Reformatorische ontzuiling
Re: Reformatorische ontzuiling
Maar in ernst:
Ik geloof best, dat zulke gevallen voorkomen.
Er wordt niet altijd even wijs gehandeld met mensen, ook niet in de GG. En kleine liggingsverschillen kunnen door bot optreden de oorzaak zijn, dat ze groter worden en mensen zich niet meer thuis voelen in hun gemeente.
Maar het is niet zo, dat dat uitsluitend in de GG het geval is. En ook niet uitsluitend van links naar rechts gaat. Ik ken een recent geval, waarbij een echtpaar uit de CGK in onze GG gemeente terecht is gekomen, met dezelfde klachten.
Ik geloof best, dat zulke gevallen voorkomen.
Er wordt niet altijd even wijs gehandeld met mensen, ook niet in de GG. En kleine liggingsverschillen kunnen door bot optreden de oorzaak zijn, dat ze groter worden en mensen zich niet meer thuis voelen in hun gemeente.
Maar het is niet zo, dat dat uitsluitend in de GG het geval is. En ook niet uitsluitend van links naar rechts gaat. Ik ken een recent geval, waarbij een echtpaar uit de CGK in onze GG gemeente terecht is gekomen, met dezelfde klachten.
Re: Reformatorische ontzuiling
Gelukkig.Tiberius schreef:Maar in ernst:
Ik geloof best, dat zulke gevallen voorkomen.
Er wordt niet altijd even wijs gehandeld met mensen, ook niet in de GG. En kleine liggingsverschillen kunnen door bot optreden de oorzaak zijn, dat ze groter worden en mensen zich niet meer thuis voelen in hun gemeente.
Maar het is niet zo, dat dat uitsluitend in de GG het geval is. En ook niet uitsluitend van links naar rechts gaat. Ik ken een recent geval, waarbij een echtpaar uit de CGK in onze GG gemeente terecht is gekomen, met dezelfde klachten.

Re: Reformatorische ontzuiling
Nergens, maar het kan niet zo zijn dat de GG iets fout doet, blijkbaar.Marnix schreef:Waar is de weerlegging dan?
~~Soli Deo Gloria~~
- Bert Mulder
- Berichten: 9098
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: Reformatorische ontzuiling
Helemaal met Tib eens, zoverre...Tiberius schreef:Ja. Na een paar keer vermaand te zijn, dienen zulke mensen als ketters verworpen te worden. Het is de taak van de kerkenraad (met name de ouderlingen) om zware wolven uit de gemeente te weren.Gian schreef:Dan mogen mensen wel weggejaagd worden?Tiberius schreef: Ik bedoel niet de situatie dat mensen weggegroeid zijn van de leer waar ze eerder ja tegen gezegd hebben.
Ik vind het aanstotend om dan te zeggen dat men mensen uit de kerk wegjaagd. Is het eerder het geval, en meer Bijbels gesproken, dat degenen die niet langer lid blijven, zichzelf buiten de gemeenschap van Christus stellen door hun gedrag.
2 Tim 4:
3 Want er zal een tijd zijn wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar ketelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen naar hun eigen begeerlijkheden,
4 En zullen hun gehoor van de waarheid afwenden en zullen zich keren tot fabelen.
Dat de kerkelijke tucht het middel is van Christus ingesteld om Zijn Kerk zuiver te houden. Lees hierover Mat. 18. En daar hebben alle leden een aandeel aan, als het goed is.
Verder is het zo, dat er zo weinig ontzag is voor het gezag van de kerkeraad, dat men meestal zelf de papieren opvraagt, zo gauw men het vuur te na aan de schenen gelegd wordt....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: Reformatorische ontzuiling
Hoe kom je daar nou bij, Hendrikus?Hendrikus schreef:Nergens, maar het kan niet zo zijn dat de GG iets fout doet, blijkbaar.Marnix schreef:Waar is de weerlegging dan?
Het is altijd de GG die het fout doet; nooit van degenen die weggegroeid zijn of de papieren opgevraagd hebben.
Dat is hier op het forum bij iedereen allang bekend.
Re: Reformatorische ontzuiling
Niet zo cynisch doen, beide!Tiberius schreef:Hoe kom je daar nou bij, Hendrikus?Hendrikus schreef:Nergens, maar het kan niet zo zijn dat de GG iets fout doet, blijkbaar.Marnix schreef:Waar is de weerlegging dan?
