Plasterk en homoseksualiteit in het christelijk onderwijs.

Erasmiaan

Re: Plasterk en homoseksualiteit in het christelijk onderwijs.

Bericht door Erasmiaan »

Toch denk ik dat Tiberius wel een punt heeft. De openheid waarmee in Nederland met homoseksualiteit wordt omgegaan zet mensen zelfs bijna aan tot homoseksualiteit. Het is in om homo te zijn. Mensen met een minderwaardigheidscomplex omtrent een partner die ze maar niet krijgen (en alle psychische ellende die dit met zich meebrengt) 'worden' homo, omdat homo's minder kieskeurig zijn en omdat het geen taboe is. Toch denk ik dat een substantieel deel van de homo's die geaardheid heeft. En we lezen nergens in de Bijbel dat deze geaardheid als zonde wordt bestempeld, wél de praxis ervan. Ik ontken daarmee niet dat de homosexuele geaardheid een vruchtgevolg is van de zondeval.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Toch blijft mijn vraag naar de onderbouwing, dat de geaardheid (hetzij aangeboren, hetzij aangeleerd) niet zondig zou zijn, gezien het feit, dat elke eruit voortkomende begeerte zondig van aard is.

Bovendien open je dan wel de deur voor het argument dat Hipopla noemt: het is een vrij willekeurige grens. Want als iemand die niet-zondige geaardheid heeft, waarom zouden de eruit voort komende begeerten dan wel zondig zijn?
Hoppípolla

Bericht door Hoppípolla »

Een interessante link n.a.v. deze discussie:
http://zizo.holebifederatie.be/pdf/rece ... omogen.pdf
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Luther schreef:Nee, nee, nee, nee, nee, daar ben ik nu al zo lang tegen aan het vechten, tegen dit beeld, alsof de geaardheid zelf zondig is. Daar zijn al zoveel mensen door kapot gemaakt.
Ga je nu zitten beweren, Luther, dat homosexuele geaardheid niet zondig is?
Die geaardheid (zonder zondige begeertes) is net zo zondig als mijn hetrosexuele geaardheid.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:Nee, nee, nee, nee, nee, daar ben ik nu al zo lang tegen aan het vechten, tegen dit beeld, alsof de geaardheid zelf zondig is. Daar zijn al zoveel mensen door kapot gemaakt.
Die geaardheid (zonder zondige begeertes) is net zo zondig als mijn hetrosexuele geaardheid.
Ok. Want?
parsifal

Bericht door parsifal »

Tiberius schreef:Toch blijft mijn vraag naar de onderbouwing, dat de geaardheid (hetzij aangeboren, hetzij aangeleerd) niet zondig zou zijn, gezien het feit, dat elke eruit voortkomende begeerte zondig van aard is.

Bovendien open je dan wel de deur voor het argument dat Hipopla noemt: het is een vrij willekeurige grens. Want als iemand die niet-zondige geaardheid heeft, waarom zouden de eruit voort komende begeerten dan wel zondig zijn?
Een soort: het is zondig tenzij anders aangetoond?

Ik ga er vanuit dat we zaken waar we geen invloed op hebben niet als zondig moeten bestempelen, in veel gevallen wel als een gevolg van de zonde. Iets als zondig bestempelen waar geen verantwoordelijkheid bij hoort, maakt het begrip vrij leeg.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Hoppípolla

