Best wel, ja.albion schreef:Wordt dit echt gedaan tegenwoordig??Marnix schreef:Tegenwoordig wordt de tucht vaak wel gebruikt bij een heleboel zonden.
Alleen komt het zelden tot afsnijding, omdat betrokkene de gemeente voortijdig verlaat.
Best wel, ja.albion schreef:Wordt dit echt gedaan tegenwoordig??Marnix schreef:Tegenwoordig wordt de tucht vaak wel gebruikt bij een heleboel zonden.
worden mensen bij jou in de gemeente nooit aangesproken op verkeerd gedrag??albion schreef:Wordt dit echt gedaan tegenwoordig??Marnix schreef:Tegenwoordig wordt de tucht vaak wel gebruikt bij een heleboel zonden.
Wss wel, maar dat wordt niet aan de grote klok gehangen.JolandaOudshoorn schreef:worden mensen bij jou in de gemeente nooit aangesproken op verkeerd gedrag??albion schreef:Wordt dit echt gedaan tegenwoordig??Marnix schreef:Tegenwoordig wordt de tucht vaak wel gebruikt bij een heleboel zonden.
Is dat volgens de kerkorde??? Ik dacht dat men eerst met 2 man gaan praten, dat het daarna voorgelegd wordt aan de kerkenraad/synode,jvdg schreef:Wss wel, maar dat wordt niet aan de grote klok gehangen.JolandaOudshoorn schreef:worden mensen bij jou in de gemeente nooit aangesproken op verkeerd gedrag??albion schreef:Wordt dit echt gedaan tegenwoordig??Marnix schreef:Tegenwoordig wordt de tucht vaak wel gebruikt bij een heleboel zonden.
Wat versta jij onder verkeerd gedrag?JolandaOudshoorn schreef:worden mensen bij jou in de gemeente nooit aangesproken op verkeerd gedrag??albion schreef:Wordt dit echt gedaan tegenwoordig??Marnix schreef:Tegenwoordig wordt de tucht vaak wel gebruikt bij een heleboel zonden.
Klopt. Dat is volgens de Bijbel (Mattheüs 18).albion schreef:Is dat volgens de kerkorde??? Ik dacht dat men eerst met 2 man gaan praten, dat het daarna voorgelegd wordt aan de kerkenraad/synode,jvdg schreef:Wss wel, maar dat wordt niet aan de grote klok gehangen.JolandaOudshoorn schreef:worden mensen bij jou in de gemeente nooit aangesproken op verkeerd gedrag??albion schreef:Wordt dit echt gedaan tegenwoordig??
en dat het dan in de kerk wordt afgelezen zodat alle leden op de hoogte zijn?
Mensen vertrekken zelf voordat de laatste stap wordt ondernomen. Tegenwoordig is dat "makkelijker" dan vroeger.Tiberius schreef:Klopt. Dat is volgens de Bijbel (Mattheüs 18).albion schreef:
Is dat volgens de kerkorde??? Ik dacht dat men eerst met 2 man gaan praten, dat het daarna voorgelegd wordt aan de kerkenraad/synode,
en dat het dan in de kerk wordt afgelezen zodat alle leden op de hoogte zijn?
gedrag dat niet bij een christen past, zondig gedrag, onbijbels gedrag, nou ja, ik hoop niet dat het zo moeilijk is in te vullen.albion schreef:Wat versta jij onder verkeerd gedrag?JolandaOudshoorn schreef:worden mensen bij jou in de gemeente nooit aangesproken op verkeerd gedrag??albion schreef:
Wordt dit echt gedaan tegenwoordig??
Tiberius schreef:Best wel, ja.albion schreef:Wordt dit echt gedaan tegenwoordig??Marnix schreef:Tegenwoordig wordt de tucht vaak wel gebruikt bij een heleboel zonden.
Alleen komt het zelden tot afsnijding, omdat betrokkene de gemeente voortijdig verlaat.
