk is... Waarom? God kent alleen degene die de Zijne zijn, en Hij wordt
verheerlijk in Zijn Eigen werk... Dat is het wat een onbekeerde dominee nooit kan bedoelen. Ook al noemt
hij het het met de mond.
Verder noem je veel dingen die wel wel waar zijn...
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

-DIA- schreef:
Precies! Maar het tweede: het doet er niet toe... DAT is niet goed! God zal NOOIT en te NIMMER de eer ontvangen
in een prediking die niet bevindelijk is... Waarom? God kent alleen degene die de Zijne zijn, en Hij wordt
verheerlijk in Zijn Eigen werk... Dat is het wat een onbekeerde dominee nooit kan bedoelen. Ook al noemt
hij het het met de mond.
En wat versta jij dan precies met een 'bevindelijke' prediking?

Verder, kun je het met de Schrift onderschrijven, en ook een Bijbels voorbeeld geven van een 'bevindelijke' preek?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
-DIA-

Bericht door -DIA- »

PvS schreef:
-DIA- schreef:
hij het het met de mond.
Lukas 10:16-17;

"Wie u hoort, die hoort Mij; en wie u verwerpt, die verwerpt Mij; en wie Mij verwerpt, die verwerpt Dengene, Die Mij gezonden heeft.
En de zeventigen zijn wedergekeerd met blijdschap, zeggende: Heere, ook de duivelen zijn ons onderworpen, in Uw Naam."

De zeventig die uitgezonden waren, wisten zich tesamen met de andere twaalf discipelen geroepen van Christus, om Zijn Woord voor een korte tijd te verkondigen.
Waaronder ook Judas.
En wie Judas dus hoorde middels zijn prediking, die hoorde Christus.

Bedenk dat zelfs de bijen op het veld hun honing halen uit de klaprozen, dewelke toch enkel onkruid zijn…
Daar zit veel in... Geeft ook wel wat te overdenken... Een mens kan door een onbekeerde dominee zeker geleerd worden...
Toch is het niet de gewone weg van God om daar een on onbekeerde dominee voor te gebruiken... Maar de voorbeelden zijn er, ook in mijn eigen omgeving...
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Hier gaat de mens weer de fout in... helaas!

ontmaskeren.

Veel dominees strooien maar wat met zware en/of ouderwetse trermen.
en lijken zo wel wat te zijn... Waar het levende volk doorheenprikt.

Soms sta je wel verbaasd over het gebrek aan kennis
maar ik kan één ding zeggen: Ik weet dat ik nu zie,en dat ik eerder daar ook blind voor was...
DIA, je hele denksysteem lijkt te zijn gebaseerd op oordelen. En op een onderwaardering van het Woord.
Lees nou eens terug wat je hierboven schreef; ik heb voor de duidelijkheid een aantal bijzinnen geschrapt.

Een onbekeerde dominee, zeg je. Maar het is niet aan ons om te oordelen of een dominee al dan niet bekeerd is. En of hij bevindelijk preekt, dat is ook niet wat er in z'n taakomschrijving staat: het woord bevindelijk komt in het bevestigingsformulier niet voor. Hij moet het Woord brengen, het Evangelie prediken.

Gods volk zal ze wel ontmaskeren, zeg je. Als Gods volk op de oordeelsstoel gaat zitten, is Gods volk niet op haar plaats! Gods volk moet niet ontmaskeren, maar moet goed spreken van haar Zaligmaker.

Het levende volk prikt er wel doorheen, zeg je. Nogmaals, het levende volk heeft niks te prikken. Prikken is geen teken van leven. 't Rechte leven, lieven, loven is maar daar men Jesum siet (Lodensteyn in de grondtekst).

Soms sta je wel verbaasd over het gebrek aan kennis, zeg je. En je beweert dat je nu ziet. Ik hoop van harte dat je eens gaat zien hoe verstrikt je bent in het denksysteem van jouw achtergrond. Ik neem het je niet kwalijk, je bent ermee opgegroeid en je voelt je veilig binnen die kaders. Maar ik heb je al eens eerder aangeraden: lees eens het blaadje van Open Doors. Leef je eens in in de situatie van vervolgde christenen in Noord-Korea of in China. Waar ze nog nog nooit van Gereformeerde Gemeente of van Statenvertaling gehoord hebben. En waar ze tóch hun heil verwachten van die Borg en Zaligmaker die ze hebben leren kennen uit het Woord, in hun eigen taal, "zoals de Geest hen gaf uit te spreken".

Zo kort na Pinksteren moet je dat toch aanspreken, de gedachte dat er ook mensen zalig kunnen worden die nog nooit een preek hebben gehoord in de stijl zoals jij die als alleenzaligmakend lijkt te beschouwen.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Hier gaat de mens weer de fout in... helaas!

ontmaskeren.

