Kerstfeest en verlichting/versieringen

Lassie

Re: Kerstfeest en verlichting/versieringen

Bericht door Lassie »

wij hadden gisteren eindejaarsbijeenkomst (tussen de middag zodat er nog wel gewerkt kon worden die dag) en kregen een cadeuakaart van de hema. Nuttig toch?
Ander

Bericht door Ander »

jvdg schreef:
Jongere schreef:
Ander schreef:
Mister schreef:
Beiden hebben niets met Kerst te maken, Ander... :fouet
Daarom spreek ik ook liever van een eindejaarspakket.
:haha :haha
Hoe kom je erop, Ander?

Volgens mij heb je mijn visie niet begrepen.
Ik zal het uitleggen. Een kerstpakket is een relatiegeschenk en heeft derhalve niets met kerst te maken. Wellicht vroeger wel maar nu niet.
Bomen en lichtjes wel.
Dat is het verschil.
BJD

Bericht door BJD »

M'n collega wees me op het Woord waarom hij niet mee deed aan een kerstboom. Nee, hij was niet van een of andere ultrarechtse orthodoxe kerk... Hij was van een of andere "zwarte" amerikaanse evangelische gemeente.. Je kunt je afvragen of dat er mee bedoeld wordt... hij was er in ieder geval van overtuigd en deed het daarom niet..
Jeremia 10 vers 3 schreef: 10
1 Hoort het woord, dat de HEERE tot ulieden spreekt, o huis Israëls!
2 Zo zegt de HEERE: Leert den weg der heidenen niet, en ontzet u niet voor de tekenen des hemels, dewijl zich de heidenen voor dezelve ontzetten.
3 Want de inzettingen der volken zijn ijdelheid; want het is hout, dat men uit het woud gehouwen heeft, een werk van des werkmeesters handen met de bijl.
4 Men pronkt het op met zilver en met goud; zij hechten ze met nagelen en met hameren, opdat het niet waggele.
5 Zij zijn gelijk een palmboom van dicht werk, maar kunnen niet spreken; zij moeten gedragen worden, want zij kunnen niet gaan; vreest niet voor hen, want zij kunnen geen kwaad doen, ook zo is er geen goeddoen bij hen.
6 Omdat niemand U gelijk is, o HEERE! zo zijt Gij groot, en groot is Uw Naam in mogendheid.
7 Wie zou U niet vrezen, Gij Koning der heidenen? Want het komt U toe; omdat toch onder alle wijzen der heidenen, en in hun ganse koninkrijk, niemand U gelijk is.
8 In één ding zijn zij toch onvernuftig en zot een hout is een onderwijs der ijdelheden.
9 Uitgerekt zilver wordt van Tarsis gebracht, en goud van Ufaz, tot een werk des werkmeesters en van de handen des goudsmids; hemelsblauw en purper is hun kleding, een werk der wijzen zijn zij al te zamen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Al die cadeautjes en kerstgiften/ kerstpresents, het zijn allemaal immitaties van de grote Gift die God ons geschonken heeft, en zo is het ook met licht.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

BJD schreef:M'n collega wees me op het Woord waarom hij niet mee deed aan een kerstboom. Nee, hij was niet van een of andere ultrarechtse orthodoxe kerk... Hij was van een of andere "zwarte" amerikaanse evangelische gemeente.. Je kunt je afvragen of dat er mee bedoeld wordt... hij was er in ieder geval van overtuigd en deed het daarom niet..
De associatie lijkt me heel duidelijk. Ik heb er wel sympathie voor. Ik kan goed begrijpen dat mensen zich door dit schriftgedeelte laten leiden. En ik denk, dat dit schriftgedeelte in eerdere tijden in onze kringen ook als legitimatie tegen de kerstboom diende.
Ander

Bericht door Ander »

Erasmiaan schreef:Al die cadeautjes en kerstgiften/ kerstpresents, het zijn allemaal immitaties van de grote Gift die God ons geschonken heeft, en zo is het ook met licht.
Ik ben blij met de bijdrage van BJD, bijbelse bezwaren, inderdaad wellicht in vroeger tijd, ook het bezwaar in behoudende refokringen mbt de kerstboom. Daar gaat het toch maar om.
Een kerstpakket is voor mij nog steeds niet onbijbels. Geschenken geven is juist erg bijbels.
Josephus

Bericht door Josephus »

