Refo's in het nieuws

Luther
Contacteer:

Re: Refo's in het nieuws

Bericht door Luther »

Hendrikus schreef:
Luther schreef:Laten we ook a.u.b. een beetje nuchter zijn: Een dominee met een hoed op heeft ook iets potsierlijks. Ik ben blij dat deze traditie (die niet meer bij deze tijd past) langzamerhand door de predikanten zelf overboord gaat.
Dan wel héél langzamerhand. Liep ik vorig jaar een keer op de markt, kom ik een GGstudent tegen, pik in ’t zwart, hoed in de hand, gezellig in het gedrang op de markt, vriendelijk knikkend naar links en rechts. Ik heb maar vriendelijk teruggegroet. :hi
Kijk dat begint er toch op te lijken: hij heeft 'm al in de hand en niet meer op z'n hoofd...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Luther schreef:
Hendrikus schreef:
Luther schreef:Laten we ook a.u.b. een beetje nuchter zijn: Een dominee met een hoed op heeft ook iets potsierlijks. Ik ben blij dat deze traditie (die niet meer bij deze tijd past) langzamerhand door de predikanten zelf overboord gaat.
Dan wel héél langzamerhand. Liep ik vorig jaar een keer op de markt, kom ik een GGstudent tegen, pik in ’t zwart, hoed in de hand, gezellig in het gedrang op de markt, vriendelijk knikkend naar links en rechts. Ik heb maar vriendelijk teruggegroet. :hi
Kijk dat begint er toch op te lijken: hij heeft 'm al in de hand en niet meer op z'n hoofd...
Nee, 't was nog een kandidaat. Ik neem aan dat dat 't verschil uitmaakt :hi
~~Soli Deo Gloria~~
protje

Bericht door protje »

artistiek schreef:Weet je wat nu de het grappige is? Dat mensen 'naast' de hoed het er moeilijker mee hebben dan de mensen 'onder' de hoed.
Waar maak je je druk om? ::please
Dat is niet helemaal waar. Ooit sliep ds. G. uit de GG bij ons. Toen hij de volgende ochtend vertrok naar de trein vergat hij zijn hoed. Mijn moeder riep hem na: O domninee, uw hoed!
Waarop de dominee zijn hoed pakte, in zijn tas stopte, en zei: Oh ja, dat onding ook, ik kan er maar niet aan wennen! :wiz
Jongere

Bericht door Jongere »

:blabla :blabla :blabla :blabla :blabla :blabla :blabla :blabla :blabla :blabla :blabla :blabla :blabla :blabla :blabla :blabla :blabla :blabla :blabla :blabla :blabla :blabla :blabla :blabla :blabla :blabla :blabla :blabla :blabla :blabla :blabla :blabla :blabla :blabla :blabla :blabla :blabla :blabla :blabla :blabla
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Wat anderen over refo's zeggen...

Lees de regionale krant eens die in Rijssen verschijnt

http://www.tctubantia.nl/search/

De artikelen rond het Elsrock festival, en vergeet niet de reacties te lezen! Is dat nu de hooggeroemde vrijheid van meningsuiting? Iedereen mag dus een mening hebben, en voor uitkomen, maar dan blijkt toch dat het reformatorisch volksdeel nogal wat moet incasseren...

en dan te bedenken det HEEL VEEL kerkelijke Rijssenaren deze krant dagelijks lezen...

-DIA-
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Medereiziger

Bericht door Medereiziger »

Misschien staat dat wel in verband met 'SGP Rijssen stelt God boven de wet'?
The liberator who destroyed my property has realigned my perceptions.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

-DIA- schreef:Wat anderen over refo's zeggen...

Lees de regionale krant eens die in Rijssen verschijnt

http://www.tctubantia.nl/search/

De artikelen rond het Elsrock festival, en vergeet niet de reacties te lezen! Is dat nu de hooggeroemde vrijheid van meningsuiting? Iedereen mag dus een mening hebben, en voor uitkomen, maar dan blijkt toch dat het reformatorisch volksdeel nogal wat moet incasseren...

en dan te bedenken det HEEL VEEL kerkelijke Rijssenaren deze krant dagelijks lezen...

-DIA-
Er waren reacties van beide kanten, maar toch wordt allemaal weer erg uitvergroot :cry
Medereiziger

Bericht door Medereiziger »

Dat vind ik wel meevallen. Als een burgemeester persoonlijke belangen bóven de wet verheft, is dat natuurlijk wel opzien- en schrikbarend nieuws. Het toont precies de pijnpunten aan.
The liberator who destroyed my property has realigned my perceptions.
Ichtus

Bericht door Ichtus »

protje schreef:
artistiek schreef:Weet je wat nu de het grappige is? Dat mensen 'naast' de hoed het er moeilijker mee hebben dan de mensen 'onder' de hoed.
Waar maak je je druk om? ::please
Dat is niet helemaal waar. Ooit sliep ds. G. uit de GG bij ons. Toen hij de volgende ochtend vertrok naar de trein vergat hij zijn hoed. Mijn moeder riep hem na: O domninee, uw hoed!
Waarop de dominee zijn hoed pakte, in zijn tas stopte, en zei: Oh ja, dat onding ook, ik kan er maar niet aan wennen! :wiz
:yahoo :yahoo
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Dimdi schreef:
Hendrikus schreef:
freek schreef:Gijs, draag jij ook zo'n hoed?? :humhihi :humhihi
http://www.tctubantia.nl/regio/4507435/ ... ominee.ece
Is er ook een link beschikbaar met het hele artikel??