Veel dominees strooien maar wat met zware en/of ouderwetse trermen.
en lijken zo wel wat te zijn... Waar het levende volk doorheenprikt.

Soms sta je wel verbaasd over het gebrek aan kennis
maar ik kan één ding zeggen: Ik weet dat ik nu zie,en dat ik eerder daar ook blind voor was...

DIA, je hele denksysteem lijkt te zijn gebaseerd op oordelen. En op een onderwaardering van het Woord.
Lees nou eens terug wat je hierboven schreef; ik heb voor de duidelijkheid een aantal bijzinnen geschrapt.

Een onbekeerde dominee, zeg je. Maar het is niet aan ons om te oordelen of een dominee al dan niet bekeerd is. En of hij bevindelijk preekt, dat is ook niet wat er in z'n taakomschrijving staat: het woord bevindelijk komt in het bevestigingsformulier niet voor. Hij moet het Woord brengen, het Evangelie prediken.

Gods volk zal ze wel ontmaskeren, zeg je. Als Gods volk op de oordeelsstoel gaat zitten, is Gods volk niet op haar plaats! Gods volk moet niet ontmaskeren, maar moet goed spreken van haar Zaligmaker.

Het levende volk prikt er wel doorheen, zeg je. Nogmaals, het levende volk heeft niks te prikken. Prikken is geen teken van leven. 't rechte leven, lieven, loven is maar daar men Jesum siet (Lodensteyn in de grondtekst).

Soms sta je wel verbaasd over het gebrek aan kennis, zeg je. En je beweert dat je nu ziet. Ik hoop van harte dat je eens gaat zien hoe verstrikt je bent in het denksysteem van jouw achtergrond. Ik neem het je niet kwalijk, je bent ermee opgegroeid en je voelt je veilig binnen die kaders. Maar ik heb je al eens eerder aangeraden: lees eens het blaadje van Open Doors. Leef je eens in in de situatie van vervolgde christenen in Noord-Korea of in China. Waar ze nog nog nooit van Gereformeerde Gemeente of van Statenvertaling gehoord hebben. En waar ze tóch hun heil verwachten van die Borg en Zaligmaker die ze hebben leren kennen uit het Woord, in hun eigen taal, "zoals de Geest hen gaf uit te spreken".

Zo kort na Pinksteren moet je dat toch aanspreken, de gedachte dat er ook mensen zalig kunnen worden die nog nooit een preek hebben gehoord in de stijl zoals jij die als alleenzaligmakend lijkt te beschouwen.
Ik zal je in 5 punten antwoorden, één punt per alinea: de 5 artikelen tegen de…
Je kent ze toch wel?

1. Het is geen DENKsysteem... Dat willen velen er wel in zien. Maar wat ik zeg is overeenkomstig de Heilige Schrift.
Als ik daar dwaal, dat kan, vertel het me dan, astublieft...

2. Ben jij nu in de onder de Waarheid opgevoed, en weet, gij deze dingen niet? Wat een onbekeerde dominee is hoeven we niet over te oordelen, maar als het leven er onder wegkwijnt, dan zegt het wel wat...

3. Zo drukken we dat niet uit, maar eigenlijk is het wel waar... Nee niet de mens dioe zal oordelen, dat niet. Mensen kunnen zich altijd vergissen... Gelukkig is Hij Die oordeelt rechtvaardig...

4. Nee... inderdaad... Hoeft ook niet.. dat gaat vanzelf... Als je leeft, heb heb je eten nodig, zo ook het levende volk. Krijgt het stenen voor brood, dan (ver)oordeelt het niet, maar het bevindt de leegte... En komt er honger naar het Woord, of ze gaan een kwijnend bestaan leven...

5. Ja dat meen ik... Ik weet ook dat God in andere culturen niet de VORM hoeft te gebruiken die we HIER gewend zijn. Maar als ze hun Borg zullen leren verwachten is er een groot wonder gebeurd. Dan hebben ze het gemis van die Borg leren kennen, dus ze hebben Goddelijke ontdekking gehad. En dat geloof ik van harte, want als er geen Kerk meer was als hier in Nederland zou het wel heel erg zijn...

Nogmaals... Hoe hardhorend is een mens... Het gaat nooit om de stijl, maar of het wáár is...
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:Ik zal je in 5 punten antwoorden, één punt per alinea: de 5 artikelen tegen de… Je kent ze toch wel?
DIA, in een ander topic had je gevraagd: Vertel me hoe ik anders moet reageren. Ik heb toen de suggestie gedaan om meer vragend en minder stellend aan een discussie deel te nemen. Lees je posting waar Hendrikus op regageerde, nog eens rustig door en stel je voor dat die post gezegd werd over jouw eigen predikant. Dan begrijp je hoe vervelend het overkomt, denk ik.
-DIA- schreef:1. Het is geen DENKsysteem... Dat willen velen er wel in zien. Maar wat ik zeg is overeenkomstig de Heilige Schrift. Als ik daar dwaal, dat kan, vertel het me dan, astublieft...