Erasmiaan schreef:Al die cadeautjes en kerstgiften/ kerstpresents, het zijn allemaal imitaties van de grote Gift die God ons geschonken heeft, en zo is het ook met licht.
Precies. En zo lang we ons dat realiseren, is er m.i. niets mis met een kerstboom, kerstpakket, lichtjes of andere zaken die uiteindelijk slechts bedoeld zijn om de sfeer een beetje te verhogen.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:
Erasmiaan schreef:Al die cadeautjes en kerstgiften/ kerstpresents, het zijn allemaal imitaties van de grote Gift die God ons geschonken heeft, en zo is het ook met licht.
Precies. En zo lang we ons dat realiseren, is er m.i. niets mis met een kerstboom, kerstpakket, lichtjes of andere zaken die uiteindelijk slechts bedoeld zijn om de sfeer een beetje te verhogen.
Vind jij. ;)
memento

Bericht door memento »

Ander schreef:
Erasmiaan schreef:Al die cadeautjes en kerstgiften/ kerstpresents, het zijn allemaal immitaties van de grote Gift die God ons geschonken heeft, en zo is het ook met licht.
Ik ben blij met de bijdrage van BJD, bijbelse bezwaren, inderdaad wellicht in vroeger tijd, ook het bezwaar in behoudende refokringen mbt de kerstboom. Daar gaat het toch maar om.
Een kerstpakket is voor mij nog steeds niet onbijbels. Geschenken geven is juist erg bijbels.
Geschenken geven is inderdaad Bijbels, met name wanneer het aan armen gegeven wordt.
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:
Josephus schreef:
Vind jij. ;)
M.i. = mijns inziens. ;)
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
helma

Bericht door helma »

BJD schreef:M'n collega wees me op het Woord waarom hij niet mee deed aan een kerstboom. Nee, hij was niet van een of andere ultrarechtse orthodoxe kerk... Hij was van een of andere "zwarte" amerikaanse evangelische gemeente.. Je kunt je afvragen of dat er mee bedoeld wordt... hij was er in ieder geval van overtuigd en deed het daarom niet..
2 Zo zegt de HEERE: Leert den weg der heidenen niet, en ontzet u niet voor de tekenen des hemels, dewijl zich de heidenen voor dezelve ontzetten.
3 Want de inzettingen der volken zijn ijdelheid; want het is hout, dat men uit het woud gehouwen heeft, een werk van des werkmeesters handen met de bijl.
4 Men pronkt het op met zilver en met goud; zij hechten ze met nagelen en met hameren, opdat het niet waggele.
5 Zij zijn gelijk een palmboom van dicht werk, maar kunnen niet spreken; zij moeten gedragen worden, want zij kunnen niet gaan; vreest niet voor hen, want zij kunnen geen kwaad doen, ook zo is er geen goeddoen bij hen.
6 Omdat niemand U gelijk is, o HEERE! zo zijt Gij groot, en groot is Uw Naam in mogendheid.
7 Wie zou U niet vrezen, Gij Koning der heidenen? Want het komt U toe; omdat toch onder alle wijzen der heidenen, en in hun ganse koninkrijk, niemand U gelijk is.
8 In één ding zijn zij toch onvernuftig en zot een hout is een onderwijs der ijdelheden.
9 Uitgerekt zilver wordt van Tarsis gebracht, en goud van Ufaz, tot een werk des werkmeesters en van de handen des goudsmids; hemelsblauw en purper is hun kleding, een werk der wijzen zijn zij al te zamen.

Ik heb het van de week hier nog even voorgelezen aan de kinderen toen ze vroegen waarom wij nou toch geen kerstboom namen.
een jaar of twee stond in het gemeentelijke advertentiekrantje (beslist neutraal) een artikel over het ontstaan van de kerstboom. De schrijver haalde toen deze waarschuwing van jeremia aan als bewijs dat er onder de volken rondom Israël al een kerstboom bestond. vers 4 zou dan de gekruiste latjes onderaan de kerstboom betekenen. Het verbaasde me toen dat ik nooit eerde een bijbelse argumentatie had gehoord tegen kerstbomen en dat ik nu uit neutrale hoek moest vernemen dat jeremia al waarschuwde tegen kerstbomen
Marnix

Bericht door Marnix »

Jozes en Maria zeiden ook tegen de wijzen uit het oosten: Weg met die geschenken, ze hebben niks met wat hier gebeurt te maken!? :)
Ander schreef:
jvdg schreef:
Jongere schreef:
Ander schreef: Daarom spreek ik ook liever van een eindejaarspakket.
:haha :haha
Hoe kom je erop, Ander?