Het is altijd de GG die het fout doet; nooit van degenen die weggegroeid zijn of de papieren opgevraagd hebben.
Dat is hier op het forum bij iedereen allang bekend.

De GG is een kerkgenootschap vol met zondige mensen (en hopelijk velen de zonden belijden en hun heil buiten henzelf zoeken en vinden!)
Re: Reformatorische ontzuiling
Dat geldt dan neem ik aan alleen als ze niet overgaan naar een andere christelijke gemeente? Of is alles buiten de GG ketters?Bert Mulder schreef:Ik vind het aanstotend om dan te zeggen dat men mensen uit de kerk wegjaagd. Is het eerder het geval, en meer Bijbels gesproken, dat degenen die niet langer lid blijven, zichzelf buiten de gemeenschap van Christus stellen door hun gedrag.Tiberius schreef:Ja. Na een paar keer vermaand te zijn, dienen zulke mensen als ketters verworpen te worden. Het is de taak van de kerkenraad (met name de ouderlingen) om zware wolven uit de gemeente te weren.Gian schreef:Dan mogen mensen wel weggejaagd worden?Tiberius schreef: Ik bedoel niet de situatie dat mensen weggegroeid zijn van de leer waar ze eerder ja tegen gezegd hebben.
- Bert Mulder
- Berichten: 9098
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: Reformatorische ontzuiling
is alles buiten de GG ketters - tuurlijk niet, anders zo ik mezelf voor ketter uitmaken.ZWP schreef: Dat geldt dan neem ik aan alleen als ze niet overgaan naar een andere christelijke gemeente? Of is alles buiten de GG ketters?
Er is niets verkeerds met overgaan tot een andere christelijke gemeente. Maar er is vaak veel verkeerds in de manier waarop en waarom.
Als men zijn verband met zijn gemeente verbreekt om onder te tucht vandaan te komen, dan zal men doen zijn voor de gemeente als een 'heiden en tollenaar'. Als men weggaat van een gemeente waar de Waarheid gepreekt wordt, omdat men die Waarheid niet verdragen kan, dan ook zal men zijn als een 'heiden en tollenaar'. Zulke gevallen zal gelden wat de apostel Johannes ook zo mooi uitdrukt, 1 Johannes 2:19
Zij zijn uit ons uitgegaan, maar zij waren uit ons niet; want indien zij uit ons geweest waren, zo zouden zij met ons gebleven zijn; maar dit is geschied opdat zij zouden openbaar worden, dat zij niet allen uit ons zijn.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: Reformatorische ontzuiling
Maar dit is een tekst waar 'zij' en 'wij' vaak zo moeilijk te definiëren zijn. Ik bedoel, 'zij waren uit ons niet' is gemakkelijk gezegd als iemand oprecht meent naar een ander kerkgenootschap te moeten gaan, maar of het dan terecht is?Bert Mulder schreef:is alles buiten de GG ketters - tuurlijk niet, anders zo ik mezelf voor ketter uitmaken.ZWP schreef: Dat geldt dan neem ik aan alleen als ze niet overgaan naar een andere christelijke gemeente? Of is alles buiten de GG ketters?
Er is niets verkeerds met overgaan tot een andere christelijke gemeente. Maar er is vaak veel verkeerds in de manier waarop en waarom.
Als men zijn verband met zijn gemeente verbreekt om onder te tucht vandaan te komen, dan zal men doen zijn voor de gemeente als een 'heiden en tollenaar'. Als men weggaat van een gemeente waar de Waarheid gepreekt wordt, omdat men die Waarheid niet verdragen kan, dan ook zal men zijn als een 'heiden en tollenaar'. Zulke gevallen zal gelden wat de apostel Johannes ook zo mooi uitdrukt, 1 Johannes 2:19
Zij zijn uit ons uitgegaan, maar zij waren uit ons niet; want indien zij uit ons geweest waren, zo zouden zij met ons gebleven zijn; maar dit is geschied opdat zij zouden openbaar worden, dat zij niet allen uit ons zijn.