Ja, je dwaalt, broeder! Lees nog eens mee hoe je het formuleert: "Natuurlijk is het wel waar, dat is zo duidelijk als 1x1 2 is, dat een onbekeerde dominee NOOIT OF TE NIMMER een bevindelijke preek kan doen." Ik lees namelijk in de Bijbel niet over een 'bevindelijke preek'. Ja, 't is misschien een beetje flauw, maar zo is het wel. Bevinding is niet een onderdeel dat je naast de tekstuitleg in een preek moet "stoppen". Bevinding is als de geur van versgebakken brood (citaat ds. A. Moerkerken) die vanuit de tekstuitleg en exegese (zeer belangrijk!) opkomt. Prof. A. de Reuver heeft eens gezegd: Als je heel goed exegetiseert, hoef je niet eens bevinding erbij te slepen, dan IS die bevinding er! Bevinding moet niet gepreekt worden. Het Evangelie moet geproclameerd worden! En dat zal leiden tot bevinding. En in een onderdeel van de preek mag best eens genoemd worden, hoe het dan kan zijn in UW of JOUW leven. (Dus niet: ze dit..... en ze dat....)
Je zit wel vast in een systeem, al is het alleen maar dit systeem: Dat je eerst zeker moet weten of een preek overeenkomt met wat jij geleerd hebt. En dat je je afvraagt of je wel de bevindelijke gangen hoort, zoals je die van jongs af gehoord hebt, en dat je eventueel dan pas zelf gaat luisteren.
Maar ga nu eens eenvoudig na wat de Heere met een tekst tot jou te zeggen heeft. Dat kan zelfs in een dienst waarin je je niet helemaal thuisvoellt. Dan gaat altijd nog het Woord open. Overdenk dat en bemediteer dat. (Tip ds. C.G. Vreugdenhil op een SRB-avond)
-DIA- schreef:2. Ben jij nu in de onder de Waarheid opgevoed, en weet, gij deze dingen niet? Wat een onbekeerde dominee is hoeven we niet over te oordelen, maar als het leven er onder wegkwijnt, dan zegt het wel wat...
Oei, oei, oei, dat is een heel gevaarlijke stelling. Want ik ken genoeg voorbeelden van ware kinderen van God die juist wegkwijnden onder een preek die jij zeer rechtzinnig en bevindelijk zou noemen. Ik wil hier geen namen noemen.
Bovendien, wat is dat: als het leven eronder weg kwijnt? Dat kan ook weleesn goed zijn, als kinderen van God alleen willen horen wat je denkt te moeten horen. Dat is het goed om eens helemaal opgeschud te worden en zodanig weg te kwijnen in eigen denkkaders, dat je even niets meer overhoudt. Dan kan het leven weleens van een heel andere kant komen, dan je verwacht had.
-DIA- schreef:3. Zo drukken we dat niet uit, maar eigenlijk is het wel waar... Nee niet de mens die zal oordelen, dat niet. Mensen kunnen zich altijd vergissen... Gelukkig is Hij Die oordeelt rechtvaardig... Ander citaat van jou: Veel dominees strooien maar wat met zware en/of ouderwetse termen en lijken zo wel wat te zijn... Waar het levende volk doorheenprikt.
Nee, zo drukken we dat NIET uit! Gods volk moet niet luisteren of de dominee wel rechtzinnig en bevindelijk genoeg is, maar of de Heere nog een Woord heeft voor de ziel.
Bovendien: de preek moet onze ziel ontmaskeren en ons hart, waarover geschreven wordt: Arglistig is het hart, meer dan enig ding. Ja, ja, ook na ontvangen genade!
Lees nog eens over hoe veroordelend je bent. In een PB heb je weleens namen genoemd van predikanten en wat je nu zegt komt daarmee overeen. Ik vind dat zeer vedrietig, want luister je dan wel echt naar het Woord? Ook na ontvangen genade is het nodig dat het bedje goed opgeschud wordt; dan o.a. door een preek die even een andere insteek kiest dan gebruikelijk, of met een inhoud die niet is verwoord met het bekende taalveld.
-DIA- schreef:4. Nee... inderdaad... Hoeft ook niet.. dat gaat vanzelf... Als je leeft, heb heb je eten nodig, zo ook het levende volk. Krijgt het stenen voor brood, dan (ver)oordeelt het niet, maar het bevindt de leegte... En komt er honger naar het Woord, of ze gaan een kwijnend bestaan leven...
Zie mijn antwoorden op 2 en 3.
-DIA- schreef:5. Ja dat meen ik... Ik weet ook dat God in andere culturen niet de VORM hoeft te gebruiken die we HIER gewend zijn. Maar als ze hun Borg zullen leren verwachten is er een groot wonder gebeurd. Dan hebben ze het gemis van die Borg leren kennen, dus ze hebben Goddelijke ontdekking gehad. En dat geloof ik van harte, want als er geen Kerk meer was als hier in Nederland zou het wel heel erg zijn... Nogmaals... Hoe hardhorend is een mens... Het gaat nooit om de stijl, maar of het wáár is...
Ja en leg die uitspraak eens naast je laatste vijf postings in dit topic.
Laatst gewijzigd door Luther op 03 jun 2009, 08:39, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Marnix

