caprice schreef:helma schreef:En zo gaat dat de hele dag door met zondagsschool en jeugdclub. "Mijn vrouw zegt: Ik heb pas rust om tien uur 's avonds.''
Schrap eerst dat maar eens. Club of jeugdvereniging op zondag is het onbegrijpelijkste wat er bestaat, want de zondag dient een dag voor het gezin te zijn. Al die toeters en bellen rondom de twee erediensten (waaronder een leerdienst in de zondagse namiddag) maken de zondag druk, Niet de twee diensten.
Laat al die andere dingen op andere dagen gebeuren.
Wees eens eerlijk caprice, wat denk je wat kinderen begrijpen van de preken bijvoorbeeld in jouw gemeente?
Hoe vaak (of hoe weinig) worden de kinderen er in de dienst bij betrokken in een doorsnee kerkdienst in de gereformeerde gezindte? Geen wonder dat de meeste kinderen dan niet echt stil zitten trouwens.
Ik zelf vind de twee kerkdiensten héérlijk, zou niet graag naar één dienst gaan. En mijn kinderen genieten van de zondagschool. Vind de zondag echt een oase in het drukke bestaan van de hele week.
maar onlangs hadden we op een Avondmaalszondag een bijeenkomst met Ds de Butter. Iedereen had zijn eigen brood meegenomen, drinken was onderling door de vrouwen geregeld en na het gezamenlijk eten van het brood mocht iedereen die wilde vragen stellen over het Heilig Avondmaal (ook jongelui en kinderen) en was er ruimte voor getuigenis. Dit was heel bijzonder en in het voorjaar gebeurt het weer over de doop. Iedereen heeft het als erg waardevol ervaren. Wat kleine kinderen zaten te kleuren of waren even naar de creche waar een paar meisjes oppasten.
Na afloop heeft de dominee nog even met de jongelui staan praten
Heel bijzonder. Nu zal dat in een mega gemeente wat moeilijkheden opleveren..maar dat is misschien de volgende vraag wel; zijn de gemeentes gewoon niet te groot zodat er ook niet echt een gemeenteleven kan zijn zoals het zou moeten zijn.
En de zondag is er voor het gezin....tja, ik weet niet hoe jij je dat voorstelt. je houdt van lezen, ik ook. Het ideale lplaatje is dat het hele gezin samen zingt en daarna allemaal een boek pakt.
maar niet iedereen houdt van lezen...en dan heb je dus een probleem. of bedoel je spelletjes doen met het gezin????
Of samen in de sneeuw spelen als er sneeuw ligt? ? allemaal leuke gezinsactiviteiten....
want in plaats van een jakkerzondag denk ik dat veel Refogezinnnen juist een suffe zondag hebben waar de kinderen het megasaai vinden als het zondag is. ik denk dat we daar banger voor moeten zijn.
Moeten we niet meer de zondag als een feestdag vieren? Zoals de joden de sabbath...