Zondagsdruk...eh...rust

Ariene

Re: Zondagsdruk...eh...rust

Bericht door Ariene »

Oude Paden schreef:Afgewezen...
Ik denk dat ik je nu beter begrijp..........Alleen zelf wijd ik dat altijd aan het feit dat ikzelf dat leven niet ken zoals het verwoord word in de prediking........
Dat maakt w.s. wel verschil.

ik hoorde het van de week nog zo mooi.
Iemand zei; Ik mocht luisteren met dubbele oren.

Dan maakt het niet meer uit of er kinderen zitten te wiebelen of dat het warm is. Dan is God erbij!
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Ander

Bericht door Ander »

Tiberius schreef: Dan onderwaardeer je het belang van de kerkgang. De kinderen horen evengoed bij de gemeente als de volwassenen.
Er was niet één woord van al hetgeen Mozes geboden had, dat Jozua niet overluid las voor de gehele gemeente Israëls, en de vrouwen, en de kleine kinderen, en de vreemdelingen die in het midden van hen wandelden. Jozua 8:35

Dát was pas een kerkdienst, daar vallen onze kerkgebouwen in Barneveld, Opheusden, Gouda enz. bij in het niet. De persoonlijk getinte verhalen in dit topic zijn herkenbaar, wellicht voor velen, maar niet naar de Schrift.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
Afgewezen schreef: Dat klinkt heel dapper. Maar ik ben het niet met je eens.
Dan onderwaardeer je het belang van de kerkgang. De kinderen horen evengoed bij de gemeente als de volwassenen.
Nu snij je een heel ander onderwerp aan, dat ik nu echter liever laat rusten. Overigens ligt hier ook een taak voor de ouders, maar goed, dat terzijde. :)
Ok (2x).
Ariene

Bericht door Ariene »

Ik vind het eigenlijk altijd weer verbazend hoeveel de kinderen toch oppikken tijdens een dienst.
(van mij gaan ze bij 4 jaar één keer mee, en bij 6 jaar twee keer)
Klaio

Bericht door Klaio »

Ariene schreef:Ik vind het eigenlijk altijd weer verbazend hoeveel de kinderen toch oppikken tijdens een dienst.
Toch blijf ik erbij, om met vader Cats te spreken: kinderen hinderen! Vandaar: Leve de kindernevendienst!
helma

Bericht door helma »

caprice schreef:
helma schreef:En zo gaat dat de hele dag door met zondagsschool en jeugdclub. "Mijn vrouw zegt: Ik heb pas rust om tien uur 's avonds.''
Schrap eerst dat maar eens. Club of jeugdvereniging op zondag is het onbegrijpelijkste wat er bestaat, want de zondag dient een dag voor het gezin te zijn. Al die toeters en bellen rondom de twee erediensten (waaronder een leerdienst in de zondagse namiddag) maken de zondag druk, Niet de twee diensten.
Laat al die andere dingen op andere dagen gebeuren.
Wees eens eerlijk caprice, wat denk je wat kinderen begrijpen van de preken bijvoorbeeld in jouw gemeente?
Hoe vaak (of hoe weinig) worden de kinderen er in de dienst bij betrokken in een doorsnee kerkdienst in de gereformeerde gezindte? Geen wonder dat de meeste kinderen dan niet echt stil zitten trouwens.

Ik zelf vind de twee kerkdiensten héérlijk, zou niet graag naar één dienst gaan. En mijn kinderen genieten van de zondagschool. Vind de zondag echt een oase in het drukke bestaan van de hele week.
maar onlangs hadden we op een Avondmaalszondag een bijeenkomst met Ds de Butter. Iedereen had zijn eigen brood meegenomen, drinken was onderling door de vrouwen geregeld en na het gezamenlijk eten van het brood mocht iedereen die wilde vragen stellen over het Heilig Avondmaal (ook jongelui en kinderen) en was er ruimte voor getuigenis. Dit was heel bijzonder en in het voorjaar gebeurt het weer over de doop. Iedereen heeft het als erg waardevol ervaren. Wat kleine kinderen zaten te kleuren of waren even naar de creche waar een paar meisjes oppasten.
Na afloop heeft de dominee nog even met de jongelui staan praten

Heel bijzonder. Nu zal dat in een mega gemeente wat moeilijkheden opleveren..maar dat is misschien de volgende vraag wel; zijn de gemeentes gewoon niet te groot zodat er ook niet echt een gemeenteleven kan zijn zoals het zou moeten zijn.

