Beste Tib, ik ben niet op zoek naar de meerwaarde van een buitenkerkelijke stichting. Zoals stichting in de Rechte straat soms lezingen en conferenties belegt, of de SRA of de SRB of de CGO of stichting gevangenenzorg, maakt mij niet uit wat voor naam erop staat, het is iets interkerkelijks / niet aan één kerk verbonden en het organiseert lezingen waar je van kunt leren. mooi toch?
en ja, ik ben daar wakker geschud, wakker om bepaalde dingen te zien die ik nog nooit gezien had. Precies zoals ik afgelopen zondag wakker werd geschud voor de betekenis van een paar regels van psalm 118. En die dingen hebben diepe indruk op mij gemaakt. Nog nooit had iemand aan mij gevraagd om eens samen met de Heere Jezus mijn huis door te lopen, mijn boeken na te kijken, mijn kasten, mijn.... noem maar op. Oh ja, natuurlijk hebben anderen mij ontelbaar vaak gewezen op het feit dat je huis-inhoud overeenkomstig Gods Woord moet zijn, maar dit voorbeeld schudde me wakker.... ik ging mijn huis door. Dat voorbeeld had ook iemand in de kerk kunnen gebruiken, dan had het net zoveel waarde gehad. Ik speel niets tegenover elkaar uit, en ben dat ook niet van plan.
In de praktijk is meerdere keren geconstateerd dat ze op een behoorlijk aantal punten bij Gods Woord vandaan zijn, dat schrijf je. Dat is jouw constatering en die van een aantal anderen. Het is geen feit dat boven twijfel verheven is, aangezien de meningen op evenzoveel punten verdeeld zijn en van beide zijde ernstig gepoogd wordt dit bijbels te onderbouwen. Jij vindt het onbijbels, dat is in elk geval duidelijk.
Ik heb er over nagedacht wat mijn boosheid veroorzaakte. En dat is het volgende: Bij Hcr. kun je veel leren, er zijn ook dingen om je zorgen over te maken, die je liever anders zou willen. In de kerken is het echter precies hetzelfde. Ook daar kun je veel leren, ook daar is reden voor zorg en zou je soms dingen graag anders zien. Het feit dat we Hcr. met naam en toenaam verschoppen en onze voeten niet uitsteken naar de kerken vind ik met twee maten meten en dat maakt me boos.
en boos, dat ben ik meestal maar kort, da's het voordeel van het er uit gooien hé?!