Erasmiaan schreef:Toch denk ik dat Tiberius wel een punt heeft. De openheid waarmee in Nederland met homoseksualiteit wordt omgegaan zet mensen zelfs bijna aan tot homoseksualiteit. Het is in om homo te zijn. Mensen met een minderwaardigheidscomplex omtrent een partner die ze maar niet krijgen (en alle psychische ellende die dit met zich meebrengt) 'worden' homo, omdat homo's minder kieskeurig zijn en omdat het geen taboe is. Toch denk ik dat een substantieel deel van de homo's die geaardheid heeft.
Kun je dat ook onderbouwen? Ik geloof namelijk niet dat, wanneer iemand psychisch enigszins in de war is, de overstap naar een andere geaardheid zo even gemaakt kan worden. De wetenschap is er nog niet uit, maar het feit dat seksuele aanleg bepaald wordt door de grootte van de zogenaamde 'niha 3' en homoseksualiteit ook onder dieren voorkomt, lijkt erop te duiden dat het niet aan omgevingsfactoren tijdens de opvoeding of iets in die trant ligt.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Luther schreef:
Tiberius schreef:
Ok. Want?
Omdat ik in zonden ontvangen en geboren ben (als hetero), evenals een homo dat is.
Wat dat betreft is mijn bestaan zondig voor God en kan ik zonder levendmaking en de toepassende kracht van Christus'bloed niet voor God bestaan.
Uit mijn hart komen onreine begeertes voort, evenals bij een homo. Wij kunnen uit onszelf geen volstrekt reine en zuivere begeertes meer voortbrengen, zelfs al zijn die gericht op je echtgenoot, dan nog zit er altijd de zonde tussen.

Waar gaat het om? Dat de begeerte bij mij (als hetero) toch tot de sexuele daad mag komen, als overblijfsel van de paradijsbloem die het huwelijk is. En juist dat mag een homo Bijbels gezien niet.
Maar een homo mag wel verlangen naar gewoon menselijke geborgenheid en vriendschap, zoals ik die ook kan hebben met andere vrouwen, zonder dat daar een sexuele begeerte aan ten grondlsga ligt.

Kortom: Het gaat erom dat we heel zuiver en voorzichtig formuleren, mede omdat ik de statistieken wel geloof. En dat dat voor het grootste gedeelte aangeboren is. Geloof je nu echt dat die jongeren die daarmee worstelen (en ik heb ze in de kla) dat zo leuk vinden of dat doen omdat de maatschappij er zo open over is? Welnee! Er is geen enkele jongere die ik er zo over heb horen spreken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
parsifal

Bericht door parsifal »

Hoppípolla schreef:
Erasmiaan schreef:Toch denk ik dat Tiberius wel een punt heeft. De openheid waarmee in Nederland met homoseksualiteit wordt omgegaan zet mensen zelfs bijna aan tot homoseksualiteit. Het is in om homo te zijn. Mensen met een minderwaardigheidscomplex omtrent een partner die ze maar niet krijgen (en alle psychische ellende die dit met zich meebrengt) 'worden' homo, omdat homo's minder kieskeurig zijn en omdat het geen taboe is. Toch denk ik dat een substantieel deel van de homo's die geaardheid heeft.
Kun je dat ook onderbouwen? Ik geloof namelijk niet dat, wanneer iemand psychisch enigszins in de war is, de overstap naar een andere geaardheid zo even gemaakt kan worden. De wetenschap is er nog niet uit, maar het feit dat seksuele aanleg bepaald wordt door de grootte van de zogenaamde 'niha 3' en homoseksualiteit ook onder dieren voorkomt, lijkt erop te duiden dat het niet aan omgevingsfactoren tijdens de opvoeding of iets in die trant ligt.
Als je dit als argument gaat gebruiken lust ik er ook nog wel een paar. Homoseksualiteit komt onder dieren voor, maar wel in zo'n beperkte mate dat we met dit argument rustig kunnen aannemen dat 99% van de mensen met een homoseksuele geaardheid latent heteroseksueel zijn. Verder zijn de wetenschappelijke studies over de oorzaak van homoseksualiteit en genetische/hormonale factoren echt niet eenduidig en de associaties zijn niet erg sterk.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:Omdat ik in zonden ontvangen en geboren ben (als hetero), evenals een homo dat is.
Wat dat betreft is mijn bestaan zondig voor God en kan ik zonder levendmaking en de toepassende kracht van Christus'bloed niet voor God bestaan.
Uit mijn hart komen onreine begeertes voort, evenals bij een homo. Wij kunnen uit onszelf geen volstrekt reine en zuivere begeertes meer voortbrengen, zelfs al zijn die gericht op je echtgenoot, dan nog zit er altijd de zonde tussen.