- Bert Mulder
- Berichten: 9098
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: Reformatorische ontzuiling
tja, zoals ik zei, waarom en hoe...ZWP schreef: Maar dit is een tekst waar 'zij' en 'wij' vaak zo moeilijk te definiëren zijn. Ik bedoel, 'zij waren uit ons niet' is gemakkelijk gezegd als iemand oprecht meent naar een ander kerkgenootschap te moeten gaan, maar of het dan terecht is?
en, inderdaad waar, dat is vaak voor anderen moeilijk te beoordelen....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: Reformatorische ontzuiling
Die tekst wordt inderdaad nogal eens gebruikt om scheuringen / splitsingen te legitimeren. Maar als je de context leest, zie je dat het hier over grote dwalingen gaat, die de kern van het evangelie raken.Bert Mulder schreef:is alles buiten de GG ketters - tuurlijk niet, anders zo ik mezelf voor ketter uitmaken.ZWP schreef: Dat geldt dan neem ik aan alleen als ze niet overgaan naar een andere christelijke gemeente? Of is alles buiten de GG ketters?
Er is niets verkeerds met overgaan tot een andere christelijke gemeente. Maar er is vaak veel verkeerds in de manier waarop en waarom.
Als men zijn verband met zijn gemeente verbreekt om onder te tucht vandaan te komen, dan zal men doen zijn voor de gemeente als een 'heiden en tollenaar'. Als men weggaat van een gemeente waar de Waarheid gepreekt wordt, omdat men die Waarheid niet verdragen kan, dan ook zal men zijn als een 'heiden en tollenaar'. Zulke gevallen zal gelden wat de apostel Johannes ook zo mooi uitdrukt, 1 Johannes 2:19
Zij zijn uit ons uitgegaan, maar zij waren uit ons niet; want indien zij uit ons geweest waren, zo zouden zij met ons gebleven zijn; maar dit is geschied opdat zij zouden openbaar worden, dat zij niet allen uit ons zijn.
- Bert Mulder
- Berichten: 9098
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: Reformatorische ontzuiling
En zo gebruikte ik hem ook, als grove dwaling.Tiberius schreef: Die tekst wordt inderdaad nogal eens gebruikt om scheuringen / splitsingen te legitimeren. Maar als je de context leest, zie je dat het hier over grote dwalingen gaat, die de kern van het evangelie raken.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: Reformatorische ontzuiling
afgelopen zondag zei ds. R. van de Kamp in een preek over de geestelijke wapenrusting: De rug is onbeschermd. Je mag niet omkeren, want dan ben je verloren. Hebben wij ons niet teruggetrokken in onze zuil? We doen alles wat de wereld ook doet, alleen dan met een reformatorisch sausje eroverheen. (Een voorbeeld dat wat gegniffel in de kerk opleverde: We hebben onze reformatorische beurzen op commerciele grondslag.) De zuil is geen wapen. We hebben ons omgekeerd. Nu zijn we met de zuil één geworden met de wereld.
Ik schaamde me.
Ik schaamde me.
Re: Reformatorische ontzuiling
Ik snap er niks van.Zita schreef:afgelopen zondag zei ds. R. van de Kamp in een preek over de geestelijke wapenrusting: De rug is onbeschermd. Je mag niet omkeren, want dan ben je verloren. Hebben wij ons niet teruggetrokken in onze zuil? We doen alles wat de wereld ook doet, alleen dan met een reformatorisch sausje eroverheen. (Een voorbeeld dat wat gegniffel in de kerk opleverde: We hebben onze reformatorische beurzen op commerciele grondslag.) De zuil is geen wapen. We hebben ons omgekeerd. Nu zijn we met de zuil één geworden met de wereld.
Ik schaamde me.
Re: Reformatorische ontzuiling
O, gelukkig! Ik ook niet, namelijk.Afgewezen schreef:Ik snap er niks van.Zita schreef:afgelopen zondag zei ds. R. van de Kamp in een preek over de geestelijke wapenrusting: De rug is onbeschermd. Je mag niet omkeren, want dan ben je verloren. Hebben wij ons niet teruggetrokken in onze zuil? We doen alles wat de wereld ook doet, alleen dan met een reformatorisch sausje eroverheen. (Een voorbeeld dat wat gegniffel in de kerk opleverde: We hebben onze reformatorische beurzen op commerciele grondslag.) De zuil is geen wapen. We hebben ons omgekeerd. Nu zijn we met de zuil één geworden met de wereld.
Ik schaamde me.