Bericht door Marnix »

-DIA- schreef:
PvS schreef:
-DIA- schreef:
hij het het met de mond.

"Wie u hoort, die hoort Mij; en wie u verwerpt, die verwerpt Mij; en wie Mij verwerpt, die verwerpt Dengene, Die Mij gezonden heeft.
En de zeventigen zijn wedergekeerd met blijdschap, zeggende: Heere, ook de duivelen zijn ons onderworpen, in Uw Naam."

De zeventig die uitgezonden waren, wisten zich tesamen met de andere twaalf discipelen geroepen van Christus, om Zijn Woord voor een korte tijd te verkondigen.
Waaronder ook Judas.

Bedenk dat zelfs de bijen op het veld hun honing halen uit de klaprozen, dewelke toch enkel onkruid zijn…
Daar zit veel in... Geeft ook wel wat te overdenken... Een mens kan door een onbekeerde dominee zeker geleerd worden...
Toch is het niet de gewone weg van God om daar een on onbekeerde dominee voor te gebruiken... Maar de voorbeelden zijn er, ook in mijn eigen omgeving...
Helemaal mee eens. Hoe kan iemand die Hem niet echt kent, echt over Hem spreken en leren en Zijn woorden doorgeven aan de gemeente? Natuurlijk kunnen mensen soms wat leren van onbekeerden en zelfs van ongelovigen, maar dat is een heel ander verhaal.

Maar er staat nog een vraag open Dia: Wat is volgens jou precies bevindelijke prediking? Kan je er eens een korte, heldere definitie van geven?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
refo

Bericht door refo »

Marnix schreef:
-DIA- schreef:
PvS schreef:
-DIA- schreef:
hij het het met de mond.

Waaronder ook Judas.

Helemaal mee eens. Hoe kan iemand die Hem niet echt kent, echt over Hem spreken en leren en Zijn woorden doorgeven aan de gemeente? Natuurlijk kunnen mensen soms wat leren van onbekeerden en zelfs van ongelovigen, maar dat is een heel ander verhaal.

Maar er staat nog een vraag open Dia: Wat is volgens jou precies bevindelijke prediking? Kan je er eens een korte, heldere definitie van geven?
Misschien dat jullie eerst eens bepalen wat een 'bekeerde dominee' precies is? Volgens mij heeft Marnix daarvan een totaal ander beeld als DIA.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
Marnix schreef:
-DIA- schreef:
PvS schreef:

Waaronder ook Judas.

Misschien dat jullie eerst eens bepalen wat een 'bekeerde dominee' precies is? Volgens mij heeft Marnix daarvan een totaal ander beeld als DIA.
Dat laatste is wel zeker... Marnix heeft een geloof dat we doorgaans niet als reformatorisch bestempelen...
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Dat laatste is wel zeker... Marnix heeft een geloof dat we doorgaans niet als reformatorisch bestempelen...
Zo, daar gaan we weer.
Heeft'ie eigenlijk wel geloof?
~~Soli Deo Gloria~~
barjan

Bericht door barjan »

-DIA- schreef:Dat laatste is wel zeker... Marnix heeft een geloof dat we doorgaans niet als reformatorisch bestempelen...
Waarom dan niet? dat moet toch wel duidelijk zijn want nu oordeel je iemand zomaar en dat is nooit toegestaan door de bijbel
Als de dominee van marnix nou een andere bevinding heeft dan die van jou kan het ook zijn dat jouw dominee niet reformatorisch is omdat jij het als anders ziet door de preken die jij hoort. iedereen die de Heere liefheeft en Jezus kent als zijn zaligmaker moet je naar het oordeel van de liefde voor ware gelovige houden en dat staat in belijdenisgeschriften en dat is reformatorisch
en als je iemand ziet dwalen moet je niet zijn geloof veroordelen maar zijn dwaling en die moet je wel aan kunnen wijzen anders moet je nooit zomaar wat zeggen want dat is zonde die de Heere zelf verbied!
Plaats reactie