Nu wil ik de rand van de hoed weten ook... :huhu
Huiveren aan de universiteit
Ds. B. Reinders treedt in Staphorst in de voetsporen van de bekende dominee Tj. de Jong.
Zijn theologiestudie aan de Universiteit van Amsterdam heeft bij hem niets nagelaten.

van onze redactie kerk

HARSKAMP – Hij was postbode in Rijssen en werd pas op zijn 43e predikant. Het pad naar het ambt was nogal lang voor dominee B. Reinders (53). In juni treedt hij in Staphorst aan als opvolger van emeritus predikant Tj. de Jong, een bekende voorganger in bevindelijk-gereformeerde kring. Met zijn komst naar Staphorst verlaat ds. Bartelmeüs Reinders na 4,5 jaar de Hersteld Hervormde Gemeente in Harskamp. De predikant, in stemmig driedelig zwart, was liever nog gebleven. ,,Maar ik voelde de nood van de gemeente, werd door Gods wegen daartoe gedrongen.’’ In die nood moet hij voorzien. ,,Als dat zo wordt geleid, moet je je daaraan overgeven. Het ambt is altijd een kwestie van volgen.’’ Met Staphorst krijgt Reinders een veel grotere gemeente, van 650 gaat het naar bijna 5000 leden. Staphorst is de grootste gemeente van de Hersteld Hervormde Kerk, vrijwel alle gemeenteleden gingen niet mee in de Protestantse Kerk in Nederland. In Harskamp werkt Reinders in een gescheurde gemeente, uit de oorspronkelijke hervormde gemeente gingen 650 leden niet mee in de Protestantse Kerk. Een principiële keuze waaraan een prijskaartje van twee miljoen euro hing. Ze mochten weliswaar het kerkgebouw blijven gebruiken, maar dan als huurder. De hersteld-hervormden besloten een nieuwe kerk te bouwen. Reinders is er blij mee. ,,Dit gebouw voelt ook daadwerkelijk als een kerk.’’ Ds. Reinders voelde zich al jong tot het ambt van predikant geroepen. ,,Deze roeping, de begeerte om predikant te worden, kwam bij mij toen ik zeventien was. Dat was een moment dat ik het in gebed aan de Heere heb voorgelegd en daarna zie je dat de weg zo geleid wordt.’’

Sollicitaties
Hij zat op een tuinbouwschool, maar besloot na zijn roeping theologie te doen. Tegelijkertijd werd hij postbode om te voorzien in het inkomen van zijn groeiende gezin dat uiteindelijk acht kinderen telt. Eerst deed hij de tweedegraads opleiding theologie, waarmee hij godsdienstleraar kon worden. Maar sollicitaties liepen steeds weer op niets uit. ,,Kennelijk was het Gods bedoeling niet.’’ Hij ging door voor de eerstegraad en fietste ondertussen in Rijssen rond als eersteklas brievenbesteller. ,,Ik beoog de postbodes niet te beledigen, maar het was een vak waarbij je je hersens niet erg nodig had.’’ Zo sloeg hij wachtend op post een lesboek open of liep in gedachten het Hebreeuws na. Hij deed dertien jaar over de studie aan de Universiteit van Amsterdam – in 1999 was hij klaar. Maar ach, relativeert Reinders, was Mozes niet tachtig toen hij werd geroepen?

Felrood jasje
Op de universiteit kwam de predikant een rijke schakering aan opvattingen over de Bijbel tegen. Zijn tutor, prof. dr. Karel Deurloo, zag de Schrift als levend organisme. ,,Op het kerkelijk examen zat hij in een felrood jasje tegenover me en ik was ook toen al in het zwart. Samen, zei hij, bestrijken we het brede spectrum van de protestantse kerk.’’ Reinders moest zich verdiepen in de liturgie ‘door de eeuwen heen’ en huiverde soms. ,,Wij doen dat zo sober mogelijk.’’ Toch kreeg hij een goed cijfer, omdat hij zich in de stof had verdiept. De meningen uit Amsterdam hebben geen invloed gehad, benadrukt hij. ,,Niets.’’ Aan de universiteit leefde de opvatting dat in de Bijbel ruimte is voor nieuwe interpretaties. ,,Wij vinden dat de Bijbel in dode talen is geschreven. Dat is niet voor niets: er kan geen woord meer bij, er kan geen woord meer af.’’

Bron: ND
~~Soli Deo Gloria~~
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Dank voor dit bericht Hendrikus.
Dit verklaart alles over de hoed...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jongere

Bericht door Jongere »

De meningen uit Amsterdam hebben geen invloed gehad, benadrukt hij. ,,Niets.’’
:?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Jongere schreef:
We zullen het je nú nog niet vragen ;)
~~Soli Deo Gloria~~
memento

Bericht door memento »

Hendrikus schreef:
Jongere schreef:
Er is nogal een verschil tussen de UvA en de VU ;)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

memento schreef:
Hendrikus schreef:
Jongere schreef:
Er is nogal een verschil tussen de UvA en de VU ;)
maar 't is allebei Emsterdem ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Gesloten