Zien op Christus. Wat is dat eigenlijk?

Luther
Contacteer:

Re: Zien op Christus. Wat is dat eigenlijk?

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Luther schreef:
Afgewezen schreef:Luther, ik begrijp dat het erg belangrijk voor je is dat we het eens zijn, maar toch heb ik hier mijn twijfels over.
Dit heb je namelijk ook gezegd:
Ik zou er nog aan toe willen voegen, dat dit geen eenmalige gebeurtenis is, maar steeds weer opnieuw gebeurt en nodig is. Dat dan ook steeds meer van Hem gezien wordt.
Ik ben het hier namelijk niet eens. Ik op mijn beurt heb het eenmalige van het tot geloof komen benadrukt, maar daar ben je verder niet op ingegaan. Dus is het voor mij nog steeds de vraag of we het echt wel over hetzelfde hebben.
De levendmaking is een eenmalige gebeurtenis. Het zaligmakend zien van Jezus als Middelaar ook voor jouw zonden is eenmalig.
Wat ik met bovengenoemde zin wilde zeggen, is dat het zien op Jezus niet één keertje gebuert en daarna nooit weer. De eerste keer heeft een ander karakter, want daarin ligt het behoud. Maar in de weg van de heiligmaking is het steeds weer nodig om van jezelf af te zien en op Jezus te zien. En als het goed is, ga je Hem dan steeds beter leren kennen en ontdek je steeds weer meer dingen. Ik meen dat dat ook naar de Schrift is. Wel wil ik wegblijven van een systeem hierin.
Maar ik neem aan dat jij niet beweert dat in het geloofsleven de ziel maar één keer in het leven een blik op Jezus mag slaan, maar dat dat je leven moet gaan worden / zijn.
Ik blijf toch de indruk houden dat we wat langs elkaar heen praten. Maar misschien moeten we het hier maar bij laten.
Nou, dat snap ik werkelijk niet. Weet je waarom niet? Omdat ik het met jouw postings gewoon eens was / ben. Nu je zo reageert, denk ik dat jij iets heel anders bedoelt. Wil je dan nog eens een poging doen om het uit te leggen waarmee je moeite hebt in mijn antwoord.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Misschien meer iets voor de chat.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:Misschien meer iets voor de chat.
OK, maar dat gaat even lastig nu. Ik ga nu weg de hele avond; misschien vanavond laat nog.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Avi

Bericht door Avi »

We kunnen Christus alleen zien door de bril door het Woord.

Wat vinden jullie van dit citaat?
Het kan zijn dat-ie iets anders is. Maar zo hoorde ik hem.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Marnix

Bericht door Marnix »

En het Woord dan weer door Christus :)

Hij is de vervulling van de schriften en het vleesgeworden Woord.

Overigens kan je Hem soms ook zien zonder het Woord. Denk aan Paulus die Hem pas zag toen Hij zich aan Hem openbaarde, niet door het Woord maar op een andere manier.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
artistiek

Bericht door artistiek »

Avi schreef:We kunnen Christus alleen zien door de bril door het Woord.

Wat vinden jullie van dit citaat?
Het kan zijn dat-ie iets anders is. Maar zo hoorde ik hem.
Ik denk dat de 'bril' het geloof is waardoor we Christus kunnen zien in het Woord...
learsi

Bericht door learsi »

Met betrekking tot het "zien op Christus" zijn er een aantal startposities waaruit gereageerd kan worden, bijv.:

-Vanuit het geschreven Woord.
-Vanuit de gereformeerde theologie(dus theologiese termen die niet direct zo in de bijbel staan)
-Vanuit degene die ziet(hoe hij in de ervaring/beleving tot zien komt)
-Vanuit degene die "ziet"(denkt dat hij ziet, terwijl hij niet ziet)
-Vanuit een bepaalde kerktheologie(zien is nog geen hebben)

En er zullen nog wel wat mogelijkheden zijn?

Een en ander kan tot spraakverwarring leiden?
learsi

Bericht door learsi »

"Op Christus zien" betekent, als ik het enkel in het Nederlands bezien, voor mij het volgende:...

Zien.........Mijn ogen , mijn blik op Christus richten, zonder daarmee te stoppen.......

Dus..........Voortdurend op Hem zien........

Dat is.......Hem niet uit het oog verliezen.......
Plaats reactie