En de zondag is er voor het gezin....tja, ik weet niet hoe jij je dat voorstelt. je houdt van lezen, ik ook. Het ideale lplaatje is dat het hele gezin samen zingt en daarna allemaal een boek pakt.
maar niet iedereen houdt van lezen...en dan heb je dus een probleem. of bedoel je spelletjes doen met het gezin????
Of samen in de sneeuw spelen als er sneeuw ligt? ? allemaal leuke gezinsactiviteiten....

want in plaats van een jakkerzondag denk ik dat veel Refogezinnnen juist een suffe zondag hebben waar de kinderen het megasaai vinden als het zondag is. ik denk dat we daar banger voor moeten zijn.
Moeten we niet meer de zondag als een feestdag vieren? Zoals de joden de sabbath...
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Afgewezen schreef:.... en dat vergat ik nog te melden: je moet het nog fijn vinden ook!
(Anders ben je slecht.)
Als de frustratie zo hoog wordt dat het ook niet meer goed kán gaan, dan wordt het misschien tijd om een ander kerkelijk onderdak te zoeken (vooral n.a.v. het beneden de maat van wat je hoort)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Klaio schreef:
Ariene schreef:Ik vind het eigenlijk altijd weer verbazend hoeveel de kinderen toch oppikken tijdens een dienst.
Toch blijf ik erbij, om met vader Cats te spreken: kinderen hinderen! Vandaar: Leve de kindernevendienst!
Je hebt zelf geen kinderen zeker? ;)

Vader Cats ken ik verder niet; ik baseer me liever op de bijbelse voorbeelden.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

MarthaMartha schreef:
Afgewezen schreef:.... en dat vergat ik nog te melden: je moet het nog fijn vinden ook!
(Anders ben je slecht.)
Als de frustratie zo hoog wordt dat het ook niet meer goed kán gaan, dan wordt het misschien tijd om een ander kerkelijk onderdak te zoeken (vooral n.a.v. het beneden de maat van wat je hoort)
Ze hebben daar net een ander onderdak voor de hele gemeente. :)
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

5 bladzijden op één dag.... dát was hard werken.... (maandag zeker :bobo )
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Klaio

Bericht door Klaio »

Tiberius schreef:
Klaio schreef:
Juist wel. ;)
Ariene

Bericht door Ariene »

Tiberius schreef:
Klaio schreef:

Dat is nu jammer!

De netten van de spin
De netten van de spin, die in de vensters hangen,
En kunnen maar alleen de kleine muggen vangen:
De wespe met de bij, en al wat hoger zweeft,
Maakt dat het broze rag op hen geen vat en heeft.

Wat kan een moedig hart zijn goede weg beletten?
Al wat de wereld spint en zijn maar boze netten.
En acht, o waarde ziel! en acht geen losse waan,
De wind verstrooit het kaf, maar niet het wichtig graan.

Jacob Cats
albion

Bericht door albion »

helma schreef:
En de zondag is er voor het gezin....tja, ik weet niet hoe jij je dat voorstelt. je houdt van lezen, ik ook. Het ideale lplaatje is dat het hele gezin samen zingt en daarna allemaal een boek pakt.
Zou ik wel dolgraag willen, maar ja...

helma schreef: want in plaats van een jakkerzondag denk ik dat veel Refogezinnnen juist een suffe zondag hebben waar de kinderen het megasaai vinden als het zondag is. ik denk dat we daar banger voor moeten zijn.
Moeten we niet meer de zondag als een feestdag vieren? Zoals de joden de sabbath...

En daarom ben ik blij dat we 3x naar de kerk kunnen. Tegenwoordig is het wel zo, dat 'Jan' 's morgens thuis blijft, maar 's middags gaat hij mee en uit de kerk naar mijn broer, dan weer naar de kerk. Uit de kerk komen er af en toe een paar vrienden/vriendinnen mee.
Door de week wil hij niet naar buiten want dan moet er gemsn't worden of spelletjes op de comp, maar zondag is de comp. uit en dan wil meneer wel een wandeling maken door het dorp. En dat is hier niet de gewoonte, dus doen we dat ook niet als het alleen maar om dat uitje gaat.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ander schreef:De persoonlijk getinte verhalen in dit topic zijn herkenbaar, wellicht voor velen, maar niet naar de Schrift.
Wat bedoel je daarmee?
Ander

Bericht door Ander »

Afgewezen schreef:
Ander schreef:De persoonlijk getinte verhalen in dit topic zijn herkenbaar, wellicht voor velen, maar niet naar de Schrift.
Wat bedoel je daarmee?
Alsof volle kerken en grote gemeenten debet zijn aan het ontbreken van het 'gevoel' van gemeente zijn.
Bovendien stichten jouw belevenissen niet en die van Freek evenmin.
Plaats reactie