Maar hoe zit dat bij de zonde van ongeloof? Er zijn volgens mij talloze mensen die lid van de gemeente zijn, vaak zelfs belijdend lid maar zich al jaren of decennia lang van het avondmaal onthouden. Worden die mensen daarop aangesproken en niet alleen in de preek, maar ook door hun ouderling? En is het wel goed om tucht bij allerlei zonden toe te passen, maar dat niet te doen bij de zonde van ongeloof? Die mensen gedragen zich toch ook niet als christen? Moet daar niet wat mee gedaan worden, in ieder geval scheiding worden gemaakt tussen gelovigen en ongelovigen? Natuurlijk hoeven we ongelovigen niet uit de kerk te weren maar van gemeenteleden mag je toch ook verwachten dat ze zich als leden van Christus lichaam en zijn Kerk gedragen. Moet er geen onderscheid zijn tussen gelovigen, die leden van dat lichaam zijn, en niet-leden die dat volgens de Bijbel niet zijn?JolandaOudshoorn schreef:gedrag dat niet bij een christen past, zondig gedrag, onbijbels gedrag, nou ja, ik hoop niet dat het zo moeilijk is in te vullen.
Wat mij betreft behoort de zonde van ongeloof bij niet-christelijk gedrag. en ja, bij ons in de gemeente wordt daar wel over gesproken. En in meer gemeentes gebeurt dat. Ik begrij p dan ook niet waarom je met deze vraag komt, of het is je eigen gemeente erg mis, of je hebt een heel verkeerd beeld van de bevindelijke-gereformeerde reformatorische hoek.Marnix schreef:Maar hoe zit dat bij de zonde van ongeloof? Er zijn volgens mij talloze mensen die lid van de gemeente zijn, vaak zelfs belijdend lid maar zich al jaren of decennia lang van het avondmaal onthouden. Worden die mensen daarop aangesproken en niet alleen in de preek, maar ook door hun ouderling? En is het wel goed om tucht bij allerlei zonden toe te passen, maar dat niet te doen bij de zonde van ongeloof? Die mensen gedragen zich toch ook niet als christen? Moet daar niet wat mee gedaan worden, in ieder geval scheiding worden gemaakt tussen gelovigen en ongelovigen? Natuurlijk hoeven we ongelovigen niet uit de kerk te weren maar van gemeenteleden mag je toch ook verwachten dat ze zich als leden van Christus lichaam en zijn Kerk gedragen. Moet er geen onderscheid zijn tussen gelovigen, die leden van dat lichaam zijn, en niet-leden die dat volgens de Bijbel niet zijn?JolandaOudshoorn schreef:gedrag dat niet bij een christen past, zondig gedrag, onbijbels gedrag, nou ja, ik hoop niet dat het zo moeilijk is in te vullen.
Marnix leest dan wellicht weinig oudvaders, mij hij verdedigt hier wel een klassiek-reformatorische gemeentevisie. Maar dat weet jij ook wel.Erasmiaan schreef:![]()
![]()
Ik snap werkelijk niet wat je op dit forum doet.
Hoe bedoel je dat, waarde Freek? Met het pistool (van de tucht) op het hoofd mensen tot geloof dwingen?freek schreef:Marnix leest dan wellicht weinig oudvaders, mij hij verdedigt hier wel een klassiek-reformatorische gemeentevisie. Maar dat weet jij ook wel.Erasmiaan schreef:![]()
![]()
Dat ongelovigen geen echte leden van een gemeente zijn. Ze horen er niet bij, volgens de Nederlandse Geloofsbelijdenis.Erasmiaan schreef:Hoe bedoel je dat, waarde Freek?freek schreef:Marnix leest dan wellicht weinig oudvaders, mij hij verdedigt hier wel een klassiek-reformatorische gemeentevisie. Maar dat weet jij ook wel.Erasmiaan schreef:![]()
![]()
Wat vind je er precies krom aan? Het is naar het bevel van de Heere Jezus om kaf en koren op te laten groeien tot de oogst. En het is tenslotte Zijn kerk, niet de onze.Afgewezen schreef:Dat ongelovigen geen echte leden van een gemeente zijn. Ze horen er niet bij, volgens de Nederlandse Geloofsbelijdenis.Erasmiaan schreef:Hoe bedoel je dat, waarde Freek?freek schreef:Marnix leest dan wellicht weinig oudvaders, mij hij verdedigt hier wel een klassiek-reformatorische gemeentevisie. Maar dat weet jij ook wel.Erasmiaan schreef:![]()
![]()
In de GG wordt de onbekeerde staat als uitgangspunt genomen en is het 'bijzonder' als iemand een gelovige is (dat laatste woord wordt trouwens haast nooit gebruikt).
Alleen denk ik niet dat het Bijbels is om nu al kaf en koren te scheiden in de gemeente. Een niet-gelovige die zijn geloof belijdt en niet in openbare zonde leeft, kan niet uit de gemeente worden geweerd (maar het blijft iets kroms natuurlijk).