Waar gaat het om? Dat de begeerte bij mij (als hetero) toch tot de sexuele daad mag komen, als overblijfsel van de paradijsbloem die het huwelijk is. En juist dat mag een homo Bijbels gezien niet.
Maar een homo mag wel verlangen naar gewoon menselijke geborgenheid en vriendschap, zoals ik die ook kan hebben met andere vrouwen, zonder dat daar een sexuele begeerte aan ten grondlsga ligt.

Kortom: Het gaat erom dat we heel zuiver en voorzichtig formuleren, mede omdat ik de statistieken wel geloof. En dat dat voor het grootste gedeelte aangeboren is. Geloof je nu echt dat die jongeren die daarmee worstelen (en ik heb ze in de kla) dat zo leuk vinden of dat doen omdat de maatschappij er zo open over is? Welnee! Er is geen enkele jongere die ik er zo over heb horen spreken.
Heldere posting, Luther. Daar kan ik me wel in vinden.
Hoppípolla

parsifal schreef:Als je dit als argument gaat gebruiken lust ik er ook nog wel een paar. Homoseksualiteit komt onder dieren voor, maar wel in zo'n beperkte mate dat we met dit argument rustig kunnen aannemen dat 99% van de mensen met een homoseksuele geaardheid latent heteroseksueel zijn.
Latent heteroseksueel? Zo hoog is het aantal homoseksuelen ook niet...
Verder zijn de wetenschappelijke studies over de oorzaak van homoseksualiteit en genetische/hormonale factoren echt niet eenduidig en de associaties zijn niet erg sterk.
[/quote]
Klopt, daarom valt dus niet stellig een bepaald standpunt in te nemen w.b.t. de oorzaak. Ik bestrijd echter de uitspraak dat homoseksualiteit door allerlei factoren tijdens de opvoeding wordt 'gemaakt', wel sterk.
parsifal

Bericht door parsifal »

Hoppípolla schreef:Latent heteroseksueel? Zo hoog is het aantal homoseksuelen ook niet...
Vergeleken met het percentage homoseksuele zoogdieren is het percentage onder mensen astronomisch.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

parsifal schreef:
Hoppípolla schreef:Latent heteroseksueel? Zo hoog is het aantal homoseksuelen ook niet...
Vergeleken met het percentage homoseksuele zoogdieren is het percentage onder mensen astronomisch.
...wat maar weer eens bewijst dat de evolutietheorie niet klopt. :nananere
raka

Bericht door raka »

Tiberius schreef:
Luther schreef:Omdat ik in zonden ontvangen en geboren ben (als hetero), evenals een homo dat is.

Heldere posting, Luther. Daar kan ik me wel in vinden.
Ik ben het hier mee eens, maar het is geen fabeltje dat juist ook refo homo-jongeren /ouderen totaal doorslaan naar de andere kant, totaal opgaan in sex, drugs feestjes. Jongens die hiv geinfecteerd raken, thuis moeten liegen dat ze 1 of andere ziekte hebben. Jongens die totaal verslaafd raken aan xtc, ghb of coke (partydrugs), werk kwijtraken etc. Ik heb het helaas van dichtbij moeten zien, en soms mag je daar best hard in je oordeel over wezen maar laten we ze toch ook niet vergeten die zo diep gevallen zijn in deze zonde met alle gevolgen van dien. Gelukkig zijn er idd ook heel veel refo homos die worstelen met deze problematiek en die daar toch een weg in kunnen vinden die God niet onaangenaam is. Alhoewel het niet zaligmalend is, is het toch een groot goed als we onder het beslag van Gods Woord mogen leven.
Kippetje

Bericht door Kippetje »

Hoppípolla schreef:
Ik twijfel hier ook ernstig aan. Ook al lijkt onze samenleving tolerant naar homo's toe, ze is het meestal niet. Misschien wel bij de instanties e.d. maar niet 'op straat'.
Te moeten vertellen aan je familie, vrienden, collega's, etc dat je homo bent, maar ook het moeten ondervinden van discriminatie/geweld/homohaat, etc lijkt me niet iets waar je zelf bewust voor kiest. En al helemáál niet wanneer je eigenlijk niet eens homoseksueel bent en bovendien psychisch labiel zoals wordt gesteld.
Lees de Bijbel niet als een notaris, maar als een erfgenaam (Ds.A.van der Veer)
Plaats reactie