Volgens mij heb je mijn visie niet begrepen.
Ik zal het uitleggen. Een kerstpakket is een relatiegeschenk en heeft derhalve niets met kerst te maken. Wellicht vroeger wel maar nu niet.
Bomen en lichtjes wel.
Dat is het verschil.
Klopt, maar het heeft ook niks met het einde van het jaar te maken, net als bij "kerstpakket" houdt het gewoon in dat je het in de tijd van kerst of van het einde van het jaar, geeft. Eindejaarspakket is dan geen betere benaming dan kerstpakket :)

Verder sluit ik me bij Erasmiaan aan, het is allemaal niet zo belangrijk, het gaat om de boodschap, om Gods Gift. Of je dan voor de gezelligheid lampjes, kaarsjes opsteekt, gezellig samen gaat eten of kadootjes geeft is ook niet zo belangrijk, het mag wel maar daar draait het kerstfeest niet om.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
zusterelly

Bericht door zusterelly »

helma schreef:

Ik heb het van de week hier nog even voorgelezen aan de kinderen toen ze vroegen waarom wij nou toch geen kerstboom namen.
een jaar of twee stond in het gemeentelijke advertentiekrantje (beslist neutraal) een artikel over het ontstaan van de kerstboom. De schrijver haalde toen deze waarschuwing van jeremia aan als bewijs dat er onder de volken rondom Israël al een kerstboom bestond. vers 4 zou dan de gekruiste latjes onderaan de kerstboom betekenen. Het verbaasde me toen dat ik nooit eerde een bijbelse argumentatie had gehoord tegen kerstbomen en dat ik nu uit neutrale hoek moest vernemen dat jeremia al waarschuwde tegen kerstbomen
Ik had deze argumentatie nog niet eerder gehoord. Ik heb de kanttekeningen er op nagekeken. Hieruit kan ik niet echt duidelijk opmaken dat het gaat over een kerstboom zoals wij die kennen. Vs3 Houwt een hout uit het woud (zal wel een boom zijn) en de handen van de werkmeesters maakt er een werk van met de bijl (lijkt mij dat er aan die boom gehouwen wordt en er iets anders uitkomt dan een kerstboom, eerder een beeldhouwwerk, maar het kan heel goed zijn dat ik dat niet goed heb). Het gaat in dit gedeelte om een beeld/afgod (volgens de kanttekeningen), beeldendienst.
Ik vind het nog niet echt een duidelijk argumentatie vanuit de bijbel om kerstbomen te veroordelen. Is de kerstboom van nu dan vergelijkbaar met die uitgehouwen boom vanuit dit bijbelgedeelte? Toch ben ik wel erg benieuwd of ik het nu goed heb of niet. Is er iemand die de grondtekst kan lezen en dit kan uitleggen?
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

zusterelly schreef:
helma schreef:

Ik had deze argumentatie nog niet eerder gehoord. Ik heb de kanttekeningen er op nagekeken. Hieruit kan ik niet echt duidelijk opmaken dat het gaat over een kerstboom zoals wij die kennen. Vs3 Houwt een hout uit het woud (zal wel een boom zijn) en de handen van de werkmeesters maakt er een werk van met de bijl (lijkt mij dat er aan die boom gehouwen wordt en er iets anders uitkomt dan een kerstboom, eerder een beeldhouwwerk, maar het kan heel goed zijn dat ik dat niet goed heb). Het gaat in dit gedeelte om een beeld/afgod (volgens de kanttekeningen), beeldendienst.
Ik vind het nog niet echt een duidelijk argumentatie vanuit de bijbel om kerstbomen te veroordelen. Is de kerstboom van nu dan vergelijkbaar met die uitgehouwen boom vanuit dit bijbelgedeelte? Toch ben ik wel erg benieuwd of ik het nu goed heb of niet. Is er iemand die de grondtekst kan lezen en dit kan uitleggen?
Daar hoef je geen grondtekst voor te kunnen lezen om te kunnen zien dat dit bijbelgedeelte helemaal niets met de huidige kerstbomen te maken heeft.
In vers 5 lees je duidelijk dat het gaat om afgoden, aan wie mensen goddelijke eer bewezen: ze waren er bang voor, aanbaden ze, etc.
Dit tekstgedeelte gebruikt de HC samen met Habakuk 2 : 18vv als verwijstekst bij vr+antw 98 (over het tweede gebod).

Overigens ben ik zelf ook niet voor kerstbomen, maar dit bijbelgedeelte kan je niet als argument daartegen gebruiken.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik vind kerstbomen wel gezellig. Volgens mij heeft het ook geen andere functie in Nederland. Maar goed, we hebben een kunstboom die je in elkaar kan schroeven :) Staat wel leuk en lijkt me een stuk milieuvriendelijker dan wanneer je een echte boom koopt, die een maandje laat staan en dan weggooit of verbrandt. Dat is verspilling.

De tekst uit Jeremia gaat inderdaad over afgoden, men kapte een boom en van een goed stuk van het hout sneed men dan een afgodsbeeld en versierde die met goud en zilver. Dat heeft niets met kerstbomen te maken maar ja, als je echt ergens tegen bent en een beetje creatief bent kan je altijd wel wat vinden om voor je ideeen te laten spreken. Buikspreken heet dat geloof ik.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie